Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 4017 ggr
Marita-L
2007-08-16 17:14
0

schampo!!!

Vad använder ni för schampo till era katter när det är dags för utställning ?
Har ni olika schampon till respektive färger eller kör ni med samma?

Vad tycker ni om  I ALL SYSTEM STABILIZER sköljmedlet ??

Vad har ni för olika antistat ??? Eller använder ni det över huvutaget??

Jag har fått rådet att prova JEAN PEAU SHINE SPRAY är det någon som har någon erfarenhet av denna ??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

heliotropes
2007-08-16 17:54
0

Olika beroende på i vilket skick pälsen är,oftast kör jag med en Bio-groom sköljning tills pälsen är dränkt,koncentrerad Bio-groom på de feta områderna.sedan sköljning och därefter yes(gröna) shamponering och sedan sköljning och åter sköljning.ibland tar jag även en avslutande shamponering med Dog&catshampo.

Sedan blåser jag dom torra,medans jag blåser borstar jag med en borste med svinborsthår.

Sedan på utställningarna behöver jag bara borsta och kamma upp de lite med Dog&catbalsam.

Denna metod och medel passar de flesta pälsar. 

Jag duschar alla mina katter i snitt en gång i månaden.

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
2007-08-16 18:05
0

#1 Okej
Jag har använt Bio-groom hela tiden men nu var det någon som sa I all system var det bästa på alla färger och sedan sköljschampot efter för att få upp det man eventuellt har missat.

Jag provade en gång men tyckte resultatet var bra utom när jag väl var på utställningen då va dom så statiska..hm det hände inte med Bio-groomet.

Eller vad det luften..hm..
Så någon annan som har provat detta ?

Crystal Pearl´s

heliotropes
2007-08-16 18:19
0

Ett tips är att spruta lite balsamspray på utställningsskynket om de är väldigt statiskaGlad

Millan71
2007-08-16 18:35
0

Vad är bästa schampot överlag?

heliotropes
2007-08-16 19:01
0

Själv tycker jag om Dog&cat,både vad gäller kvaliteén och pris.

Summerwinds
2007-08-16 19:35
0

Jag använder ALL WHITENING SHAMPO på alla mina tabbykatter oavsett färg. Ibland har jag använt Jobo's schampo för blå/blåtabby/blåsilver på mina blåsköldpaddtabbys, jag tycker det blir bra resultat också.

Sen avslutar jag badet med ALL SYSTEM STABILIZER (sköljmedel) på alla katterna utom min brunspotted. Hon blir snyggare utan, men det gäller att skölja, skölja och sköja…

På utställning använder jag PET WISE SPRAY-ON BALSAM, svart flaska med blå stripe (flaskan var svart tidigare med känguru). Funkar super om katterna blir statiska.  Efter att man kammat klart(och torrt) med spraybalsamet, använder jag Jean Peau Shine Spray som finish!

Annkis54
2007-08-16 19:42
0

Jag kör med olika schampoo för olika katter…för olika pälsar. Som om nån är lite åt det fetare hållet så avfettar jag med GOOP max 10 minuter. Är det nån som är mer torr i pälsen o mycket päls…så kör jag biogrooms inpackning över natten.
har hittills oftast använt House of Anjus produkter..mest parisian purple o snowy blue…men har nu sedan några månader testat Espree…efter tips här.
har aldrig sköljmedel längre
antistat har jag aldrig riktigt hittat min..utan köpt nytt för varje utställning hehe..nytt när nån rek..

JEAN PEAU SHINE SPRAY har inte testat

när jag fönar katten torr så använder jag ingen kam eller borste överhuvudtaget..(har trimfläkt) men när jag använder vanlig fön till ungarna så använder jag en karda med "pluppar" på..så den inte är så vass….o bara delar pälsen..inte kammar eller borstar
Nu när jag har börjat "bokföra" mig mer..så ser jag oxå att jag nog badar mina katter i snitt en gång per månad. Jag blev faktiskt förvånad när jag såg det.

sen tycker ju jag Marita…att eftersom du har använt biogroom o tycker att det funkar bra…fortsätt med det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-16 20:09
0

Ja kommer jag nog säkert göra Annki..Glad  men man kan ju kolla lite..

