Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1723 ggr
Summerwinds
2008-02-06 15:15
0

Burkmat

Jag skulle behöva lite råd angående burkmat och tips på vad ni ger för burkmat till era katter?

Jag har inte tidigare gett mina katter burkmat regelbundet, men med tanke på att två av mina katter börjar bli lite äldre (snart 10 och 11 år), så är det kanske bra för dem att få burkmat också. Vad är fördelarna med burkmat?

Båda katterna ställs fortfarande ut och är pigga, friska och har fina tänder (alla kvar). De har ätit RC torrfoder hela livet och är jätte duktiga på att dricka ordentligt. De får även kött, fisk, ägg, godis, vitaminer och annat torrfoder som godis då och då. Behövs burkmat?

Några tips? Ska jag köpa Mature (för katter över 7år +)? Någon favoritsort som brukar gå hem?

Pärlan fyller 10 år i maj.

Windy fyller 11 år i mars.

Kittentotts
2008-02-06 16:08
0

Ja ger mina Whiskas, detta är favoriten. Varierar smaker

Men även pussi går hem, dock inte lika poppis. Mjau kalkon, kyckling, oxkött tar jag också hem

Mjau kalkon är ju bra för dem med känsliga magar

Fördelen med mjukmat, hmm har inga faktiskt, jag hade gärna sluppit dessa illaluktande burkar

Men det sägs ju spara njurar mm om de får detta också, men det är mkt dyrt egentligen

Vi ger dessutom Nötfärs och kött dagligen, mjukost också med räkor

/ Carina

yadhayezibas
2008-02-06 16:24
0

Jag ger mina Purinas Gourmet burkmat… Oskyldig Den är dyr men det är det enda deras magar tål.  Det är ju mellan 80%-83% vatten i burkmat så det är dyrt vatten man ger dom. Cool Just nu ger vi kattungarna Hills kitten burkmat oxå.

Mvh
Pethra

heliotropes
2008-02-06 17:45
0

Personligen tycker jag inte att man behöver ge burkmaten bara för att de blir äldre.

Om en äldre katt blir svårhanterlig och grinig,som många kan bli när de blir äldre och får liiite stelare gång,är torrisarna med glukosamin bra att ge.(men vetten bör kolla,så att det inte beror på något annat än ålderskrämpor.)

Burkmaten är bra och ge de äldre,om dom har dåligt med tänder och om magen blir trög som de äldre katterna ofta blir,då är det bra med burkmat och tonfisk i vatten.

Burkmaten kan med fördel blandas med några torrisar. 

//Eva

Eva // medarbetare på Perser

Bart
2008-02-06 18:34
0

Mina får Gourmet Gold,pyttesmå burkar men de älskar det.Finns som påsmat oxå,men då äter de bara den med skaldjur, annars slickar de bara av såsen.Jag brukar dessutom mosa maten lite när jag lagt upp det till dem.Den finns som mousse men inte i så många smaker.har provat lite allt möjligt innan,som Mjau och Sheeba bla.Mjau äter de inte längre och Sheeba blir för dyrt med många katter.

Summerwinds
2008-02-06 19:02
0

Tack för era svar!

Det jag har funderat mest på är också det som Kittentott skriver, om man kan spara på deras njurar genom att ge dem blötfoder?

Än så länge, vilket jag är otroligt tacksam över, är att de inte visat några ålders relaterade krämpor ännu! Pälsen har iofs blivit lite gråare och ögonfärgen har bleknat men det är ju förstås petitesser när de är friska och pigga för övrigt. Men man vill ju förstås förebygga och hålla dem välmående många år till.

Det kanske inte finns ett behov för katter att äta burkmat om de äter torrfoder och en varierad kost med kött och dylikt dessutom?

Elisabet-E
2008-02-06 22:32
0

Jag har med åren blivit mer och mer anti torrfoder och med mina nu två urinstenskatter har jag funderat mycket över det här.

Jag ger mina katter blötmat flera gånger om dagen och körde länge med Mjau färser. De verkar ha förändrats för katterna blev kanondåliga i magarna. Nu har jag hittat Ica Färs med kyckling och Färs med oxkött och de är klara favoriter. Whiskas går också hem ganska bra. Mina katter tycker absolut inte om bitar så jag mixar burkmaten (om det inte är färserna) och slänger då i extra vatten.

