Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2175 ggr
Tertza
2008-02-15 10:45
0

blandraser

Usch man blir så ledsen;( Har satt ut mina renrasiga söta älsklingar på blocket för 3000kr så dom får ett bra hem IFALL min dotter nu har allergi…ingen intresserad! Men sen ser man annonser på blandraskatter och dom tar uppåt 3000kr för dom???Jag fick ett mejl igår där någon var intresserd av min fina Benji…jag undrade varför hon ville köpa en avelshane,hon svarade att hon ville para honom med sin blandistjej???tur att hon var ärlig men vad tror dom??

Kittentotts
2008-02-15 11:17
0

Ja sådanda mail har man fått ett par ggr genom åren

Idag räcker det någon nämner de har honor, då frågar jag om de är kastrerade, om inte, återkom då de är detta då säger jag

Tror nog du finner rätt hem om du ger lite tid

Annars så kan du ju kastrera och sen ha tryggheten att han inte tas i avel, så har vi gjort

/ carina

Tertza
2008-02-15 11:27
0

#1    Tänkte då att någon seriös uppfödare kanske ville ha honom i avel då han är så vacker! men givetvis om dottern har allergi så jag måste omplacera honom och ingen uppfödare är intresserad så kastrerar jag honom före!

englagirl
2008-02-15 11:34
0

Skulle oxå göra som Carina säger….KASTRERA dom först och sen sälja dom.Dels så är det mycket lättare att få dom såld som kastrater då dom som söker en sällskapskatt ändå ska kastrera dom sen och då är det ju redan gjort och dom slipper tänka på det.

Mina tre hanar som jag behöll tills dom blev tillräckligt stor för att kastrera i vintras blev sålda direkt då jag skrev kastrerade hanar till salu.Det var jättemånga som hörde av sig o ville ha dom och alla tre fick UNDERBARA hem.

Jag kastrerade 5 st i ons-torsdags och har flera av dom sålda redan,dom får flytta om några veckor då allt är läkt och katten mår bra igen.

Lycka till men håller ändå tummarna för att du KAN behålla dom o din dotter inte är allergisk. Alltid jobbigt att behöva ta ett sådant beslut.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
2008-02-15 11:37
0

Håller verkligen med ovan Kastrera dom först !!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Tertza
2008-02-15 11:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja som jag skrev så kastrerar jag honom isåfall först,ville bara att någon uppfödare ville köpa han…synd på en sån snygg avelshane som ger säkert väldigt fina bäbbar;) han är ju den enda fertila hanen efter hans pappa Casanova som blev kastrat…och så är ju benji en silverkatt…Titta bara hur han såg ut som bäbis,mums!!!Men det är ju klart jag är ju ganska så partisk när det gäller min kung;)![](../ShowFile.aspx?BinaryId=08d4c8f2-892a-4085-97be-1be77c32be41&Filename=benji liten.jpg)

Tessan73
2008-02-15 12:40
0

Ja det är såå tråkigt allt för dig, men han är inte den ända fertila hanen efter Casanova,,,så det inte blir fel information utåt, genom att pappan är en import.

All lycka till dig, och jag hoppas verkligen att dottern inte är allergisk, hela livet blir ju så begränsat för dom då

Kram

Trini
2008-02-15 13:07
0

Ska du verkligen annonsera ut katterna innan du VET att din dotter är allergisk? Det vore väl förargligt om du sålt dem och sedan får veta att hon inte är allergisk? För övrigt håller jag med övriga, _kastrera_ redan nu och sätt ut på annons senare, då _vet_ du att det inte blir oseriös avel!  Jag tror att det kan bli svårt att sälja till uppfödare, det är inte ofta någon söker en avelshane. Ofta ställer man sig ju i kö också. När det gäller en vuxen katt som säljs till avel, då skulle i alla fall jag vilja veta att han ger bra kullar också. Annars kan man lika gärna köpa en kattunge, men det är bara min åsikt. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och kastrera alla katter bums! eftersom de redan är ute på annons så ämnar du ju sälja dem trots att du inte gjort blodprov på dottern än!?

Lycka till!

Tertza
2008-02-15 13:38
0

#6  ok ber om ursäkt!!fick bara den informationen att han skulle vara den enda fertila efter pappan…

#7 nej om du skulle läst dom andra tråden så hade du sett varför jag satt ut annonsen redan nu!Orkar inte ta det igen…skulle väl aldrig sälja en katt på en gång utan det tar TID att plocka ut de bästa köparna…Kasterar Benji om ingen uppfödare vill köpa honom men behöver väl inte sterilisera flickorna heller!!!!Dom är fina och kommer säkert att få fina bäbbar..många vill köpa lite äldre honor än kattungar…sedan får ju du ha din åsikt men jag tycker inte så…Många skulle nog redan gjort av sig med sina katter efter att pricktestet visade positivt men eftersom jag nu EJ vill för nöjes skull göra mig av med dom så hr jag låtit ett blodprov tas oxå…!!!!!!!!!

