hysteri kring ringorm
förstår att alla e hysteriska över detta med ringorm (svampinfektion). Det var även jag men men efter att ha varit hos vetten samt behandlat ett antal ggr både hus och djur och detta nu läkt ut var det ändå ej så farligt…. enligt min veterinär samt på andra ställen där jag läst om detta så får de drabbade som det läkt ut på livslång immunitet mot detta… givetvis har jag fortsatt att hålla efter samt kolla de hela tiden och desifinciera huset( e lite galen med det fniss).
Ett utdrag jag hittade:
Svampinfektion
ringorm är en svampinfektion i huden och inte en orm. Hårlaget får små hårlösa fläckar. Ringorm är mycket smittsamt och kan överföras till människor. Smittan kan överföras via hästens alla tillbehör och hinkar, boxinredning mm. Därför är det viktigt att desinficera all utrustning och stallmiljön om smittan har kommit till stallet. Sporer kan överleva flera år i miljön och sjukdomen kan därför uppstå igen efter lång tid efter att kliniska symptom är borta. Den som har haft ringorm antas ha livslång immunitet mot sjukdomen.

Jo jag är nog lite rädd för råka få in detta i mitt katteri.
Hoppas naturligtvis jag slipper det också
Inget kul behöva vända hela huset, klippa ner katter osv
Men..jag anser man ska stötta dem som råkar få detta, är nog fruktansvärt jobbigt och ledsamt
/ Carina
#1 Håller med, det är nog oerhört jobbigt och tråkigt att få det MEN det finns ju värre saker man kan få in i katteriet.
Mvh
Pethra

jo det e sant;).. Ja inte skoj men men det går ju att få bort tack o lov efter mycket om o men har sprayat med desificering överallt hehe
Det är nog inte kul att få in i katteriet, det man också ska komma ihåg är även att övriga i hushållet kan smittas även människor, jag vet att som avbytare kan jag bli smittad via kor om jag har otur så det blir mycket man ska tänka på….

ja det e jul ätt hänt att man kan få det själv, har därför vari t jätte noga med att alla skall tvätta o sprita händer, inga hundar i sängar eller soffor m.m m.m… ja tyvärr går det ej alltid att förebygga:/

Ingen av katterna harju haft några symptom men jag har ändå tvättat de med specialschampoo. Har oxå sprayat alla gardinerm.m m.m med desificierande medel som dödar svampsporerna:)

man skulle även vara noga med att smörja händerna då vetten sa att ringorm smittar via småsår o sprickor i händerna tex…

#2 Ja jag håller med om det finns mer sorgliga saker man kan råka ut för i ett katteri
Man får vara glad så länge man klarar sig, men det är ju något som kan drabba oss alla när man far ut på utställningar mm, lånar hane el tar emot hona mmm
#0 Tråkigt du skulle drabbas av detta, med allt man ska gå igenom lär man ju få ett väldig rent hus efteråt. Gäller ju ta fr tak t golv med vicon osv vad jag fått höra, ryser av tanken med allt, skulle nog själv få panik, jag är en sådand person som skulle städat 1år efteråt innan jag fattade detta va ur mitt hem, risken är soffa o annat åkt ut helt:))
/ Carina

Ja så heter det jag skrubbat med ja:) har även sprayat samt tvättat alla gardiner m.m m.m…. Nu har jag ju ingen avel att tänka på tack o lov och mina djur får ej träffa andras på ca 1 månad sa vetten efter att det läkt ut…. men men som sagt var det blir ju iallafall rent:) sporerna dör i 60 grader… Sen så får man se tiden an och inte ens vetten var ju säker på om det var ringorm eller fukteksem så man hoppas på det sistnämda… Hur som helst har jag iallfall behandlat som ringorm hemma med allt vad det nu innebär, med isolering tvätt osv osv…

Vicon är bra t mkt
Detta hade jag till Hönshuset, vi hade 40 höns, saknar dem ibland.
Men får önska dig lycka till med allt i städ o annat, tycker synd om dig.
/ Carina