Är det någon som har provat Bio-grooms ultra black för svarta katter ?

#6 jag tycker också Jobo`s är bra till silver men jag hade tänkt beställa Jobo`s black men det var tyvärr slut och hinner inte komma in innan utställningen..trist..

Crystal Pearl´s

simzonites
2007-08-16 23:41
0

#8 Jag använder Biogroom ultra black till Baby tycker det är ett av de bästa svarta schampona.
Vad det gäller sköljmedlet så är det VIKTIGT att späda det enligt anvisningarna och skölja noga, noga. Använd sedan en "plutoduk" istället för frottéhanddukar och krama ur vattnet från pälsen då går det dessutom mycket fortare att få katten torr. Skrattande

/Lotta

/Lotta

Marita-L
2007-08-17 09:56
0

Bra Lotta för jag har precis beställt en flaska Glad

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-17 15:02
0

#9…använder du ALLTID sköljmedel Lotta??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-17 15:04
0

Jag har faktiskt beställt sköljmedlet och det är ju på en jätte flaska på 3.8 liter så om vill kan jag dela..

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-17 15:33
0

hehe 3.8 liter…du är rolig du
så gjorde jag med
nån rekommenderade (inte nån här) All systems white lightening..köpte den största flaskan
o det passade inte alls för mina katter…
många av mina katter har en tendens att vara lite feta i pälsen
o herregud …ännu fetare…

just denna katt hade jag ett litet helsike med att få "halvbra"
goop goop o åter goop
fick honom halvbra
jag slet som ett djur för att få bort det feta o på utställningen fick jag jättebra bedömning…men inte ordentligt preparerad?? suck

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2007-08-17 17:32
0

#13 Det där känner jag igen. Själv har jag tävlat min första röd-vita perser,men det sprack på grund av att det gick inte att få honom snygg i pälsen hur mycket jag än kämpade och testade och provade på nytt…phuu!

Värsta minnet var när jag som en ganska ny inom tävling,var på en proppagandautställning och domaren talar om för publiken.

-Jag tycker att ägaren till den här katten kan gå hem och bada den.

Gissa hur det kändes…….Generadnär man har gjort allt man kunnat,jag skulle inte ha kunnat uppnått något bättre resultat med honom idag heller.

Annkis54
2007-08-17 17:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14..USCH…då vill man ju skämmas ögonen ur sig
men man kan ju trösta sig med att många utställare vet hur det är..o kanske har råkat ut för det själv
det var väl ungefär samma som den domaren sa om min katt…fast på en snyggare sättFot i munnnen
Sen så märkte jag ju att min hane VAR SÅN…jag fick honom halvbra med massor med GOOP

sen blir man ju lite bränd efter såna erfarenheter.
Jag ser ju att det jag är mest rädd för o det som jag reagerar mest på här hemma när jag har duschat katterna..är om det drar åt samma håll som med ovanstående katt.
På samma uställning så hade jag med Obsession på bifogat kort…o hade använt samma schampoo på henne med samma resultat o samma kommentar hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-17 18:36
0

#14 usch vad hemskt jag skulle nog dööö av skam.. Detta har hänt mig en gång på en hund utställning där min inte riktigt kunde stå still då reste sig domarn upp å ropade i mikrofonen att :

DU DÄR MED ROTTWEILERN KAN TA DIN HUND ÅKA HEM. DU HAR INGENTING HÄR PÅ UTSTÄLLNINGEN ATT GÖRA..Alla glodde..Generad
Å jag skämdes så jag ville gå under marken..

