Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 815 ggr
blackangel
0

Hur gamla då de blir fertila?!

Har bara en fundering till er som vet hehe… Hur gamla brukar exoter vara då de blir könsmogna?! Man vet ju att huskatter liksom oftast e tidigare i den benämningenFlört… Vet ju ej hur jag ska göra med vår lilla Aragon som jag ej vill ska bli omplacerad då han ej visat rädsla för hundarna, bara Millan syrrans lillbrutta ej blir helt förstörd om hon e här o hälsar på vill säga(alltså för allergin)…  Ja hur som helst så vill jag ju igentligen ej kastrera honom heller men å andra sidan kanske de lider av att vara fertila om man ej ska ha de i avel, eller?!Generad

Marita-L
0

Ja om du inte skall ha honom i avel  så skulle han nog må skit som fertil… så mitt råd är att kastrera honom så han kan få leva harmoniskt.
/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

englagirl
0

Första frågan är omöjlig att svara på….hur gamla exoterna är när dom blir könsmogna. Det är ju naturligtvis olika. Har haft både 6 månaders exoter som blivit könsmogna och ett-åringar,så det är ju så olika från katt till katt.

Sen är frågan…….VARFÖR du ska hålla honom fertil om han INTE ska gå i avel? Finns egentligen ingen anledning till det anser jag,men det är min åsikt.

Håller med Marita att kastrera honom så han får leva harmoniskt :-)

Skulle tro att din systerdotter kan klara av besöken hos dig om hon inte håller på med katten och klappar honom och borrar in huvudet i pälsen då hon är på besök.Jag har ett par bekanta vars dotter är SUPERALLERGISK mot perser/exoter…dom har själv Birma…men när hon kommer hit så tar hon en halv tablett av nån sorts allergimedicin och hon klarar av att vara hemma hos mig med så pass många katter utan besvär.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Kittentotts
0

Ja detta med könsmognad är ju olika, så det får du helt enkelt se

Att kastrera är för mig en självklarhet om inte en katt ska gå i avel, varför ska de behöva gå må dålig av att inte få para.

Sen detta med allergi. Hela vår släkt är allergisk, då de ska komma städar jag ur överallt så noga det bara går, jag tar bort filtar o annat löst som hår kan sitta kvar i, det som går flytta. Resten städar jag mkt noga. Katterna är under kalaset i sitt kattrum, detta innebär max 3 tim. Men för en katt på mindre yta är det ju inga problem att ha i ett rum under den tid tösen vistas hos dig. Under vår/sommartid tar jag och dukar på altanen för släkten. Detta är liksom för mig en vana genom åren med rutin städning för ha kalas. Det brukar fungera kanonbra här, sen finns en tablett o ta som hon kan få av läkaren för just sådanda tillfällen

/ carina

Millan1971
0

Ja du syster,du får nog kastrera Jocke(sambon) med;) Jag menar han måste ju må dåligt när han aldrig får para sig…hehe  nu var jag lustig va!!!!jag tycker nog att du kan vänta tills Aragorn blir fertil med kastrering,vet att många säger att man skall göra det före men jag tycker att det blir bäst när han verkligen är mogen….Det brukar gå bra när Millan e hos er då han mest är på övervåningen…Medicin för att stå ut med allergin? NJAAA det tycker jag väl då inte,det finns biverkningar i dess allergimediciner…vet ju själv då jag e pollenallergisk…Du gör som du själv vill med kastrering eller ej men än har han ju inte blitt könsmogen ju;)

blackangel
0

#4 haha ja nu var du roligFlört… Ja han kanske skulle må bättre av att kastreras Joc.. oh ursäkta menar Aragon fnissHemlis