Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 3522 ggr
Millan1971
2008-02-18 11:19
0

Klorin

Jag hörde att om man tvättar golven med klorin och om man gör rent tex toan med klorin så börjar honorna löpa…är det någon annan som hört det? Inte för att jag skall nu göra det men är bara nyfiken på om det är sant!!!

Lovebuffen
2008-02-18 11:26
1

Just det har inte jag hört, men istället har jag läst att om man skurar med klorin så kan det trigga igång revirkissande katter……vet inte alls om det stämmer, men har iaf läst det.

simzonites
2008-02-18 12:55
0

Klorin innehåller väl ammoniak och det finns ju även i katturin så jag skulle nog undvika det just på grund av risken för revirkissande.

/Lotta

monnamajja
2008-02-18 13:28
0

Min förra kisse var fullkomligt tokig i ungarnas badkäder när de varit i badhuset. Kan ha varit klorlukten för hon regarade aldrig så på något annat.

Millan1971
2008-02-18 13:57
0

Oj då om det gör så att klorin förstärker revirkissandet så skall man väl undvika det! Jag hörde av en gammal perseruppfödare att när han sprutade klorin på väggarna!!! så började honorna löpa som 17!!Men jag var bara nyfiken på om det stämde eller inte;)

MonicaLagerquist
2008-02-18 14:06
0

Dessutom kan klorin ge missbildningar på kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

Kittentotts
2008-02-18 16:05
0

Jag fick rådet tvätta fönsterbrädorna med klorin då jag va ny som uppfödare, detta för honorna inte kom igång

Men det kan även få hanar kissa inne, ja även honor om de har tendens t detta

/ Carina

Millan1971
2008-02-18 16:22
0

#5 va? det har jag aldrig hört talas om att klorin skulle ge missbildningar på ungarna! Hur menar du då? Ifall mina katter skall ha ungar i framtiden menar jag…vi är mkt i badhuset o badar,på sommaren har vi en utepool med klorin i samt så brukar jag göra rent toan med det!!!

yadhayezibas
2008-02-18 17:30
0

Klorin är ju giftigt för katter så man ska vara aktsam med det. Så jag skulle aldrig använda det på nåt vis så som ni skrivit om här i tråden. Möjligtvis skura toastolen med det. Cool

Mvh
Pethra

heliotropes
2008-02-18 17:56
0

Det man ska tänka på att det behövs så ytterst lite av det utblandat i vatten,aldrig outspätt.

Vet inte exakt men jag har för mej att det är några msk till tio liter vatten,när man vill desi.torka golven.

Använde förr alltid klorin,inga missbildade ungar:) Men i dag använder jag virkon. 

Detta med honor stämmer,de flesta får lättare igång sitt löp med vissa dofter som ex.klorin,men man kan få samma effekt av mynta,mint och kattmynta.Det finns även andra "knep"att dra igång en löpkatta:)

Eva // medarbetare på Perser

Millan1971
2008-02-18 22:09
0

#9  Virkon? vad e det och vad använder man det till? Ok kattmynta har jag oxå hört talas om men andra knep? Kan du kanske berätta dina hemligheter?Ifall man nu skall avla menar jag så är det bra med lite knep ifall honorna inte kommer igång;)

heliotropes
2008-02-18 23:00
0

Virkon har inget med löp och göra,men därimot till desinfektion som tråden halkade in lite på:)

Virkon är ett effektivt desinfektionsmedel,finns att köpa i pulverform jag köper mitt när jag beställer ifrån Häromi.

Blir det någon aktuell tråd med någon problemhona som löper svagt eller aldrig verka vilja komma igång,kommer det nog många tips :) Oftast löper de mer än vad man vill;)

ps:en sak i taget:))) hoppas att det kommer ett OK! ifrån läkaren,att det inte är någon allergi:)

Eva // medarbetare på Perser

Amorstroll
2008-02-19 00:46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jovisst stämmer det att klorin triggar igång löp. Klorin är visserligen giftigt, men det är ju inte meningen att de skall dricka eller ens slicka på det utan man tvättar t ex kattlådan med klorin, sköljer och när den torkat hällar man i ny sand som vanligt. Lådan luktar dock lite klorin i alla fall för katter som har ett mycket bättre luksinne än vi människor. Även golven kan torkas med lite klorin i vattnet.

Att hanarna skulle börjar strila av det har jag dock inte upplevt!?

Hälsningar Lisa L Amors Troll