Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 743 ggr
Annkis54
0

på tal om oroligheter mm i katterit

ja…här är det inte heller lugnt just nu…suck

Chocko som var LUGNET själv under dräktigheten, har transformerat till en riktig MARA. jätteduktig mamma…o ungarna växer o frodas som ogräs..men…chocko är såååååååååååå elak mot Flisan.
Flisan som är äldstakatt här (snart 5 år) o i vanliga fall högst i rang. Hon är utsedd som Chockos fiende nr 1 nu.
Trodde ju ett tag att Flisan hade blivit tjuvparad, för hon fick helt plötsligt stora röda tuttar..men hon ville nog bara för mycket. Men om nån vecka eller så..så vet jag säkert. Hon kan ju gömma en unge nånstans…som poppar ut.
Hur som helst…Chocko tål inte Flisan just nu. Hon letar reda på henne o flyger på.
Har delat av vårt 40 kvm stora vardagsrum i Tv-del o data-del. Jag hatar sånt.
Chocko är med sina ungar i TV delen i en lugn vrå där…tillsammans med nån/några som hon gillar. under dagtid o om jag är hemma så är allt öppet..men på natten är det stängt emellan dem. Flisan går inte överhuvudtaget längre in i TV-delen. men jag/vi tillbringar ju mycket tid i datadelen oxå..o avskiljningen är nät"dörrar" golv till tak.
Flisan är nu så "låg i rang" eller hur jag nu ska uttrycka det..så hon är lite utsatt för fler katter nu. Calle som tror att han är guds gåva till jorden..är oxå lite "på". Han är ju oxå på Blossom för att han inte får para henne…
Suck…ja ni förstår…det är inte lugnt här heller nu
Pärlan ska ju ha ungar inom några dagar-upp till en vecka
o vad händer då??
hur reagerar Chocko…(hon har INGA SOM HELST PROBLEM med Pärlan just nu)
men iaf så håller vi på att bygga lite mer småutrymmen i vardagsrummet. Tänkte att Chocko ska få flytta in med sina ungar i en liten egen lya.(fast ändå med oss i vardagsrummet)…jag tror att hon skulle må bra av att inte behöva  ha koll på så stort utrymme.
så får Pärlan överta den platsen som Chocko har nu. Inte bolådan men platsen.
O så kommer det 2 nya katter den 24 februari…hmmmm
så på tal om lugn o ro…inte här just nu
men…dessa avgränsningar ska bort…sen
gillar det inte alls
o att jag ska försöka ha 2 fertila hanar…nä nä nä nä
hehehehehehehe…Annki..lär dig nån gång att inga beslut ska tas när det är "mycket omkring" heheh
men just nu så sitter kulorna löst på Calle
sorry…men detta blev långt
men ni fick agera bollplank nu
nån som har nåt bra förslag
spraya "kattmynta" i rummet??
i kontaktuttaget+?
Lotta..nån bra homeopatmed??
till vem/vilka
slutar nuCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

Har du försökt med räddningsdroppar i vattenskålarna? (Bach's Resque Remedy drops) Kan vara värt ett försök

/Lotta

/Lotta

Friida
0

Jag tänker att det är ett naturligt beteende…. om det är Chokos första kull så är hon lite osäker och nu är hon högst i rang ( måste vara för att skydda ungarna mot en hona som annars är högst och som vill döda hennes ungar, menar inte att Flisan vill det men Choko kanske tror det) Det är ju inget önskvärt för våra huskatter men i vilt tillstånd så hade det nog varit ett bra beteende? Tycker det låter som att du gör rätt när du delar av ytorna, förhoppningsvis återställs balansen när ungarna är större eller har flyttat.

Katarina

Annkis54
0

#1,..kan du skicka en flaska räddningsdroppar till mig Lotta>
jag har inga kvar…men väl värt ett försök
#2..jag blir såååååååååå glad när du skriver så
o visst finns det logik i det hela

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
0

Här är en länk till feliway som man sätter i uttagen. Jag vet inte om det funkar men det kan kanske vara värt att prova.

http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/feliway.htm

Jag har ingen erfarenhet av större grupper av katter men även i en liten grupp katter på 2-3 st så råder det ju hierarki. I en liten grupp vet katterna säkert mer sin plats än i ett större katteri. Där ändras ju förhållandena för katterna oftare, fler kullar föds, nya katter flyttar in och ut, katter blir fertila eller kastreras. Speciellt för en hona med ungar i en större grupp, så kommer nog de naturliga instinkterna tillbaka för att skydda ungarna. Det är nog förklaringen till hennes beteende men om det finns något bättre sätt förutom att dela av ytorna, vet jag inte.

