eye envy
blev lite diskussioner om pudret eye envy på utställningen i Halmstad
fick uppgifter om att det var antibiotica i den
gissa om jag blev rädd
mailade direkt när jag kom hem till www.eyeenvy.com
Hi all
Im Annki from Sweden www.annkriellas.se
a breeder of persians and exotics, bicolour.
I use eye envy and Im very pleased with it
Last weekend I was attending a show and we spoke about eye envy
some people say that it contains antibiotics…is that true
I can read that it contains antibacterial but what kind of antibacterial
I have used it EVERY DAY the past 6-12 months or so
have I then damaged my cats??
waiting for your reply best wishes Annki
Hi Annki,
Thank you for your note! No, Eye Envy does not contain antibiotics, they're confusing it with Angel's Eye, which is an ingested tear stain remover, that actually contains Tylan. Eye Envy solution contains colloidal silver, eyebright, witch hazel and boric acid. The powder contains boric acid and eyebright powder. Eyebright is considered a "natural antibacterial" and mimics the properties of an antibiotic. Unfortunately, many people confuse the products and the company has made it a point to copy or use very similar wording, packaging, even use our customer pictures, so they can create confusion…it's one of the great joys of competition!!! Hope that answers your questions. You have nothing to worry about, EE is very safe. Lisa
www.eyeenvy.com
eye_envy@yahoo.com
Phones:
Toll Free 1-866-EYE-ENVY (1-866-393-3689)
Office: 310-530-5341
Fax: 310.530.5342
för att göra en lång berättelse kort, för den som inte kan engelska, så ÄR DET INGEN ANTIBIOTICA I EYEENVY.
jag har även meddelat Birgitta May som sålde den(hon har ensamrätt till försäljningen av den i SVerige..Theresia, som stod o sålde den på utställningen hade fått fel uppgifter från Birgitta.
..o hon är jättetacksam för infon..o kommer (kanske redan har) slå upp det stort på sin hemsida att den inte innehåller antibiotica
så den är helt ofarlig
i alla fall enligt tillverkaren
nu känner jag mig i alla fall lugn igen

Tack för info Annki. Jag använder det inte ofta men det är ju ändå onödigt med antibiotika om det inte behövs.
Kramar, P3

Ja detta står ju i informationsbladet man fick med vid köpet
Jag andvänder den inte längre, den hjälpte inte heller!
/ Carina

Jag använder både ögontvätten och pudret och är jättenöjd. Birgitta berättade vad det innehöll och ingenl antibiotika fanns i och jag litar på henne. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Det senaste jag hört om EyeEnvy och HUR man har bäst effekt av det på utställning är…att pudra ett par dagar INNAN utställning. Komponenterna som är i pudret vidgar tårkanalerna och öppnar upp ögonen…MEN…då man just satt i det och någon timma efteråt, så kan katten kisa pga pudret. Men det är ett bra puder för att minska tårflödet på katterna och rena och ljusa upp dem kring ögonen.
Tack Annkis! Bra skrivet.
Jag använder EE varje dag (nästan) både vätskan och pudret och är SUPER nöjd. Både Niki och McLaren är fina runt sina ögon å de är ju vita båda två. Jag har inte hört detta med ee och skulle ha blivit mycket bekymrad om så varit fallet, så tack!

har funderat på detta kring antibiotika eller ej. Märkligt alla fall eftersom det verkligen stinker kåvepenin pencillin om det. Tyckte pudret var bra. Men skulle ej ha det varje dag på mina katter. Utan kan tänka mig fem dagar före utställning om det skulle behövas… håller med Bullan att vissa katter kisar av pudret. Antar att det irriterar & svider lite. Mvh Linda
Min ee vätska är helt lukt fri. Det luktar inget om den. I någon tråd för ett tag sedan kunde jag läsa om gamal ee vätska som var i omlopp… Konstigt.. Min som sagt luktar inget.
Om jag skulle märka att Niki och Mclaren inte mådde bra av vätskan eller pudret så skulle jag byta direkt. Jag älskar mina katter och skulle aldrig utsätta dem för något som skulle svida eller irritera för att de skulle vara vita och snygga!!

Vätska är helt okej. Det är pudret som luktar pencillin. Och om det skulle innehålla antibioktika, vilket det säga att det inte gör. Så är det ju inte bra att behandla med det för jämnan. Tycker alla fall jag som är vä'ldigt restrektiv med antibioktika…

Det är speciella örter i den som verkar samma som antibiotika, jag upplever inte den så verkande så vi har den inte mer på våra hemma iallafall, köpte den för Nikis skull, men våra är inte i behov här heller
Min erfarenhet är, att ju mer man tvättar och grejar, desto mer rinns det och irriteras.Här torkar vi dem vid tårflöde på dagarna med en vanlig servett, vi har inga missfärgningar trots ljusa ansikten som vi har på tex marängen, men det rinns knappt av dem heller. Det är bara de som är skitgrisar vi gör rent dagligen, de små unga som Vanilla.
/ Carina

Använder både puder och vätska och är super nöjd!!! Mina är supervita bägge 2!! Ja pudret luktar men det är naturliga örter så det är inte farligt!!
Oss 3

Nä, pudret är inte farligt alls….men det är värt att tänka på utsällninga…att inte pudra där…ifall de kisar av det, vilket en del gör…men inte alla. Man vill ju inte ha en perser/oxot som kniper ihop ögonen hos domaren
när jag nu gjorde denna tråden så verkar det ju faktiskt som om "felaktigheterna" inte var så stora som jag trodde
jag trodde att alla utom jag visste det hehe
men det är bara såååå bra så jag är jättenöjd
Måste få tag på detta som jag missat, låter för bra för att vara sant :-)
Går det beställa eller är det bara på utställning man kan köpa det
Hej "Guardians"..har du sett att du har fått mail från mig…
strul imorgon,..så det blir en annan väg för mig
Eye envy köper du från Birgitta May http://www.welcome-to-anju.com/
hon har ensamrätt att sälja de i sverige
när man har vitfläckar så är det nästa oumbärligt
jag vet att jag har skrivit här förut att om man har vitfläckar så är det nästan omöjligt att hålla de snygga emellan utställningarna..utan att tvätta de 3 ggr per dag
nu är det helt möjligt
jag tvättar med vanlig koksaltlösning dagligen o lägger på ett litet tunt lager puder efteråt…o det finns inga missfärgningar som fastnar
de rinner som vanligt…men skillnaden är att missfärningarna inte sätter sig i pälsen. utan när du dagen efter har tvättat av igen så är det lika kritvitt
TÄNK vad tid det sparar inför utställningarna
förr fick jag bleka ner missfärgningarna..men det är ett minne blott…tack gode Gud för Eye envy