Har fått mkt positivt genom att vara uppfödare men även väldigt tråkiga mejl o påhopp…men det är väl så kanske i denna värld vilket jag inte förstår eftersom jag inte ens hann med att börja avla….ifall det nu blir så skall jag väl tillägga!!!!

Trini
2008-02-15 13:46
0

Det blir lite rörigt när det är flera trådar, jag svarar ju bara på det jag sett i samma tråd jag läser. Är inte så lätt att veta att man måste in i en annan tråd också för att kunna få den information man behöver för att svara i _denna_ tråd.

Hmm, det var inte alls menat som ett påhopp, ber om ursäkt om du tog det så.. Vi verkar inte resonera lika, men så är det ju, man är olika.

Tertza
2008-02-15 13:50
0

Vill bara säga att vill ej ha fler förutfattade meningar i mina inlägg,det är svårt nog som det är!!!Vill ni fråga något är ni givetvis välkomna med frågor men hoppa inte på mig med era svar innan ni ens vet hur jag tänkt!!!Älskar mina katter men faktiskt så älskar jag mina barn mer och det gör vilken normal förälder som helst!!!Nu är det inte bara jag som drabbas av detta utan mina barn oxå som älskar katterna…skulle väl aldrig ta dom ifrån dom utan att vara 100% säker på att det inte går!!!!blir så ledsen att vissa människor har såna förutfattade meningar här utan ens veta igentligen vad som är!!!har märkt det i många inlägg…och sen tala om för andra hur dom ska göra..är vi inte vuxna människor allihop och kan ta egna beslut??? Nåja jag kanske överreagerar men är inte på mitt bästa humör just nu av vissa anledningar vilket ni säkert kan förstå…Tack ni iaf som gett mig stöd ,råd och bra disskutioner!

blackangel
2008-02-15 14:25
0

Ja syster du vet ju att man aldrig kan skriva ett inlägg utan att få en del npåhopp då alla resonerar olika… Men tycker oxå att det verkar synd på en så fin hane som Benji att kastreras ifall det finns någon bra där ute som vill ha honom i avel:) Sen Arwen e ju sååå fiiin, hmm ja skulle jag ha fortsatt med avel så hade jag köpt de av dej;)

Tertza
2008-02-15 14:36
0

Ja alla mina katter är fina och speciella,vill inte bli av med nån!!!!Du kan ju inte heller ha så många katter då millan troligtvis är allergisk,annars kan du ju aldrig va barnis igen;( hhehehehehe

Elisabet-E
2008-02-15 16:10
0

Jag hoppas verkligen att de som inte fattar hur smärtsamt detta är för dig sätter sig i en hörna och skäms rejält.

Det lyser igenom i dina inlägg att du tar detta väldigt hårt och att du absolut inte skulle göra det om du inte var tvungen.

Jag är själv mamma och hur mycket jag än älskar mina katter så skulle de aldrig kunna gå före min dotter. Varje mamma sätter sina barn främst och gör man inte det ska man nog inte vara mamma!

ophelia
2008-02-15 18:08
0

Har gått igenom det du gör nu men kom undan med blotta förskräckelsen.Dessutom hade vi en underbar Barnläkare som förstod att ge oss tröst.Efter att ha fått fem flickor som utan problem klarade alla våra djur fick vi en son som vid sex mån ålder började med krupp anfall en gång/månad.Vilket medförde att han ofta var snuvig och förkyld pga dåligt immunförsvar.Vi hade på den tiden mjölkgård,dessutom hästar hundar och katter.Konstigt nog så satte vi det aldrig i förbindelse med hans förkylningar.

Men till slut så vaknade vi väl till och tog kontakt med Barnläkaren som gjorde pricktest och till min fasa så var han överkänslig mot katter.Men läkaren sa att vi ska avakta och ta ett blodprov sedan.Det gick några månader och så var det dags för blodprovet.Vid tillfället var han inte förkyld.Meeeeen även det visade en överkänslighet.

Meeeeen Vilken läkare.Han sa till oss att inte göra något förhastat utan ta det lite lugnt och avvakta.Christan var då 3år gammal.Han fick förhållningsegler av doktorn som förklarade för honom att han inte fick hålla katterna högre än i mag höjd och inte gosa med ansiktet i pälsen.Inga katter i sängen.Annars skulle han bli sjuk och min lille kille föstod att det var för hans bästa så inga katter högre upp än magen.

