Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 481 ggr
Chiarettos
0

P-piller ung hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna fråga har säkert varit uppe många gången men här frågar jag igen.
En undran hur ni tänker ang P-piller och när man kan låta para sin hon första gången.Har min lilla Mia som snart är 8 månader, killarna här gillar henne skarpt och låter henne inte vara ifred. Hon har inte börjat löpa än men risken är stor att hon snart sätter igång för det är lite oro i lägret med dom andra honorna och av erfarenhet vet jag att dom lätt kan dra igång varandra.
Så vad jag är nyfiken på är hur ni tänker, kan jag börja ge henne p-piller nu eller ska jag låta henne få en kull torts hennes unga ålder. (är ju inte säkert hon börjar löpa men om hon nu gör det). Alternativet att stänga in henne funkar inte här eftersom min plats inte är så stor och just nu har jag 2 fertila hanar som jag måste sära på.

Kittentotts
0

Jag har ju haft samma bekymmer för ett tag sen innan vi flyttade där vi nu har utrymme att ha olika avdelningar

Att en hona paras vid 10 mån fick jag veta av de mer erfarna inte va någon fara, lite osäker på 8 mån, men det sägs ju de utvecklas olika, din tjej är kanske mogen? Fick iallafall veta de va bra för dem få första kullen vid ca 1år

/ Carina

simzonites
0

Förhoppningsvis kanske hon dröjer lite till med att löpa för första gången….Jag skulle låta para henne när hon löper, det är ju inte ens säkert att hon blir dräktig även om hon blir parad.
P-piller till så ung hona är jag numera väldigt tveksam till efter att ha fått livmoderinflammation på ett par av våra honor som gått på p-piller. Fundersam Enligt vår veterinär är p-pillrena en stor bov i detta.

/Lotta

Chiarettos
0

Håller tummarna att hon inte börjar löpa förrän om ett par månader, då hon är 10 månader. Har samma tankar om att det är inte bra att börja med p-piller så ung. Och det här med livmoderinflamation vill man helst undvika om det är möjligt.

/Bodil

Millan71
0

Jag tycker personligen inte att man skall ge p-piller överhuvudtaget! Honorna får ofta livmodersinflammation och det är ju nästan värre än föda 1 månad tidigare än vad som är bäst alltså vid 1 år…tror inte att en månad gör varken mer eller mindre så vi får hoppas att hon inte löper iaf före innan hon är 9 månader…Min mamma har en honkatt och hon har fått p-piller ganska länge o nu har hon fått tumörerGråterUSCH säger jag till P-pillerLedsen