Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1048 ggr
Friida
0

tvångsmata?

Lille Don Juan vägrar ju äta något annat än köttfärs, och som jag ju fick bekräftat  så är det ju inte alls nog för en liten kille. Så sedan igår morse har han inte fått någon köttfärs, vilket ju resulterat i att han inte ätit något! Gråter (han har haft blötmat, torffoder, uppblött torrfoder, tonfisk och filmjölk att äta)

Nu ikväll fick jag "panik" och tvingade i honom lite filmjölk med vitaminer i (med hjälp en en spruta) Han svalde snällt och blev inte sur  på mig utan satt kvar i knät efteråt. Men vad gör jag om han inte äter imorgon heller? Kan jag fortsätta någon dag att tvinga i honom fil (som ju är lättast att få upp i en spruta) Han är pigg och go så jag tror inte alls att han är sjuk eller något, han vill helt enkelt BARA HA NÖTFÄRS…. Tror ju inte att det är bra att backa nu och ge honom lite nötfärs utan det måste väl vara bättre att han får inse att han måste äta annat? Råd och tips mottages tacksamt!!   / Katarina

manbukten
0

Ha ingen panik de svälter inte ihjäl. Djur har överlevnadsbedrift.

Det kan ta ett par dagar att ändra matvanor. Ge honom vitaminer och vätska han äter snart. Just nu har ni en viljekamp stakast vinner och de ska inte vara han.

Friida
0

nej de gör väl inte det, men som min sambo sa, han är väl första katten med anorexi och tänker svälta sig?? Förvånad jo han skojade nog….  Nej jag ska vara tuff mot den lille filuren! Jag ska vinna!

Men jag blir löjligt orolig Generad

Kittentotts
0

Hur gammal är han nu?

Ja ad gör man i detta läget då de strejkar, tyvärr hade nog jag fått panik om det va en kattunge då de fort går ner i vikt

Har du bara gett nötfärs? Har du haft något i då du gett detta?

Om du matar, går det inte då heller?

Har du testat med semper välling att dricka?

/ Carina

Marita-L
0

Friida har du vänt dig till uppfödaren och hört med henne om vad som kan vara fel?

Har han aldrig ätit torrfoder när han har varit hos dig?

Öppna munnen å ta en titt i gommen å runt om…så han inte har något sår eller så som skulle kunna orsaka smärta…. om du tycker att allt känns jobbigt så ta ett besök hos veterinären så dom får ta en rejäl titt…

Kanske han skulle behöva lite antibiotika…**låt det inte gå för lång tid för till slut tappar dom helt matlusten.

**

Ibland kan det även vara någon tand som går upp någonstans å gör ont.

Hur fungerar magen?

fil och vitaminer är kanske inte det bästa!!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Hej igen låg och funderade när jag skulle sova. Fil är inget bra ren semper vätskeersättning är bättre med salter och spårämnen. Och hur går det om du gör en mjuk övergång. blnda blötmaten med lite köttfärs  eller lite uppkokt köttbuljong.

"Nöden är uppfiningarnas moder" sa en klok person.

Kittentotts
0

Jag har nu gått tillbaka i trådarna och läst din lille kille är 3 månader, stämmer detta?

Men då kommer nästa fråga om du fött upp honom själv?

Iallafall fick jag svar på dina frågor fr en uppfödare med kunskap och erfarenhet som jag känner och som är mkt duktig. Så här skriver hon:

Det är farligt att ge enbart nötfärs. Kalken flörsvinner ur kroppen och skelettet holkas ur. Han har säkert ont i kropp och ben. Att svälta en katt är också väldigt farligt !! Levern klarar inte det!!. Tvångsmata i stället med spruta Hills a/d . Man kan ju blanda ut med vatten och katten kommer tillbaka väldigt snabbt av det , även om skelettet tagit stryk. De blir helt OK.   Och det finns en hel del dokumenterat om anorexsi och bulimi hos katt.   Alltså inget unikt. Här tror jag inte det är frågan om det utan katten har blivit "köttberoende". Om katten hållit på med detta en längre tid ( månad och mer), så är det farligt för den, att ta sig ner från en stol..Benen kan gå av. Men förmodligen är han redan så svag i lederna att han inte ens kan ta sig upp.Hjärtat tar också stryk. Hur gammal är den?  

Sedan kan man ju inte utesluta att katten är sjuk på något sätt, men det verkar inte så ??

/ Carina

Friida
0

DON JUAN ÄTER! Skrattande fanfarer och jubelrop!!!

Efter smärre hjärtattack efter att ha läst #6 Skrattande och efter kontakt med uppfödaren åkte jag till lokala veterinären och pratade med henne, köpte Hills kitten burkar kom hem , blandade 1/3 Hills och 2/3 nötfärs och satte mig med Don Juan, naturligtvis blev han mycket sur… tvingade då i honom lite OCH vips så åt han upp alltihop frivilligt! När han ätit upp det så ställde jag ner en liten skål med uppblött perser kitten som jag tänkt att blanda i innan jag åkte till vetten. Tänkte att de andra katterna får ta det då. Vem springer dit och börjar äta det också om inte Don Juan!

så peppar peppar verkar som trotset släppt!!! 

Tack för alla råd och tips!!!!! Guld värt !!!

Ha en bra helg hälsar en lycklig Katarina och  en mätt Don Juan

manbukten
0

#7 Jätte bra nu har det släppt, förstår att du nästan fick hjärtattack av #6 Jag reagerade också. Inte speciellt psykoligiskt när du redan hade panik. Har han börjat äte kommer magen igång och mer ska ner. Du vann grattis och lycka till.

Kittentotts
0

#8 Handlar inte om vara psykologisk i ett läge som detta

Är det bättre att han hade blivit sjuk menar du?

