Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1409 ggr
diana_
0

S*Stella Nordicas Topas de Celam

Idag var vi och hälsade på katten vi reserverat en colour point hane från S*Stella Nordicas. Vi föll för honom, han var underbar,den som kom fram först till oss. Han spann när man höll i honom och var lekfull.

Så nu har vi en ny familj meddlem och hoppas det går bra, vi försöker nu introducera dem sakta till varandra så att dem inte hoppar på varandra.Glad

Här är en bild på Topas,som numera ska heta Osito ( Liten Nalle på spanska)

S*Stella Nordicas Topas de Celam alias. Osito

Bullan
0

Grattis till den killen!!!

Verkligen jättefin…ni förjänar en go och rar kisseSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

BumbleBee
0

Grattis Diana till en jättefin grabb Glad    // Lillevi

Kittentotts
0

Grattis till denna snygga killen, Önskar er all lycka!

Marita-L
0

Grattis !

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Trini
0

***Grattis***

Jag har en känsla av att det kommer bli jättebra för er nu med denna sociala gosse. Colourpoint-teckningen är så fin!

billyboy
0

GRATTIS

Boromir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis! Så kul med fler colourpoint. Min två brunmaskade tjejer är halvsyskon med din nya kille, de har samma mamma.

simzonites
0

Grattis till den söta lille killen! Kyss

/Lotta

miascharming
0

Grattis till en fin kisseSkrattande

// Mia

diana_
0

Tack! den där bilden tog uppfödaren,har inte fotat honom själv ännu men det kommer. Har inte pillar så mycket på honom,men han lekte med mitt hår och väckte mig,hehe.

#7 Ååh vad fiiin !! jaa deras mamma är något av det vackraste jag har sätt ! Amfi,lite blyg men vacker. Vem är pappan? ;)

Vi får se hur allt går nu, vi har inte låtit dem träffas ännu,vi fick en kompos galler med oss så dem kan sen vara på avstånd. Men oavsett hur man gör, visst fräser dem åt varandra?Fot i munnnen Vi fick tips vi ska hålla i den ena och låta den andra lukta på rumpan och tvärtom bland annat…

krasivis
0

GRATTIS och lycka till med nya missen! Han är jättefin tycker jag.

Kram från Elisabet

Lovebuffen
0

JÄTTEGRATTIS till en sååå supersöt kille!!! Glad

blackangel
0

jättegrattis till den vackra kissen

Boromir
0

#10 jovisst är Amfi lite blyg, men det märks inget av på någon av mina tjejer. Såg att du redan spanat in Alexander.

Jag gjorde så att jag introducerade en katt i taget medan töserna just flyttat hem. De fick bo i "kattrummet" och de andra fick komma på kortare visiter tills de träffat alla. Efter sådär 1½ vecka fick de komma ut och vara med de andra. Men de fick fortfaranade gå och lägga sig på kvällen i kattrummet.

Kittentotts
0

Jag har aldrg haft problem med detta o nya katter. Vi brukar låta de lukta genom gallret i tansport bur, sen är vi med, aldrig varit problem hos oss här hemma. Vi har väldigt sociala o snälla katter.

diana_
0

Ah! jaa det är alltid svårt detta med hur man ska göra för att alla ska få det bra på bästa sätt. Nu bor Osito i sovrummet med låda och allt. Vi testade att dem skulle ses snabbt idag, jag höll i Osito och Christian y Percy. Percy nosade på Osito utan problem men Osito började fräsa mot Percy på en gång, så som Percy är fräste han inte tillbaka. Kommer att tänka på att då Conchi kom morrade hon massor och fräste mkt men Percy var cool hela tiden. Och att dem fräser, eller en av dem antar jag är inget som går att hindra?

Vi har läst lite böcker och så,dem rekomenderar ha dem separat i över en vecka,sen ses bakom galler och sist ses öga mot öga..har ni flera goda förslag är det mkt mkt välkommet. Vi önskar som sagt göra det bra och att det tar tid,men att dem inte ser varandra som fiender

Bullan
0

Jag har nog inga förslag…jag har alltid låtit dem bekanta sej själva i den takt de själva vill…jag har snälla katter. Visst har de fräst åt varandra i början…men efter max 1vecka, så har de alltid börjat leka. För mej har det inte lyckats med att någon avskild,,,då har de skrikgt något fruktansvärt!…så jag har släppt ut dem helt enkelt.