Så småningom blev det längre mellan förkylningarna och läkaren tyckte att vi gott kunde behålla katterna men vara vaksamma på symtomen.Idag klarar han katterna men det där att inte ha dem längre upp än i maghöjd håller i sig.Han är förresten 22år nu.

Detta blev rysligt långt.Det jag vill säga är att din Dotter kommer i första hand men gör alla tester du kan så att du är 100% säker  och i såfall så så är det ju nya mattar och hussar som gäller för dina Kisar.Nu har du ju lite tid att kunna sollra bort alla som inte är bra.

Styrke kramar från Sylvia

Kittentotts
2008-02-15 19:20
0

#10 Jag tror inte någon vill göra påhopp el annat egentligen på dig, hoppas jag inte iallafall

Du är vuxen och mamma. Vi som har barn vet också de är vårt allt, ja de går före katterna, självklart! Finns inget man älskar så högt som sina barn

Katterna älskar vi också, men på ett annat sätt, den kärleken är också jobbig att göra sig av med, de ger oss så mkt tillbaka

Det många vill säga är att de hoppas du tar det där blodprovet, men också detta är du som bestämmer

Jag hade också placerat om mina katter ifall mitt barn va allergiskt, hade aldrig tvekat

Den sorgen som blir läker ut, och man kan förhoppningsvis ha en fin kontakt med de nya ägarna

Lycka Till!

/ Carina

Trini
2008-02-15 19:27
0

Om ni menar mig, så NEJ, självklart var mitt inlägg inte menat som påhopp, och jag har bett om ursäkt om det missuppfattats. Självklart går barnen först! Jag responderade bara på detta ang kastrera eller inte före en eventuell flytt. Jag hoppas verkligen att Tertza kan ha kvar sina katter och förstår hur jobbigt det kan vara, då vi varit i samma situation när vi misstänkte att vår son var allergisk mot katterna! Vi tog då blodprov som visade negativt, tack och lov!!

billyboy
2008-02-15 20:09
0

Jag kan bara tala för mig, mina inlägg var aldrig menade som påhopp utan som stöd. Om inte det stödet kan emottagas så som det är kanske jag gör bättre i att vara tyst…. Lycka till oavsett :) Ber om ursäkt om något jag skrivit sårat…

#15: Sant, det är vad jag ville säga.

MonicaLagerquist
2008-02-15 21:03
0

Angående fertila och kastrater så finns det ju faktiskt ytterligar en aspekt på det.Som allergisk själv så vet jag att kastrater tål man mycket bättre än fertila katter.

Min son fick en rejäl allergi chock när han var fem år gammal.Vår läkare sa att vi genast måste göra oss av med hundarna vi hade bara dom då. Men vi gjorde på ett annat sett.Sonens rum sanerades han fick bokhyllor med glasdörrar alla textilier i rummet togs bort.Hans säng renbäddades och hela rummet våttorkades varje dag. Inga djur där inne.Han klarar nu  av djuren och var har inte gjort oss av med hundarna däremot skaffat oss en hoper katter.

Stolt ägare till tre La permer

billyboy
2008-02-15 21:21
0

Avslutade Tertza sitt medlemsskap på iFokus? Så säger det när man klickar på hennes logga..

Kittentotts
2008-02-15 23:23
0

#19 Ja hon har tagit bort sitt medlemsskap

Känns nog jobbigt alltihop för henne nu, vi får väl hoppas hon orkar komma tillbaka till oss snart igen

/ carina

billyboy
2008-02-15 23:25
0

ok, jo det är klart det är jobbigt för henne!

miascharming
2008-02-16 18:48
0

NU har jag läst ALLA inlägg..och kan inte hitta några påhopp, självklart är det mitt sätt att se på saken …

Många har svarat och gett sina tips & råd..vilket jag tycker är bra & snällt.

Jag förstår också att hon är i en jobbig situation, SJÄLVKLART.

Men då hon valt att gå ut med det här, & diskuterar problmemet…måste man kunna ta eller iaf vara beredd på att alla ser olika på saker och ting.

Att be om ursäkt är en självklarhet om man sagt något dumt , förhastat sig osv…..men att behöva be om ursäkt för att man lämmnat sin åsikt ?

Det bästa med detta forum är att man får många olika råd och synvinklar på allt.

Alla har olika livserfarenheter & ser inte problemen på samma sätt …om man är med här…så måste man väl kunna & vilja läsa vad andra tycker  & tänker ?

Lite tankar från mig,

# 20 Hon kommer säkert tillbaka  med nytt Alias..snart när hon känner sig lite bättre/starkareSkrattande

// Mia

Pion
2008-02-17 10:54
0

#0 Ja såna mail fick jag också så min IC Exo hane gick som avelshane till en som har skogis och perserblandningar i Jönköpings trakten, idag går det inte sälja rasrena katter som sällskap bara och kastrerar man katten så får man sitta med den.

