Perser iFokus

Perser

Etikett: 09-hälsa-beteenden
Läst 19736 ggr
virvelflickan
0

Hjälp! Svarta prickar under armen??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev för några dagar sen och frågade om en småtovig katt, om det fanns någon som visste om det fanns nån kattrimmare i närheten av mig, vilket det var dåligt med :(

Idag när jag skulle borsta Stella och reda ut några tovor så under ena "armen" är pälsen borta fläckvis och det är svarta små prickar på 3 ställen, varav det ena ser nästan ut som ett sår. Tog ett par kort, nån som vet vad det är? Dom flesta tovorna sitter där så kanske har nåt med dom att göra??

Blir jättenojig och vet inte vad jag ska göra, ringa veterinären kan ju vara en idé…Men jag skulle verkligen känna mig lättad om någon sa att det är ingenting…men tänk om?? Ledsen

virvelflickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser inge roligt ut alls.. Ledsen Hon verkar inte ha ont eller nåt, låg och myste när jag oroligt undersökte området… Vad kan det vara???

Trini
0

Hmm, jag _tror_ inte att det är någon fara, men jag hoppas någon mer kunnig kan svara. Jag har nämligen för mig att detta "symptom" har diskuterats tidigare och om jag inte minns fel så kan det vara nån sorts acne, kanske till följd av värme eller fukt???

Om du skrapar lite försiktigt med nageln, går det bort då?

Kan inte så mycket om hudsjukdomar hoppas någon annan svarar snart!

virvelflickan
0

Hon har somnat nu efter att jag vridit och vänt på henne för att kolla prickarna, ska skrapa så fort hon vaknat!

Läste om kattacne men bara runt munnen, det här är ju under armen, kan det verkligen vara det då? Sen var det ju såret…

Chiarettos
0

Vet inte vad detta är  men  när  mina honor är dräktiga så ser dom alltid ut precis så här runt "bopparna" är något hormonellt har någon sagt. Vet inte om det kan vara hormoner på din katt , men annars som någon sa fukt kanske.

Försök tvätta bort det med lite shampo och skrap med nageln.

Millan71
0

Vill inte skrämma dig men det ser ut som ringorm!Det är inge farligt men kan vara svårt att få bort,ring vetten vet ja!!Lycka Till!

miascharming
0

Om prickarna endsat sitter runt bopparna…så är det säkert hormonprickar.

Många honor har så när dom är dräktiga.

Kan hon vara dräktig ?

// Mia.

yadhayezibas
0

Jag tycker inte att det ser ut som ringorm! Ibland kan det bli så där under en tova just pga att det blir varmt o nästan lite fuktigt under.Jag har sett fenomenet förut då jag brukar hjälpa mina vänner att reda ut tovor på deras katter.

Jag håller oxå med om att är det runt tuttisarna så är det säkert hormon prickar som honorna får. Det kan dom få utan att vara dräktiga…. har jag iallafall sett på en av mina honor.

Mvh
Pethra

heliotropes
0

Jag tycker att det ser ut att vara en "plutt" till spene:)Oftast just dom som sitter närmast frambenen kan bli att se förkrympta ut,det svarta ser typiskt ut som det dom kan få runt en spene,det går att tvätta bort med barnolja,det är hormonerna som orsakar detta.

Kolla lite extra,kan du räkna fram de 8 spenar de bör ha.(finns ett fåtal kattor med extra spenar,men dessa brukar ofta vara obrukbara,ännu mer sällan de som har färre spenar än 8)

Jag förutsätter att Stella är en hon:)

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
0

Hormon plitor…inget farligt alls…precis som hos oss människor i bland..tvättas bort med lite barnolja ….om du inte har det så kan du använda dig av mat olja..smörj in så att det löser upp sig från huden och tvätta bort..

Pilla inte bort med fingrarna då kan det bli inflamerat…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

nettan123
0

HEJ!

