Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 798 ggr
diana_
2008-02-28 18:24
0

billig foder

Kanske detta har diskuterats, har ingen minne av det, men varför föredrar ni att ge katterna märkes mat, alltså av den dyrare sorten en el dorados kattmat?

Bullan
2008-02-28 19:18
0

Har provat ge billig mat för några år sedan till huskatten…men han började släppa enormt mkt päls. Blev en svart fläck där han legat i sängen. Med märkesfoder, släpper han nästan ingenting alls…så skulle inte våga tänka på hur mkt mina Perser skulle börja fälla med billigfoderHemlis

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bart
2008-02-28 20:07
0

Det är framför allt för att märkesfodren innehåller mer köttprotein och fett än mataffärernas,och eftersom katten är ett rovdjur så behöver den mycket protein för att må bra.Mataffärens kattmat innehåller alldeles för mycket kolhydrater,vilka katten inte kan tillgodogöra sig.Kattens naturliga föda är ju möss,och de innehåller ytterst små mängder kolhydrater.Allra bäst är väl BARF men åtminstone mina är svårlärda till det,inte alla äter ens blötmat av dem.

Annkis54
2008-02-28 20:19
0

orsaken till att jag en gång valde kvalitetsfodren var för att veta att mina katter fick allt det som de behöver av näring o vitaminer mm
o så är de så bra för magen
man märker oxå på katten om de har fått ett bra foder eller ett mindre bra
katten blir bättre i hull o päls
naturligtvis så kan de finnas undantag här

o om man har hittat nåt bra som funkar så tycker jag inte att man ska mixtra mer än nödvändigt
o jämför du med blötmat så betalar du dyrt för en massa vatten som du bär hem.
en annan sak…jag tycker att man märker i lådan att de äter kvalitetsmat. äter de mindre bra mat så blir bajsarna större..för det är ofta mer "skräp" som kommer ut

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
2008-02-28 20:25
0

ah, jag undrar för jag har en vän som ger billig mat jag sa att kvalitets är bättre, eller märke menar jag, men kunde inte riktigt förklara anledning till påståendet…

blackangel
2008-02-28 22:33
0

jag har nog prövat de billigare med tidigare men men kan bara säga att de dyrare e bättre, de e ju mer utprövade känns det som alltså att man gjort en del tester på de o så ….. Oftast e det tyvärr så att det som kostar mer e bättre i kvaliteten oavsett det e kläder eller matHemlis(Tyvärr hmmm)

englagirl
2008-02-28 23:02
0

Billig mat blir DYRARE i längden.

Katterna äter MER för dom tillgodogör sig inte de mineraler, fetter och proteiner som finns i den billigare maten. I o med att dom äter mer så kommer det ut mer där bak och det går mer sand och dom blir hungrig fortare.Alltså blir den billigare maten dyrare för det går åt mer mat :-)

Pälsarna blir bättre och magarna stabilare med ett bra foder.

Skulle inte komma på tanken att köpa annan mat än den som säljs hos veterinär eller djuraffär.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Millan1971
2008-02-28 23:37
0

jag tycker oxå att det märks i lådan när dom får annan mat än kvalitetsfoder…Gav Whiskas förut åt min huskatt jag hade och när han gick på lådan kunde man hålla sig för skratt!!!Dessutom så åt han för jämnan…nu har jag aldrig gett mina perser annat än Royal canin och det tänker jag fortsätta med…hoppas att deras eventuella köpare oxå gör det,det är visserligen ett krav men inspektera dom kan man ju inte göra!iaf inte jämt,bara vid besök o så….

Annkis54
2008-02-29 01:19
0

kul att höra att ni har samma erfarenhet vid toabesöken hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2008-02-29 12:11
0

Inte tala om alla färgmedel de har i Whiskas och Friskis, ja friskis är katastrof. Kan väl erkänna jag en gång körde med detta innan jag skaffade perser. Jag hade en klok uppfödare som kom hem till mig en hel dag fr Helsingborg, vi hade en mkt trevlig dag med middag och mys, vi gick igenom allt, detta kallar jag en bra start.

Mina hade ofta lös avföring då de åt billigt foder, efter bytet luktade det mindre, och de bajsade mindre, och inte tala om hur fin pälsen blev

/ carina