Jag har flera honor kvar som söker hem då jag blivit sjuk och inte klarar att fixa pälsen då håret ställer till problem,dom honorna kommer att avlivas eftersom det endast är blandras folk som hör av sig.

Friida
2008-02-17 11:28
0

#23 Verkar hemskt at du ska avliva dina katter för att du inte vill sälja dem till "blandrasfolk"

Hade katterna fått välja… så hade de nog velat leva hos någon som älskar dem, även om det inte är raskattuppfödare!

Du betämmer ju själv. Men synd om katterna tycker jag!

Katarina

isnornin
2008-02-17 11:41
0

#23 Det kanske finns någon här som är intresserad av dina honor. Kan du inte lägga ut en tråd och se? De finns säkert någon som kan hjälpa dig?!:)

MVH Isnornin

englagirl
2008-02-17 12:01
0

#23 Usch vad hemskt det låter då du säger att du MÅSTE avliva katterna för att folk INTE vill ha dom.

Klart att det finns köpare till alla katter,det gäller att ha is i magen o vänta tills RÄTT köpare dyker upp. Annonsera o annonsera om och om igen. gör om annonsen med nya bilder lite då o då så ska du se att det dyker upp en köpare till dina missar.

Jag har den uppfattningen att det är ENKLARE att sälja en vuxen katt då den är kastrerad.På så sätt vet du ju oxå att katten inte går vidare i avel till oseriösa köpare/uppfödare.

Förstår inte att så MÅNGA har så svårt för att kastrera den vuxna katten innan den säljs,det är en sån liten summa det kostar att kastrera katten och man slipper oron om man inte vill att katten ska gå vidare i avel och katter som INTE ska gå i avel BÖR kastreras.

Man kan ju inte ta ett överpris på en vuxen kastrat heller utan mer en symbolisk summa så att man ändå vet att det är en seriös köpare.

Rätt hem är väl ändå VIKTIGARE än pengar?

Under tiden som du letar rätt hem till dina missar så kanske du kan raka ner dom så blir det ju lättare att sköta dom.

Lycka till och jag håller tummarna att missarna får leva MÅNGA år till.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

simzonites
2008-02-17 13:40
0

#26 Jag håller helt och fullt med dig i att rätt hem ändå måste vara viktigare än pengarna!

Ibland får man helt enkelt ta smällen med en ekonmisk förlust för egen del bara katten får ett bra hem.
Man kan helt enkelt inte räkna med att få ut lika stora summor för en vuxen katt som för en kattunge. Och hamnar man dessutom i en situation som kräver snabb omplacering då får man helt enkelt lägga energin på att hitta ett bra och kärleksfullt hem istället för att försöka "sälja till ett så bra pris som möjligt". Kattens välmående och chans till ett bra och varaktigt hem måste väl gå före?
Om man har en vuxen fertil katt så tycker jag också helt klart att man kastrerar den innan flytt - och då kan man ju ta motsvarande summa för katten som kastreringen kostar.

/Lotta

/Lotta

englagirl
2008-02-17 15:12
0

# 27 Tack Lotta…..Precis så tänker jag…Kattens välmående i första hand och ett förhoppningsvis ett varaktigt hem.

Ekonomiska förluster gör man hela tiden som uppfödare tyvärr men detta är ju en hobby och ingenting man vill eller kan tjäna pengar på.

Det kostar så lite idag att kastrera en katt och den summan det kostar kan man ta för katten då man säljer den som vuxen.

#23 Jag lovar dig……OM du kastrerar katterna innan du säljer dom så har du många köpare bland "blandrasfolket" som skulle bli JÄTTEGLADA att få äga en raskatt. Alla mina kastrater är sålda till "blandrasfolk" som blev jättelyckliga över att få äga en perser.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

billyboy
2008-02-17 15:39
0

#23 avliva djuren för att det bara är blandrasfolk som hör av sig…? Ja hej och hå säger jag… kan eg. bara instämma med  #26, #27 och #28. Blir lite stum…

miascharming
2008-02-17 16:29
0

# 27 & 28

Så bra ni skriver ..precis så tänker jag också !

// Mia

Annkis54
2008-02-17 16:47
0

undrar om #23..var allvarligt seriöst menat ?? hmmm??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
2008-02-17 16:49
0

#31 Den tanken slog mig också …..

Marita-L
2008-02-17 16:59
0

hmm??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Pion
2008-02-17 18:32
0

Jag tror ni har missförstått vad jag sa.

Katterna är det många som vill ha men inte som kastrater utan dom vill ha katterna fertila för att ha sina bonnkatts hanar på. Jag tycker inte att det skall födas fler bonnkatter då det är för många redan nu som kastas ut vind för våg.