Håller med #7 , det har sett ut så när en katt som har haft en riktig tova( Den katten var creme)

Kittentotts
0

Håller med om att detta ser ut som sådant våra tjejer kan ha runt tuttisarna, och…gör som marita #9 skriver med barnolja, detta löser upp smutset som man kan kalla det.

/ Carina

simzonites
0

Det är absolut inte ringorm! Precis som flera av er säger här så är det smutsprickar runt spenarna. På dräktiga honor brukar det vara extra tydligt men även kastrater kan ha detta, blir lite som pormaskar och har de mycket päls så kan de inte tvätta sig själva så noga där. Barnolja eller vanlig matolja funkar bra till att lösa upp dem med! Så oroa dig inte, det är helt normalt! Skrattande

Lotta

/Lotta

Millan71
0

Ok tyckte bra det såg ut som ringorm men skönt om det inte är det!!!!

simzonites
0

#13 Du har helt rätt i att ringorm oftast visa sig som hårlösa fläckar hos katten.

/Lotta

blackangel
0

kan ju vara fukteksem eller ringorm:/

blackangel
0

prickarna är ju rund ring! ringorm behöver inte alltid visa sig som hårlösa partier utan även som sår o då svarta prickar runt om…men vi hoppas att det inte är utan vanlig fuktexem…prova med viatop salvan…

Kittentotts
0

Detta är ingen ringorm

blackangel
0

Ok vad bra!!!!!

virvelflickan
0

#8 Jo, Stella är en hon Skrattande

Prickarna finns på 3 hårlösa ställen under frambenet, 2 fläckar är mer avlånga, fläcken i mitten (första bilden) har svartast prickar och även där ett litet sår, eller det går inåt iaf, satt som en liten hård gul sak som jag kunde ta bort. Det är ingen tutte iaf.

Eftersom hon haft mycket tovor just där så låter den teorin om fukt väldigt trolig. Det enda är just det där lilla såret som förvirrar mig.                                                                     Hon blir ett år sista mars, kan hon vara dräktig redan nu?

Ska prova med olja och se om det går bort..hoppas!                Tack för alla svar, underbar sida det här!!

//Therese

heliotropes
0

Det kan inte vara en inåtvänd spene? ljusgult fast sekret sitter ofta på spenarna,det kan ju vara både och? fukt och värme under tovor,samt "spenfenomenet":)

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
0

#19  Hon blir ett år sista mars, kan hon vara dräktig redan nu?

Har hon blivit parad?? Har du någon könmogen hane gående tillsammans med henne ??

I så fall HELT KLART kan hon vara dräktig !!!!!

Crystal Pearl´s

blackangel
0

mina katter och hundar ursäkta om jag tjatar om detta med ringorm;) Hade för ett tag sen hårlösa partier som var liksom fjälliga, på hundarna blev det som sår o det visade sig vara ringorm!!!! behandlade de med att tvätta i svampdödande schampo från lantmanna samt behandlade med alsolsprit och pevaryl, nu puh har det dock läkt ut efter mycket krångel…. Min hund har även haft fukteksem och det blev ganska liknande symptom men behandlades då med kortsionsalva…

Issa
0

Kan bara tillägga att även kastrerade hanar kan få så där. På sommaren när det var varmt fick min hane så där i armhålorna vid frambenen och vid två bröstvårtor längst bak (även killar har ju små bröstvårtor). Försvann vid badning. Inget farligt alls. Han är ju ett pälsmonster så det är inte konstigt om det blir varmt och tätt, särskilt sommartid.

Marita-L
0

Alla katter… kastrater och fertila kan få hormon plitor… det kan bli extra mycket om det är varm å tovigt…där det är svårt att få fram luft.. Så daglig pälsvård…bad i bra schampon och föning av päls håller detta i sin ordning…

Ser man något så smörj in med lite olja..som tex hos dräktiga honor..runt om deras juver..( tuttisarnaGlad)

Crystal Pearl´s

englagirl
0

#22 Stackare…… Ringorm är ju inte att leka med och det kan ju ta upp till 1-2 år innan sporerna försvinner helt ur huset.