Crystal Pearl´s

heliotropes
2007-08-17 19:18
0

#15,16 Det är hemskt hur vissa kan…men jag har även haft roliga pälsade katter att tävla..här är följande 2 som jag har haft i min ägo och tävlat, men nu flyttat och bor hos andra.Varför är en annan historia.

Först ut är den jag tävlade till GIC Yamacatos Rocket Racer en Shaded Silver.

Marita-L
2007-08-17 19:19
0

ååhhhhhh för en shaded…han var hur fin som hellst

Crystal Pearl´s

heliotropes
2007-08-17 19:21
0

Sedan en bruntigré CH Formositas Kompis.

Annkis54
2007-08-17 20:09
0

ÅH SÅ FINA
men snacka o päls alltså
en dag kanske man kan få en katt med en sån päls
men de måste väl nästan vara kastrater då va??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2007-08-17 20:22
0

Ingen av dessa var kastraterSkrattande

Annkis54
2007-08-17 20:23
0

#21..men herregud…är det linjerna då eller??
vill ha..vill ha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2007-08-17 20:38
0

#22  Löshår………….

Nädåååå…hihihihi SkrattandeEn stor del i det är täta duschar utan fusk.Och visst ligger det även i anlagen..

Marita-L
2007-08-17 21:32
0

hahaha jag ska genast lämna i Lillemannen ( exot ) för lös hår insättning hahahahaha

Crystal Pearl´s

heliotropes
2007-08-17 21:59
0

Ja… tänk vad praktiskt det skulle varaFundersam hihi!!

Marita-L
2007-08-17 22:11
0

Men jag har faktiskt beställt J-P shine spray så jag får väl se då hur den är … den kostade ganska mycket så tråkigt om det skulle visa sig vara blä resultat..Fundersam

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-17 22:58
0

ha ha ni är för roliga
jag har ju faktiskt fått in lite linjer med bra päls
efter en av mina av Bauneflickor
o Cremis som jag sparar nu har oxå mycket päls..om han inte tappar nu lagom till utställningen
hmmm letade kort..men hittade inget bra hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan71
2007-08-18 01:55
0

Måste ju va en stor press när man ställer ut sina kissar….med tanke på att dom ska va rätt i famnen när man håller dom,ha fin päls mm…Undrar om dom själva tycker det e lika kul,)  har ju nyss börjat med perseravel o uppfödning,hur gör man då när man vill ställa ut dom?ursäkta om min fråga verkar konstig men är som sagt ny med detta;9Det är alltså jätteviktigt med deras päls,vad mer?Om inte ens katt vill o tycker om badning då?Får man slopa den biten då eller är det hemskt viktigt att man badar dom ändå emellanåt även om man inte ställer ut??har köpt en spray som reder ut tovor…Den heter 104 Antistat&utredningspray,någon som provat?var den bra?har ni ngr andra tips om just pälsvård,tovor mm?tacksam för svar…

Annkis54
2007-08-18 02:46
0

#23…EXAKT….vad menar du med _täta duschar utan fusk
_hur ofta o hur noga emellan utställningarna

#28..Om din katt inte tycker om eller är van vid badning…desto viktigare att du håller på emellan utställningarna oxå
men de flesta perser/exo är vana o är så lugna o fina i sitt temperament att det inte brukar vara några problem.
viktigt är oxå att kamma katten varje dag..ser du sen att det räcker med varannan så är det bra. Men tovor SKA DU DEFINITIVT se till att det inte blir
det är mycket lättare att se till att det inte blir några än att sen få bort dem. Jag har aldrig testat nån spray som tar bort tovor…tror knappt att det finns…men jag kan ha fel.
min uppfattning är att om det har blivit en tova..så blir den bara ännu värre om man blöter ner den..oavsett med vad.
har man fått en tova eller flera så använder man fingrarna att dela på den o försiktigt kamma igenom den. Har en katt en hel matta av tovor…så är det nog veterinären o "sövning" o rakning som gäller….vad du än gör…klipp inte..katter har mycket töjbar hud o det är nästan garanti att man klipper dem i skinnet.  
Men när en köpare har fått hem sin katt så kommer den ju att vara nybadad o fin..o kammar man den "varje dag" så blir det inga tovor. Det tar inte mer än några minuter att kamma igenom katten o det kan man ta som en gosestund. Katten är troligtvis van vid det o då blir det inga problem. Det största problemet brukar vara att de vill leka med kammen istället.

