Noah är en mardröm!!(avel)
Jag har ett problem. inte för min egen del, utan för mina flickors. (fertila honor på 18(wilma) och 11(Brumma) månader)
Min fertile hane på 2 år lämnar dom inte ifred. Ända sedan Wilma förlöpte för ett par veckor sedan har han blivit helt crazy, värre kåtbock har jag inte stött på
Han som innan var tyst och snäll, och kunde tas för kastrat;), har börjat skrika, jaga flickorna och speciellt Brumma som är jätteundergiven och inte säger ifrån, biter henne i nacken o släpper inte taget om inte jag går emellan trots att hon skriker.
Jag får ha honom instängd hos mig i sovrummet om nätterna för att över huvudtaget kunna sova.
Det jag undrar över är, kommer han alltid vara såhär när han väl börjat? Eller slutar det när han väl fått para honorna och de blir dräktiga? Kan det vara att löpdoften fortfarande finns kvar, eller känner han långt innan att de faktiskt ska börja löpa snart?
För det är jättejobbigt hemma:(( Jag tycker så synd om mina flickor som måste smyga för att han inte ska hoppa på dom, och synd om Noah som är så frustrerad..*fniss*
Inte någon som kan komma med tips, eller varit med om samma?

En del hankkatter är ju mer på än andra.För mig med en "aktivare" ras är det oftast så hankkatterna är.Att ha fertila katter av olika kön i samma hem är knöligt.En del hankatter lugnar sig om dom får para regelbundet.En del hankatter parar allt och alla.Kan du inte "låna" ut honom tills dess att det är dags för parning?
Stolt ägare till tre La permer

haha ja se dessa karlar;).. Likadant va det ett tag för syster med hennes benji vet ej riktigt hur det är nu men tror han lugnat sig lite iallfall lycka till med din "kåtbock"
Låter som om Noah är i högbrunst just nu. Har man en fertil hane så bör man kunna skilja av honom från honorna, det är den tråkiga verkligheten. Han kommer kanske att lugna sig en period om han får para, de går ju lite i och ur brunst men en unghane kan vara VÄLDIGT intensiv! Du har nog inte så mycket att välja på förutom att dela på dem, det blir för stressande för honorna annars.
/Lotta
/Lotta
#4 Ja, jag trodde nästan det var ngt sådant. jag har försökt spåna lite efter tillfälligt hem till honom men hittar inget:(
Men nu lyser solen väldigt mycket så jag hoppas mina flickor börjar löpa snart. han är i sovrummet om nätterna och när han är för jobbig, men jag gillar inte att stänga in mina katter. är han lika jobbig efter parning får det bli kastrering.
Hm, hur funkar p-spruta på hanar?

#5 Finns ju de som ger p-piller då hanarna är som jobbigast
Har hört om p-spruta med
Men kan ju vara intressant höra om det finns de som provat med resultat här hos oss på fokus
/ Carina
jag tror att det är väldigt individuellt hur hanarna är när de börjar bli könsmogna
o så finns det ju en del hanar som är tuffare o mer PÅ än andra.
O sen har jag ju oxå sett på mina egna hanar att när de väl fått smak på det så blir de ännu intensivare under ett tag.
men jag har aldrig haft en hane som har varit så PÅ som din.
p-piller o p-spruta kan funka. det är väl egentligen samma sak fastän det ges på olika sätt
jag har haft både ock..för att min hane hela tiden ropade o kallade på honor. Båda saker funkade. MEN…det finns ju biverkningar..o han åkte på båda biverkningarna.
Ska först säga att jag hade en hane för ca 10 år sen som fick p-spruta o inga biverkningar
men den hanen som jag pratar om nu…han fick efter ett par p-sprutor…reaktion på insticksstället…o då fick jag veta att det var en del katter som fick det o en del fick väldiga reaktioner.
då övergick jag till p-piller på honom, som funkade lika bra. Men när han hade fått det ganska länge…nåt år eller mer, (fast inte regelbundet utan vid behov) så märkte jag att hans tuttar blev som honornas när de fick mjölk. Det försvann ganska fort då jag slutade. Då var det ändå dags för honom att kastreras så allt löste sig ändå:

