foder fråga
Jag har hört så mycket om RC foder och då speciellt Quinne 34 !!!
En del säger att det ger missfärgningar…
Andra säger att man kan få missbildade ungar..
Några säger att dräktiga katter får missfall..
En del pratar om att det kan öka riskerna till grandulom på munnen hos katt..
Andra säger att det är super..
Jag har bara bra erfarenheter av just Quinne 34..bra för vikten..alla mina katter tycker om smaken väldigt..inga konstigheter alls..
Ni som har använt er av det..vad tycker ni? Har ni varit med om några händelser som ni just kopplar till Quinne??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har haft detta foder till mina, inget har hänt där.
Hade inte det nu vid de dräktigheter som blev 2007, men innan, alla bebbar va stora kraftiga, honorna lika så
/ carina

Har också haft det jätte bra men inte så jätte populärt. De jag pratat med har haft katter som vägrat äta det, det har varit ända problemet. Mina åt det i alla fall. Inte kan man säga att missbildningar och missfall är fodret fel. Det tror inte jag på i alla fall Det måste finnas en annan anledning till

Tror inte heller att missbildningar hos ungar eller missfall kan bero på fodret!!!Då skulle ju det vara förbjudet att sälja det tycker man då! har själv nu inte provat just det fodret men annars tycker jag Royal Canin är BRA mat!!!!

Enligt en RC försäljare på en utställning jag var på så sa hon att innehållet i Queen är att jämföra med persian kitten 32,nästan exact samma innehåll. Dom ville bara ha en ny produkt att lansera och få oss att "tro" att nått nytt på marknaden har kommit och vi skulle börja köpa det istället. :-(
Dom sa då att Queen gjorde så att dom som blev dräktiga skulle få större kullar än dom mammor som åt annan mat? Mina mammor får ALLTID stora kullar och jag tror INTE att det beror på maten då jag bara köpt 1 påsa Queen då den kom ut för ett år sedan drygt.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag har ju kitten foder då mina är dräktiga, detta äter mammorna bättre, sen får de annat gott vid sidan om nu mera istället
#4 kan jag tänka mig om Queen och innehållet, det som är hos mig är att flertalet ogillade Queen, trodde aldrig jag skulle bli av med påsen den gången. Det som jag reagerade på vad när du frågat om fodret och ens innehåll, mina gillar nämligen inte Perser kitten speciellt heller, däremot Kitten och babycat
Vi har ju minst 4 olika foder hemma hela tiden av RC, mina gillar olika
/ carina
Jag har också hört dessa historier men jag har aldrig pratat med någon som faktiskt har blivit drabbad själv. Så frågan är då om detta foder blivit syndabock för missbildningar, dödsfall och annat på helt fel grunder, därför att fodret är det enda sammanbandet man hittat när man har diskuterat dessa saker….
Min egna erfarenhet av fodret är att jag köpte en säck när vi väntade kattungar förra gången. Min dräktiga hona ville inte alls ha det och när jag gav till de andra två katterna (jag ville ju göra slut på säcken), så ville de inte heller ha!? Jag blev väldigt förvånad eftersom de inte är speciellt kräsna när det gäller torrfoder. Jag gav till säcken till en annan uppfödare men hennes dräktiga hona fick diarré av fodret, så vi fick lämna tillbaka den öppnade säcken till affären.

Jag har använt fodret en tid nu, o mina flickor har delade åsikter. En av dem äter det med glädje efter att hon fått ungarna, men vill inte se åt det under dräktigheten. En äter det hela tiden, och en vill defenitivt inte ha´det vare sig innan under eller efter, men ingen har blivit dålig av det. Missbildningar tror jag inte kommer av maten det är säkert naturen. En av mina kastratkillar tycker det är mums o han mår finemang.
Jag tror däremot att det bättrar på mjölken, har fått det för mig….
Gittan

Enligt min djuraffär så ska det finnas nått i queen som stimulerar embryotillväxten, och attt det är skillanden mellan babycat. Doris tycker att queen är supergott så det är ett lätt val för mig.

#8 Ja…de på djuraffärer säjer mkt knasigheter om fodren!
Det jag hörde sist var att glukosaminet som finns i RC.s seniorfodr, att det skulle vara ett ämne för att de inte skulle äta så mkt!!! …men hon påstod att det fanns i nästan alla rc.foder…vilket är fel det också! Sedan sa hon dessutom, att det var bra för hårbollar!!!
*suck*
Glukosaminet är till för att bättra på ledvätskan i lederna…och göra gamla stela katter, litet mjukare i lederna.
Och att Queenfodret skulle innehålla något för embryotillväxten har jag inte hört eller sett någonstans!?! Däremot innehåller det mera näring/g, så att digivande katter och dräktiga, ska få allt de behöver utan att riskera någon sorts brist. Dvs, de behöer inte få i sej så stor mängd foder för att tillgodose sej behovet.