ID-Register
Jaha, så skall sverak in och krångla till saker igen. De skapar ett liknande id-register för katt som det SKK har sedan flera år och som skall vara sökbart på nätet. Enligt sverak för att de kan katt bättre. Borde det inte räcka med 1 fungerande register? Och vad har kattkunskapen att göra med ett ID-register? Skall nu polis och veterinärer behöva söka i 2 register för att hitta en ev ägare? Hur skall kattägare komma ihåg vilket register man står i eller båda? Skapar onödigt krångel är vad man gör med detta.
![]()
Håll fingrarna i styr åtmindstånde 1 gång sverak. ![]()
Jag håller med om att det låter krångligt och dubbelt arbete….
Kommer detta register bara vara för SVERAK reggade katter eller skall alla katter reggas där (alltså även IDPkatter, oreggade katter och huskatter)??

Alla katter oavsett ras och förbundstillhörighet kommer att gratis kunna reggas i SVERAKS register.Jag tycker att det är bra eftersom att SKK register inte fungerar full ut och eftersom att dom länge velat slippa katterna.
En fördel för oss som har SVERAK reggade katter är ju att ändringen sker automatiskt när vi ägarändrar katterna .En annan fördel är också att man kan ha två adresser i registret.Ett till ägaren och ett till där katten bor. Bra för oss som har foderkatter på andra adressser.
Stolt ägare till tre La permer

dubbelt
Stolt ägare till tre La permer

Dessutom så är det kostnadsfritt.
Vad jag förstod på förra Sveraks årsmöte så skulle även katterna som idag finns i SKK:s register flyttas över till detta nya.
/Ingela
Jag tycker också detta är väldigt positivt, tror att det kommer att fungera mycket bättre på grund av det som nämns i #2 och #4.
/Lotta

Suck
Jag trodde först att detta bara var för SVERAK katter och det kändes konstigt…Men då hänger jag med! 
Ska SKK's register för katter också finnas kvar? Så att man ska kunna välja att vara med i båda eller i antingen eller?

SKK kommer inte att avveckla sitt register enligt dem själva. Därför tycker jag detta är är fruktansvärt onödigt och tillkrånglat. Jag tror ju att sverak förbereder sig för en ev lagstiftning om obligatorisk id-märkning och när den kommer så kommer nog även avgiften med den.
Sedan är det ju faktiskt så att av det totala antalet registrerade katter per år så är 15% registreringar inom IDP. 15% är inte så lite om man jämför antalet medlemmar i alla sverakklubbar mot medlemmar i IDP-klubbar. Dessa 15% katter har absolut ingen nytta av en ev övertagande av ID-registret från sverak utan snarare tvärt om.
Hoppas innerligt att det blir riksdagsbeslut på att SKK skall fortsätta sköta detta register vid en ev lagstiftning.

Tycker detta är perfekt att katterna får ett eget register.
SKK har länge velat bli av med katterna & det kostar 100 kr /katt som är registrerad hos dem.
Dessutom så känns det mer logiskt att leta efter en katts registrering hos ett Katt förbund ?
Jag har alla mina anmälda hos SKK- så jag tar tacksamt emot gratis registrering hos Sverak…då dom ändå får mycket av mina penngar.
Lite tankar ifrån mig.
// Mia
// Mia

#9 Håller med dig att det är mer logiskt att leta hos ett kattförbund än hos SKK.
Jag har skrivit till Sveraks kansli med lite frågor så vi får klarhet i denna diskussion.
/Ingela

#9&10 Tror inte det är mer logiskt för polis eller veterinär vilka är de som skall söka i registret. Skulle kunna tänka mig att de tycker det är bättre att ha allt samlat på ett ställe.
Enligt svar från SKK så vill de EJ bli av med kattregistret.
Hmmm, kanske borde IDP också starta ett register och vara med och konkurera om administrationsrätten vid en ev lagstiftning om obligatorisk märkning.

