Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 874 ggr
yadhayezibas
2008-02-25 20:20
0

Pälsbortfall...

Hej allihopa!!

Här kommer ett ämne som jag tror inte är så många som pratar/skriver om. Vi har ju 4 kattungar här hemma. 2 st av de som är 11 v nu tappade all sin päls när de var ca 6 v. Endast päls på huvudet och benen var kvar.  De såg ut som två råttor ungefär. Vi åkte till veterinären och blev råda att göra ringormsprov på samtliga.Vilket vi gjort så nu vet vi att vi INTE har ringorm i vårat katteri. Jag trodde personligen aldrig att det var ringorm för de hade inga sår, inga symptom som tydde på det. Efter 1 v ca började pälsen växa tillbaka på grabbarna och nu ser de nästan normala ut igen. För drygt en vecka sen började vår lilla kattunge tappa päls oxå. Så nu ser han ut som en råtta..*hihi* Stackars lilla Sture. Veterinären har även gjort skrap prover och diverse andra prover men hittar ingenting som ska ha orsakat detta håravfall. Jag vet att jag hört ifrån minst 2 andra uppfödare att de haft kattungar som tappat pälsen i ungefär samma ålder som våra och att det sedan växer ut igen. Är det nån här som råkat ut för detta? Jag har även rådgjort med 2 andra veterinärer om detta och fick veta ifrån den ena vetrinären att han hade hört talas om att det förekommer på Perser och Birma detta. Men att det inte är så himla vanligt, känns ju som att vi verkligen har haft otur som har 3 st som drabbats av det.  Jag har oxå hört att det ev kan bero på att kattungarna får för mkt protein om man ger dom nötfärs som extra mat..? Om nu detta förekommer oftare än man vet om borde man inte då som uppfödare hjälpas åt och prata om det så man kanske kan komma på vad det beror på? Jag tror att det här är en sak som ingen vill prata om och helst ska det tystas ner men jag känner att jag vill veta så mkt som möjligt om det så jag kan undvika att det händer igen!!

Alla synpunkter är välkomna!!!

IdaJ
2008-02-25 20:27
0

Jag tror att vi har haft en tråd tidigare här om en kattunge som drabbats av detta. Nån som kommer ihåg vem det var?

Skulle vara intressant att få reda på orsaken till att de tappar pälsen…

Marita-L
2008-02-25 20:40
0

Ja just det…Det var nog SussiF som fick en i kullen…hm..kommer inte ihåg riktigt vad tråden hette…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-02-25 22:04
0

Ja det va en pop någotSkrattande men varför vet jag inte

Har faktiskt ingen erfarenhet av det alls, i så fall hade jag gärna berättat, varför vara tyst om allt, bättre vi lär oss av varandra

/ Carina

Trini
2008-02-25 22:07
0

Bara haft två kullar, och "tyvärr" ingen erfarenhet… Det verkar ju inte vara någonting smittsamt i alla fall, men man undrar ju vad det är!? Ska bli intressant att se om någon fler varit med om det…

SussiF
2008-02-25 22:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det var min Pippi Pop som tappade så gott som all päls. Vi tog olika prov men inget visade något fel. Hon hade inte ens börjat äta "riktig" mat. Så här ser hon ut idag (obadad)

Ni kan läsa mer i den här tråden: http://www.perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c36cd492-9e20-43c9-ae21-3b4d24de9fbf

Bart
2008-02-26 00:09
0

Jag vet en uppfödare med NFO som råkade ut för det oxå.Veterinärerna trodde det var någon hormonell reaktion på modersmjölken.

Marita-L
2008-02-26 08:46
0

Åhh vad fin hon är, med en tjock päls… !!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

SussiF
2008-02-26 14:02
0

#7 Tackar och bockar :-)  Hon har en härlig päls nu så det verkar inte göra så mycket om dom tappar all päls när dom är små.