skulle det visa sig att katten absolut inte gillar att ställas ut eller hanteras med bad o kamning..då får man helt enkelt låta bli att ställa ut den. Viktigast är att katten har ett bra vardagsliv.
Om katterna visar att de inte vill…så låter vi dem vara hemma.
Ja..den som ger sig på avel o utställning har gett sig in på nåt stort o svårt o JÄTTEKUL. det kommer att ta lång tid innan man har lärt sig vad detta handlar om..men fråga på…o fråga igen. Uppfödaren finns ofta där för dig hela tiden. På utställning så får  man säkert hjälp ifrån andra uställare som kan ge råd
det bästa vore att hitta nån annan som har samma intresse, o hänga på när hon/han ställer ut. som kan hjälpa till o visa på dina eller egna katter hur allt går till.

o som du skriver så kan detta vara en stor press för katterna…att  ställas ut…så det gäller att man som ägare verkligen noterar om katten "bara tycker att det är tråkigt" eller verklingen hatar det eller är rädd…
så att katten inte utsätts för onödig stress.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2007-08-18 02:59
0

#29 Samma "behandling" som jag skrev i #1, men då minst en dusch varannan vecka.

Millan71
2007-08-18 04:25
0

okiOskyldig

simzonites
2007-08-18 11:54
0

#11 Ja till utställningsbad gör jag det =)

#12 Den kommer räcka lääääänge, #1 all systems product stabilizer, jag späder 1 del sköljmedel med 20 delar vatten, den doseringen har jag fått av Carina på Tassalogen.

/Lotta

nettan123
2007-08-18 20:56
0

HEJ millan 71 eller Ninas syster Yster.

Jag kan visa dig grunderna med bad av katt och lte trimmning!

Du får gärna komma hit så ska jag visa dig.Glad

// Jeanette

Marita-L
2007-08-19 18:32
0

#32 jag håller med dig den kommer hålla vääääldigt länge och kanske tom bli gammal men Carina sa att det fanns ingen mindre så det var bara att ta den.
Jag tror jag minns en sådan spädning som du säger..väääldigt trygt…..

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-08-19 19:02
0

#30 Jag badar min Elvira ca 2-2.5 veckas mellan rum och hon är så fin jämt ..det ända som är just nu så här inpå utställningen det är att hon håller på att tappa pälsen på svansen. Hon har en rejäl buske annars så det är nog bara jag som ser det.. Men har ni några tips om man kan stoppa det ???

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-19 21:07
0

#29.tack..alltid bra att få veta EXAKT
#12..du får gärna dela med dig lite till migFlört vi ses ju på utställningen

kanske ska jag ta o testbada nån med sköljmedel
jag köpte esprees sköljmedel sist när jag var på utställning
är det nån som har testat det????

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-19 21:26
0

Jag och den var inte bra till Elvira och Lillemannen men bra till kattungarna =) Men många säger att den ska vara super så det är nog väldigt olika.

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-19 23:15
0

sköljde du läääänge??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-20 00:13
0

lääääänge..inget konstigt alls men hon blev liksom en rund boll efter tork och så ska inte en brun spotted bli..hahaha verkligen en boll och jag fick höra det på utställningen sedan att just det schampot hade den förmågan..så det skulle passa så bra till de som ska se ut som bollar..hahaha

Sedan så var ju både Lillemannen och Elvira väldigt statiska och det kan jag inte säga om det berodde på schampot eller sköljmedlet eller de tillsammans att göra för de båda var nya för mig. Kanske var det luften i lokalen tänkte jag.