Lovebuffen
0

Annkis! Jag har tyvärr inget bra förslag att komma med, men vill iaf säga att jag vet hur det är……och även jag hatar det här med att dela in olika rum, i mitt fall Noah nu som du ju vet, hatar det både för katternas skull men också för mitt egen skull - det är HEMSKT och väldigt stressande! Ledsen 

Tror att #2 har rätt i det hon skriver, det är ett naturligt beteende för katterna att reagera som de gör. Klokt tänkt!

En sak som hjälper mig mycket, det är att tänka på att det inte kommer att vara för evigt, utan det är en liten period nu som snart är över och då har vi det lugnt och bra igen. Känns lättare att uthärda då!

Skickar iaf massor med STYRKEKRAMAR till dig!!

manbukten
0

Det är lite oro i luften tror jag mina är ovanligt snackiga och gör parning försök på de som inte löper.Inga slagsmål men ändå knasigare än vanligt.

Jag tror Flisan skickare ut "vilka söta ungar du har dem vill jag ha och jag är störst så nu kommer jag och hämtar dom" Håller två på smittar de på alla andra. Så skärma av ett tag du, harmonin kommer nog tillbaka. Choc skyddar sina ungar och är hög i rang nu. Det går över får vi hoppas! I grunde känner de varandra. Det var ju inte så här förra kullen ingen kull är den andra lik

Uppmuntrande kramar

Annkis54
0

#4..min "normalgrupp" är 6 djur just nu..plus Chockos ungar..men de "existerar" ju bara just nu
o allt var så lugnt…
När Calle blev fertil o började para..så blev det liiiite mer oro för han blev sur på Blossom för att han inte får para henne..så där har det varit lite strul
men i övrigt helt lugnt o fint
tills Chocko fick sina ungar…
#5..ja Lovebuffen..det är det jag lever på just nu…att det är tidsbegränsat med avskärmningen
vill INTE ha det så här
jag vill ha öppna fria ytor, där alla rör sig fritt

nu medan jag skriver detta..
så letar Calle upp Blossom som ligger i en koja i en klätterställning…o så slår han lite efter henne o så blir det lite fräs…o matte sprutar vatten…helt i onödan:)

ta mig härifrånFörvånad
nä..jag skojar bara…tidsfråga var det ja…hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#3 Tyvärr har jag inga droppar på lager hemma, om du har svårt att få tag på dem i din närhet så säljer Tassalogen dom vi sin hemsida.

/Lotta

Kittentotts
0

Förstår du har det jobbigt nu!

Men det är nog ett ganska normalt beteende att en mamma förvarar sina småtingar, så det är ju bra med en egen liten vrå

Ska se lugnet lägger sig snart igen!

Här finns också dropparna:

http://www.ancis.se/

Carina

Annkis54
0

tack #8 + #9..ska se var jag hittar de först

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Halle
0

Ursäkta Annkis54 att jag stjäl tråden Generad
Vad är det för droppar ni pratar om?

simzonites
0

#11 Bach's blomsterdroppar; Resque Remedy även kallade "akutdroppar"

/Lotta

/Lotta

simzonites
0

Här kan du läsa mer om dessa…

http://aromacreative.se/Shop/BProdinfo.asp?Tbd=504

/Lotta

Annkis54
0

det är nåt som jag normalt sett alltid har hemma
har haft under 10-tal år
används till allt…människor o djur

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Trini
0

Detta kan ni bättre än jag, men jag skickar i alla fall lite styrka. Här kommer det

***STYRKA****

UlricaAndersson
0

Kanske feromoner skulle kunna vara något ? Har hört att det ska vara effektivt ;-)

http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/feliway.htm

Kram & lycka till !

Annkis54
0

tack alla
här är det lite lugnare nu:)
eller så har jag lugnat ner mig:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se