Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2896 ggr
SussiF
0

Hjäääälp !!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min JoJo har fått mjölkstoppning! Har försökt få fatt på vetten men hon är tydligen upptagen med något och kan inte svara..

Har provat värme och lyckats få ur henne lite mjölk men hon har ont och vill inte vara med…. Ungarna får inte dia särskilt mycket heller annars så kanske dom skulle kunna "dra" ur henne det.

Är det någon som har någon "dunderkur" för problem som detta?

/Sussi

Friida
0

massera…. trots protester tror jagFundersam

Millan71
0

nånting som hjälper oss människor är varm dusch o massering,prova det samt värmekudde eller nån varn handduk vid tuttarna…lycka till

Cajza
0

Jag har fått ett tips av en vän att ge honan fänkålste, då "släpper" hon mjölken. Vet ej om det kan hjälpa dig nu vid mjölkstockning. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

englagirl
0

Min Beauty fick mjölkstockning då hon fick sin kull för drygt ett år sedan. Feber och jätteont hade hon. Jag masserade och lade på varma handdukar och hon låg på vetekudden som jag höll varm HELA tiden. Jag fick åka till veterinären med henne och få smärtstillande för hon hade så ont och då fick bebisarna tutta då hon fortfarande hade sprutan som verkade i kroppen. Hon fick även synolux att äta i 10 dagar.

Så blir hon inte bättre och du inte får ur nån mjölk ska du nog överväga att åka in till veterinären

Lycka till och jag skickar massor av nosgnugg till mammakatt :-)

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

SussiF
0

Tack för alla förslag. Ska försöka få tag på vetten igen….

Kittentotts
0

Låter inget roligt!

Mitt råd vore ta kontakt med veterinär idag då helgen kommer

Hon behöver hjälp så det inte blir inflammation

Nu är jag helt ovan vid detta med mjölkstockning, men jag har ju haft detta själv då jag haft barn, det va bara massera och pumpa ut som hjälpte för mig, och kan tala om tårarna sprutade

/ Carina

Marita-L
0

Min ena tjej här hemma fick mjölkstockning när bebbarna var runt 5 veckor…dom älskade bebismaten så dom åt inte så mycket på henne och hon hade MASSOR av mjölk…inget hjälpte helt utan endast för stunden tillslut vart det feber..allt blev en som en ond cirkel… så det fick bli antibiotika och jag fick utskiver Galastop..i fyra dagar..det tar bort mjölken helt på bara någon dag..super för henne och bebbarna brydde sig inte för dom åt ju annat..och så fort hon mådde bättre så lät dom snutta ändå hur mycket som hellst…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Lovebuffen
0

Ring vilken veterinär som helst och fråga om de kan ringa in ett recept till apoteket med en medicin som häver mjölkstockningen. Det borde det finnas någon som kan göra!

Det är ju väldigt smärtsamt så hon behöver ju hjälp innan helgen.

Hoppas det löser sig!!

miascharming
0

Hej !

Jag gör som nr # 4 Englagirl.

Håller magen/tutten varm med snugglesafe eller vetekudde.

Masserar henne…& mjölkar ur henne det värsta, då brukar det lösa sig..om man håller noga koll & vid behov upprepar behandlingen vid behov. 

Får hon feber & eller för ont..finns inget annant val än att åka in med henne.

// Mia.

heliotropes
0

Hoppas att du har fått tag på veterinären,det är det bästa,eftersom babysarna bör kunna få sitt.

Sist jag fick en begynnande(ingen feber) mjölkstockning(stenhård och mjölktrind) på en katta,var på en som inte hade några diande barn.Henne hjälpte jag med tvättning med varmt vatten,sedan hade jag en genomskinlig akvarieslang som jag annars använder vid slemsugning av kattungar(den är jämnad och mjuk i kanterna),denna använde jag och sög ur det värsta stoppet/n,det räckte att göra det 4-5 ggr.dagligen i 2-3 dagar.

På detta vis kunde jag hålla ner det värsta spända,ömma och trinda,och förhindrade en ordentlig mjölkstockning.Det är inte säkert att det funkar på alla,och man får inte vara rädd för kattmjölk i munnen:)det är bara att spotta;)

Eva // medarbetare på Perser

simzonites
0

Mitt råd: värm en fuktig handduk i mikron, se till att den inte blir allt för varm. Massera och försök mjölka ur, ta sedan den största ungen och lägg till tutten och försök få den att suga.

Har du någon homeopatmedicin hemma? Pulsatilla är vad jag skulle ordinera i det här fallet.

Annars är det veterinären som gäller, går mjölkstockningen för långt så kan det blir juverböld av det hela något som är mycket smärtsamt och farligt för katten.

Hoppas det går bra.

/Lotta

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde iordning en gammal (ren) strumpa med risgryn och värmde i micron, tror jag ska praktisera det på mig själv vid behov, värmde hennes juver och "mjölade" ur en hel del. Nu ligger hon i alla fall hos ungarna igen och dom får äta så jag tror det har hjälpt. Ska ringa vetten i morgon om det blir sämre och jag märker att hon får ondare. Jag har en så bra veterinär så jag kan ringa när som helst ! Henne värderar jag högt !

/Sussi

Boromir
0

Sköönt! Det är inte kul då det inte fungerar…..

heliotropes
0

Det låter ju braSkrattandeHoppas att de små liven får i sig ett riktigt sug nuFlört

Eva // medarbetare på Perser

Berkaingela
0

Hej, Jag har ingen kisse men min hund har haft valpar och hon var på väg få mjölkstockning och då fick jag rådet att minska på maten till henne och hålla hennes spenar varma. det fungerade jättebra

englagirl
0

ohhh vad skönt för mammakatt om det håller på att släppa och att bebbarna suger ur ordentligt.

Bra det där med risgryn i strumpa :-))

Fortsatt lycka till o jag håller tummarna

kram

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~