#9 Vetten vet ej om det var ringorm???????????????????
Inte träffa andra djur på en månad?????????? MINST ett år skulle jag säga, i alla fall MINST ett halvår!!Skickade inte din veterinär in prov till SVA?
Det är ju JÄTTEVIKTIGT att medicinera i flera månader OCH tvätta allt i minst 43 grader(kasta skulle nog jag göra, precis som du sa Kittentott)….Soffan och resten av möblerna åkte nog ut på soptippen*asg*
Fattar inte vad du har varit till för veterinär som tar så enkelt på saken om man har uppfödning.
Ursäkta mig men jag blir grymt förvånad då jag ser att du skriver att du "sprayat" lite på gardiner o så???????
Som jag sa i en tidigare tråd….mina kompisar som fick in det i sitt katteri höll på i minst ett halvår och lämnade in minst 3 prov efter dom medicinerat i 4-5 mån och dom har magasinerat nästan hela deras hem som inte går att tvätta.
Lycka till med ditt städande och med missarna :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Vill verkligen inte få in detta bland mina djur då det ligger vilande så länge för att sen blossa upp på nya djur igen, det och mjällkvalster är jag glad så länge jag slipper.

Kan inte annat än att hålla med Lena (#11). Har själv haft ringorm för snart 10 år sedan och jag levde i en ständig vircondimma, totalstädat hem, nerrakade och badade katter som dessutom fick jättestark medicin som två dog av.
Att ta så lätt på ringorm som din veterinär har gjort #0 gör mig matt. Jag finner inte ord helt enkelt. För att konstatera ringorm så ska prover tas som odlas i ett antal dagar.
Dessutom måste du skilja på Microsporum Caninis som du får på katt och den formen du får på häst. Att katter som har haft ringorm skulle bli immuna i framtiden låter helt knas i mina öron.
Googlar man på ringorm katt få man en rad länkar, bl a denna länk till SVA http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Hudsjukdomar/Ringorm/http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Hudsjukdomar/Ringorm/
Ingela

Har en katt kompis som fick avliva sina katter på grund utav ringormen. Hon fick medicin och sköte så som vet. sa men var gång honan börja löpa så slog ringormen till och så var det i full gång igen. Så det här med ringorm ÄR PEST. Det värsta är väl kattuppfödare som får ringorm och inte gör något åt det och sitter och avla - säljer kattungar. Vet att det finns sådant folk.
/Yvonné

Jag kan ju som sagt inte så mkt om detta
Men man vet ju de som haft oturen råka ut för det, stackare säger jag bara
Har också hört det tar mkt lång tid att veta innan man är fri med prover mm, så jag fick lite ???
Vi har pratat om detta många ggr hemma, tänk om..vad gör man?
Vi sa alla våra möbler hade helt enkelt åkt ut, sen hade man gjort som då man flyttar, sanerat hemmet utan möbler, sen in med det som går få helt rent. Resten slänga, katterna får vara på en yta i hemmet under denna tiden. Ja sen vette gudan hur man tar en katt efter en för få dem rena, men har hört historier där med som att de hjälpt varandra uppfödare, en badar, en föser in, och en tar emot dem för få in de badade i ett sanerat rum.
Låter helt otroligt det du skriver att uppfödare kan sälja, föda upp då de har detta. Man måste ju sätta sig isolerad lång tid efter att råkat ut för detta
Sen detta med medicineringen, ja man har ju hört de som inte klarar den också, hua mig säger jag bara
Hoppas verkligen du får hjälp ordna detta!
/ Carina
#14 Helt sjukt om uppfödare inte behandlar sjukdomen, och´dessutom säljer kattungar! Det strider ju mot det man förbinder sig vid som uppfödare! Sånt måste anmälas, oskyldiga människor och djur ska inte behöva bli drabbade, fyy.
Min erfarenhet av ringorm är från då jag var liten och gick på ridskola och hela stallet var drabbat! Inte kul för den ridskolan, men de lyckades få bukt med det!! Jag minns att de var väldigt öppna och raka mot folk, att man skulle sprida "ryktet" för att förhindra smittspridning.

Jag har aldrig hört att nån varit tvungen att avliva katterna för att de fått ringorm!!!Visst vill heller ej ha det men man dör inte av det ju…tror ändå inte syster att du hade det på hundarna utan att det var fukteksem!Vet en kompis till mig som fick in det genom marsvin när hon hade köpt en från en djuraffär…det är ca 10 år sen nu men kommer ihåg att visst gick det bort med behandling…Tänkte ett tag låna ut benji eftersom han så gärna vill para sig o ingen löper här hemma men blev att tänka på alla risker man tar när man låter en ny katt komma in i ett katteri…så han får varsågod skrika istället det är lättare att stå ut med än att behöva städa o städa skura o skura;(Hoppas verkligen inte det finns människor som säljer medvetet katter eller ungar som har ringorm eller nånting annat som tex fipvirus eller kattaids(det vore ännu värre det!)syster kan lugna ner sig nu,dina djur har ej det(Men jag kommer inte på besök på länge o här är du portad…hehe

