Lite tips ideer
Tänkte vi kan starta en tråd för tips om olika saker som är bra hjälpas åt med. Ideer att få blomkrukor på plats, prydnads saker,
Ibland kan man behöva fråga hur gör jag för få detta fungera, vad som helst kan det vara som gäller hemmet
Detta med krukor, ja det är inget kul då man köpt en fin blomma och ny kruka, så ramlar den i golvet i tusen bitar
Själv har min gubbe en häftmassa de kallar så fult så jag inte kan skriva det här. Jag måste säga ordet då det tar slut för få hem, men man får hoppas han ovan förlåter mig varje gång
Det är en svart massa, kletig, den är till för ha skärmar på billackeringen på plats, det vore ju katastrof de ramlar ner fr ställningarna. Så den är väl mer effektiv än häftmassa, men man kan mkt väl ha häftmassa
Om man nu vill ha samma krukor el annat, man vet de ska stå ett tag, då kan man ta limpistolen som är mitt bästa verktyg i vårt hem t allt möjligt. Detta går nämligen få bort sen med
Lite från mig som fungerar på krukor, prydnads saker och annat
/ carina

Om man har katter som gillar att gräva i blomkrukorna så fungerar gladpak. Jag spänner gladpak över krukorna och gör några små lufthål, syns knappt. Man måste bara komma ihåg detta när man vattnar.

Vilken BRA idè till tråd!
Just nu kommer jag inte på något bra tips annat än till blomkrukor som katterna vill gräva upp, så kan man spray/droppa/klina ren citronsaft runtom uppe på krukan - då rör inte katterna krukan alls!

Försökte citrus i blomkrukorna men de satt i blinkade o plirade med ögonen, jag såg att de inte gillade det men de satt ändå o petade i jorden. Så nu har jag lagt fina stenar på jorden. Vet inte om blommorna far illa av det men har inte märkt något på de tre krukväxterna jag har i mitt hem, (två aloe vera och en svärmorstunga). Stenarna har hållt dem från krukorna. Häftmassa är bra under det mesta, mycket hade lätt vält eller puttats på annars trots att katterna är lugna.
Kul tråd!!
Ett tips mot envisa katter som krafsar på sovrumsdörren så att man inte kan sova. De stackarna ville ju in, men vi kunde inte låta dem ha tillgång till sovrummet i löp och parningstider, det blev liksom ingen sömn då… Så i alla fall, vi ställde ett kompostgaller bakom dörrposten och stängde sedan dörren. På kompostgallret ville de inte gräva eftersom de råkat få det över sig en gång..

Jag ställde oxå kompostgaller vid sovrumsdörren nu när min dotter e allergisk så de inte krafsar på dörren då de är så vana med att få sova i sängen…det funkade faktiskt!!!!

Problem med utekatter som gräver upp ens rabatter.
Fick tips att lägga ut kaffe sump i rabatten och blanda ner den med den befintliga jorden.
Fungerade !
Kaffe sumpen ska jag testa oxå!!! Vi har en massa katter som springer lösa i vårat område. Det värsta är att de sprayar på våran ytterdörr och många andras dörrar oxå! Nån som har nåt bra tips för att få dom att sluta med det? Jag är rädd att våran hane ska börja spraya inne bara för han känner lukten av andra katters kiss… det stinker verkligen i hela huset när de gjort det fast det är på utsidan.. BLÄÄÄÄ

#8 Vitpeppar avskyr de, foliepapper,
Hittade mer tips:
Tips och råd vid besök av objudna katter
Katter skyr tibast
Plantera tibast en väldoftande prydnadsbuske som blommar med röda blommor på bar kvist, luktar starkt och gott. Tibasten är en giftig, lövfällande liten buske.
Parfym stoppar katterna
Stänk parfym på jorden, katterna gillar inte doften som inkräktar på deras revir. Proceduren måste upprepas med jämna mellanrum, bland annat efter regn.
Fullstop som innehåller rosmarinolja
Man blandar ut det med vatten och sprutar där man inte vill att katterna ska gå.
Apelsinskal eller Pomeransskal
Lägg ut där ni inte vill att katterna ska vara.
Kycklingnät
Är rabatten alldeles nylagd kan man lägga ut kycklingnät över hela och plantera blommor och lökar i nätrutorna.
Alternativ till detta kan vara presenning eller fiberduk.
Bambupinnar
Stoppa ner bambupinnar tätt, tätt i rabatten till dess att blommorna vuxit upp.C-vitamin
Lös upp ett rör C-vitamin brustabletter i 10 liter vatten, häll på de ställen där man vill ha kattfritt.
Detta är ju för mig också et problem i vårt område, TYVÄRR! Vår Carport är ett favoritställe, så ska faktiskt prova lite av detta 
/ Carina

#7 Grävlingar
Hade vi en stor innan, vår schäfer, men detta är nu lagat efter hans bortgång för ett tag sen. Men vår Lhasa Apso tik gräver inget
Kan du inte prova höns nät om de går i rabatterna?
/ Carina
#10 Jag har rabatterna innanför ett lägre "staket",men de luringarna
gräver i kanterna där det är lite mjukare:)Nu var ju detta en tråd för katt,men jag kan tala om ett knep som jag tog till för hundgrävningen. När jag kom på en påbörjad grop la jag deras egna baja i gropen,dom ville inte gräva där mer
haha!

#11 Va ett bra knep! Katterna hade väl grävt där igen istället !
/ Carina