Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 804 ggr
Kittentotts
2008-03-10 22:13
0

Föna perser

Måste bara ta upp detta

När man fönar en perser så ser man ju tillslut ut som en snögubbe själv, detta tror jag de flesta av oss upplever

Ögonen blir som buskiga ögonbryn, håret blir grått

Hallå hur beter ni er som ska ha med 5 katter på utställning? kan ni se sen dagen efter?

Nu har jag önskat mig ett par skyddsglasögon till jag fyller år på LördagSkrattande

Sa till gubben ta med mask t munnen fr billackeringen också i paketet

/ Carina

Elisabet-E
2008-03-10 22:18
0

Hahaha du beskriver på pricken hur jag ser ut och känner mig just nu. Badade 3 igår och 3 idag och eftersom juvelerna fäller som de hade betalt så rök det duktigt med katthår överallt. Klippmaskinen uppe på trimmet lockar väldigt just nu…..

yadhayezibas
2008-03-10 22:49
0

*asg* så känner jag mig oxå när jag fixat mina katter!! Har tyvärr inget bra knep på detta…

Kittentotts
2008-03-11 07:38
0

#1 Herregud säger jag bara Elisabet, jag tänkte allt på dig igår efter att ha fönat 3st. Att det är fällning märks med rågor, herrejisses!

Hur många har du på 1 dag?

#2 Ja jag tror de flest av oss gör det, men måste kunna minskas med lite fantasiFlört

Idag ska jag ta Diva Och Olivia här hemma, och sen har jag imorgon Tiger och Eliza kvar, ja och så lillemannen på 10 veckor är ju inget o prata om än i föna, men….

Gubben lovade ta med skyddsglasögon och munskydd hem idagSkrattandeMan slipper ju äta hår som sitter överallt sen iallafall med munskydd

Jag fyller ju år på Lördag, tänkte de kan få skina och göra mig glad

/ Carina

heliotropes
2008-03-11 17:17
0

Äääää!! Det är bara att spy upp hårbollen och fortsätta Skrattande

Eva // medarbetare på Perser

yadhayezibas
2008-03-11 17:21
0

#4 ASGARV!!!! Jo känns ju så ungefär efteråt.. värst är alla hår i näsan och ögonen tycker jag.. kittlar ju så man blir tokig!

Elisabet-E
2008-03-11 18:15
0

#3 Varför det är så fantastiskt att jag badar 3 per dag är för att det är mina egna!!!! Kollade badschemat och vissa här hemma har inte badat sen i oktober. Bra reklam för mitt trim eller hur?

Men nu är jag stolt, nu är 9 av mina 12 perser badade. Imorgon åker de sista 3 perserna i och på torsdag de två exoticarna. Sedan är hela gänget här hemma fit for fight. Känns underbart!

Hur mycket katthår jag ätit hittills vet jag inte men det är nog något ton eller så :-)))

heliotropes
2008-03-11 18:24
0

En sak som jag har funnit oumbärlig,är en sk.pennficklampa. Tyvärr samarbetade katterna med mina hundar så den blev söndertuggad.

Jag MÅSTE köpa en ny. Ofta får man ju hår i ögonfransar,ögon och gom som är tji´ att få fatt,då är en sådan här lampa ypperlig till hjälp,det gäller att lysa ifrån sidan när det gäller ögonen.;)

Trini
2008-03-11 22:09
0

#7, en sån där pennficklampa har vi ! Dessutom är det en inbyggd laserpekare på den så den har dubbla funktioner :) Supergrej tycker både katterna och vi!

heliotropes
2008-03-11 22:46
0

Kul vetande är att ett underhår på perser är inte mätbart i mickrometer,vårat hår har jag för mej visar ca: 0,6-0,8mm.Skrattande

#8 Se bara till och inte använda lasern i ögatFlört

maggan47
2008-03-12 00:35
0

får jag fråga,efter badet, när ni fönar, vad använder ni för borste då, Beata har väldigt tunn päls fortfarande, så inte svårt att kamma igenom, men vad ska jag använda för att få lite lyster och volym på henne Maggan47

Elisabet-E
2008-03-12 01:48
0

När jag blåser en katt använder jag aldrig kam eller borste. Om du blåser med en hårtork använd en så gles kam du bara kan hitta och lyft försiktigt i pälsen för att snabba upp torktiden.