Dock är jag noga med att alla har korta klor! för säkerhets skull…utifall att…men har aldrig hänt något.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

simzonites
0

Jag har heller aldrig stött på problem när jag introducerat nya katter i familjen. Personligen tycker jag att man inte ska göra det större än det är utan låta katterna sköta sig själva, under uppsikt naturligtvis. Men fräs och morrande hör till de första gångerna de träffas.
Detta är också det jag säger till mina kattungeköpare, låt dem lukta på varandra genom tramsportburen, sätt ut kattungen i toalådan och låt den utforska ditt nya hem därifrån, de katter som redan finns i hemmet brukar sitta och titta på nykomlingen och sen gå närmare för att lukta osv. Inget ovanligt att båda kan fräsa och morra.
Har man en väldigt dominant katt i hemmet så får man naturligtvis se till att kattungen inte ligger och trycker utan får röra sig i sitt nya hem.
Upplever att perserkatterna har lättare för nykomlingar än till exempel våra huskatter och européer.

Så mitt råd är ta det lugnt, var avslappnad själv och oroa dig inte för vad som skulle kunna hända, sådant känner katterna av, låt dem sköta hälsningscermonin själva med er i närheten. Lycka till!

Se upp så Percy inte blir svartsjuk på den lille nye killen då han får vara med er i sovrummet.

/Lotta

/Lotta

diana_
0

Ja korta klor har båda två det kan jag förstå är bra fall att. Men jag tänkte,minns inte vem som sa det. Har aldrig varit på katthem,men jag har hört att den introduceras sakta i sina burar så det är i slut ändan inte många som bråkar så..att på avstånd i början är bra…men vet inte förstås. Boken Din Katt Hemligheter,där hade dem ett fall dem var åtskilda några veckor till och med..och boken kattens beteende där är det också lite att skilja på dem ..så det är klart jag blir lite fövirrad då vi önskar göra på bästa sätt för att dem ska bli vänner. För aa minns Conchi och Percy var också något åt 1-2 veckor fräs,morr från Conchis sida. (som Osito nu tror det är han som kommer vara jätte defensiv,osäkerhet antar jag? percy är så säker i sig själv). Sen var det mycke jaga varandra och dominans lek i några månader innan dem lugnade ner sig.

Men vi är inte hemma hela dagarna nu så då är Osito i sovrummet och piper förstås innan jag går som nu. Men väl inne så är han lycklig och hoppar och stryker sig hur mkt som helst..Glad. Mot oss lär det inte bli problem med Osito,han är redan hur god och kelig som helst,kammar mig och annat.

ophelia
0

Grattis till nya familjemedlemmen.

diana_
0

Tack så mkt, vi är glada över honom riktig gosig grabb. Nu är det morr och fräs show från Ositos sida mot Percy, Percy pratar en massa och vill nosa men får inte..ska bli kul och se hur grabbarna löser detta,men litar på dem

Kittentotts
0

Diana jag tycker ärligt talat inte du ska låta den lille sitta i sovrummet, han blir ju som du säger ledsen då du går därifrån, inte lätt bli ensam ens korta stunder när man precis lämnat sin mamma o syskon.

Du skriver:Percy pratar en massa och vill nosa men får inte..

och så skriver du:Nu är det morr och fräs show från Ositos sida mot Percy,

Med andra ord allt låter kanonbraSkrattandeLåt den lille fräsa på, och så pratar Percy, när percy pratar säger han typ hej vännen, men jag är inte farlig Låt dem sköta detta själva så kommer de leka fortare än du anar. Lek med boll o annat med dem ihop, ligg på golvet och gosa med båda osv.

billyboy
0

Personligen brukar jag mest se till att det blir lugnt för det nya djuret medan det nosar omkring och gör sig hemmastadd, sedan håller jag koll lite grann på de övriga djuren när de släpps fram för att mötas och kollar av reaktionerna som inte varit någon fara alls hittills och fungerar det så låter jag djuren sköta det själv så långt som det går. När exempelvis Kotten kom hem stängdes Ninja (vildaste busigaste hunden) in i hundburen och Kotten fick gå och göra sig hemmastadd. De andra hundarna lyder när jag säger ifrån så de var snälla och cirkulerade mest bara lite medan han gjorde sig hemmastadd. Sedan när jag såg att de två andra hundarna hälsat och Kotten inte verkade rädd alls, så släppte jag ut Ninja under kommando och lät henne hälsa och det gick hur bra som helst. Om man märker problem kan man ju måsta ta det lite försiktigare än jag gjort förstås. Kotten är inte rädd hundarna, trots den "lilla" olyckan med örat efter ett par veckor. Han leker med dem och det är ganska komiskt att se när de leker tafatt. :) hahaha… *klart jag försöker hålla lite pejl på så det inte går för hårt fram, men lägger sig Kotten platt fall, så stoppar hundarna direkt och det har han lärt sig… så de hinner aldrig ta honom så han tar på sig jaga ifatt rollen frivilligt då o då*

