patella luxation
Är det så att patella luxation kommer av mineral obalans, det visste inte jag! Hmm och då vet jag förstås inte vilka mineraler det ev skulle vara frågan om…
jag säger samma som #1..ingen aning om att det handlade om mineralen..
Jag visste bara att det är ärftligt/ familjärt, polygenetiskt.
Ja då får jag se om någon annan kan det där med mineral bristen..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
det handlar absolut inte om mineralbrist,aldrig hört talas om det ens. däremot är det ärftligt. har en 5åring som t.o.m opererats på höger sida, p.g.a dubbelsidig patella luxation. Det är en skelettsjukdom där höftkulan inte ligger tillräcklgit djupt för att vara stabiliserad, eller där hålan där kulan ligger är för bred/liten osv.. . Ibland kan det räcka med antibiotika och vila för katten när den börjar få besvär, men vid svår patella(där höftkulan stannar kvar i fel läge för länge, lr t.o.m fastnar där permanent) krävs operation och i mycket svåra fall finns det inget att göra:(

Hmmm…Patella luxation innebär att knäskålen hoppar ur led. Det kan ske på grund av en olyckshändelse men också på grund av en ärftlig instabilitet i knäleden. Ärftlig patella luxation förekommer hos ett flertal katt- och hundraser och det nedärvs polygenetiskt. Kattungar har ofta lösa knäskålar helt normalt varför man ska vänta med definitiv bedömning till katten är vuxen. En duktig veterinär kan ofta genom att känna på kattens knäleder uttala sig om tendenser till luxation även hos kattungar. Patella luxation kan åtgärdas med hjälp av operation.
Patella betyder knäskål, och det är alltså knäskålen det handlar om när man talar om patella luxation. Det är vad jag fått höra i alla fall. Det är knäskålen som luxerar, alltså förflyttar sig från sitt ursprungliga läge, går ur led. Diagnosen för kattungar som får detta är ganska dålig, enl min veterinär. Det kan bli bra, men det blir ofta så att det fortsätter luxera..
Definition Patella, enl Wikipedia:
"Patella eller Knäskålen är ett tjockt triangulärt ben som skyddar framsidan av knät."
Aj aj, jag var visst lite långsam när jag skrev, Bullan han före 
Patella luxationer är genetiskt ärftligt, jag har aldrig hört nått om mineraler. Fast det kan ju vara så….Jag har en huskatt som har det och vetten har förklarat en del.

Du får gärna länka till den artickeln!
Då jag jobbade hos veterinär, så fick jag lära mej att antingen att det skedde via yttre våld, eller genetiskt! Jag var med på flera operationer av patella luxation. Resultaten blev jättebra!
Många småhundar testar för detta numera, då det är ärftligt.
Men det är även ganska vanligt att småhundar som har mkt fart i kroppen, lyckas få det, då de "järnar" runt ute! Så antagligen kan det även hända på katter!
Intessant dock, om det kanske går att förebygga med "kosten".
Har läst det på flera artiklar,men tyvärr inte hittat någon speciell skrift om just minaral-obalansen,det går kanske att finna på Engelska,men jag är ganska kass på språket:) Här är bla.en länk om patella.Det finns flera sidor men det står nästan samma saker i dom.
har du några länkar på engelska där det kanske står om ju mineralerna så länka gärna så kan nån annan läsa o sen berätta vad det står
vet inte om det är samma på djur som på människor
men min son har haft problem med det när han var yngre
knäskålen hoppade ur läge vid små små händelser..ibland räckte det bara med en liten vridning
första gången så gick han gipsad ett antal veckor
sen så "klickade" de bara tillbaka den. o en gång när det hände så hade han en gympalärare som visste vad de handlade om, så han "klickade" tillbaka den på plats..jag tror att sonen själv gjorde det en gång oxå. Jag tror att det är ganska smärtsamt
för honom växte det bort..många år sen nu som han hade problem med det…säkert 8-10 år sen
vad dum jag är, menar ju knäskål inte höftkula..sorry, var trött igår
efter operationen måste de även vara instängda i ett liiiitet utrymme minst 10 dagar..Min älsklings sår ville tyvärr inte läka, så han fick sy om och bo i köket i 3 veckor. såhär lycklig var han nä han äntligen fick komma ut till oss andra igen, och har inte haft problem sedan dess!
# 11,12 Jag ska försöka hitta:) Eftersom det måste vara färdigväxt för att säkerställa om en operation kommer att bli nödvändig eller ej-talar ju också för olika grader av patella samt grundorsakerna till den,även att den kan läka ut samt kan växa bort.
Din son hade kanske en tillväxtperiod då mineraler låg i obalans?? Jättebra att han blev av med det :)
Kalciumbrist ger ju hälta,men jag vet inte om den bristen kan ge patella?? Har själv haft en kattunge med-kom och gå hälta, på grund av den bristen,hon var nämligen en köttfärsätare,då blev det en brist på kalcium. Men det blev bra direkt med tillskott av kalcium. Det var så länge sedan att jag minns inte var hältans "centrum" låg.
# 13,14 Man hänger inte med sig själv ibland..hehe!!
Vad skönt att det blev bra tillslut med din misses operation,en riktig myspysbild:)