Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 690 ggr
Tertza
0

Ang min dotters allergi

jag var till min företagsläkare idag och hon sa att pricktest inte alltid stämmer!!!Sen tog dom ju testet när hon var förkyld så man skall tydligen inte ta sånna tester vid pågående infektioner…Hon skulle ta ett blodprov på henne så man fick veta till 100% om det nu är allergi…Skall inte bli alltför glad nu o ta något i förskott men håll tummarna nu!!!!

yadhayezibas
0

Håller tummarna stenhårt!!!! Lycka till!!!!

Cajza
0

Håller tummarna för er att din dotter inte har allergi. Jag har hört att blodprov ska vara säkrare än pricktest. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

billyboy
0

Ett av mina barn fick barnastma. Den läkare vi först mötte för många år sedan då han var under ett år (han är nu på väg till 14 år) beordrade oss att åka hem och omplacera hundarna. Vi löd (vi frågade om pricktest och blodprover för att "bevisa" om han var allergisk eller inte mot pälsdjur men fick ett Nej, det gör vi inte i "onödan"). Vi var naiva och vi löd helt vad läkaren sa. En eller ett par veckor efter skulle vi på återbesök och fick inte samma läkare utan en annan. DEN läkaren skällde istället på oss för att vi omplacerat hundarna (att vi förhastat oss) för att det hade varit bättre att ha behållt dem tills vi såg om detta växte bort eller inte, eller fick säkerställt att det var just hundarna. Inte hon heller ville ge pricktest eller blodprover just då för att hon ville avvakta och se vad som hände när hans förkylning försvann och upp till tre år innan. Hans barnastma upphörde kring 3-årsåldern, så han blev aldrig ens pricktestad eller testad med blodprov.

Därför skär det lite i hjärteroten för mig när det blir ett direktagerande … att man skall omplacera djuren även om det är den mest naturliga reaktionen, för jag vet att det faktiskt kan vara i onödan ibland. Den pojke det handlar om växte barnastman bort ifrån. Men vi hade ju redan omplacerat hundarna och blev "tvungen" att börja om. (Vi ville ha hundar).

Mitt råd är egentligen, (så länge inte barnen drabbas alldeles för mkt alltså… man måste alltid kunna bedöma detta från fall till fall, som förälder.. för barnens trygghet och välmående är ju viktigast) .. kräv ett andra utlåtande, kräv tester som kan säkerställa och avvakta med att omplacera för att om man då omplacerar och senare tar hem ett djur av samma ras , eller annat pälsdjurför att man kanske fått en ny bedömning så kan allergin smälla på större…

Självklart måste man som förälder bedöma konsekvensen för barnet för att barnet måste hela tiden vara säkert och tryggt.

Tertza
0

Tack alla för era stöd! Givetvis tar jag riktiga prover för att vara 100% säker men skulle faktiskt inte låta min dotter gå med allergi o se om det växte bort!!Visar provet negativt så blir väl ingen lyckligare än jag men visar det positivt så tyvärr måste katterna bli omplacerade…har satt in annons nu så jag kan välja ut de bästa köparna isåfall och har tid o "kolla"upp dom med…men som sagt så HOPPAS jag verkligen att dom får bli kvar hos mammaOskyldig

Lovebuffen
0

Jag tror att du kan hoppas ganska mycket!!

Jag var iväg och gjorde allergitest och det blev utslag på två saker, dock inte katt eller hund. Iaf, efter 3 månader skulle jag göra medicinprovokation (man testar om man är allergisk mot en viss sorts medicin) och då gjordes allergitestet om igen, samma som första gången. Och då visade det INGEN ALLERGI ALLS!?!?!?! Jag frågade då varför det var så, och då sa läkaren att det kan bli så ibland och att testerna är inte 100% tillförlitliga.

Håller tummarna för att din dotter inte är allergisk!!

blackangel
0

hej syster har du blitt personlighetsstörd efterssom du nu heter tertza needå skojsa lite bara;)

Bart
0

Både jag själv och flera av mina barn har allergi och astma.Yngsta pojken var bara 6 månader när han fick astma.Han hade anfall stup i ett så vi fick åka in till Barnsjukhuset så han fick andas Ventoline,fick cortison mm.Han pep hela tiden dygnet runt fast han stod på Bricanyl.En del läkare sa det berodde "säkert" på hundarna vi hade(födde upp papilloner då) och att vi skulle omplacera dem,andra läkare sa:Vänta och se det kan bli bättre när han lär sig gå och kommer högre upp från golvet.Vi väntade.Han var och är INTE allergisk mot pälsdjur.Ändå reagerade han framförallt på andras hundar och på häst.När flickorna hade varit och ridit och kom hem fick han astmaanfall,så de fick byta om innan de gick in.Hans astma är numera borta i stort sett,han känner av det i samband med ansträngning,kyla och när han är förkyld.Allergiprover är inte säkra på barn under 3 år,men ett blodprov som visar IGe:t kan ge en fingervisning till om det är allergi eller inte.Gör inget förhastat,vänta tills alla prover är klara.Jag gjorde det misstaget att omplacera våra djur när äldsta dottern blev allergisk mot katt,men det växte bort på henne med tiden.Läkarna säger oftast att det "säkert" beror på djuren,men det behöver inte vara så.Vissa barn reagerar med prickar vid förkylninar liksom att de kan ha förkylningsastma,det behöver inte bero på allergi.Jag kan mycket om sånt här då vi har astma/allergi i familjen samt att jag jobbat på Barnsjukhuset i många år.

billyboy
0

#4 Jag skrev väl att detta beror ju helt på hur barnet, individen mår. I vårt fall fick pojken astma när han var förkyld, inte annars. Den sista läkaren vi talade med sa en del goda råd om öppna fönster under dagarna, bädda om i hans säng oftare än innan och så. Kanske att neka hundarna pussar och att pojken tröck in näsan i pälsarna på dem. Så en av orsakerna till att de aldrig gjorde pricktest eller blodprover var att det inte blev astma mellan förkylningarna, utan enbart i förkylningarna. Han hade inga utslag eller exem heller.

Det finns olika teorier kring detta från läkarhåll. Om min pojke hade mått dåligt emellan förkylningarna hade nog kraven från vår sida på allergitester ökat och det första vi ville ha var ju just det, när första läkaren beordrade oss att omplacera alla djur. 

Ville ge dig och även Flisans (var det väl?) stöd att inte agera för fort bara, men ni känner situationen och hur jobbigt det är för era barn. Utöver det så går självklart barnens välmående först och det tyckte jag att jag uttryckte i mitt inlägg.

Trini
0

Klart jag håller tummarna!!

Flisans
0

Håller massa tummar här oxå.

Berkaingela
0

Hej, jag vill tipsa om ett hompatmedel som barnen kan äta mot pälsallergi,  Rhinoplex 5 heter det, Men de måste äta ett år , kanske kan lämna era kissar på foder medan ni provar, Finns ju en homopat bland er, kanske kan mer om det… bara ett litet tips