hmm lite olika bud om detta skulle jag vilja påstå.. min veterinär e en av de bästa han har behandlatr många djur om åren med ringorm och vet vad han talar om!!!!!! vaddå spraya lite på gardinerna??!! Jag har sanerat tvättat städat tvättat djuren och desuificerat om o om igen!!! detta e ingen dödlig sjukdom utan en svampinfektion som ja smittar lätt så länge djuren e infekterade och efter det läkt ut behövs endast 2 veckors smörjning med salva… samt isolering från andra djur så länge smittan finns kvar och ja jag har tatt prov sa ju att den läkt ut!!!!!!!!!

ursäkta om jag brusar upp men vill ju inte att folk ska tro att jag tar lärr på dettam har ju flera ggr skrivit att jag desificerat huset innan o utan flera ggr… och nja kasta soffor o sånt har jag nog ej råd med och har jag väl ej blitt rådd till att göra utan dammsuga de samt spraya ofta med svampdödande medel m.m….. Hur som helst e detta ganska lätt at få in speciellt om man har kontakt med hästar samt bondgårdar m.m… och har man fårr det ja då har man och nu har jag ju tackocklov ingen uppfödning så jag behöver ej oroa mej om det för tillfället utan lägga min energi på att hålla djuren så rena o behandlade som vetten sagt till mej och deta har läkt ut nu gäller det bara att tvätta snanera m.m gång på gång… Tack o lov e detta ej en dödlig sjukdom iallfall…. Man kan även få ringorm genom badvatten så tyvärr så finns det lite överallt precis som andra saker som otäcka löss tex hehe

Det finns katter som blir av med ringormen trots behandlingar. Till slut tror jag att det är så illa att man avlivar katten/katterna pga ringormen för att man inte får bukt med den helt enkelt.
Jag vet att behandlingen har ändrats sedan jag hade ringorm för snart 10 år sedan när det gäller medicineringen av katterna som drabbas. Den medicin som mina katter fick innehöll grisolvin som inte är en trevlig medicinsk substans :( Mina två katter som dog för mig dog på grund av att medicinen slog ut deras mag och tarmssystem. Min ena katt dog efter bara några veckors medicinbehandling medan den andra fick jag avliva med inrådan av veterinär efter behandlingen då hennes mage och tarmar inte fungerade som de skulle. Jag vet att jag inte ensam var drabbad eftersom medicinen blev anmäld som farlig att använda på djur.
Att få in ringorm i ett hem/katteri vill jag verkligen inte önska min värsta ovän eftersom den kan ligga latent för att blåssa upp på svaga individer.
Jag har full förståelse för hysterin kring detta svampangrepp men samtidigt om man gör allt rätt så kan man i de allra flesta fallen bli av med svampinfektionen.
/Ingela

ja men som sagt var så har det läkt ut hät och nu gäller det bara att fortsätta att hålla rent så sporerna försvinner… Enligt vetten så är det medicinen som man ibland skriver ut till djuren"i onödan" som är farlig för de!!! Detta läker oftast med hjälp av receptfria medel bara man e ihärdig…
Ett utdr**
Förebyggande
**
Tvätta händer, ansikte och kläder när du haft kontakt med smittade djur. Torr hud är mer mottaglig för bakterier och svampangrepp och därför är det viktigt att hålla huden mjuk och smidig med mjukgörande krämer om man har tendens till torr hy.
**
Smitta
**
Ringorm överförs nästan alltid från djur till människa. Marsvin, katter och kor är vanligast. I vissa fall kan smitta överföras mellan människor. Ringorm är relativt ovanlig utom hos lantbrukare som har djurhållning.
**
Egenvård
**
Den vanligaste behandlingen är salva som smörjs på utslagen. Salvor mot fotsvamp eller svamp i ljumsken finns att köpa receptfritt på apoteket. De hjälper även mot ringorm. Utslagen försvinner oftast inom en till två veckor, men man ska helst behandla i ytterligare en till två veckor.
g ur sjukvårdsupplysningen…