Men jag provade hemma igen efter någon vecka och då blev de som tvättades med Bio-groom inte statiska medans just dessa var väldigt statiska så jag har gjort min egen lilla undersökning och kanske är det olika på olika pälskvaliteer.

För hon på trimmet sa att det var verkligen ett toppen schampo så det är nog många som tycker det är kanon..

Men det gick bra till mina exotic kattungar innan flytt så nu är flaskan slut..Glad Och sköljmedlet fick jag bara en liten kopp som prov från en trimstudio och det säjs ju vara kanon så jag tänkte varför inte prova fast med ett annat schampo.

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-20 00:39
0

så om jag har katter som SKA SE UT SOM BOLLAR

så tror du att det är bra då för mig
ska nog testa det nästa gång
o skölja läänge hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-20 01:35
0

ja just det hahahaha allvarligt så ska ju en spotted ha sin päls lite liggande jäms ner..svårt att förklara ..men man ska kunna se spottarna bra men Elvira såg milerad ut å som en uppblåst nallebjörn eller som hon hade fått en el stöt..

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-08-20 03:19
0

#41..jag förstår precis vad du menar
om hennes päls ligger ner lite så syns markeringarna
men jag har inga markerade katter
så om de ser ut som ullnystan så är det bara bra hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-08-20 08:44
0

Jag badar min Elvira ca 2-2.5 veckas mellan rum och hon är så fin jämt ..det ända som är just nu så här inpå utställningen det är att hon håller på att tappa pälsen på svansen. Hon har en rejäl buske annars så det är nog bara jag som ser det.. Men har ni några tips om man kan stoppa det ???

Jag skall nog tillägga här att jag badar endast Elvira så tätt pga att hon är inne i en grisålder för sedan 3 månader tillbaks där det inte kan gå mer än max 3 veckor för sedan blir hennes päls helt omöjlig och att jag hoppas att denna perioden går över så det åtmintone kan få gå någon vecka till imellan./ Marita

Crystal Pearl´s

heliotropes
2007-12-17 18:30
0

Puttar upp denna tråd,då ny förfrågan om detta finns.

Kittentotts
2007-12-17 20:45
0

Isnornins fråga i annan tråd: Hur ofta duschar ni era katter?

Vad har ni för shampoo?

Så tänkte jag svarar här på hennes fråga det jag gör/andvänder

Jag badar mina efter ett schema jag har uppsatt på var o en för det ska badas med max 8 veckors mellanrum

Jag har Yes som avfettning(utspädd med vatten)

Sen har jag Espree schampoo i olika sorter beroende på vilken katt det gäller

Jag fönar mina i 2 omgångar, först en stund tills de är nästan torra, sen en gång till.

McLaren
2007-12-17 21:51
0

oj, oj, oj jag får huvudvärk…Glad Åh vad roligt tänkte jag att få reda på vilket schampo som passar bäst… Men detta är ju en djungel. Å vilka proffs ni är…. Jag är imponerad.

#40 kustkatten kanske har en kurs i pälsvård i framtidenOskyldig Det vore ju suuuuuper!

#14 Jisses, kan verkligen en domare vara så elak… Gå hem och bada katten!

#16 ROTTISAR!! Det har jag också haft under hela min uppväxt. Underbara. En utställning i Sthlm var det en Rottis hane som var så uppeggad och stressad så han vände sig om och bet sin förare/utställare (får ju hoppas att det inte var husse) det måste ju vara värre än att inte hunden kan stå still!

Lovebuffen
2007-12-17 23:20
0

Jätteintressant tråd med helt underbara kattbilder av supervackra perser!!!! OJoj!

Själv badar jag inte mina perser varannan månad som ni andra verkar göra (Generad) - ska man göra det???

