fototips
Vilken färg tycker ni passar som bakgrund om man ska fota följande färger . Röd, Creme, Sköldpadd och vit, Svartsilvertabby och blåsilvertabby?

Oj :))
Jag brukar hålla mig på mörka färger, mörkblå, mörgrön på de som syns bra på detta:
Röd, Creme,vit, tex
Sen då de blir mörkare så kan det ibland behövas ljusare bakgrund, kan ju vara Creme, rosa, ljusblå, ja vad som helst
Man kan ju ta lite efter vad som passar t hemsidan
/ Carina

ok, tack för tipsen!
Katarina
Hej!!
Om du ska fota en ljus katt så är mitt tips en ljus bakgrund och ska du fota en mörk katt så ha en mörk bakgrund.För har du mörkt mot ljust och tvärtom så slår blixten tokigt. För ljust mot mörkt är jättesvårt för kameran. Låter visst lite yrigt…..Jag tror du kommer få bra tips ifrån fler här… 
Mvh
Pethra

#3 Men man ska inte ha blixt då du fotar en katt
Man fotar dem i dagsljus framför ett fönster, annars blir det inga bra bilder
Mina tips kommer fr det jag fått lära mig utav fotograf:)) Och detta fungerar perfekt
/ Carina

Jag har en Canon EOS 350D och med den kan jag fota både inne och med blixt. Blir kanonbra bilder! Jag har fått rådet jag skrev där ifrån en jätteduktig fotograf. Jag har oxå sett det själv att om jag sätter mina vitfläckar mot en mörk bakgrund så blir det inte alls lika bra som mot en ljusare bakgrund. Deras vita päls reflekteras på ett negativt sätt mot en mörk bakgrund… Men visst blir bilderna superduperbra om man fotar ute o i dagsljus. Jag brukar rigga upp en liten fotohörna här hemma med bra ljus och passande bakgrund när jag fotar katterna. Kan tipsa om att ljusblå till rödvit katt är jättefint! Och mörkvinröd är läckert till svart vit katt.
Mvh
Pethra

jag fotade mina ragdolls idag mitt på dagen med blixt.
Katterna är ljusa och med vacker ögonfärg som jag ville framhäva så jag provade blått denna gång.
nu är detta inga proffsfoton utan sk "snap shot" som jag gjorde för att sätta ut dom på annons men du kan se lite på färgen som jag tycker är underbar på både ljusa o mörka katter.
Resultaten ser ni nedan :-)

//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Jättesnygga bilder. Du har rätt i att den blåa bakgrunden framhäver deras ögonfärg! Näst sista bilden är ju superbra!

Himla fina kort!

Att fota med blixt eller inte beror helt på vilken blixt man har. Att köra med den inbyggda funkar aldrig bra, då är det bättre att låta bli och söka sig till dagsljus.
En extern blixt som man kan rikta åt olika håll funkar däremot super och jag tycker att det höjer fotona mycket.
Om bakgrunder tycker jag att de allra vackraste djurporträtt jag sett både på hundar och katter är de med en grå bakgrund. En ganska mörk grå gärna lite "fläckig".
Här hemma står på önskelistan just en sådan bakgrund + en riktig studioblixt med paraply.