Jag kanske har fel, borde kanske sälja dom till blandisavel då i alla fall. Hanen såldes fort till hon i Jönköping så det går isåfall även med honorna.

Millan1971
2008-02-17 18:49
0

Hej o hopp!!! Kunde inte hålla mig härifrån iallafallGenerad Får blodprovssvaret i veckan som kommerHemlis Håller verkligen på att klättra på väggarna nu….

Blir VÄLDIGT fundersam på inlägget #23 och #34…Vad menar du??? Blev helt chockad över dina ord!!! Ska du avliva dina älsklingar bara för att de inte ska gå i blandisavel????Här är jag sååå ledsen och förtvivlad över att kanske få omplacera mina pga allergi…jag skulle ALDRIG avliva dom när dom inte själva valt att komma till världen;(   tror nog att jag skulle isåfall chansa ändå att kastrera o skänka bort dom då!!!!Vad som helst förutom avlivning ju,isåfall inte för att jag är för blandisavel men hellre det då än döden!!!!

Försökte få tillbaka mitt gamla alias;Millan71 men det gick ej??? Är det någon som vet varför? Inte har väl nån redan norpat det namnet;(   Förlåt även att jag blev så ledsen och överreagerade på era inlägg,de var inte påhopp har jag förstått nu…men behövde nog helgen på mig att landa!!! Ni är så bra här på forumet även om man ibland hamnar i heta disskutioner men de bra överväger ju det "dåliga" iaf för mig!!! Sedan får man ju "skylla" sig själv lite grann om man skriver ett inlägg för alla vi har ju olika åsikter om saker o ting…tyvärr kan det missuppfattas om man inte mår bra…Nåja I´M back again;) med friskare tag;)Kramar!!!!

miascharming
2008-02-17 18:53
0

# 35 Skrattande Välkommen tbxSkrattande

yadhayezibas
2008-02-17 18:54
0

#35 Välkommen tillbaka! Glad

Mvh
Pethra

[Guardians]
2008-02-17 18:57
0

Hej Millan, vi håller tummarna för er, har ju själv erfarenhet av att få sådana besked då min dotter som nu är 24 fick astma som 6-åring och vi hade huset fullt av hundar och katter, tufft att göra vad man måste i dessa lägen men faktiskt nödvändigt. Jag hade då lyckan att omplacera men oj vad det gjorde ont i själen. Idag lever denna dotter med både hundar o katter utan medicinering så det finns hopp framåt för er med

billyboy
2008-02-17 19:03
0

#34: Hellre skulle jag kastrera katterna och sälja till sällskap, för jag tror inte att du blir sittandes med katterna kvar, så menar jag.

billyboy
2008-02-17 19:04
0

Welcome back! alla kan vi överreagera ibland!

Trini
2008-02-17 19:09
0

Välkommen tillbaka Millan!!

#26 #27 #28  Mycket bra resonemang anser jag, precis min åsikt!

Millan1971
2008-02-17 19:11
0

Tack även om jag skäms nu är ju if vuxen men allt blev för mkt bara…skall väl tillägga att jag även hade fruktansvärd pms vid tillfälletFörvånadOch angående katterna #34 har…JAG tar dom gärna OM min dotter ej har allergi!!!!Blir så ledsen om de behöver dö;(

englagirl
2008-02-17 20:30
0

#34 Jag tror inte att nån har MISSFÖRSTÅTT ditt inlägg?

Jag blir bara så förtvivlad då jag läser det du skriver att du väljer att ta bort katterna bara för att det "bara är blandrasfolk"som hör av sig……..och?Är inte det bättre att dom får flytta till älskvärda hem än till folk som bara är ute efter en sak?

Varför inte kastrera katterna och sälja dom till dom som du kallar "blandrasfolk"????? Fattar NADA!!!! Blir faktiskt väldigt förvånad över ditt inlägg.

Om du tycker att det föds för mycket blandraskatter så är det din j…a skyldighet att kastrera katterna innan dom säljs.

Förlåt om jag brusar upp men jag blir så j…a förbannad på okunniga människor som tror att dom gör katten en tjänst genom att sälja dom fertila!!!!!  Fy.F……n!!!!

Jag har dåliga erfarenheter av katter som säljs som vuxna och fertila till s.k "uppfödare"som BARA vill tjäna pengar. Hade en avkomma som såldes som fertil till en ….jaaaa just det……till en så kallad "uppfödare"som bara var ute efter att tjäna pengar och det på kattens bekostnad :-( det slutade lyckligt då jag hade en vän som hjälpte mig att få honom därifrån och han lever i himmelriket nu…ÄNTLIGEN!

Jag tror inte på det du säger att folk bara vill ha raskatter att avla på sina blandraskatter och att det är såna som svarar på annonsen.

