HJÄLP! börjat kissa inne!
hej!
är ny medlem här på forumet, läst allt jag kunnat hitta om strilning osv senaste timmarna..
Saken är den att jag är hos min mamma som har 3st katter. gamlingen i huset. En kastrerad norsk skogisblandning som är hur cool somhelst.. En perserhona som är född 2004 och har haft kattungar tidigare. Och en perserhane född i våras som det för någon månad sen börjat lukta sådär starkt o illa av så han är väl på gång med könsmognad osv… Han har kissat inne ett par ggr, I förrgår fick jag plötsligt se hur honan stod mot balkongdörren o skakade på rumpan o svansen -och fan, hon hade kissat där!!! Varför? Vad göra? Hon fick börja äta p-piller för ca 1 vecka sedan kan det ha med saken att göra? Mamma vill gärna ha en kull, men så här går det ju inte att ha det.. Har därför börjat fundera på kastrering.. Han är helt underbar i temperamentet, han tror att han är en hund, så hon vill inte lämna bort honom till ensamhem heller, har hört att det kan hjälpa.. Huset är hur stort som helst, och trots detta så söker katterna sig till varann o ligger nära varann i mammas säng allihop.. När kan en hankatt få ungar, när är de redo, när de börjar kissa så det luktar starkt eller långt senare? Har läst lite här på forumet om clomicalm o feliway som jag inte hört talas om tidigare. HJÄLP! Behöver tips o råd!!!

Jag tror att honan kissade för att visa hanen att här är jag!Eller markera för honom att hon ej vill para sig ifall han varit o försökt para sig med henne…Min hane har aldrig kissat inne men en av mina honor då hanen tränade på henne o då sa hon ifrån på det viset…hände bara ca 3 ggr o sedan ingen mer…Att hanen kissat inne är väl strilning eller?min hane strilar ju ej som tur är!När hanens kiss börjar lukta illa samt när han börjar skrika så har han blivit fertil o kan då para…Kan bara svara på hur det är med min hane och hans kiss luktar endast då någon av honorna löper…Har ingen erfarenhet av feliway men har hört att den funkar!!!Lycka till!!!

Hanen börjar nog bli könsmogen, det kan vara förvirrande för en hane i början, de kan kissa inne för sen sluta, men de kan även fortsätta med kissande/strilande. Finns ju inte mkt man kan göra med en strilande hane mer än ha honom på begränsat område, detta kan även hjälpa honom sluta.
Verkar som din hona med revirmarkerar, detta är inte lika vanligt, aldrig haft någon som gjort det.
Hade jag varit som er så skulle jag särat på dessa 2, satt dem i olika rum för se om det lugnar ner sig. Mkt som händer med dem då de blir könsmogna, nu är ju honan född 2004 så där verkar med vara signalen på något sätt fr hanen som påverkar
Får se vad du får mer för svar här
/ Carina

Det kan bli ett par gånger så se tiden ann tycker jag . Haner kan i böjan misslyckas lite, är det ingen strilhane går det över. Ska du ha dem i ett speciellt rum ha dem tillsammans, annars kan det starta om igen. Köp fieway och testa med det. Mång ahanar parar vid ca tio månader så det är väl dags för en kull snart.
Kanske hennes markering är en lokelse på hanen.
jag tror oxå att hon säger
kolla här..här är jag
se tiden an
tack för era svar! det känns lite lättare och mer hoppfullt nu, trodde ni skulle skriva att det var helt kört kommer bara att fortsätta likadant.. då ska vi prova feliway o hålla tummarna ett tag… jag återkommer med rapport om hur det går!!
tusen tack igen, ha en fin dag
hälsn elin
börjar hana göra sådant även om det inte finns en hona i hemmet? (dum fråga säkert men undrat)

Hanarna har nog en luktsinne så det står härliga till! När min huskatt jag hade tidigare löpte hos oss så stog en hane utanför vårat hus o vrålade o sjöng kärleksballader flera dagar o nätter
när min hane blev fertil så har han jamat o skrikit i ett även om inte nån löpt här hemma…men han har aldrig strilat så där har jag ingen erfarenhet…

HiHi finns ju hanhundar som blir tokiga då matte löper, ingen av mina hankatter har gjort något knepigt då lag löper
Men jag hade alltid hankatter utanför då mina löpte på landet innan vi flyttade hit, så visst känner de lång väg, just därför hanarna gärna tar sina dagar på rymmen okastrerade
#5 Jag har ju aldrig haft detta som du nu går igenom. En strilande hane har jag haft, han kastrerades
Men hona har jag inte haft mer än som protest kissat, henne kastrerade vi, kan säga att är det något som inte passar fröken här hemma så kan hon än idag visa detta sättet. Men vi älskar henne så otroligt att vi står ut och får tänka oss för:)) Inte putta ner henne fr matbordet är en sak, inte slänga ut henne fr sovrummet är en annan:)) Ja tänk så man kan lägga sig för en katts vilja, egentligen urlöjligt, men vi får ha det så:))
Okej….men finns det inte hona då blir dem inte galna?

