Början till njursvikt =(
Var hos veterinären med min gamle exot Nalle, 15år, eftersom han tappat vikt och fick det tråkiga beskedet att hans vänstra njure är förstorad och knölig. Han är väldigt pigg och beter sig inte onormalt på något sätt. Dricker inte mycket, kissar inte mycket. Vetten tror att det är goda chanser att han ska klara sig ett bra tag till om han får RC Renal eller Hills k/d. Problemet är bara att vi har sex katter till här hemma och därför är det svårt att ge honom specialmat. Det enda sättet jag kan komma på är att ge honom våtfoder tre-fyra ggr per dag instängd i transportboxen så att han får ha det för sig själv. Våtfoder älskar han ju.
Han är ju van vid att gå och knapra torrfoder lite när som helst så det är svårt att få honom att helt avstå från de andras mat, men om han hålls mätt med burkmat så blir det kanske inte så mycket torrisar han pillar i sig. Jag kan ju inte ge alla av specialfodret heller.
Är det någon här som har liknande problem? Hur löser ni det? Jag vill ju så gärna att han ska hållas frisk så länge som möjligt.
Åh vad tråkigt Lotta
jag har inga råd att ge dig..
men att ge i buren som du säger är ju i alla fall värt ett försök
hoppas det går vägen
annars så är ju 15 år en VÄLDIGT hög ålder
o ni får vara tacksamma för den tiden ni har fått ihop
O viktigast av allt är ju att han inte lider
kramar till hela familjen, både 2 o 4 benta

Jag fick ge specialfoder under en period och då fick alla missarna flera gånger per dag - och den som skulle ha special i ett speciellt rum.
Som tur var fick jag tag på ett foder som alla kunde äta och som fungerade superbra, så jag slapp uppdelningen av missar.
Hoppas du kan lösa det på ett bra sätt för alla!
Åh vad tråkigt Lotta, men det är som Annki säger 15 år är en hög ålder så när kroppen tycker att den har gjort sitt så börjar den slås ut..tråkigt nog.
Kramar i massor / Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Det är ju svårt när någon behöver specialfoder längre perioder, kortare kan man ju orka ha koll på
Men som de andra skriver är ju 15år en bra ålder, och kanske skulle han få fortsätta leva som innan, låta honom ha det som vanligt den tid han har kvar hos er, han verkar ju liksom inte må dåligt heller. Om han se gillar våtmat kanske ni kan ge detta lite oftare än innan. Nu vet jag inte hur många kissar ni har:) Men här får mina 2 ggr dag våtmat
Hoppas han får många år till!
/ carina

Verkligen jättetråkigt att få ett sådant besked, jag vet, för även jag har fått det.
Min Molly har ju njurproblem, och måste egentligen äta veterinärfoder, men det kompliceras av att hon även har foderallergi. 
Jag har 3 andra pälsklingar till, som inte ska äta specialfoder, så det ÄR ett fasligt jobb att hålla isär dem vid matdags, hålla koll, osv, men det går.
Torrfoder, vanligt, låter jag alltid stå framme, så mina katter kan äta av det när de vill - detta är ett MÅSTE då jag även har en katt som inte fick så mycket mat hon skulle som liten (hon bodde inte hos mig då), och därför måste få ha den tryggheten med att där alltid finns mat. Sedan ger jag min Molly sin egen mat (RC Hypo allergenic) ca 6-7 ggr per dag, men jag har löst det så att hon får 3 ggr under dagen i ett rum som jag stänger dörren till under tiden hon äter så de andra kisarna inte kommer in där när hon äter, och på kvällen när vi ändå kollar på tv, så lägger jag en stor hög på soffan och så får hon äta av det när hon vill, vilket hon vill ca 5-7 ggr och mellan varven så lägger jag bara en bok eller tidning över så de andra inte äter av det. Men, de andra får också av detta fodret en gång på kvällen då jag tar fram detta specialfoder då de äääälskar det och kommer springandes från alla hörn, men jag vill inte att de äter bara av det. Komplicerat ja, men det fungerar. Alla mina katter har lärt sig vad som gäller och har accepterat det fullständigt.
Min Molly som har både njurproblem och foderallergi samt superdåliga tänder, borde egentligen äta tre olika slags foder, men det går inte av förklarliga skäl, och sedan tillåter inte hennes foderallergi detta då hon omedelbart börjar kräkas upp till 4-5 ggr per dygn, så hon får istället bara detta. Jag har diskuterat allt detta noga med hennes veterinär och vi kom överrens om att detta är det bästa alternativet, och så får det vara så så länge det går. Och än så länge verkar hon må bra, tack och lov, så det fungerar ju!
Det veterinären tyckte och skrev ut, var en medicin som ska fördröja njurskadorna, och den medicinen heter Fortecor vet, 5 mg. En del säger att det inte alls fungerat på deras katt, men jag måste säga att Molly blivit som en ny katt av det, så kanske vore det en bra idè att testa för din katt?
Du kommer att hitta ett sätt som fungerar för dig och din katt, för det måste man ju göra och därför gör det. DET blev en skum mening , men jag hoppas du förstår hur jag menar!! 
Jag skulle nog låta honom leva som vanligt den tid han har kvar och inte börja med en massa nya vanor och de omställningar det innebär för honom. Men du känner din katt bäst, hur skulle han reagera på dessa förändringar med foder, att inte få gå och knapra torrfoder när han själv vill osv?
/Lotta
/Lotta