Såg en annons på blocket igen som fick mina ögon att nästa trilla ur skallen…..IGEN! den löd ungefär så här bla,bla,bla……. pris 3000:- med stamtavla….billigare UTAN tavla????????? Vadå BILLIGARE UTAN TAVLA?????? Jaaaa, vad säger man? Okunniga människor som egentligen ska hålla på med annat än levande djur.

Det blev långt det här men jag blir så uppretad så jag går snart i småatomer.Jag får tårar i ögonen då jag tänker på våra stackars fyrbenta pälsklingar som måste utstå detta,och som inte kan föra en egen talan :-(

Tack för ordet!

Ska tillägga att jag hoppas att du INTE är uppfödare med dom värderingarna för då hoppas jag att du blir avstängd från IDP eller Sverak.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Millan1971
2008-02-17 22:05
0

#43  vart såg du en sån annons? att 3000kr med stamtavla o billigare utan???fattar ingeHemlisvadå skulle dom va mindre värda utan stamtavla och varför inte ge den med köparen om katten nu har stamtavla? Visst är det några som vill köpa raskatter billigt för att sedan avla på sina huskatter,hade ju annons ute på benji och fick sådant mejl…nu kommer ju inte jag att sälja honom fertil ifall min dotter har allergi men först tänkte inte jag så långt utan trodde att någon bra seriös uppfödare kanske ville köpa honom och avla på…men då skulle jag givetvis kolla upp att uppfödaren verkligen har ett stamnamn och så…MEN det finns ju inte bara såna som vill köpa raskatter!!! Många älskar ju rasen och vill ha till sällskap så nog tror jag att #34 får sina katter omplacerade kastrater till bra människor men kanske man inte ska ta så mkt betalt då…kanske en symbolisk summa som kastreringspriset…vet ju många huskatter som blir sålda för uppåt 1000kr!!!Bara inte #34 avlivar dessa stackare!!!Blir helt förtvivladGråter

Millan1971
2008-02-17 22:15
0

#34  kan du inte visa dina katter? Hur gamla är dom? sätt ut annonser på blocket,katter.nu,annonsfyndet,Idp,s annonstorget mm det finns många annonssidor att annonsera på!Skulle vara kul att se blid på dom!!!men snälla,avliva dom inte!!!

simzonites
2008-02-17 23:20
0

#34 Nej jag missförstod INTE ditt inlägg! Och jag menar inte att du ska sälja katterna till de som vill avla fram "blandraser" enbart för att de ska kunna ta mer betalt för kattungarna. Jag är mycket väl medeveten om alla huskatter som behöver hjälp osv.
Det finns många människor som vill ge en kastrerad vuxen katt ett hem, det är i alla fall min erfarenhet.

Om man bara har viljan och tålamodet att leta efter ett sådant hem!!! Hittar man det så vad spelar då pengar för roll? Lär känna dem som är intresserade och håll kontakten så du vet att dina katter får det bra.

/Lotta

miascharming
2008-02-18 00:01
0

# 34 Nä..jag missförstod dig inte! ( Tyvärr )

Kan inte annan än att hålla med  #43 & 46

Känner att jag inte behöver skriva mer…då dom båda utryckt vad jag också tänker.

// Mia.

Millan1971
2008-02-18 00:24
0

Det jag inte förstår att man kan skriva något så hemskt och sen inte skriva mer???Nåja man får bara hoppas på att dom inte avlivas och får bra hem till slut!!!!

Pion
2008-02-18 08:31
0

Det löste sig i går kväll för dom 2 lilasköldpadd  honorna.

Det var en uppfödare i Umeå som tog emot dom så idag åker vi upp (40mil enkel väg)och lämnar dom. Det låter som dom kommer få det jättebra där då hon har så dom kan få gå ut.

Och vi kollade upp uppfödaren med olika instanser och har bra rekomendationer från dom så vi har nu bestämt att där ska dom få bo.

isnornin
2008-02-18 08:55
0

Vad skönt att allt löste sig för er! Hoppas att dina honor får ett långt bra liv!!

MVH Isnornin

manbukten
2008-02-18 09:42
0

#49 lilasköldpadd ? inte Perser väl? Har vi missat något här.  Annars har du alldeles rätt i en sak. Det är svårt att sälja kastrerade  katter. Min lilla stumpa fick gå som sällskap till en fertil hane som hade avtal om kastrering. De hade varandra i alla fall. Det har gått jätte bra. Min honas kastering kostade 1500:- och hon gick för 500:-

Att sälja kastrater billigt innebär att vi kan möjligtvis få tillbaka pengar för ingreppet. Och det är i min mening att avla för att skänka bort. Det är svårt att sälja raskatter just nu, i de närmaste omöjligt. Och visst är det en hobby men allt hobbymaterial skall väl vid försäljning minst ge materialkostnad tillbaka. Minsta material kostnad är uppfödningkostnader med alla tillbehör.

