fotograffråga
vi ska ju ha en fotograf på vår utställning
han har inte fotat katter förut
han har en del frågor som jag tänkte att jag skulle ta er hjälp med.
han ska bygga upp nåt skydd på sidan så att katterna inte kan smita
hur högt anser ni att det behöver vara för att ni skulle känna er trygga??
vilken sorts bilder är mest gångbart??
papperskopior eller på cd skiva..eller både ock??
är det nåt mer som man ska tänka på??
han kommer att anpassa sig efter våra önskemål
kanske ska säga att utställningen som det gäller är KKN´s i Trollhättan 31 maj o 1 juni

De fotografer som fotat på utställningar här i norr…har inte haft något skydd alls. De har stått på ett högre bord, som bakgrundstyget legat över!
Det har gått bra vad jag vet, har inte hört att någon katt rymt från fotografbordet…ännu! Husse/matte står ju brevid kissen och parerar om så behövs. En vippa är ju på sin plats för att fånga kattens uppmärksamhet.
Står de på domarbordet, så står de antagligen lika bra på fotografbordet.
Vi har fått kunna köpa både papperskopior och samma bild som vi köpt får vi även som web-bild.
De priser som gäller hära är:
200kr för själva fotograferingen…ingen kostnad om man inte vill köpa någon bild alls…om man är missnöjd.
Sedan har det tillkommit beroende på hur stor bild man vill ha…men ett A4 har kostat va 200kr.8inkl. web-bild)
De säger att har man inte fotat hund å katt förut så får man å göra..detskall tydligen vara jätte svårt… Men det skall bli jätte kul med en fotograf
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Kan de fota barn, så kan de nog fota djur också;) Båda rör sej hela tiden och gör oväntade saker…haha.. Jag har varit med på barnfotograferingar, och det är INTE lätt ska jag säja!
…föredrar nog att fota djur om jag måste välja
När jag fota för Chanan så hade han skydd runt.. vad kan det ha varit… 2 meter kanske..Min sambo är ca 180 och han såg inte över iallafall.. kan vara bra för de tittar ju en hel annars på allt annat runt omkring OCH kan bli rädda för nåt plötsligt…Sen så vill inte alla katter vara kvar på fotobordet det kan jag intyga.Min ena katt som jag fota hon är hur snäll som helst på domarbordet men hos fotografen ville hon inte vara. 

Kan nog vara bra med skydd. Inte för att katterna inte skall smita utan mer för att katterna skall känna sig tyggare,
Själv skulle jag vilja ha foton på CD att använda som jag själv vill, men alla har nog inte den möjlighetrn och vill då ha papperskopia
tack
men jag vill gärna ha fler tips
Ang bilder så tycker jag personligen att det är kanonbra när man får bilderna skickade till sig på mailen. Så man kan använda dom på hemsidan tex. Han skickade också "pappers kopior" , men dom hade jag klarat mig utan då jag har en skrivare som skriver ut kanonfina foton.
Men så gör Chanan och de flesta vill nog ha det så. Vill man sen ha dom på cd skiva kan man ju bränna ut dom själv. De flesta som har dator idag har ju också en brännare.

#7 Det är bara det att man inte kan få samma kvalitet på mailen som man kan få på en CD eftersom högkvalitativa bilder är så tunga att många mailservrar protesterar. Jag hade gärna tagit bilderna på CD i handen på plats. Man kan ju lätt använda även dessa till hemsida mm.
De bilder Chanan skickade på min mail var inte stora.Men de blev toppen fina att skriva ut på fotopapper ändå. Javisst men ska fotografen fixa en cd på plats oxå då blir det väldigt krångligt för honom/henne plus att det tar mkt längre tid… vi fick vänta läääänge ändå när vi fota. Fotografen brukar ju oxå sålla bort de bilder som inte blivit bra och skickar de som blev bra på mailen så man kan välja vilka man vill ha….Finns nog både fördelar och nackdelar med allt…