När jag blåst färdigt en perser sveper jag igenom pälsen med en kam som är väldigt gles och med mycket långa tänder (5 cm). Detta för att "lägga pälsen tillrätta" och kolla att ingen "fnurpa" finns kvar.

Dagen efter badet och framöver använder jag en Chris Christensen-kam som har 4 cm långa tänder. Den är suverän på att komma igenom pälsen utan att dra sönder den och pälsen blir luftig och blank. Kan vara svår att få tag på men Resco #280 har också 4 cm långa tänder. Resco-kammen har något tätare tänder men funkar också utmärkt.

Kittentotts
2008-03-12 07:42
0

#11 Är det denna du menar?:

Finna att köpa här:

http://www.coatpower.se/butik/

/ Carina

Elisabet-E
2008-03-12 10:33
0

#12 Nej men från samma ställe har jag köpt den jag har, den heter Comb long och är en dubbelkam med en tätare och en glesare sida.

Kittentotts
2008-03-12 11:21
0

#13 Nu fann jag den tror jag:

Comb long

/ Carina

maggan47
2008-03-12 16:00
0

har en mirakelkam, kan jag använda glesa sidan, eller    Maggan47

Kittentotts
2008-03-12 16:04
0

Jag har bara mirakelkammen då jag jobba numera. Usch nu sitter jag här och drar mig för starta igång med nästa badOskyldigMen Men, man ska inte tänka så mkt, bara göra

/ Carina

Elisabet-E
2008-03-12 17:37
0

#15 Jadå mirakelkammen är superbra. Skulle jag vara tvingad att ha endast en enda kam så blev det mirakelkammen, med den klarar man allt :-)))

Elisabet-E
2008-03-12 17:44
0

#16 På't igen! Ska jag säga om kroknade efter två stycken idag. När jag tittade på Flingan, stor tjock megapälsad vit perserhona då bara dog orken kapitalt. Städade i stället, det kändes på något vis lättare.

Men i morgon bitti åker madamen i badet och sedan har jag väl 2 timmars jobb framför mig.

Och jag ska ALDRIG mer ha en vit perser. Det var min stora dröm för en del år sedan och när jag blev erbjuden att överta Flingan som hade en för mig intressant stamtavla blev en dröm sann. Insåg rätt snart att vita perser inte är min grej men Flingan är jordens gulligaste så på så vis är hon ändå en drömkatt. Hon heter faktiskt Dreamgirl i stamtavlan :-)))

Kittentotts
2008-03-12 17:55
0

#18 Jag har precis orkat börja kamma ur Olivias tjocka pälsSkrattande

Jag vet vad du menar med vita perserFlörtDe har en speciell ullig sort, men det är min dröm ha en till vit

Jag ska allt ta Olvia i badet också, men jag är slö av mig idag

Funderar på inpackning på en del av de mina här hemma, får liksom den inte så bra som jag vill

Men just nu har vi ju en fällning som är enorm på alla, jag kammar ur lika mkt päls som de har kvar, fattar inte att de har något kvar efteråt

/ Carina

McLaren
2008-03-12 18:04
0

För mig som bara haft perser i ca 6 månader…. Fäller de så här mycket för att det är mars???

Eller är det för att de är könsmogna?? De är 9 månader nu den 18 mars.

McLaren å Niki ser ut som två stora hår moln!! Vita hår överallt. När jag skulle ta upp smöret så låg det vita hår i byttan…

Dammasugaren ger snart upp av alla hårFlört

yadhayezibas
2008-03-12 18:22
0

#20 Våren är en fällningsperiod för nästan alla djur!

Kittentotts
2008-03-12 19:26
0

#20 Ja nu har vi den värsta fällningenSkrattandeMan kan kamma ur hur mkt som helst, och om man inte tar det så ser man direkt de tovor som bildas utav all underhullen. Jag har en vän som behöver hjälp reda ut sina nu, hon har inte vanan ännu. Men jag brukar ta trimmern på magen o baktassar på hennes.