Det är många som är väldigt emot att ge honor p-piller men när det gäller hankatter så verkar många tycka att det är okej.Jag skulle absolut inte ge piller eller spruta det är ju samma risker för hankatter som honkatter.Juvertumörer och annat otrevligt.
Stolt ägare till tre La permer
Hans ropande är ju hans sätt att locka på honorna..tala om att han finns där…allt detta behövs ibland för att få igång honor till löp… han är rejält sugen och känner absolut att det är något på gång innan vi gör det. Honorna vill ju absolut inte ha något med hanen att göra förren dom själva vill medans hanarna är ivriga och vill sååå mycket.
En ung hane är helt frustrerad och lite omogen i sitt sätt att uppvakta sina honor…vissa dominanta honor visar bestämt att sådant hyffs tolerars ej… och på så sätt formar honom innan dom låter han bestiga dom….medans en van hane ligger på avstånd..gäspar lite..vill gärna att dom skall åma sig framför honom ett tag innan och vid rätt tillfälle så gör han sin sak snappt och lätt.
Så en ohyffsad ung hanes sätt att "våldta" får vi försöka styra och låta han få sina första honor när dom står som högst och vill som mäst…först efter det kommer han ändra lite av sitt sätt…
det finns de erfarna som alltid försöker våldta allt…dom får vi verkligen ta å skillja ifrån.. för det kan sluta så illa att de små eller andra honor blir rädda och undergivna så en parning kan bli jätte svårt att få tillslut.
Hoppas allt löser sig / Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Hmmmm Wilma e ovanligt putig med rumpan nu när jag kommer hem med hunden, lägger sig ned med rumpan upp och låter båda grabbarna(en huskastrat) lukta henne i rumpan utan protester med svansen på sned och "snarkspann" hehe. Men sedan gick hon och lade sig som om inget hänt. ÅH, jag hoppas det är på G!
Ja nu händer det något !!! Kan det bli bebbar nu äntligen för er
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
JAg hoppas det, men hon väl luras som vanligt:(

Benji har INTE lugnat ner sig utan blivit t.om värre mot mina flickor här! Försöker sig på dom fast de inte löper o då kissar ena honan på golvet o han på henne!!!Skriker gör han 24 timmar om dygnet
Kan bli galen för mindre…sååå jag förstår dig,har likadant här hemma….
#13 ja, inte e de kul inte men något vi får räkna med om de ska vara fertila. Men han e go ändå, kan inte ritkigt skrika så han låter som en kattunge..*s*
#10..det låter ju som om wilma skulle kunna vara på G
så kanske får han sig ett smakprov
#15 ja, hon förlöpte ju för ett par veckor sedan, efter det har han blivit "tokig":)
Men idag är hon som vanligt igen, han försökte faktiskt sätta sig över henne innan, men hon bara låg där o glodde på honom, så han gav upp o la sig bredvid istället..*s*
Justnu springer alla tjejerna o leker här hemma, medan grabbarna håller koll som vanligt:)
tåååålamod Emma, tåååålamod…….suck=)

"14 det är klart att man får räkna med sånt när man har fertil hane
Min Benji låter inte som en kattunge utan har riktiga avgrundsvrål…hoppas min Ronja snart börjar löpa så benji får para sig

Jag trodde inte att hanarna ville para sig om inte nån löpte!!!Det är ju första gången jag har en fertil hane men man får vara glad så länge de inte strilar
själv har jag blitt van med hans avgrundsvrål men folk frågar alltid om jag pratar i telefon vad det är som låter så hemskt
vadå? brukar jag fråga förvånat men kommer sen på det
- det är ju bara min Benji brukar jag säga…han e lite hmmmm