Unga katter i aveln
Jag såg i förbifarten att någon kommenterat att vissa uppfödare bara har unga avelsdjur, sällan över 2-3 års ålder. Utan att peka ut någon särskild person, vill jag kommentera detta i allmänhet. Eftersom jag varit uppfödare i mer än 30 år och haft perser i 36 år, så anser jag att har kunskap och erfarenhet av detta. Nu bortser jag helt från känslomässiga skäl i aveln och vill hellre poängtera de praktiska resultaten.
Visst, jag kan förstå att uppfödare måste göra plats för nyinköp, men… det finns många baksidor med att enbart ha unga avelsdjur i katteriet. Jag kan inte se några fördelar med det.
Det är väl känt att risken för virussjukdomar, speciellt FIP, ökar i en kattpopulation med enbart unga djur. Ju tätare man köper in nytt, desto mer ökar risken. Man bör det låta gå minst 1 år mellan kattinköpen.
Vem kan utvärdera en katts avelsförmåga vid så unga år som 2-3 år? Det krävs ganska många kullar efter avelsdjuren och i olika kombinationer, för att man med säkerhet ska kunna utvärdera resultatet. Då har katterna, iaf honorna, hunnit bli några år. perserkatters bästa avelsperiod är vid ca 3-7 års ålder. Tyvärr verkar många uppfödare tro att man måste kastrera honorna redan vid 5 års ålder, när de alltså är i sin bästa period. Därefter åker de ut och ersätts av nya.
Bäst resultat får man om man låter katterna gå i avel längre, och köper in nya linjer lite pö om pö. Speciellt lönar det sig att byta avelshane efter några år, eller ännu hellre skaffa en ny och behåll den gamla och använd den gamla på den nyas avkommor. Många goda egenskaper som fanns förr går inte att uppbringa längre, eftersom folk kastrerar för snart. Allt nytt är inte bättre. Allla importer är inte bättre än våra svenska.
Själv har jag en 13-årig avelshane som producerar förträffliga avkommor och är dessutom är helt potent. Nu ska han snart få en efterträdare. men maken till benstomme ser man sällan i dag, tyvärr. Hans korta nos är fullt up-to-date. Han kommer inte att kastreras utan få para lite längre fram, så länge han kan och mår bra.
Jag hoppas att några tänker efter lite mer, innan ni kastrerar katterna för snabbt.
Även vad gäller utställningar, så tävlas alldeles för ugna katter färdigt, långt innan de hunnit utvecklas färdigt. En hane är sällan vuxen förrän 3-4 år och är bättre vid 5 år. Jag vet att många domarkollegor instämmer i detta. Det är sällan man ser äldre katter än 2 år på utställningarna.
Erna
Medlem i FGK-IDP
Yamacatos
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Så sant så sant
Hej Erna och välkommen till ifokus
Det är ju även stora risker med att gå fram för fort i sin avel,en ev.defekt kan hinna spridas ordentligt,många av problemen dyker ju inte upp de första åren utan mycket kommer just fram på 3-5 åringar då dom flesta är helt färdiga i sin utveckling,bla.är dålig tandstatus ett typexempel. Det samma gäller på de linjer som kommer som en boom,alla vill ha den och glatt dubblerar för snabba resultat. Då kommer de ev.defekter fram som endast kommer vid dubblering. Så visst vinner kattaveln på att ta det liiite lungnare.

Härligt att se sund logik. tycker också att det är bra skrivet. Mycket is i magen gäller vid allt långsiktigt arbete.
mycket tänkvärda ord
välkommen hit Erna

Jag gillade verkligen detta du skriver
Lärorikt och mkt bra skrivet
Tack!
Underbart läsa om din hane som är så pigg
/ Carina
Hejsan Erna, väldigt kloka ord du skriver, känns så rätt, tack.

Men sen måste det ju även vara en fråga om hur det utvecklar en ras med stor avelsbas att använda samma katter till många kullar. Det gäller ju att inte överproducera individer med lika eller liknande genetiska egenskaper för att kunna hålla en så god effektiv avelspopulation som möjligt. Man måste ju tänka på rasen i stort och inte enbart på sitt egna avelsarbete. Visst kan det vara bra att ta en kull på en hona som är 5 år eller mer, men då bör hon kanske inte fått 5-6 kullar innan när hon var yngre.
Man kan ju ta 5-6 kullar innan också,det hänger ju på hur många avkommor som kommer i avel. Detsamma för hur många avkommor efter en hane som kommer i avel
Han kan ju i praktiken ha hundratalet barn men bara en som går vidare i avel 
Det är ju bra om de första årens kattungar efter ett nytt avelsdjur inte avänds i aveln,utan att man tar sig tid och studera och följer upp avkommorna,då får man ju bra kläm på vad man har. Visar det sig att ev.flera avkommor får problem ex.HCM,som man inte visste fanns,då har man inte heller hunnit spritt den.
Skynda långsamt för kattens skull!!…..ett bra motto.

#8 I det perspektivet du beskriver kallar jag det kattungeproduktion och inte avelsarbete.

Vad kul att din avelshane är så pigg Erna !…
Erna så kul att se dig här… det var mycket din förtjänst som gjort att jag behållt intresset för perser i sådär 20 år….

#1 Klokt sagt!
#13 Sådan söt kattjej du har!

#13 Finns nog lika många åsikter som uppfödare, men personligen skull jag göra det om jag verligen vill ha kvar linjen och tyckte jag hade allt jag vill i den honan. Önskvärt är väl att det fått en kull tidiger men hur ofta får vi vad vi vill och planerar?
Vet många katter som klarat det senare också.
Hundar brukar man säga 4 år som gräns för första, men katten har större möjligheter längre.
Jättesöt tjej

Jag har hört att upp till 5år är okej,har dock inte själv parat någon så sent för första gången.Men skulle kunna tänka mig det i vissa fall.Vet inte om man får räkna med en svårare förlossning,med ev snitt,eller om de kan föda normalt i samma utsträckning som de yngre.Det är väl det som skulle avhålla mig i så fall.
#13 Jag tycker att du kan försöka få henne parad. Jag vet att de står skrivet i en del böcker att man bör ha sin första kull före 2 års ålder för sedan börjar bäckenet stela så det är inte lika töjbart.. Men detta är ju också säkert olika från hona till hona.
Du har ju en hane nu fniss…han måste väl vara redigt sugen nu??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#13 vilken pingla ! 
Go for it Jonas
en av gångerna som hon har varit på parning var ju hos mig o Cosmos
men den gången hade hon ju gått ur löp. Så här blev det ingen parning
fast du kanske inte räknade den gången
en så snygg hona skulle jag nog testa med
krama den tilltänkte extra mycket från gammelmorsan