diana_
0

Vi gjorde som så att 2 dagar fick dem ses bakom gallret,sen har dem vart ute tillsammans. Det har gått ganska bra tkr jag, Percy har inte flugit på Osito utan tog små steg frammåt och ville nosa,han fräste lite. Men nu det gått (tappat räkningen) några dagar så får Percy lukta lite på Osito,han fräser inte utan skriker lite pipigt bara. Nu har dem börjat jaga varandra,men kan vistas i samma rum utan problem och ingen drar sig undan utan verkar som inget speciellt har hänt.

Här en söt bild på Osito på klättertornet här hemma idag, hans namn liten björn passar så braKyss

Osito

Annkis54
0

vad gott att höra att det går bra Diana
det gjorde nog ont i många av oss när vi hörde att han var instängd i ditt sovrum
Som Carina sa….tänk dig att komma från mamma o syskon o bli instängd
men det var ju bara några dagar o sen så lyssnade du mer på oss än det du har läst i alla böcker….= BRA
o se vad bra det gick
ALLTING som du har berättat är helt NORMALT
hade kanske till o med varit konstigt om det inte är så

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

sicket lite pälsmonster han är
sån skulle man haKyss

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Dockan
0

GladOj så mycket päls,sen är han ju jättesöt.Lea

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
0

Visst är han sötKyssÅhhh säger jag bara!

simzonites
0

Vilken söt pojke! Va kul att allt går bra Skrattande

/Lotta

diana_
0

Tack,jag vet han är såå kram god och lurvig!!

Idag hände ngt jag (ni vet,med min lilla erfarenhet) blev förvånad över. Osito satt här med mig nyss vi dator-bordet, Percy kom upp också och börja tvätta Ositos ansikte och huvud,Osito spann och var ganska still.. minns att Conchi tvättade han inte först ca efter 3 månader !Förvånad

Boromir
0

Du, det är bara att gratulera. Grabbarna verkar trivas bra tillsammans. Ositos är så juvligt lurvig på kortet, så såg Dessi o Vicki ut då jag fick hem dem också. Som riktigta nallar!

diana_
0

Ja! det var så att imorse vaknade jag av att dem bråkade och skrek så blev lite oroad där ett tag. Men nu så verkar det bra igen. Dem kan vistas i samma rum,sitta inte jätte nära men nära iaf. Man blir helt salig av hur mysig han är!

Har inte skaffat någon hemsida,men däremot en bilddagbok åt katterna där det finns bilder sedan Percy kom, Conchi och nu Osito, ni är välkomna att titta in och kommentera om ni önskarGlad

http://percyandosito.bilddagboken.se/

Annkis54
0

Hittar inga bilder där Diana
o länkarna är inte klickbara
eller ska de inte vara det??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

diana_
0

bilderna finns i almanakan. som jag gjorde nu en bild, det är där den runda röda cirkeln och alla dagar som är markerade i blå innehåller bilder, vill du se längre bak från november klickar du på BAKÅTSkrattande

Du får skriva igen om det inte fungerade och om det fungerade förstås

Boromir
0

Va spännande, då kan vi få följa hur Ositos växer och gror…..

diana_
0

Hehe jaa…och ni kan se Percy där också =) där finns dem första bilderna på honom, han ser inte likadan alls. Han har  blivit en mycket stilig och fin katt han med.

#36 Fungerade och hittade du på dagboken Boromi?

Boromir
0

Yes! Fungerar bara fint, jag fick mig en trevlig stund med dina katter och en och annan elefant. Men jag undrar…måste man vara inloggad på "bilddagboken" för att kunna göra kommentarer och skriva i gästboken?

diana_
0

hehe! den va bra! jaa blev en liten avvikare på albumet..dagen på kolmården!Skrattande älskar elefanter och sådär.