Har ett par kompisar som haft detta elände och dom kastade ALLT som inte gick att tvätta i över 43 grader,magasinerade alla böcker och tavlor och "you name it" i över två år!!! Allt annat tvättade dom med ångtvätt, som runt lister och på väggarna för att sporerna skulle dö. Skurade dessutom hela huset med nåt desinfektionsmedel(kommer ej ihåg vad det heter) FLERA gånger i veckan.

Dom rakade ner alla katterna och veterinären sa att dom måste bada katterna minst 2 gånger i veckan med nåt specialshampo  i jag tror det var 3-4 mån + medicinerade hela tiden. Hela kalaset slutade på ca 50,000:--60,000:-

Efter 6-7 mån och tre negativa provresultat från SVA så fick dom bukt med detta. Dom hade dessutom nån kull med kattungar som inte gick att säljas eftersom dom måste vara friskförklarad först och dom ville ju inte utsätta nån annan för samma elände och då hann kattungarna bli ganska gamla.

Ringorm är en eländig svamp som är svår att få bort om man inte är väldigt noga med rengöringen.

Tänker lite på det du sa om att du funderar på att omplacera dina katter och att det verkar som om det inte var så länge sen du hade ringorm….

Ett litet tips!

Lämna PROV till SVA INNAN du placerar om katterna hos nån annan så du inte utsätter nån annan för det.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

virvelflickan
0

#21 Generad Min hjärna funkade inte igår tydligen, tänkte löpte när jag läste dräktig…Nej, hon är absolut inte dräktig, inga pojkar här inte Glad

Läst lite om ringorm nu och Stella varken fjällar eller har blödande sår.

Nu har hon och kompisen playtime men efter det ska jag se om svarta prickarna går bort med olja. Sen ska alla tovor bort och hon ska bada imorgon. Få se hur det ser ut om ett par dagar.

virvelflickan
0

#25 Stackars stackars dom!! Nu hoppas jag verkligen att det bara är fukteksem!!!

Millan71
0

#22  men syster,var inte så hysteriskCooldet var ingen ringorm på gogge eller kiara det måste vart fuktexem på båda…har kollat hur ringorm ser ut o det liknade inte ens det som hundarna hade….ringorm är hårlösa fläckar med fjällande inuti som mjäll..eller så kan dom bli som småsår med en ring runt omkring…mycket ovanligt hos hundar! fuktexem går oxå bort med svampmedel och schampo som fungoral…eftersom fuktexem är en början till svamp…ifall man inte behandlar det på en gång…inte ringorm utan vanlig svamp!   kramar på dig,vi syns imorrn!!!!

Marita-L
1

#26 Du behöver inte oroa dig…..Detta är INTE ringorm utan hormon plitor !!!!!

Crystal Pearl´s

simzonites
0

#19 Jag håller med #20 ibland kan spenarna nästan "försvinna" speciellt dem som sitter längst upp i armhålan. Har själv en hona som har haft två kullar men nu är hennes två spenar i armhålan osynliga, mer som två porer med vax i så att säga.

Har hon dessutom haft tovor just där så blir det båda lite mjälligt och smutsig under dessa då katten inte kommer åt att tvätta sig där.

/Lotta

[Guardians]
0

Ett bra sak att tvätta med är ICA:s oparfymerade barntvättlapper MED aloe vera, även bra mot svarthaka.

Annkis54
0

det här kommer säkert att ge sig med lite babyolja som flera skriver

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tidlosa
0

Så där såg min en kastrerad hankatt ut runt tuttisarna. Jag for iväg till min husvette så snart jag fann det. Minns att hon skrattade gott och länge åt mig. Det var ingen fara alls och han led absolut inte av det!