Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1731 ggr
Ezmeralda
0

Kräsen eller nöjd?

Min katt, 9 mån, äter bara torrfoder (Royal Canin), inget annat. Har provat massor av mjukmat, men hon gillar inget. Har provat kokt torsk, strömming, köttfärs etc men hon vill bara ha sitt torra foder.

Räcker det med torrfoder som kost? (Hon dricker mycket vatten och mår bra.)

Kittentotts
0

Man kan ju inte tvinga dem äta annat än vad de vill ha

Torrfoder är tillräckligt.

Men jag vet de som anser det bra att de äter våtmat lite pga njurarna, men dricker hon bra så ska det nog gå bra

/ Carina

manbukten
0

Det är fullgod kost även om det inte blir dets stabbigaste katterna av det, men det finns en fördel de håller vikten bättre även som kastrater. Har du provat med gimpet pasta. Har en dam som petar i maten, men gimpet gör att hon äter mer baby och går upp i vikt. Äter allt därimot när hon diar.

blackangel
0

Mina äter bara royal torrfoder och det verkar räcka bra:)

yadhayezibas
0

#2 När HON diar??? *hihi*  Var bara tvungen lät så skoj!

Mvh
Pethra

Friida
0

Har också fått en kräsen filur, min lille (tre månader) villl bara äta nötfärs! Kan det räcka för honom?

Millan71
0

#5   tja inte tror jag att endast köttfärs räcker som helfoder eller vad säger ni andra? Om du blöter ner torrfodret babycat o inte ger köttfärs så äter han nog uppblötta maten till slut;)

Friida
0

ska prova att blöta upp, annars har jag prövat allt känns det som ; massa olika blötfoder, olika torrfoder (mest perser, kitten) kassler, kokt fisk, tonfisk, jogurt, fil, ostbågar och chips Glad Men icke säger Don Juan. I vanliga fall så är jag "hård" mot djuren " ät det du får eller slipp" men lille Don Juan är svårare, jag ska ju ställa han i Halmstad också, så jag vill ju verkligen inte att han är tunn då!

Fler tips mottages tacksamt ( om detta inte fungerar)

dexter
0

Mina 2 äter bara Royal canin torrfoder,vill inte ha annat heller har provat fisk,mjukmat osv!!

feiner
0

Min Rut äter bara torrfoder (RC) också och vill inte ha något mer. Doris däremot ropar högljutt i köket och krafsar på lådorna för att få lite gourmet på burk.

manbukten
0

Detta med val av mat är också en sak som kommer från oss uppfödare. Vad vi vänjer dem med från början. De små prägkas tidigt

#4 När diar ungarna

Kittentotts
0

#5 Du ska absolut inte tillåta honom äta enbart nötfärs, detta kan sluta illa då han kan få brist på mkt han behöver för benstomme och annat. Har du någon kalk el annat i nöfärsen då du ger detta? Du måste få honom äta annat så han inte blir sjuk

Blanda ut nötfärsen med kattmat, lite i taget så han lär sig smaken, du kan lägga i lite gräddfil också

Det finns de som fått hälta och annat pga detta

Millan71
0

Ja det var ju det jag trodde…har läst att någon bara hade gett sin hund leverpastej och blev mkt sjuk av det;(  Jag tror att katterna äter den maten som serveras till slut om dom ej får annat,ingen vill ju svälta ihjälCoolmen sen kan man ju prova sig fram med att blöta upp maten,blanda i lite köttfärs eller mosad korv mm    Man skall ju låta torrfodret bli så löst som möjligt alltså så uppblött som möjligt…

Friida
0

# 11 va bra att du svarade, misstänkte ju att det inte kan vara bra! Nu får jag tuffa till mig (och hussse) Nu ska det ätas nyttigt!!!

Annkis54
0

#13…sen är det ju bara 2 veckor kvar tills utställningen i Halmstad
så han klarar sig nog på köttfärs o kalk om han är kräsen
så kan du köra igång "tuffa matte" efter utställningen
är det den katten du köpte från Lena??
han har väl ätit torrfoder hos henne??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Friida
0

Ja han kommer från Lena. Han har fått samma mat som hos Lena hade,(plus annat som vi prövat) men som sagt äter han bara köttfärs…

Annkis54
0

har du fått en enveten liten sak hehe
ja..jag vet hur det kan vara
jag läste din andra tråd
O det är lätt hänt att man blir orolig
men….jag säger bara vad JAG skulle göra
eftersom du ska ställa ut honom
inte hinner han bli sjuk för att han bara äter nötfärs…i 2 veckor
vore ju synd om han är mer enveten är du..o rasar i vikt
men det är bara min personliga åsikt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Friida
0

ja, jag får avvakta någon dag till tror jag, ska till vetten 13e för vaccination får se vad han säger, då har han ju drygt två veckor kvar till utställningen (det är tre veckor kvar nu väl??) så då hinner han ju äta upp sig även om han går ner lite nu, eller vad tror du? Jag känner mig som värsta hönsmamman! Tror aldrig jag blivit så här fjantig innan med någon av alla mina katter och hundar (och barn) Skrattande Jag tror att Don Juan redan börjar leva upp till sitt namn, han har lindat mig runt sin lilla söta tass!

Trini
0

Ang, kalk. Jag undrar hur man kan göra gör att berika köttfärsen med kalk. Finns det kalk att köpa som man kan strö över och blanda, i pulverform alltså? Mina kattungar får ju nötfärs varje dag, men de äter bra med torrfoder också i och för sig.

Kittentotts
0

#18 Ja det finns kalk mjölsyrad tror jag den heter på burk hos apoteket

Du tar en nypa kalk i nötfärsen o blandar i

Förstår inte de som inte tror det är farligt äta nötfärs enbart, vi har haft uppe detta innan, Vi har också fått svar på varför det är farligt. Varför skulle inte 2 veckor vara någon fara? Du vet inte vad som händer imorgon el övermorgon. Bättre ta till sig information så man slipper uppleva tråkigheter. Sen…informationen kom fr en som kan detta och är mkt kunnig, inte fr mig

/ Carina