Nej ,men hade tagit bort inställningen,nu kan du pröva öpnna en bild och skrivaSkrattande, glämde bort att lägga till inställningen

Boromir
0

Ska det!

Boromir
0

Nu har jag skrivit lite olika…..kommentarer…..fast först förstod jag inte att jag kunde presentera mig också. // Malin

Annkis54
0

nu ser jag hur de funkar
toppen
fina katter har du Diana

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

Tack =) det känns kul dem är lite fina,men också underbara…nu hoppas vi på mer lycka och tur här i hemmetSkrattande

Såg dina

#41 Hehe roliga kommentarer du skrev kring söta elefanten! Älskar alla djur, och tycker det är synd många djur är hotade…

Boromir
0

Jo, det är oroväckande…

diana_
0

Här kommer lite nya bilder på missarna tillsammansSkrattande

Trini
0

Så mysigt de verkar ha det!! Jättesöta ihop!

billyboy
0

myspysfina

diana_
0

Ja…nu har de bott med varandra i två veckor precis..så vi ser en ljus framtid för dem…och percy tvättar osito varje dag flera ggrSkrattande. Håller på o fixar en till bild…

Under tiden så tog jag kort på Percy också..han har vuxit enormt på 2 månader..huvudet och allt…

diana_
0

Här är den andra, båda sitter tillsammans med mig och pluggar…ligger på mina antekningar…men men Skrattande

billyboy
0

De ä ju bara för mysiga ihop! Känns skönt att det fungerar så bra!

diana_
0

Jaa det var lite imponernde de redan kan sova och vara så pass nära varandra, tidigare erfarenheten va att det tog ca 3 månader för percy att acceptera conchi…så förväntande mig inte det skulle gå så fort…Skrattandedet blev en fin kontrast mellan dem..en vit nästan och en svart

simzonites
0

Va härligt att de blivit sådana vänner! Skrattande

/Lotta

Annkis54
0

Nu vet du hur det "ska vara" Diana hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

Jag tror det, hehe känns som det går som jag hoppades det skulle gåSkrattande

Boromir
0

Va skönt att allt har gått bra för dina killar. // Malin

diana_
0

Ja det har varit en nervös period då der har vart mkt viktigt för oss att grabbarna accepterar varandra. Vi föll ju för Osito och han har charmat oss,så det hade varit tungt om inte dem kom överens och vi hade blivit tvungna att lämna tillbaka honom. Men som tur så får vi behålla honom här,han fyller det tomheten som fanns här sen Conchi försvann. Nu är det liv och bus i hemmet och katterna trivs och verkar trygga här hemma. Känns bra nu få känna av det och se att de verkar glada.

diana_
0

Nu kämpar jag här för att få en jullig kort på Osito för att skicka den till uppfödaren, sådan kort-julvyckort =)

diana_
0

Där är resultatet…tagit hur många som helst och den ovan är den bästa

Boromir
0

Nog är det juligt så det räcker. Skrattande

diana_
0

Tycker du?? jah hoppas det,la upp den för att kolla vad folket tkr..hehe satte dit tomten just för att det ska se lite juligt ut

diana_
0

var den söt?Fot i munnnen

miascharming
0

Så fin osito är…en riktig nallebjörn Skrattande

Annkis54
0

det kortet var jättefint Diana

kul att se Osito..han är så fin
hoppas att det fortsatt går bra med honom o Percy

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

Hehe, så svårt att foto katterna,iaf att de ska va stilla under tiden, fota de sovande är inte lika roligt hehe, Percys bild är på gång också,men ännu har vi inte tagit den godkända bilden till hans vykort *suckar*

# 62 hihi,jaa hans namn passar honom väl då från spanskan =)

Lovebuffen
0

Åh vad FINA katter du har, helt underbart söta!!! Vilken liten nallebjörn din lilla är!!!

diana_
0

Tack så mkt! jag tkr de är underbara. Önskar jag va en bättre fotograf hihi

diana_
0

Nu har jag tagit lite bilder på Osito,han växer och växer,är underbar i sitt sätt och alltid fin i pälsenKyss

diana_
0

En till på stolenKyss

krasivis
0

Vad stor han har blivit! Jättefin, med underbara ögon o tjock fin päls!

