Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1398 ggr
Bumfan
0

Tätt i nosen?

Hej hej!

Min perser tjej har börjat låta mer tät i nosen än vanligt. Jag vet inte om jag inbillar mig men det låter och snorklar mer om henne nu än innan. Kan det bli tätt och vad kan man göra åt det? Tips?

Jag har varit till vetrinären med henne men tyvärr bor jag i norrlands inland och vetrinären här hade knappt sett en perser förut.

MVh

Madde

Mymlan
0

Så låter min ena hona med samt så ibland sällan så knakar det om käken då hon ska äta torrisar. Hon håller ej framtassarna rena ovanför tassen. Vart till många veterinärer alla säger perser låter så där. Har svårt att köpa det svaret.

Hon har ett litet blåsljud på hjärtat så operation vågar jag mig ej på.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Boromir
0

Är hon snorig eller/ och irriterad i ögonen?

Eller låter hon enbart?

Mymlan
0

#2 På min rinner lite snor *om det var mig du frågade* mina är vaccinerade mot kattpest/kattsnuva.

Min har fått behandling med synolux och blir bättre men rasar ner på ruta 1 igen efter ett tag.

Jag har börjat överväga avlivning. Jag kan ej ekonomiskt heller gå till massor av veterinärer stockholm runt.

MonicaLagerquist
0

Är katten testad för mycoplasma med halsprov?

Stolt ägare till tre La permer

Kittentotts
0

#0 Måste väl finnas något djursjukhus i din närhet?

Hon kanske behöver spolas i sina gångar, har du ingen bild på henne? Ibland kan det vara så näsvingarna gått ihop lite mkt. Hur gammal är hon? Vid halsinfektion kan de också låta. Du borde ta dig t veterinär om hon inte låtit så innan

#1 Samma här för dig om snorklande, man bör kolla upp det

Perser ska inte alls låta så, verkar som du varit hos en av de korkade veterinärer som tror så, finns för många sådanda tyvärr

Knakar låter ju som hon har problem med  tänder.

När du skriver hon inte håller framsidan ren på tassen så beror detta oftast på de torkar sin tårvätska med tassen, detta slipper du genom tvätta henne dagligen med koksaltslösning om hon rinner i ögonen. Om man inte håller rent så blir det infektioner och svamp kan bildas i ögonvrån om det ligger kvar där. Detta är mkt plågsamt för dem om det inte sköts

Blåsljudet kan hon leva med utan problem om det inte blir värre

Hur gammal är hon?

Synolux tar inte bort alla infektioner, låter som du behöver starkare antibiotika, du får be om detta.

Låter trist du funderar på avlivning, Man får räkna med det kostar ha katt, det finns naturligtvis gränser, men hon har ju inte fått rätt vård ännu låter det som

/ Carina

Mymlan
0

#3 Nej, veterinärena har bara sagt perser låter så där men gett synolux, även vetermoxin *stavning* ska ta testa mot det och skulle hon ha så bör väl alla katter medicineras?

#5 Avliva inte på en gång ska testa det nr 3 frågade om. Ögonen tvättas. Jag ger ej upp ännu..

Bart
0

Min ena tjej snörvlar då och då och ibland blir hon tät i nosen.Jag droppar då koksaktlösning i näsan på henne och det löser upp,så hon slutar snörvla.Hon är alltså inte infekterad utan låter så ibland ändå.(Jag antar att det samlats smuts i näsan på henne som löses upp av koksaltet.)

Mymlan
0

#7 Nu vet jag ej om det kan vara damm av spån och hö som kan vara orsaken eller en del av orsaken att min låter så här.

Lovebuffen
0

Min ena lilla persertös är tät i nosen alltid, men ett tag så började hon snörvla rejält och när hon sov så lät det som om det sov ett helt regemente här hemma!?!!?! Hon lät supersnörvlig och det lät hemskt!  Så efter en knapp vecka ca så tog jag henne till veterinären och då fick hon både kortisonspruta samt antibiotikaspruta plus antibiotikatabletter under en veckas tid, och hon blev helt bra igen av detta.

Så jag håller med, ta katten till veterinär BUMS!

Kittentotts
0

#9 Låter som en bra veterinär du varit hos.

#8 Kan mkt väl vara damm mm, men troligen har din tjej en infektion också. Ta med orden #9 skriver vad hennes veterinär gjorde, så kanske din kan öppna ögonen för bra behandling med. du ska veta det är inte lätt finna en bra veterinär som lyssnar. Men du kan spola näsan så som #7 skriver, det gör jag på mina också. Som min uppfödare sa en gång: katter har inget pekfinger att ta till då något i näsan fastnar som vi har:)

/ Carina

Bumfan
0

Ja det rinner rätt mkt i ur ögonen på henne också. Jag misstänker att det är tätt i nosen. Ska prova själv med koksaltlösning. I nosen va det man skulle droppa de??

annars får jag fara med henne till vetrinär på annan ort. Kanske går bättre. Glad

Kittentotts
0

Ja i nosen spolar du rent, mer än droppa alltså

/ Carina