Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1325 ggr
Ankah
0

Rinnande ögon

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av perserkatter, har dock ett par husisar. Min kompis har två perserhanar av vilka hon nu inte vill behålla den ena av en massa olika anledningar, bl.a. att hans ögon rinner hela tiden och det är inte ren klar vätska utan hela lägenheten är nedstänkt av ljusbruna småfläckar nu. Hon har honom bara på foder och ägaren hotar nu att avliva honom om hon lämnar tillbaka honom. Finns det något man kan göra åt ögonen för att få dem att rinna mindre eller i alla fall inte färgat? Han har också problem med magen och borde VERKLIGEN få träffa en veterinär men även detta har naturligtvis blivit ett trätoämne mellan min kompis och ägaren. Han kissar också överallt. (Är ej kastrerad…) Jag har en känsla av att många av de här problemen löser sig med vet.hjälp osv., men det verkar som att just ögonen är den jobbigaste punkten nu - är det någon som har några tips? Jag tycker att det är synd att den här killen, som är en riktig gosis, ska behöva dö pga att ögonen rinner på honom!

Jag har även lagt ut denna frågan på hittekatter.ifokus och fått en hel del bra råd angående magen, men tänkte att ögonproblemet är ni säkert duktiga på här eftersom det är ganska vanligt his perser, vad jag förstått. 

Vore jättesnällt om ni vill hjälpa en husisägare att hjälpa en perserpojke!

Pion
0

Vad är det för konstig ägare på den katten, låter verkligen inte seriöst. Jag tycker det låter som katten har klamydia och veterinär kan ge behandling för det även magproblemet.

Marita-L
0

Jag tycker att det låter som han behöver lite undersökning hos veterinären och så att dom kan skriva ut lite medicin och ögonsalva/droppar. Jag tycker dessa problem som du skriver om kan lösas med ett veterinär besök och rätt behandling.. Han borde få bli kastrat eftersom han skvätter hemma där han bor..det brukar stå klart och tydligt vad som gäller i en sådan situation i foder avtalet.

Om hon tycker detta är jätte jobbigt att ha honom kvar så borde ni lämna tillbaks honom till uppfödaren eller komma överrens om att hon får kastrera honom omgående.

Jag förstår att detta kan vara väldigt jobbigt men problemen är inte så stora så att dom inte går att lösa om man skulle vilja detta.

En perser har inte dessa ögonproblemen i vanliga fall utan i hans ålder så kan det antingen vara en infektion eller att han har för trånga tårkanaler och behöver spola dom hos en veterinär.

Även stress kan vara en påverkande faktor.

Hoppas att allt löser sig för eran och kattens bästa.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Låter som en fruktansvärd uppfödare, hur kan man hota med en avlivning?

Som Marita säger behöver han till en veterinär, detta borde vara en uppfödares intresse. De borde ta prover för att se så han inte har som #1 skriver tex klamydia el andra bakterier, ska absolut inte vara så här på en perser

Magen kan vara vad som helst. Men först tänker jag ju på vad för foder hon ger, sen finns de som är känsliga, men detta är inte bara rasen perser, utan alla katter/djur kan ha magproblem. Inget bra alls gå med detta ständigt heller.

Klart han inte ska behöva dö pga ögon som rinner

Har uppfödaren el din kompis försäkringen?

/ Carina

Elisabet-E
0

Har skrivit ett svar till dig på hittekatter.ifokus

Ankah
0

Tack så mycket för era råd. 

Efter samtal med kattägaren visar det sig att katten inte är försäkrad och att ägaren vill ha honom tillbaka för att avliva honom.

billyboy
0

Får hon inte ta katten till vetten på egen hand för uppfödaren?

Ankah
0

Jo, det kan hon göra, men hon har inte råd att betala för den undersökning som behövs. Det har inte jag heller. Gråter

Denna kommentar har tagits bort.
billyboy
0

ok

Marita-L
0

Vad tråkigt att läsa allt detta…det gör ont i mig.

/ Marita

Crystal Pearl´s

Ankah
0

Ja, jag är lite småförbannad även på min kompis som inte krävde mer raka besked, men samtidigt vet jag hur det känns med sådant här. Jag har i alla fall övertygat henne att hon nu ska se till att föräkra den andra katten själv och även kastrera, chippa och vaccinera. Katten ska ändå inte användas i avel, så då är det väl bekvämast för dem båda om han är snöpt.