Marknaden kanske är mättat, kan hända alla i detta land gemensamt skulle ta ett avelsfritt år? Skulle vara spännande att se hur det skulle falla ut. För Persern är ju i grunden en omtyckt ras. Lätthanterlig, social och perfekt inomhuskatt.Har man en gång haft en är det svårt att inte ha en ny. Och för det som är trasiga i kroppen, eller någon annan andledning finns ju exon som allternativ.

Inte kosttigt personen ifråga blev tyst, för ni gick hårt åt. Onödigt hårt. Har inte varit och läst denna tråd, men många av er visade den sämsta sidan.

Och vi får inte gömma en hobby är privat ekonomi och alla måste finna lösningar på sina problem. Med det vill jag inte säga att beslutförslaget var bra. Men alla kanske inte alltid i alla lägen har dom pengarna till flera katter, som kan bli fallet. 3 stycken = 4500:-. Vi får alltså inte glömma att vi alla har olika ekonomiska förutsättningar. Bara som ett litet ex. är det eb väldig skillnad att ha lön eller sjukbidrag. Att vara ensam eller två. Men  dessa kategorier har råd att ha katt.

Tack för ordet

Ha en bra dag

englagirl
2008-02-18 09:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#49 Va bra att det löste sig för dina honor.

Det där med rekomendationer kan ändå vara klurigt beroende på vem man får rekomendationen ifrån :-( Om det är folk dom redan känner så då är det klart att dom får bra rekomendationer men det finns RÖTÄGG där ute. Som jag skrev tidigare så råkade "vi" ut för ett sådant RÖTÄGG då en fertil hane blev såld till en oseriös uppfödare i norr som hade "bra rekomendationer"????????? av dom hon kände naturligtvis,hon som sålde hanen kollade aldrig med flera utomstående personer och det blev som det blev Gråter

Men det blev bra till slut Skrattande och här är han

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=61c31895-5b79-4913-be4e-195ceed821f9&Filename=leonis 2 kopiera.jpg)

Va bra att ni åker för att lämna katterna för då kan ni ju ta hem dom igen om bilden av dom inte stämmer.

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

manbukten
2008-02-18 10:14
0

Lillgubben Leo han är så fin! Slutet gått allting gott

Pion
2008-02-18 10:20
0

#51 Jo det är Perserkatter som ska bli avelshonor hos nye ägaren som tydligen har choklad och jobbar på det.

#52 Den katten du visar där, namnet på bilden är det kattens namn? Denna dam som fick våra perserhonor nu har avkommor efter en katt som heter Leonis och vi har kontrollerat uppfödaren med Djurskyddet och veterinärer och ingen hade anmärkning på uppfödaren.Snarare tvärtom så sköter uppfödaren sina djur exemplariskt.

Ja vi är nu på gång att packa bilen och åker upp för att lämna tjejerna,vi ser hur det är där så tjejerna kommer rätt.

Millan1971
2008-02-18 10:30
0

Skönt verkligen att det löste sig för katterna!Lila är ju bara sååå fint! Min Ronja är oxå chokladbärare;)

englagirl
2008-02-18 10:54
0

#54 Jaaa han heter Leonis och jag vet att han fick några avkommor uppe i norr då han bodde där en kort period i sitt liv. Kanske han är pappan till dom då :-)Säkert JÄTTEFINA bebisar då Leonis är så fin och med ett UNDERBART temperament efter sin pappa…..och mamma förstås:-) Han var i ganska "dåligt" skick psykiskt då han kom hem till min kompis som är fodervärd till honom, men han hämtade sig snabbt efter att han kände att han hamnat i himmelriket :-)

Jag för min del kan INTE förstå varför man kollar med djurskyddet o veterinär ang en uppfödare. En uppfödare som INTE sköter sig får dåligt rykte bland alla andra uppfödare och man köper eller säljer ju inte till en sån. Vad gäller den här specifika "så kallade uppfödaren" som jag pratar om så har hon MER än DÅLIGT RYKTE!!!!

Jag för min del kollar ALLTID med andra uppfödare som den som ska köpa katt av mig har katt ifrån.

Djurskyddet gör ändå ingenting mer än hembesök och då efter tidsbokning och då så klart håller väl den personen snyggt o rent där hemma i lådor o skålar och djuren också för den delen och då har djurskyddet inget att klaga på,sen hur djuren mår det hinner dom knappast se på några timmar.

Än en gång Lycka till och hoppas allt blir som du tänkt dig med dina flickor.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

simzonites
2008-02-18 11:27
0

#51 Jag har själv varit långtidssjukskriven i perioder och vet hur svårt det kan vara med det ekonomiska.