#8 Skrattade gott när jag läste dina rader - förlåt, men det vore som om du skrev om mig och min en katt nämligen!!! 
Jag bestämde mig för några år sedan att mina katter minsann inte skulle få vara på köksbordet och därmed basta.
Tyckte inte min Ängla Lillblomma, skitsur blev hon och tittade på mig med svarta ögon varje gång jag föste ner henne och de andra från köksbordet och bestämt sa "NEJ". JAG tyckte att jag var jätteduktig på att uppfostra och äntligen skulle vi slippa hår i maten varenda gång vi åt.
Så man kan inbilla sig va! *suck*
Ängla blev så förnärmad och arg att hon protestbajsade DEMONSTRATIVT BREDVID KÖKSBORDET så att jag liksom inte på något sätt skulle missa vad det handlade om. ¨Målmedvetet tänkte jag att en katt ska banne mig inte vinna över mig - NEVER EVER!
Sedan vann Ängla kampen för hon gav sig verkligen inte, hon vann lätt dessutom (
), denna kamp och från den dagen har de ALLTID fått vara på köksbordet, dock har vi hittat en kompromiss, och det är att mina katter inte få vara där när vi äter, men annars är köksbordet deras. Detta tyckte Ängla var en bra kompromiss så den godkände hon.
I efterhand så insåg jag att Ängla var klok egentligen, faktiskt direkt smartare än mig, för köksbordet är PERFEKT för dem när de vill ligga skönt och kolla ut genom fönstret - KLART de ska vara på köksbordet! 
Dock försöker jag att inte tänka på att mina katter bestämmer över mig, det känns så….hm…..hm…..hm…..okey, här slutar jag skriva! 
NÄr det gäller katter som revirkissar, så är det nog kastrering som gäller tyvärr om man inte ska ha dem i avel. SKA man ha dem i avel, så får man hitta lösningar på det, ha katten i begränsat utrymme, inte skura hemmet för då skurar du bort hans/hennes kiss, sätta på blöja på katten så att katten kissar i den istället - detta vet jag flera som gör och det fungerar!!
Hoppas det löser sig!

#10 Kul höra det finns fler viljor:)
Ja katter de vet vad de vill. Finns det något smartare? Fast ibland får jag tänka efter….vad har jag nu gjort för fel hmmm jaha ja, då vet jag varför hon gjorde så
Visst är det kämpigt då de vill bestämma över oss, fast gubben är nog den som mest vill ha ut vår fröken ur sovrummet, ja hon ligger ju demostrativt i mitten, mellan våra huvuden, bra preventivmedel säger jag :))
Diana: Jag tror att du ska kastrera trots du ingen tjej har om inte han ska para. Hur som helst har de hormoner precis som alla. Finns inga garantier han inte börjar strila för inga honor finns, hormoner har han ändå
/ Carina
#6 Vår huskatt pinkade inne (i sängen) när han blev könsmogen trots att vi inga honor hade då… Efter kastreringen hände det aldrig igen men vi skyndade oss att kastrera honom fort när han började så att det inte skulle bli en vana…

Hmmm jag vet en som hade en okstrerad birmahane och han började kissa i sängen när han blev fertil då kastrerade hon honom och efter det har han inte kissat nånstans förutom i lådan…Så visst kan nog kastrering hjälpa,är nog bäst oxå för hanens skull ifall du inte tänkt avla på honom…
Tack för eran svar! ok då lär vi kanske märka när han blir könsmogen…vi tänkte vänta tills han blir ett år för kastreringen så den inte blir tidig,men ja börjar han kissa innan så får vi nog göra det då

Jag hade en hanne för ett par år sedan som strilade i många månader.
Sedan var det över och aldrig mer utan kasterring som fyraåring vart han kastrat. Honor därimot kissar av andra andledningaroch det kan fortsätta efter kastrering om det inte handlar om att locka på hanen. Som du läst i inläggen ovan så gör det också så i demonstrations syfte
#6 även om det inte finns några honor i hemmet så kan hanen både ropa och strila när han blir könsmogen, det är mycket hormoner i omlopp.
/Lotta
Tack för alla svar! Vad kul med så många inlägg har inte varit inne på några dagar.
Känner igen det där med protester! En vän till mig har två st birma, och om han sover borta bajsar den ena i hans säng…
Jag såg en skylt på tradera där det stod:
EN HUND HAR ÄGARE, KATTER HAR BETJÄNTER
såå sant…