Elisabet-E
0

Någonstans känner jag väl att vi borde dra igång en insamling till kattens veterinärvård men personligen orkar jag inte just nu. Har själv en katt som varit mycket sjuk och har slagit i taket för försäkringen så nu är det pengar ur egen ficka som gäller och det blir mycket.

Men om någon annan orkar så bidrar jag gärna med vad jag kan för att katten ska få komma till veterinär. Behöver ju inte bli så himla dyrt, behövs kastrering, säkert någon ögonsalva och kanske  en antibiotikakur och skonkost.

Kittentotts
0

Förstår du inte orkar Elisabet nu

Men låt oss se höra hur hennes vän vill göra.

Ankah har fått min vanliga mailadress för jag vill hemskt gärna hjälpa med de råd jag kan ge, bor ju inte så långt ifrån dem

/ Carina

Ankah
0

Ägaren vill alltså ha tillbaka katten enbart för att avliva den. Jag planerar en kattnappning (om jag kan få med min kompis på detta) - någon som har några råd inför en sådan? Känner till någon fond man kan söka veterinärpengar ur?

Det är hemskt snällt att föreslå en insamling! Jag vill inte säga emot, för pengar kommer att behövas om detta ska bli bra (och jag har inga) men jag ska försöka hitta på andra ställen innan jag börjar snylta på andra kattälskare!! Om ni känner till någon fond eller så, så vore jag däremot tacksam för tips..!

Kittentotts
0

Tycker ju denna uppfödare verkar ha gjort sitt. Hon tror väl ändå inte någon lämnar sin katt för avlivasFot i munnnen

Se till att ha katten på annat ställe om din vän känner hot om att hon kan komma för hämta den

Sen är det ju så, finns kontrakt då finns avtal. Finns inga papper finns heller inga avtal el andra krav, och då kan hon inte ta katten.

Vi kan ordna en insamling här för er, finns också de som vill hjälpa din vän med se på katten, sen se til den kommer t en bra veterinär som kan erbjuda den bra vård. Här finns de som känner veterinärer och kan prata med en som säkert kan ge ett bra pris.

/ Carina

Lovebuffen
0

Det finns något som heter Nellyfonden på www.katter.nu  .

Så gå in där och klicka dig fram till Nellyfonden eller fråga någon ansvarig där, så kanske de kan hjälpa dig ekonomiskt.

Håller tummarna att det ordnar sig!

Och du, LÄMNA INTE TILLBAKA KATTEN utan hjälp den med veterinärvård och ett gott hem istället!!!! En eloge till dig för att du kämpar för katten!

Ankah
0

Det har verkligen löst sig till det bästa här!!!! En bekant till min kompis, en gammal tant, har precis förlorat sin gamle kattvän - han var gammal och sjuk. Nu vill hon ha en ny kattkille och tar sig an min kompis katt - hon ska kastrera honom och se till att han blir undersökt, ska i värsta fall ha någon typ av skvättskydd på honom. (Vad sjutton det nu är…) Så katten får inte bara leva utan får även träffa en vet!!!!     Glad

Kittentotts
0

Hoppas hon tar katten t veterinären nu bara. Skvättskydd fungerar inte så bra på hankatter. Han behöver nog kastreras mkt snart istället, sen kan det ta några månader innan hormonerna går ur kroppen

Skönt det löser sig för henne o katten!

/ Carina

Imasy
0

Ankah, vet du vad denna uppfödare heter, eller hennes uppfödning? sist hade du ju bara förnamnet, och jag blir mer och mer övertygad att antingen så är denna uppfödare denna hemska människa jag skrev till dig om, alt en annan vidrig människa av samma skrot och korn.

Ankah
0

Han skulle kastreras så fort som möjligt, skvättskyddet var mer en "för säkerhets skull"-grej. Jag vill tacka er alla, ffa du, Kittentotts, för alla råd och för erbjudanden om hjälp! Det känns så skönt att veta att man inte är ensam om att bry sig om katters välbefinnande! Tack så mycket!!!

Elisabet-E
0

#20 Härligt härligt härligt och du ska själv ha ett stort tack för ditt engagemang som räddade den här katten.

Kittentotts
0

#20 Vi är till för hjälpa varandra

Och som Elisabet skriver:

Du ska själv ha ett stort tack för ditt engagemang som räddade den här katten.

/ Carina

Trini
0

Härligt! Vilken lyckoträff!