Mina katter har väldigt olika pälsar trots att de är perser alla……två av dem har en lite strävare och otroligt lättskötta pälsar. En har en silkig, tovbildande trots ihärdig kamning (hon badar jag varannan månad ca, men BARA hon!) shadedpäls, och så har jag en gosse vars päls är monstruös, helt enorm, fast BRA kvalitet då han inte bildar tovor om jag kammar honom noga varje dag, vilket jag såklart gör.

Iaf, jag använder enbart outspädd Dog&Cat till mina katter, men tycker inte att det räcker alls, så jag ska börja med dels Yes som avfettning då jag fått det rådet, sedan All 1 System Whitening……är det bra för silkiga pälsar? Någon som vet?

Hur ska man späda ut Yes, hur ser måtten ut där? I del yes, två vatten, eller?

englagirl
2007-12-18 00:26
0

Jag badar själv ALDRIG i Yes och skulle inte kunna tänka mig att bada katterna i det heller. Förstå mig rätt,men reklamen på Yes säger att några droppar räcker för att rengöra ett ex antal tallrikar och det säger allt för mig.STARKT medel som jag inte vill sätta i mina katters päls och hud. 

Jag använder Esprees Berry Delight Shampoo utspädd i 16 delar vatten som "avfettning" och sen har jag 6 olika sorters shampoo beroende på katt.Har även provat Summerwinds shampoo som jag kan rekomendera. Balsam är oxå ett måste för att stänga hårstråna och balsamet gör att pälsen håller sig fin i 4-6 veckor beroende på pälskvalitét.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

heliotropes
2007-12-18 01:09
0

#48 Effektivt,skulle jag nog säga,INTE starkt.Har själv alltid haft känslig hud som reagerar starkt med för starka "grejer",men jag har handdiskat i över 30år med yes och använt yes till dusch av katt sedan min första perser-87,och jag har aldrig haft några problem varken med mina händer eller katternas hud pga.yes.

Hade en köpare här för några år sedan,hon jobbade på labb i Uppsala,hennes uppgift var bla.kontroll av sådant som kommer huden nära,då passade jag på och fråga vad hon ansåg om detta att använda yes på katt,hennes svar blev att det finns knappt så utprovat och säkert som yes,med tanke på att den är så väl testad och inga "men" på alla handdiskare.

Däremot påpekade hon många andra produkter som enbart var för djur inte kunde komma upp i den testmotsvarigheten som när det gäller sådant som vi människor använder.

Hon berättade att det bla. hade förekommit ett hästshampoo,som började användas av ägarna pga.att de tyckte det var billigt och bra.Tillverkarna blev livrädda och drog in produkten. De skickade iväg shampoot för en djupare test och analys,risken med stämmningar blev för stor.

Jag frågade henne om de shampoon vi använde,skulle de gå att använda på katt,då berättade hon att det man SKA låta bli är shampoon med silicon,eller rättare sagt ALLT där det finns med något som slutar på --con.Då detta inte är bra för katten.

Så på de viset är jag nu mer väldigt skeptisk till shampoon och balsam med silicon i. Även fast jag är människa:))))

Annkis54
2007-12-18 02:49
0

#49..ja..jag har en frissa som vän o hon säger…använd inte "det o det" för det är silicon i det.
Yes har jag använt ibland…ibland inte.
nu när jag duschade mina katter igår så använde jag esprees avfettning..bara som att bryta ytspänningen..sen körde jag esprees silky show 2-3 ggr på båda o så skölja skölja o föna
jag använde inte balsam fast jag har esprees där oxå
är LIVRÄDD för att få tunga feta pälsar
#47..jag tror inte att det finns några "regler" hur ofta man ska bada de…vissa badar jag varannan månad o vissa inte.
jag tror att vi kanske gör dem en björntjänst genom att bada för mycket. jag tror att det var nån här som skrev om det i en annan tråd.
jag tror oxå att vi blir lite utställnings"skadade"..att vi hela tiden ser med en utställares ögon. De katter som går hemma o inte ställs ut..behöver ju inte vara i utställningskondition jämt.
Mina exoter som jag inte ställer ut…de badar vid behov.
#46..jaaaa vi måste se till att det blir en sån kurs…men vi får ta en i taget…först får uppfödarutbildningen med Ylva Stockelberg gå av stapeln..sen så hoppas jag att nästa blir en kurs i pälsvård o trimning.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-12-18 17:45
0