Kopierat från SVA:
FAKTA om Ringorm
Symtom
Katt
- Symtomen varierar beroende på hur svårt angripet djuret är.
- Mer påtagliga symtom är fläckvis håravfall och avbrutna hårstrån med lätt upphöjd samt fjällande hud. I vissa fall uppstår krustabildningar och en fuktande rodnad i huden. Svårare fall kan ge totalt håravfall och krustabildningar över hela kroppen. Vanligare är dock förändringar på huvud, hals, rygg, svans och/eller framben.
- Klorna kan också drabbas, eventuellt med klolossning som följd.
- Klåda förekommer undantagsvis.
Hund
- Avgränsade, cirkulära, delvis hårlösa partier 1-4 cm i diameter. Avbrutna hårstrån förekommer vanligtvis också.
- Förändringen är oftast fjällande med pulverliknande hud. I ytterkanterna bildas en rodnande ring beroende på inflammationen.
Diagnos
Symtombild tillsammans med påvisande av dermatofyter medelst Woods lampa (fluorescens), direkt mikroskopi och/eller odling.
Provtagning
Djur utan symtom
Ta en ny tandborste ur obruten förpackning och kamma igenom djuret och skicka in alltihop i ett rent, torrt kuvert.
Djur med symptom
Tvätta försiktigt med 70% sprit över affekterat område. Spriten ska sedan dunsta helt så området åter är torrt. Därefter tas hårstrån (rycks loss) och hudflagor från ytterkant av förändringen. Att ta prov från ytterkanten är viktigt då svampen redan övergett mitten där keratinet är förbrukat och sökt sig utåt till "nya jaktmarker". Det är också viktigt att ta rejält med prov så att det räcker för provsättning. Hudskrap får ej innehålla blod, då det i blod finns för svampen hämmande substanser. Materialet skickas som ovan torrt i kuvert eller dylikt till laboratorium som utför mykologiska undersökningar.
Att tvätta med sprit samt att skicka provet torrt är viktigt för att hämma snabbväxande mögel som annars lätt konkurrerar ut dermatofyterna.
Frågeställning till laboratoriet är ringorm eller dermatofytos. En kortare anamnes välkomnas då det underlättar för laboratoriet vid bedömning. Undersökningen kan ta olika lång tid. Man brukar inte avsluta odlingen förrän efter ca. tre veckor då en del dermatofyter växer till långsamt. Oftast är dock ett positivt svar klart inom en-två veckor. Positiv direktmikroskopi stärker misstanken. Detta svaras ut omgående från SVA.
Profylax
Strategin vid profylax bygger mycket på förekomsten av symtomlösa smittbärare (ffa katt). Risken för att smitta överförs till människa bör också beaktas. God hygien med rengöring/desinfektion är viktigt. Detta gäller speciellt hos uppfödare av djur samt katt- och hund pensionat. Utställningar eller tävlingar är ett annat tillfälle då dermatofyter lätt kan spridas, både direkt mellan djur och indirekt via människor, utrustning m.m.
Desinfektionsmedel kan användas vid sanering gärna i kombination med högtryckstvätt (i t.ex. stallar). Tvätt av liggunderlag m.m. i minst 60°C är också ett sätt att komma åt de flesta bakterier, svamp och virus. Det är viktigt att man sanerar så bra som möjligt (minst två omgångar) samtidigt som djuret/djuren behandlas.
Vaccin mot ringorm hos katt och hund finns men effekten är inte fullgod.
Behandling
Även vid utbrott av ringorm måste tanken på symtomlösa smittbärare finnas med vid strategin för att komma till rätta med problemet.
Ringorm kan behandlas både lokalt med salvor, liniment, badlösningar m.m. och allmänt med hjälp av tabletter. Katt är känsligare än hund för en del mediciner, vilket begränsar urvalet av preparat för katt. De mediciner som finns mot dermatofytos är i allmänhet receptbelagda och veterinär kontakt krävs för att kunna få recept.
Sanering av miljön krävs samtidigt med behandling, se ovan

Trådar om ringorm på norsk skogkatt iFokus.
http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6ebdfff6-efbe-43ec-869c-5a937062f2ec
http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8ba7679b-466a-42df-ac45-eb176f35bfe4
http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=be6bdb68-86a0-41a5-ba79-79062d6a613a

jättebra länkar du skrev in:)#23… Ja enligt de bilderna så skulle jag nog gissa på att mina hundar haft hot spots och inte ringorm hmmm… Deras blev som små upphöjda sår som senare läkte o blev som hårlösa årr, men men det skadar ju ej att sanera här hemma ändå utifall att…. Och som hon skrivit i norskskogskatt så är ju detta ej något som e jättefarligt utan går att behandla…. Medicinerna som veterinärerna ibland skriver ut kan slå ut levern samt mag o tarm… Så det bästa är nog att behandla med de receptfria medlen som finns att köpa på apotek samt desificera med vircon m.m