Royal´s Baby kitten
Någon som har erfarenhet av att Royal´s Baby Kitten kan ge katt utslag. Min systers 6 månaders kattunge har vid 3 tillfällen fått utslag ovanför ögonen när hon ätit detta foder. Att hon kopplar det till just maten är att första gången tog det slut och då hade hon bara kitten och utslagen försvann. Sen när hon köpt in baby kitten och provade det igen så återkom utslgen. Hon tog då bort det igen och utslagen försvann. Sen testade hon en gång till med samma resultat.
Tog kontakt med Royal men dom trodde inte det var fodret för det var nästan samma ingredienser i kitten. Skulle vara intressant att veta om någon här råkat ut för något liknande.
Kom på detta när jag läste om Svullen och konstig läpp
Nej ingenting sådant har jag erfarenhet när det gäller baby kitten. Däremot blev mina honor dåliga i magen (lösa) av det fodret. Jag blandade med babymilk, också royals, då kattungarna skule börja äta själva. Troligtvis blev det för mycket fett för deras maggar (mammornas alltså). Jag lät det var ett tag för jag trodde att det skulle gå över av sig självt. Då det inte gjorde det tog jag kontakt med supporten på royal canin och de rådde mig att byta tillbaka till kitten persian, och då blev de bra i magarna direkt! Så problem av fodret har jag haft, men av annan karaktär…

Ingen erfarenhet så av detta fodret, mina har aldrig gillat det. Vi kör Babycat el Perser kitten
/ Carina

Har heller ingen erfarenhet av det fodret. Här kör vi Babycat 34 och sedan när de blivit lite äldre Kitten 34. Alla mår bra av det för det är givetvis så att när dessa serveras så vill gärna alla vuxna katter ha det också : )
Har alltid babycat 34 här hemma till alla…ingen dålig erfarenhet bara bra !!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Oups, jag trodde det var Babycat hon menade, visste inte att det fanns något annat med så likt namn! Det var alltså babycat vi hade, jag fick för mig att det kanske hette baby kitten, men när ni säger det så, det var ju babycat vi använde!

kan det vara något av royals veterinärfoder då, baby kitten? Eller är det så som jag trodde, att hon menar babycat?
Sorry alla, det är Babycat 34 som hennes katt inte tålde.
Har inte använt det själv så jag fick för mig att det hette så som jag skrev först. Men det heter som ni säger Babycat 34. Men förmodligen är det inte fodret men när katten visar reaktion när hon åt det så förmodades att det var maten som var boven i dramat. Får se om utslgen kommer igen i framtiden och då kanske man kan söka vidare. Är jättesvårt det här med utslag kan komma av nästan vad som helst.
Ja alla är dom olika…en del tål ju inte vissa foder å medans andra tål det utan problem…man får helt enkelt se hur ens egen katt reagerar..precis som i detta fallet.. Då hade jag inte gett Babycat mer på ett bra tag…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#7 jag känner exakt igen det där med de dåliga magarna på kattmammorna. Jag har också det problemet. Om de dessutom kommer åt vällingen kan det bli riktig cikus i magen. =((
Men annars är jag inte helt obekant med foderallergi, min äldsta hona, 12 i år, får ibland små sår precis vid örat och då vet jag att hon fått i sig foder hon inte tål, det är ingen jättereaktion, men dock. Hon håller sig till RC Exigent, då är det lungt. En kompis huskatt får riktiga svullnader och sår som reaktion på vissa foder, men då blir det kortisonbehandling. Så jag tror att det kan vara väldigt olika hur mycket de reagerar. // Malin

Jag har använt dessa foder typer 6 år och är super nöjd Kitten fram till Persian kitten kom. Mina föredrar 32 föra kitten34. Men baby34 är populärt. Har alltid alla tre fodren att tillgå.Tror inte att det är fodret i sig, det finns nog något individuellt.

#10 Detta med reaktioner är ju annars vanligt, vår schäfer klarade varken RC el Eukanuba, ej heller Hills, olika reaktioner dock.Vissa eksem, vissa gaser så vi fick rymma ur rummen.
Genom alla åren fick vi göra egen mat. Så visst har man varit med om reaktioner, men inte på katterna här hemma
/ Carina

Ett par av mina hundar har fått reaktioner på mat,den sista schäfern,tålde bara Nutros lamm och ris.Hon reagerade med magen ,en av mina tidigare chow chowar reagerade både med magen och fick stora exsem som hon fick kortison för.Men katterna tål all mat hittills i alla fall.

Hade en collie på 70talet som också bara klarade hemlagad special, men det var inte fodretsfel utan buksportkörteln. Som ett ex. en brist hos ett djurskapar matproblem. Väldigt få fall är det tvärtom.
jag använder mig inte av babycat
men jag har fått ett antal påsar genom åren o har då blandat ut den med den andra maten
eller gett de som godis
ingen reaktion
här äter ALLA katterna persian kitten samt just nu Indoor longhair
o så lite queen som jag fick av Betty Back för hennes katter inte åt den
alla är bra i magen o även på andra sätt
jag har aldrig haft nån allerigreaktion som jag vet om
#10 Å, det var faktiskt riktigt skönt att höra att fler än jag haft det problemet! När jag skrev om det förut så verkade det som om ingen haft problem med dåliga magar av babycat… Jag körde med sånt där uppstoppande medel och andra kurer mot dålig mage, men ingenting hjälpte. När kattungarna åt så åt ju mammorna också, de tyckte ju att det var gott… Som tur är så gick det lika bra att ge kitten persian även till kattungarna.
# 16 Ja och det är verkligen inte kul med kattmammor med dålig mage. Först trodde jag att det var vällingen, men det gick inte över då hon inte fick äta resterna efter ungarna.
Nu har även min andra hona ätit babycat, och blivit dålig i magen! Så det går att hålla sig för skratt. // Malin

Mina kattungar äter inte ens babycat utan gick direkt till Nutro cc kitten. Min huskatt har vid ett par tillfällen fått utslag vid öronen av RC persian även av någon fler sort av RC. Har provat fler sorter när man fått någon provpåse och då har det gått bra. Inte lätt att veta varför…
Jag gav RC Babycat 32 till mina kattungar i förra kullen och även de tre vuxna katterna var och åt i kattungarnas mat. Det var inga problem med deras magar när de åt fodret. Däremot drack mamman av vällingen några ggr och då blev hon jätte dålig i magen…fick duscha henne flera ggr pga av det.

Hos oss äter alla RC KITTEN PERSIAN 32.Ophelia var ju lite svår med maten när hon kom.Men under dräktigheten kom hon igång och jag har fortsatt med samma foder eftersom alla mår bra av det.Nu har det tillkommit Hills kitten kyckling som de älskar äter först Hills och sedan Rc.Tycker det är bra att vänja dem vid båda sorterna.Mina har fått majsvälling och ingen har blivit dålig i magen av det.//Sylvia
#20..här äter alla oxå kitten persian 32, får bättre hull på det viset
majsvällning tror jag att det är väldigt ovanligt att nån reagerar på…det är ju FÖR "dåliga" magar
här så ger jag ingen välling eller mjölk av nåt slag till katterna..inte heller kattungarna..
när de börjar äta annat så blir det nötfärs..o persian kitten 32