Jag tror jag skrvit innan om detta med Yes och huden mm

Har haft 2 schäfrar med hudproblem, första veterinären sa att jag skulle ta yes utspätt då detta va mer vänligt en alla schampo på marknaden med alla tillsatser i, likaså har jag fått detta rådet på vägen sen av andra pga min nyvarande hund med samma problem med huden, han har dock fått problems senare i åldern med eksem, vi späder ut mer än vi blivit rådda göra för det ska vara lättare få ur.

Nä jag tänker fortsätta med yes som avfettning då jag anser detta vara det mest effektiva också, har testat annat, men inget är som detta

Jag har aldrig haft problem med hud el annat på mina kissar, jag kör inte med yes varje gång om inte behovet finns, tex tar jag inte detta på kattungar då de badas oftare vid kladd i mat o annat

Jag har själv eksem på händerna, spricker och har sig, kan endast ha Yes annars pajar huden direkt

#49 Jag tror på allt det du berättar då jag själv fått höra detta av hudspecialist gällande mina hundar

simzonites
2007-12-18 22:19
0

Jag använder också Yes som avfettning då detta behövs men jag späder det mycket, säkert 1 del yes och 10 delar vatten, minst. Har heller aldrig haft några problem med katternas pälsar/hud på grund av yes. Men oavsett vad man använder för schampo osv så är det ju viktigt att skölja mycket noga.

/Lotta

WimZ
2007-12-20 22:54
0

dog and cat för svart pälsar, använder deras sparybalsam med. funkar fint på min kisse. mjaaaauuu =)

Amorstroll
2007-12-27 03:35
0

Hejsan!

Intressant läsning och visst har vi olika erfarenheter.

Själv använder jag som avfettning Yes till vardagsbadningen av mina katter, annars alltid GOOP som jag tycker är helt suverän, men blandar dock aldrig dessa två!

När det gäller shampoon tycker jag #1 All Systems olika shampoon är överlägsen alla andra produkter. Som sköjmedel använder jag #1 All Systems Product Stabilizer. Späder 1 del sköljmedel med 20 delar varmt vatten (precis som Simzonites skrev). Viktigt med noggrann sköljning efter denna produkt!

Handdukstorkar samt sprayar i antistatsprayen Laser Liter Show Spray och fönar dem. Tidigare använde jag Petwise antistat som jag också tycker är suverän.

Det viktigaste av allt är att SKÖLJA, SKÖLJA och åter SKÖLJA mellan de olika produkterna…

Lite tips från mig

Kram

Lisa L (S*Amors Troll)

Tidlosa
2007-12-27 11:13
0

Då jag var aktiv utställare för några år sedan, så provade jag mig igenom uppsjöar med schampon, inpackningar och genomsköljningar. För att inte tala om alla antistatmedel som testades i parti och minut!

Jag fick ett par riktiga favoriter, som kunde nyttjas på de pälsar som fanns i katteriet och kände mig så belåten. Jag hade både utställningsschampo och hemmaschampo som var utmärkta.

När jag skulle börja ställa ut igen, så tänkte jag mig att det kunde vara bra att se vilka schampon och andra pälsvårdsprodukter som var aktuella. Döm av min förvåning när jag upptäckte att där fanns ett schampo som jag bara struttat förbi tidigare. En av mina kattungeköpare talade varmt för märket, en av mina ikoner inom katteribranchen satte märket under min näsa och konstaterade att hon i princip skulle äta upp sin hatt om jag inte var nöjd.