Håller elt med #6. katter är vanedjur och 15 år är en aktningsvärd ålder. jag skulle känna att gjorde fel om det vore jag att förändra en massa den sista tide katten har i livet. Hur mycket skulle det förlänga hans liv med en massa förändringar och foderbyte osv?
Visst är 15 år mycket på en katt, men han är pigg och alert och vill vara med och hålla koll. Kan jag påverka att han får några goda år till så vill jag det. Jag kan ju inte strunta i att behandla honom bara för att han är 15 år!?!
Mina katter har alltid fått varierande kost så jag tror inte alls han kommer må sämre psykiskt för att han får mer burkmat än vanligt. Han kommer jubla! Han får väl knapra i sig av de andra katternas RC ifall han blir hungrig mellan burkmatsmålen. Han kommer ju ändå att få mest specialfoder på detta viset och förhoppningsvis kommer han må bättre av det i längden.
Tack Lovebuffen för att du delar med dej av dina erfarenheter. Jag ska höra med veterinären om vad hon anser om Fortecor vet.
#8..SJÄLVKLART så kan du inte strunta i att behandla honom för att han är 15 år:)
o kommer han att jubla så är det ju bara att köra
O om hans huvudmål är blötmat så gör det kanske inget om han knaprar på de andras mat.
Du får ju testa dig fram…o se hur det går
vi gör ju allt för våra älsklingar ….det vet ju både du o jag
Visst vill man göra allt för sina katter. Det bästa hade ju varit om han kunnat äta sitt specialtorrfoder också, men jag kan inte se hur det ska gå med tre siameser i huset som håller koll på allt! Får Nalle något så ska ju de också ha! Slår man upp ordet Avundsjuk i ett Lexikon så slår jag vad om att det finns en bild på en siames där.
Jag köpte hem några olika sorters våtfoder till honom och testade och det han åt mest av var Hills k/d så det blir till att åka till stan i morgon och fylla på förrådet.
Jag vet inte om mina lösningar hemma kan hjälpa till för jag har ju bara två katter som bor hos mig men jag kan berätta hur jag löser detta…Jag har ju Windy som är 11 år och Greta som är 2,5 år. Windy har varit lite överviktig och Greta är en aktiv, fertil hona som behöver ett kraftigt foder. Jag har en bänk i köket där Greta hoppar upp och äter sin mat (RC Exigent), blötfoder och sitt godis. På golvet (i skålar
) har Windy sin mat (RC Mature) och får sån't godis hon gillar på golvet. Greta äter ibland av Windy mat på golvet men inte tvärt om, vilket är viktigast.
Nu vet jag inte om era katter får vara på bordet, avlastningsbord eller diskbänken, men i så fall kan ni ju lyfta upp Nalle så han får äta sig mätt ifred. Det är ju lättare att fösa undan någon av de andra om de hoppar upp än om han äter på golvet. Om han sen går och småäter lite av de andras torrfoder hoppas jag inte gör någon skillnad. Även fast 15 år är gammalt så är han ju inte jätte, jätte gammal och jag hoppas han får vara pigg och kry ett bra tag till!
#8 Precis som jag skrev så känner du din egen katt bäst. Funkar det att ge honom den kost han behöver på det sättet och att det inte gör något om han äter lite av det vanliga torrfodret så är det ju bara att köra på.
Här hemma har vår ena européhona specialfoder, utan fiskprotein, tidigare hade hon royals intestinal, hon har en skål uppe på ena garderoben eftersom hon gärna vill ha lugn och ro när hon äter, hon hoppar själv upp där istället för att äta i skålarna som står på golvet, visst är katter fantastiska?
/Lotta
jag gav min Lucas som blev 20 år, hills k/d i flera år, blötmat, och gav honom enskilt, han njursvikt upptäcktes nar han var 16 år, och fick 4 bra år, då han njurfunktions värden var oförändrade, sedan tog åldern ut sin rätt, och han fick somna in i vintras, så visst går det att få ett bra liv, även för en gammal katt med njurproblem lycka till Maggan47
Tack Maggan! Fick genast mer hopp om att jag får ha honom kvar några år till. han är ju så oförskämt pigg så man märker ju inte på honom att han har problem. Har varit iväg och köpt ett helt gäng Hills k/d idag så nu klarar han sig ett par veckor. Det är ju inte busbilligt, men det är bara att gilla läget.
specifik k/d varvade jag med, när jag märkte att Lucas började tröttna på dieten, lika dyrt är det, inte billigt med njursjuka katter, men vad gör man inte för att dom ska ha det bra, däremot extra godis är inte så bra, då det är lågprotein dom ska ha, en enstaka skinkbit slank väl ner, annars var det njurmat som gällde, lycka till, till fortsatta goda år Maggan47