Inlägget la jag in fr en vän som hållt på många år, hon har erfarenhet utav och jobbat med djursjukvård lång tid

Jag la in detta för få fram hur farligt det är inte ge dem annat än nötfärs. Kan säga jag varit med om en som hade brist på detta, va inge rolig syn alls, men katten fick vård och lever idag, men det kunde slutat illa

Forumet är till för att ge råd och hjälpa varandra! Andra ska kunna gå in för finna tips & råd, då måste man ibland säga saker som kan upplevas hemskt

Jag jublar Katarina utav läsa ditt senaste inlägg!

Hoppas verkligen du förstår inlägget jag la in med svaret fr min vän va av välmening.

Vi som uppfödare måste lära våra små äta annat också innan de flyttar fr oss, detta för slippa få det som Katarina ovan

/ Carina

manbukten
0

Så farligt är det inte så fort. Och sätta skräck i folk hjälper dem inte att fatta rätt beslut. Råd och tips JA inte skräckpropaganda.

Jag förstog att hon reagarade för det gjorde ja också. Och vi måste få tycka till. Alla får väl någon gång ta kritik.

Det handlar alltid psykoligiska utryck i alla lägen och framför allt i skänslig

Kittentotts
0

#10 Om kattungen ätit så och är 3 mån så kan det va i krisläge jo! Va så gammal den lille va jag vart med om, han blev förlamad

Men du får uppfatta det precis som du vill

Jag tar inte vilken kritik som helst, men om jag vet med mig jag har fel så Ja!

Nu har han börjat äta bra, då får han snabbt i sig den näring han ska ha. Och mitt svar va inte fr mig heller, va ett jag la in för få fram det på rätt sätt vad som kan hända

/ Carina

Niffi
0

Jag har aldrig förstått vitsen med att ge kattungarna köttfärs när de skall börja äta fast föda. Det är ju absolut inte näringsriktig mat för dem och just i den ålder de oftast då är i ,4 veckor, så är det bättre att börja med riktig kattungemat direkt. Eventuellt kan man blöta upp babycattorrfodret till en början. Så har jag alltid gjort med mina kullar och de får aldrig några ovanor när det gäller maten. Alla kattungar utvecklas också som de skall och när de skall flytta så är det upp till de nya ägarna att ge det de vill som tillägg till kattungetorrfodret som alltid skall vara en grund.

Härligt att din kattunge börjat äta ordentligt igen Katarina.

Kittentotts
0

#12 Jag håller med dig här i att det är bättre de äter fodret fr början

Har för mig du har annan ras Niffi vad jag minns

Det som är med persern är väl att vissa har svårare få i sig maten som foder mm så tidigt, men ganska så tidigt får de ju i sig våtmat, så man kan ju ge dem Hills el annat som de också kan få i sig lättare

Här ger vi också nötfärs blandad med gräddfil & kalk, men det står hela tiden framme torrfoder, man får hjälpa dem på traven att komma igång med olika matsorter, jag matar mina med våtmat också, hjälper dem, låter dem kämpa själva för lära sig, får de inte i sig så tar man och hjälper lite nästa gång, de lär sig fort

Att ge bara nötfärs kan ge resultatet den inte äter annat vid flytt heller, kattungar som haltar har man ju ofta hört talas om, detta beror på för mkt nötfärs oftast, inte enstakade fall med stukningar, men upprepade stukningar är inget roligt

/ Carina

Friida
0

Jag är jättetacksam för råd och tips! Och man måste ta saker på allvar, och jag som aldrig varit med om att någon familjemedlem (två eller fyrbenta) gjort så här behövde tips! Skrattande

Katarina

Kittentotts
0

#14 Jag vet vad du precis varit med om, kämpade med en kille i 1år, jag födde upp honom själv, han va så sjuk och jag gjorde felet med ge det lättaste. Han hade så svårt få i sig torrfodret, åt bägge, men valde nötfärsen främst, helt hopplöst, men nu är han stor kille, klarat sig fint trots svag som han va som liten. Han bodde hemmavid hos dottern lång tid innan flytt

Du ska se det blir en stor fin kille av din med!

Lycka Till!

/ Carina

Friida
0

Vill bara tillägga att det inte alls är minsta lilla "fel kost" från uppfödaren, där har han ätit bra mat och ordentligt och han var rund och go när jag hämtade hem honom!! Skrattande Nej förmodligen var det en liten maktkamp! Som jag till slut vann Oskyldig 

Nu har Don Juan ätit ett mål till, utan minsta tvång!

Katarina

manbukten
0

#12 Håller med dig har heller alsrig givit eller förtåt köttfärs kost.

Uppbött torrfoder, blötmat och välling är vad vi har här och det har hitills gett matglada allätare.

Men det blev ett lyckligt slut på detta, katter ändrara betende och vi är bestämda och håller ut en liten stund.

#16 Grattis till vinsten i viljekamp med lite klurighet

Halle
0

Jag har fått lära mig att människovälling inte är bra att ge till kattungar (eller andra djur) eftersom deras magar inte kan bryta ner den som våra människomagar kan.

manbukten
0

#18 Fördydligande när jag skriver välling menar jag modermjölkersättning för djur. Men många använder Anderssons välling och vad jag förståt funkar det också

Halle
0

#19 Bra Glad
Men jag vet att vissa brukar ge människovälling för att det är billigare och mer lättillgägligt.

Kittentotts
0

#20 jag ger inte mäninskovälling till småttingar, där gäller ersättning som är till dem

Men sempervällning med björnen ger jag mina senare, ingen som farit illa av detta. Det är vad jag lärt mig man ska ge dem, och det har ju gått bra

/ Carina