Sedan jag inhandlade flera olika produkter av märket, så har jag lagt alla andra schampon på hyllan, inpackningar är ett minne blott för att inte tala om Yes och annat. För vad ska jag med allt det där, när jag har Espree?

Vilket schampo! Det finns en produkt i deras utbud för alla pälstyper och det ger ett otroligt resultat! Att innehållet kommer från naturen och inte är konstgjorda kemiska produkter käns ju ännu bättre.

Espree säger jag bara!

Marita-L
2008-03-02 21:48
0

putt…

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-03-02 22:58
0

SkrattandeBra repris detta!

Jag har ju fått lite nya problems med min Creme tjejs päls, ja den päls som hon just har, fällt av en hel del, byter nu.

Men.. så fort jag badat henne, det tar bara några dagar innan pälsen delar sig, så fultOskyldigSå undra om man kanske skulle ta testa inpackning på denna vilda damen??, ja cirkusbaden vi harSkrattande

/ carina

[Baboos]
2008-03-03 16:06
0

Jag använder lite olika shampoo till olika pälsar.
One All System, Espree och PCL. Och förbehandling Goopen.

kiwa79
2008-03-03 16:07
0

espree har förstått att många använder det schampoot.. finns de för olika färg på katten ??

jag är helt ny har nyss köpt min första perser vet inte mycket Generad om de olika preparaten (pinsamt)Glad

Chiarettos
2008-03-03 16:31
0

# 59 Espree har för olika färger, själv kör jag den med dalamtiner på mina vita katter, Lassie hunden för röda katter.

Det finns en produkinformtion om de olika shampoon, där står vilka färger de olika shampoon passar till. Kolla bara att de går att använda på katt, en del gör nämligen inte det bara på hund.

yadhayezibas
2008-03-03 17:09
0

Jag använder All system professional whitening och All system pure white lightening på mina katter.Och All system botanical conditioner och All system product stabilizer. Avfettar gör jag med utspädd Yes till vardags och till show avfettar jag med Goop.

Kiwa79 har du inte fått några bra tips och råd ifrån din katts uppfödare?

feiner
2008-03-03 19:47
0

Jag har varit perserägare bara några år och inte någon tidigare erfarenhet. Men man vill ju verkligen att allt ska bli bra. Första året prövade jag allt och min katt fick utveckla sin mer tålmodiga sida. Men sedan så har jag slappnat av. Ögonen tvättar jag numera med koksaltlösning, ibland använder jag eye envy pulvret. Jag har en karda och en kam. Använder ett bra schampo i 100 kr klassen (KW) köpt på djurutställning efter att tidigare prövat ett riktigt dåligt shampo från zoo butiken. Nu kan jag tillägga att mina damer är sällskapskatter så den förberedelse flera av er gör inför utställning har jag aldrig satt mig in i. Ja utöver detta så äter de RC. Festar till det ibland med vanliga jästtabletter från apoteket eller gimpet pastan. Leksaker… testat en uppsjö av sånna också men mest poppis är studsbollar och papperstussar. Ja detta var väl en avstickare men kan vara bra att veta för en nybliven perserägare hehe.  Men jag kommer ihåg känslan när man ska hämta hem sin lilla misse, jag sög verkligen i mig allt som uppfödaren hade att tipsa om så det är verkligen värdefullt. Sedan är det  tur att detta forum finns med en mix av erfarenhet och nyfikna nybörjare.

Annkis54
2008-03-04 23:28
0

#62..bra inlägg
så har vi nog varit med om de flesta av oss

#61…All system gick INTE ALLS på 2 av mina katter..feta blev de
men vet att de är bra på vissa

det är just det som gör det hela så besvärligt
att vissa är bra på vissa katter..men katastrof på andraLedsen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se