Tittar man på kattens naturliga föda består den av 70-80% vatten och torrfoder innehåller 8-9% vatten. Jag tror inte att katterna kan "dricka ikapp" alla dessa procent och i långa loppet tror jag njurarna tar skada. Katter har ju också förmågan att koncentrera sin urin.

Filip som legat här hemma med kateter och påse från torsdag till måndag morgon såg jag direkt hur mycket det blev i påsen när han fick sin Hills i/d utrörd med vatten.

Jag funderar mer och mer på att skippa torrfoder och ge mina enbart burkmat och eventuellt barfa dem också.

diana_
2008-02-06 23:42
0

Jag ger Osito pussi oxkött , kyckling och anka. Han gillar det bra, har inte testat andra än så länge,men hans mage klagar inte.

#6 intressant inlägg ! en fråga, urinsten , hur är det kopplat till torrfoder? låter intressant att höra.

englagirl
2008-02-07 00:09
0

Mina missar får oxå blötmat 2 ggr om dan och anledningen till att jag ger dom detta "DYRA" vatten på burk är just….VATTNET!!!

Burkmaten…den flesta av den ska man väl säga innehåller ju 80% vatten och katterna får i sig vätska i o med att man serverar den. Kan ju vara så att katterna äter MER torrfoder än vad dom dricker vatten och det är väl en av anledningarna till att njurarna slutar att fungera.Många säger att mina katter dricker mycket vatten o det gör dom säkert men….är det tillräckligt om man tänker på den mängd torrfoder dom äter då dom flesta har fri tillgång till torrfoder.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2008-02-07 02:38
0

är det många av er som har fått katter med problem med njurar eller annat som hänger ihop med för litet vattenintag
jag ger ju mina enbart torrfoder samt nötfärs

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
2008-02-07 11:08
0

Om äldre katter får njurproblem,tycker jag inte är så konstigt oberoende av om de äter enbart torrfoder eller inte.Men när unga katter får allvarliga njursjukdomar undrar man ju vad det beror på.Har inte haft några själv,men en katt,endast 3 år som jag fött upp fick avlivas bara 3 år gammal pga svår njursvikt.Det var inte PKD. Då hon obducerades,så vet vi det.En annan katt i samma familj hade svåra njurbäckenförändringar,urinsten och kraftigt förhöjda njurvärden endast 4 år.Dessa katter åt RC torrfoder.Undrar om det finns någon statistik över njursjukdomar före torrfodrets tid, som man skulle kunna jämföra med?Det verkar ju fel att katter ska kunna leva helt på torrisar,då deras naturliga föda egentligen är möss,som till 70-80% består av vatten.jag har oxå förespråkat torrfoder som  tillräckligt tidigare,men numera både ger jag blandad kost och rekommenderar det.Om mina gillade blötmat/barf bättre skulle jag mycket väl kunna tänka mig det.

Boromir
2008-02-07 22:04
0

Jag har flera äldre katter här hemma, snart 16, 13 och 11, kastrater och i och för sig är två av dem huskatter, men i allafall. De har alltid ätit torrfoder och nästan aldrig något annat. Iams, Eukanuba, Nutro och RC har passerat revy. Ibland får jag lite dåligt samvete för jag har ju hört allt det som ni tar upp här, om njurar och urinsten osv. Men de har alltid mått och mår fortfarande bra. För syns skull har jag börjat ge dem en liten burk Purina Golden mousse varje morgon, de delar broderligt på den. Först äter perserkatterna sedan får huskatterna och på nått konstig sätt räcker det till så alla får en smakbit! Till jul tänkte jag lyxa till det och gav dem två burkar, vilket slutade i att Måns 13 år spydde över vår kameraväska precis då "Kalle och hans vänner började" Så blev det med det….// Malin

heliotropes
2008-02-07 23:46
0

Jag tror att det ligger mer i anlaget hos katten,än det *bättre* torrfoderets fel.*Iams,Royel mf.* Fått äran att få följt hittills två gammelkatter,ena blev 17½år och den andra 16½år,båda dessa har ätit royel som basmat.Ingen av dessa hade problem med njurarna.

Vatten är det viktigaste,att se till att de får i sig tillräckligt av det. 

Jag vet då att billigt torrfoder är rena "döden" för våra katter,har fått egna gamla bittra och sorgsna erfarenheter av det,urinstopp samt njursvikt på obesläktade unga katter.

Eva // medarbetare på Perser