Trini
0

Han ser ut som en riktig goskatt. Härlig päls!

diana_
0

Jaa han växer fort ! har ingen våg som sagt,men gissar på över 3 kg iaf! sen ser det ut som att han kommer bli mkt lurvig-hårig!Kyss

Ögonen håller på och blir blåa,men det tar ett tag har jag uppfattat,älskar blåa ögonSkrattande

Han är en mkt busig katt och har alltid något kul för sig, Percy trivs jätte bra med Osito och respekterar honom verkar det som då han nu sällan är på Osito och biter,utan är mer bara jaga och skrämma varandraGlad

Annkis54
0

gott att höra att det går bra Diana
o han är såååååååååååååååååååååååååååååååå fin

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Boromir
0

Va härligt han har vuxit, din "lill-kille". Han ser väldigt fin ut! Kom ni med på utställningen? // Malin

diana_
0

Tack =)

Lill kille…hehe ja vi säger det samma,han känns så vuxen och stor men han är inte så gammal,snart 5 månaderSkrattande…han har bara helt enkelt god aptit.

Enligt vad jag tolkat av Gunilla ja,hon sa att hon hade anmält Gustav senare och hon fick bekräftelse på det var OK han kom,men dem övriga (Osito,Ositos syster Saphire,Amfi stog det ingentig om)..hon borde om inte annat få snart pengarna tillbaka snart och det har hon inte. Så vi får se hur det blir med det,har iaf inga stora förhoppningar,kan inte rasstandarden och är så nöjd med honomGlad

Trini
0

Det är jättekul på utställning! Även om katten inte är en supershowkatt Massor med roliga människor att prata med och för att inte tala om att shoppa kattgrejor Oskyldig

Hoppas ni kom med :)

Vad säger uppfödaren om hans "utställningskvalitéer", är själv rätt ny och har svårt att bedöma, men det är alltid roligt att höra och lära sig.

diana_
0

Jag har vart och tittat, var på Alfas i december i Märsta för att heja på percys uppfödare hehe…

Köpte en jätte fin vippa då,från USA med riktiga fjädrar ,kostade dock 50 kr men den håller bätttre än dem på 20 kr jag köper på vanliga djuraffärer,inte en enda fjäder har ramlat av,trots Osito älskar den.Skrattande

Han är såld som avel och eventuell utställning,beror på hur han utvecklas i ögonen osv,hon förklarade och visade men jag fattade typ inget.  Men för att använda honom i avel är han bra sa hon, dock ska vi inte göra det,orkar inte leta efter en lämplig hona och betala alla avgifter runt det (minns inte hur det ligger till) så vi ska kastrera honom strax efter han fyller 1 år…

simzonites
0

Vad fin han är Osito. Och det är så roligt att höra hur bra det går med honom och Percy och att ni nu kan njuta av era katter. Skrattande

/Lotta

Boromir
0

#76 Det där med ögonfärgen är klurigt. Båda mina töser har blå, men kunde ha bättre. Uppfödaren säger att den fortfarande utvecklas, de är 1,5, men jag har inte riktigt samma erfarenhet. På colourpointen är ögonfärgen viktig, men det är sällan som du ser en cp med lika blå ögon som birmor och siameser. Det är synd. Osito kommer säkert att få fina bedömningar iaf. Han är ju fortfarande under utveckling. Lycka till! Glad Vi hejar på er!

diana_
0

# 78 Jaa..det låter inte ltt förstå sig på ögonfärgen. Aa fick veta att det tar ca 3 år att utvecklas, tills färgen blir blå om den blir blå. Tycker din dessi på bilden (i denna tråd) har så vackra ögon!! sådan fin blå färg!

Hehe jaa just nu är hans huvud mindre än kroppen!Hemlis…men vi får se hur det går…tack för att du hejar på oss!Skrattande

maggan47
0

vilka söta katter, eller snygga kanske man ska säga om killarna, urfina båda två, och kul att det går så bra Maggan47

diana_
0

# tack så mkt! Ja söt får man väl säga han är !

Millan71
0

Jättesnygg! Skulle blitt en fin ´friare`till min cp hona;)

diana_
0

Hehe jaa du ! har inga planer på att avla på honom,vet inte hur allt runt det ligger,men vill inte ta alla kostnader runt det…men tvekar inte han skulle få fina kattungarSkrattande

diana_
0

<3

diana_
0

Jag vet, kvaliten är inte den bästa, det är tagen med mobilen som har 2px.Kyss

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.