#11 Braaa Håller med vi kan själva

Här kommer svaret från Sverak
SVERAK har inget med SKKs register att göra.
Man kan anmäla alla katter som är ID-märkta oavsett var de är registrerade i dag eller om de är registrerade öht.
Vi har redan idag ca. 15000 katter registrerade i och med att vi registrerar ID-nummer i samband med kullregistreringarna, nya katters ID-nummer registreras via ägarändringar. Och det är helt gratis!
Det som saknas i dagsläget är programvara för att registrera katter som inte är registrerade i SVERAKs databas samt program för publicering på SVERAKs webbplats, men det är på gång, liksom utskick med information till veterinärer och framtagande av blanketter för registrering.
MVH Ann Hansson SVERAKs kansli
Som Mia skrev tidigare så vill inte SKK ha hand om katterna och vad är då bättre än att SVERAK tar över med de resurser som finns i form av ett centralt kansli och personal. Dessutom så syns Sverak i media bl a när det gäller antalet registrerade katter.
Jag tror i slutänden att det blir bra med Sverak som administratör av detta register.
Frågade för skoj skull min veterinär när jag senast chippade några katter vilket som var vanligast att märka och där jag går fick jag svar att det övervägande var raskatterna som märktes i alla fall där. Så mycket kvarstår innan alla katter är märkta.
/Ingela

#13 Som jag skrev innan så vil INTE SKK göra sig av med kattregistret, allt enligt telefonsamtal idag. Sverak gör alltså allt ting krångligare med detta. Nu helt plötsligt skall polis leta i två register på två ställen om de får in en upphittad katt med id-märkning. Urbota dumt.
Var någonstans kommer uppgifterna om att SKK vill bli av med kattregistret undrade man på SKK? Någon som vet?
Nej sverak agerar sin vana trogen helt enväldigt.

Förstår inte kritiken mot SVERAK för detta. Tycker det är ganska logiskt att söka en katt via Sveriges kattorganisation. Tror inte det blir några större problem för polis och veterinärer att vänja sig vid att gällande katt kontaktar man SVERAK och hund SKK.
Dessutom är det jättebra att SVERAK håller detta register gratis vilket SKK inte gör. Många skiter i att skicka in ägaranmälan därför att man förutom t ex chipsmärkningsavgiften (som gått upp hutlöst mycket) också ska betala 100 pix för att finnas i ett register.
För mig som haft hund så tycker jag det känns konstigt när man reggar katterna i hundklubben. Jag ser fram emot ett register i SVERAK! För polis osv tror jag inte det blir till mycket besvär, letar man efter ägarna till en katt, ja då går man in via en länk och vice versa. Det borde inte bli något merarbete. Om det sedan är gratis är det ju toppen!

#15 Instämmer med ditt kloka inlägg.
Jag tillhör dem som struntar i att betala 100 kr för år 2 i registret. Och varför betala för något som kommer att bli gratis. Att gratis är gott håller väl de flesta med om.
#16 Kan bara instämma med dig gällande detta med registret. Kändes otroligt ologiskt att SKK skulle ha register för katt.
Dessutom om vi ska höja kattens status bl a genom allmän registrering så är det mer logiskt att Sverak driver detta än SKK. SKK:s sak är ju inte att ta vara på de kattintresserade direkt. Att SKK inte vill bli av med sitt register är förmodligen en ekonomisk fråga. De blir ju av med sin inkomst á 100 kr per katt om kattägaren istället väljer att sända sina uppgifter till Sverak där det kommer vara kostnadsfritt.
/Ingela

#15 Men nu är det 2 register det gäller för katt inte som du skriver sverak för katt och SKK för hund. För en bortsprungen katt måste polis eller vette kolla 2 separata register vilket självklart ökar felmarginalen med hela 50%
Och hur länge tror ni det är gratis hos sverak? Tror inte ett dyft på att de skulle sköta ett allmänt register gratis i fortsättningen. Givetvis vill även sverak tjäna pengar på kattägare, speciellt dem som inte är medlemmar hos dem förstås. Givetvis klarar de sig inte med de 1,7 miljoner på banken som de deklarerat för.
Är ganska övertygad om att IDP, TICA och CFA medlemmar även i fortsättningen väljer SKK,s register. Helre pengar till SKK än till sverak för samma tjänst.
Så nu om nånsin så måste vi kattägare / uppfödare som valt att inte vara medlem av sverak gå samman och ryta till hos dem som beslutar om ett ev allmänt obligatoriskt register.

Ingenting är gratis här i världen…. så man får ju anta att Sverak på något sätt kommer att tjäna pengar på att man registrerar sig och sin katt. Kanske sälja adresser och telefonnummer till företag så de prackar på en reklam? Något blir det säkert. Men jag håller med om att det är bättre att ha ett register, nu vet nog en hel del poliser att reg. finns hos SKK, sen tror inte jag att alla stationer har en sådan där chipläsare i vilket fall. Sen tycker jag att det fungerar dåligt om du har ett borttappat djur, du kan inte ringa en polisstation och fråga och få det registrerat , utan du måste själv ringa runt till olika stationer…. alla olika "djurskyddsföreningar" osv(bor i Göteborg så här finns några)