Men jag har enormt svårt att se hur avlivning av katterna skulle vara ett bättre alternativ än att hitta bra hem och sälja dem till ett lägre pris. För mig veterligen kostar även avlivning ganska mycket hos veterinären? Så då får man ju ändå inte ut några pengar som kompensation för allt man lagt ner på dom Fundersam Att föda upp katter kostar pengar det har vi ju konstaterat så många gånger här på forumet och att man sedan hamnar i situationer som gör att livet förändras och med det förutsättningarna för det man håller på med kan hända alla.

/Lotta

/Lotta

manbukten
2008-02-18 11:38
0

#55 Är hon direkt efter en choklad eller lila, det är enda gången man kan säga ett de är anlagsbärare

Millan1971
2008-02-18 13:54
0

#58  jag vet inte riktigt hur det är med det…uppfödaren sa till mig att hon var chokldbärare…hon har iaf en stamtavla som inte går att få längre…efter holländska gener samt tyska och jag vet inte allt….kanske var det så att om man parar henne med en chokladkatt så blir det chokladungar…det jag sett så har hon jättefin stamtavla med många odd-eyed men det kanske inte är genetiskt??

miascharming
2008-02-18 14:19
0

# 59

Det kan du lätt kolla i stamtavlan.

Vad har mamman & pappan för färg ?

// Mia

miascharming
2008-02-18 14:21
0

# 49

Är så glad att höra att det löste sig Skrattande

Lycka till nu ,

// Mia

manbukten
2008-02-18 15:21
0

#59 om föräldrarna har b eller c i sin färg kod är hon choklad bärare annars bara kanske. Odd eyd är genetiskt

Millan1971
2008-02-18 16:29
0

#62  6 st i stamtavla har b i färgkoden 2 med c .Föräldrarna har d och w o a.   3 är odd-eyed en med c och så odd-eyed.

mamman till Ronja är vit med blå ögon(hörande) Intressant med detta med stamtavlor färgbeteckning o allt! Hoppas man lär sig till slut!!!

manbukten
2008-02-18 16:43
0

#63 Då skulle du behöva kolla ett DNA om hon har anlaget troligen har hon det med inte säkert. Vet av gammal erfarenhet att vita katter spökar till det ännu mer, eftersom de genetiskt har en annan färg än de visar. Så troligen är hon chokladanlaagsbärare, men absolut inte säkert. Föräldrarna är de tre? en d en w en a

Millan1971
2008-02-18 22:22
0

#64  aha kan vita katter spöka till det alltså? så dom har igentligen en annan färg???ja detta är ju en djungel utan dess like;)Ha ha nej Ronja har bara 2 föräldrar men på mammans färgkod står det så här; PER w61

på pappans; PER d 02

MonicaLagerquist
2008-02-18 22:50
0

Då är den vita katten blå tigre under det vita.Bra att veta.

Stolt ägare till tre La permer

Millan1971
2008-02-18 23:41
0

#65 ok tack så mkt;)

englagirl
2008-02-19 00:34
0

Hörni brudar………jag tror ni har tappat tråden….eller starat en ny :-)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Trini
2008-02-19 12:39
0

Ja det där med att vita katter har en annan färg genetiskt, det är lustigt! Min hane är colourpointbärare, det hade jag fått veta av uppfödaren när jag skulle köpa honom (det var därför jag bla ville ha honom också). Sedan när jag kollade stamtavlan såg jag ju att hans far är vit! och mamman svartsköldpadd, Hjälp tänkte jag, det måste blivit ett missförstånd. Saken var förstås att pappan genetiskt var colourpoint. Annars hade ju vår katt omöjligt kunnat vara cpc… Men det gick ju, vi fick en colourpoint hane efter våra två bärare :)

Millan1971
2008-02-19 23:38
0

Ja detta är ju en djungel utan dess like! Att jag just är intresserad av min Ronjas linjer är för att OM min dotter har allergi så tar min bästa kompis henne på foder…har henne själv på halvfoder..har betalat henne klart nu återstår en kattunge efter henne…uppfödaren skulle välja hane..en chokladkatt…sedan skulle hon ta en valfri kattunge..resten fick jag behålla…om det blev fler så att säga…Nu kan ju inte jag själv behålla nån unge ifall det är allergi men kul ändå att veta ifall det kan bli chokladkatter,odd-eyes mm

Ronja förblir min ändå fast hon bor hos min polare…efter kullen som hon skall ha så kastreras hon,sedan lägger jag ner min uppfödning ifall det nu blir som jag är rädd för…

Millan1971
2008-02-19 23:40
0

Och Ja vi har nog tappat den föregående tråden..hehe..kanske kan någon öppna en ny om just färggenetik linjer fodervärdsavtal mm? kramar!