Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 575 ggr
Chiarettos
0

Ny vaccinationsregler inom FIFe

Denna info hittade jag på en annan lista

/Bodil

Nya vaccinationsregler inom FIFe
(för tillträde till utställning)

På FIFes senaste GF i maj 2007 bifölls en motion om förändrade vaccinationsregler from 1 januari 2008. De innebär i korthet att alla katter ska vaccineras regelbundet mot kattpest och kattsnuva.

Giltighetstiden för vaccinet ska påföras av veterinären på vaccinationspappret eller i kattens EU-pass. Tidigare generella gräns med två år är alltså borttaget och ersatt med den gränsen som veterinären/vaccinationstillverkaren rekommenderar, vilket kan vara ett år på vissa vaccin och två eller flera år på andra vaccin.

SVERAK kommer att from 1 juli 2008 införa dessa regler fullt ut i Sverige.

Eftersom det på våra stamtavlor inte finns något utrymme för att skriva in giltighetstiden, har SVERAKs styrelse beslutat att vi återgår till en generell bestämmelse att ingen vaccinering ska vara äldre än ett (1) år - såvida man inte har ett dokument från veterinären som klart och tydligt visar att vaccinet har längre hållbarhet.

Ska du åka utomlands med din katt så gäller alltså de nya reglerna redan från 1 januari. Det är bara inom Sverige som de börjar gälla 1 juli.

Sammanfattning: Alla katter ska, efter att ha fått en grundvaccinering - med två på varandra följande vaccineringar, vaccineras årligen - såvida man inte har veterinärintyg på annan vaccinationsintervall.

OBS! Idag när jag skulle vaccinera fick jag också besked om att

har man flerkomponentsvaccin t e x kattpest+snuva så är det stor sanolikhet att det är olika gilltighetsdatum på de olika komponenterna. I mitt fall var kattsnuvan på 1 år, kattpesten på två år - och det innebär i praktiken att jag i allafall måste revacc varje år - inte kul alls tycker jag

15 dagars karens gäller som tidigare.

Kittentotts
0

Jaha!

Då lär de ju ändra detta överallt antar jag, alltså även idp

Bra information!

/ Carina

simzonites
0

Mycket konstigt att de ändrar på detta nu när det har varit tal om att vi "övervaccinerar" våra katter Fundersam Det är bara att hoppas att fler veterinärer använder de vaccin som ger ett skydd för 2 år. För enligt den veterinär jag frågat om detta så ska det nu ha kommit ett kombinationsvaccin för kattpest och kattsnuva där båda delarna håller i 2 år.

/Lotta

Kittentotts
0

Va hos en veterinär i förra veckan som repade upp alla vacciner och vad de innehåller mmmm, blev snurrig kan jag lova!

Men det är ju bara levande som håller 2år vad jag fattade

/ Carina

KungBores
0

Där jag går så har man vaccin som är delade dvs en spruta för kattpest och en för kattsnuva då dessa från leverantören är delade. Så jag har redan innan denna regel införts påbörjat vaccinationer som leverantören rekommenderar (fast med 2 år för kattpesten). Känns skönt att inte övervaccinera mot kattpest eller undervaccinera mot kattsnuva som vi gör nu.
Ska be om intyg från veterinären med uppgift om när nästa vaccination ska göras för respektive dos.
Däremot så tror jag det blir rörigt i veterinärinchecken innan man lär sig detta med vacciner.
/Ingela

Niffi
0

#1 denna fråga har ännu inte diskuterats bland idp-klubbarna vad jag vet. Det krävs ju en motion till höstens IDP-möte för att regeln skall ändras.

Kittentotts
0

#5 Då vet jag det! Man kan bli snurrig med detta & vaccinationerSkrattande

#4 Du gjorde mig ännu snurrigare. Vilken veterinär går du till ingela? Verkar ju bra att ge så som du beskriver

/ Carina

KungBores
0

#6 Smådjursakuten i Göteborg.
/Ingela

Trini
0

Tack för bra information!