Mkt förvinner ju under bad o föning

Men nu ska jag ställa ut mina i Maj så nu är det extra nogaGladVill ha dem i go päls

Nu ska jag snart blåsa min Olivia, måste få henne kanonfin denna gången då jag vill ha in nya kort på hemsidan

Nu åker snart skyddsglasögon o mask på, få se om jag slipper fotograferas av barnen, för ni ska veta de är spända

/ Carina

Elisabet-E
2008-03-12 22:16
0

#22 Kan du inte be någon i familjen att knäppa ett par foton på dig i skyddsutrustningen? Skulle vara himla kul att se hur det ser ut :-)))

Kittentotts
2008-03-12 23:12
0

#23 Ja du denna gången fick jag vara ifredSkrattandeJag såg nog go ut i all utrustningen, men jag slapp hår i ögon o munCool

Jag kände mig tvungen då min astma blir värre o värre, fick idag besked jag ska in på operation om 2-4 veckor, de ska söva mig för gå igenom fr hals o ner i magen för se så allt är bra. Jag har haft en kämpig tid med ständig huvudvärk pga andsvårigheter, nu vill de se ner för det kan vara bråck och annat som förvärrar

Så utrustningen va nödvändig, men ska ordna bilder, man slipper u se min stora näsa om inte annatFörvånad

/ Carina

heliotropes
2008-03-13 02:04
0

Alla sätt är bra utom de dåligaFlört SkrattandeJag avundar inte din undersökningFot i munnnen

Elisabet-E
2008-03-13 12:12
0

#24 Jag ber uppriktigt om ursäkt för att jag skämtade om din skyddsutrustning. Hade inte en aning om att du mår så dåligt och ska behöva gå igenom sådana undersökningar. Jag trodde i min enfald att det var för att slippa katthåren som ryker omkring när man fönar och tyckte det var en kul grej och det var absolut inte illa menat.

Vi kan väl kanske ta den där latten en dag nästa vecka?

Kittentotts
2008-03-13 15:31
0

#26 Men Elisabet, jag tar det som en kul grej också, att jag mår dåligt det överlever jagSkrattandeInte ett dugg orolig för att sövas heller, jag tycker det är kul med skyddsutrustningenRäcka ut tunganLite roligt får man ha åt det nödvändigt roliga i det

Hjälpte faktiskt igår, men jag stängde dörren för slippa visa migSkrattandeOch det kommer kort. Kankse kan sälja detta till er andra sen:))

Klart vi ska ta vår Latte, jag är ledig varje dag, bara maila el ring när du har orken, det har varit mkt för dig med nu ett tag, men man mår bra av tänka på annat ocksåFlört

Kramis!

Elisabet-E
2008-03-13 16:57
0

Nu är det äntligen gjort!!!!! 7 kg megapälsad vit perser badad och fönad!!! Gud så skönt! Jag har en påslös dammsugare och när jag hade fönat färdigt Flingan fick jag tömma dammsugaren tre gånger. Det var knökfullt med vitt katthår i behållaren. Herregud vad hon rök, jag var vit, hela rummet där jag blåser var vitt, det såg ut som det hade snöat. Efter den här betan kommer mitt dagliga städarbete att reduceras med 75% för Flingan har lagt av sig hår överallt. Och trots att så mycket rök av henne syns det inte ens på henne, hon har massor kvar på kroppen :-)))

Har många gånger funderat på att klippa ner henne men det tar emot för hon är så himla vacker med all sin päls. Ikväll ska jag ha något riktigt gott att käka som belöning. Ska bli underbart att veta att hästjobbet är gjort för den här gången!

Kittentotts
2008-03-13 17:10
0

#28 Låter härligtSkrattandeFörstår det känns skönt! J

Själv har jag badat 1 idag:) vår lille 10 veckors Mysiga Mårten, han fräste åt migFörvånadJag visste inte han kunde fräsa

/ Carina

feiner
2008-03-14 00:24
0

#20, hörde när jag skaffade min perser att de tappar bebispälsen efter ett tag, om jag inte minns fel efter ett halvår. Sedan har det varit rent allmänt en fällningsperiod.

PS.
Perserpäls, så fin på katten, men en riktig mara när de sitter osynliga i ögat eller åker in i munnen. Hehe. Bra knep ni nämner i era inlägg.

Kittentotts
2008-03-14 07:07
0

#30 Ja runt 7 Månaders ålder släpper de bebispälsen. Fast mina tjejer gör det nu, och de fylller strax 1år, så lite olika är det tror jag.

Nu ska jag snart starta nästa badGlad

I Helgen är vi barnfria då pojken ska t kortishemmet, och jag fyller år imorgon, och då ska vi inte bada katter utan ska se konståkning i vår ishall där vi har en stor tävling, vår dotter och hennes lag åker med.

/ Carina