Berkaingela
0

Usch vilken ryslig uppfödare den kissen hade,,, Men jag måste fråga, om man har  en foderkatt, ska inte fodervärden försäkra kissen?  Är inte det brukligt? Tycker verkligen att uppfödaren brustit i sitt ansvar att inte ha katten försäkrad eller ha haft i sitt avtal att den som har kissen på foder ska fösäkra den,, Kan ju hända vad som helst som gör att man måste uppsöka vetrinär, är ju inte bara att avliva en vän….för att ingen skyddar den ekonomiskt

Kittentotts
0

#24 Jag tror de flesta här tycker denna uppfödare verkar lite knepig i vad som skrivits här

Och visst ska en uppfödare ha försäkring på en foderkatt, handlar ju om avelsförsäkring i så fall

Men nu hoppas vi denna killen kommer få det han behöver!

/ carina

yadhayezibas
0

Vem är uppfödaren som beter sig så här illa??  Jag har nog missat att läsa det för jag har inte sett nåt namn? Låter som en man ska akta sig för…. Skönt att det löst sig för katten!!!

Mvh
Pethra

Annkis54
0

vad skönt att det löste sig
vem som har katten försäkrad är nog väldigt olika i olika foderavtal…men definitivt så ska ju ALLA katter vara försäkrade.
Gott att se att det fanns folk som var villiga att ställa upp ekonomiskt om det hade behövts..det hade jag oxå ställt upp på

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tidlosa
0

Vad jag har missat när jag inte har varit här på ett tag! Vilken tur att det löste sig för missen! Tänk så bra att damen behövde en ny kompis!

Vill också gärna få reda på vem uppfödaren är…..

Berkaingela
0

Nellyfonden nedlagd 31-12-07. Då de inte har tid längre att hantera fonden, Det är verkligen synd då de hjälpt många hittekatter, Vilken tur att någon behövde han och tar god hand om honom….och att så många här på sidan engagerar sig i att hjälpa. råda o stötta

billyboy
0

Vad gäller försäkring är det viktigt att i fodervärdsavtal från början få ned på pränt vem som skall försäkra fodervärdskisse eller fodervärdshund. I hundarnas fall håller min uppfödare de fodervärdshundar jag har försäkrade och jag tar över när fodervärdsavtalet är klart just för att hon drabbats av att fodervärdar inte haft försäkring vilket ställt till problem, men det är från fall till fall vad man kommer överens om även i "hundvärlden".

Tydlighet är viktigt…

Skönt att det löst sig för denna lilla kisse. :)

Elisabet-E
0

#29 Diskussionen har varit uppe länge på SKS om Nellie-fondens framtid och jag hade på känn att den skulle läggas ner. Lite trist känns det för jag minns så väl när vi startade Nellie-fonden, det engagemang och den insats som gjordes för katten Nellie. Och stolt som en tupp berättar jag gärna en än gång att Nellie själv bor här hos oss! Mister henne tyvärr 1 mars för då blir Nellie göteborgare och flyttar med sin älskade lillmatte till Hisingen. Kommer att bli tomt men jag får hälsa på dem ofta. Att dottern flyttar gör inte så mycket men Nellie känns :-)))))

UlricaAndersson
0

Usch, håller med de andra som uttalat sig om uppfödaren i tråden. HEMSKT!

Men är det inte så att det kan vara en svampinfektion som katten har om fläckarna liksom är roströda? Har för mig det..

LYCKA TILL TS !

Millan71
0

Jag förstår inte hur en uppfödare kan bete sig så illa!men min fråga är då tt om man är fodervärd,får man då kastrera katten utan uppfödarens tillåtelse? Kan man ta över katten fast han inte är ens egen igentligen då man är fodervärd?Likaså försäkringar…man kan väl inte försäkra någon annans katt,eller?Jag skulle oxå hjälpt till med pengar om det hade behövts!!!Hemskt att det inte finns fler fonder där man kan få hjälp till katterna om man inte själv har råd…nu förstår jag inte hur en uppfödare struntar att ta hand om sina katter men men..

Ankah
0

Uppfödaren GAV bort bägge katterna efterom de hade "fel" drag. Det är väl det enda mänskliga hon har gjort i den här historien - låtit tjejen som ändå tagit hand om dem i tre år få äga dem också…så nu finns det inget obskyrt muntligt kontrakt längre, katterna tillhör min kompis och den sjuke flyttar i veckan till sitt nya hem och får besöka en vet. Även den andre ska till vet för koll och kastrering, chippning och vacc.!

Marita-L
0

Vad bra !!!

Crystal Pearl´s