Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 3123 ggr
Kittentotts
2008-01-21 21:02
0

Grind dörr

Finns det någon som kan visa Grind dörr, alltså avgränsning kattrum mm, vore trevligt se lite ideer

Tex parningsrum, Hanrum mmm

Kanske har ni länkar o annat

/ Carina

englagirl
2008-01-21 23:59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Carina.

Jag har gjort iordning två rum till "kattungerum" och "hanrum"

Det rum som jag har som kattungerum har jag gjort en "lucka" till så jag kan ha den öppen så kattmamman kan gå och komma som hon vill från v 9 då kattungarna fått sin första vaccination och innan kattungarna får springa fritt i hela lägenheten. Den är tillräckligt högt upp så kattungarna inte smiter.

Sen har jag ett till rum där jag ¨kan ha hanen ibland om han strilar eller om jag har löphonor och inte vill ha nån parad. Just nu har jag en ragdollmamma där med sina bebisar och hon är så beskyddande så INGEN får komma i närheten av hennes bebisar,då är det bra att hon får ha sin "fristad2 ett tag :-)

Däremellan så är det öppet för alla för det finns en massa skojiga klätterträd där inne som ALLA vill katter vill åt :-)

Lycka till i ditt byggande :-)

Hoppas att du får fler förslag,kanske man kan "apa" efter nån

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5f305755-c9b5-4065-b098-223e0d9881d7&Filename=nätdörr 1.jpg)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=148fca8c-ce05-44fd-b0c1-9a09d9c3d0fa&Filename=nätdörr rum 2.jpg)

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

heliotropes
2008-01-22 02:35
0

Jag har ersatt befintliga dörrar med liknande dörrar,men jag skulle nog rekommendera plexiglas nedtill på dörrarna,jag har sådana dörrar till mina två hanrum,men så har jag två andra rum som används till olika behov vid olika tidpunkter som barnkammare,tillfälligt parningsrum,karantän,mm.

På dessa dörrar har jag valt att ha heltäckt nedtill på nästan halva nätdörren med playwood,det har jag för att minska ev.stress,beroende på vem och vad rummen används till. Har man någon högre kattställning inne i rummet så ser dom ut,vilket är bra:)

Eva // medarbetare på Perser

Kittentotts
2008-01-22 07:29
0

Jättefina Dörrar Englagirl

Vad bra med lucka i dörren dessutom, men så kom en tanke, då din hona kan hoppa in o ut kan ju de andra detta med, springer inte de in då? Vissa honor vill ju ha sällskap, andra inte

Har just nu min hona i hage med sin bebbe, hon stormtrivs med detta, ingen går in t henne, de anser nog det privat, vet ej hur de tänker ibland:))

-------------------

heliotropes jag har också tänkt tanken med plexiglas nertill på vissa dörrar, har ju 2 rum som jag har för detta ändamålet göra ordning, sen vill jag ha t ytor jag ska ha till att stänga till vid andra tillfällen som då jag vill vänja in ny individ el annat, avgränsning. Men Plexi är bra som du skriver vid karantän el annat.

-------------

Tack för era svar, så kul få se lite utav era förslag, jag lär göra dessa dörrar själv nämligen också.

/ Carina

Annkis54
2008-01-22 11:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

plexi är så otroligt dyrt bara
jag kollade upp detta när vi byggde våra avgränsningar..
o det var dyrare än glas.
jag hittade då en "hårdplast" på en byggfirma…som var billigt o som funkar på samma sätt.
men…det kommer nog att bli byggt fler tillfälliga avgränsningar här hemma…så plexi kanske ändå kommer på fråga igen
fler svar o bilder hoppas jag att det kommer

denna "inhägnad" är vikbar..så att när den inte används så ligger den hopvikt tätt mot väggen
på bilden är det mina norsketjejer som är i lite karantän..när det flyttade hit. Gamla Bettan är med som moraliskt stöd.
Denna inhängnad har vi i vårt vardagsrum

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2008-01-22 14:57
0

Tack Annki!

Ja jag har sett din innan, det är en jättefin inbyggnad

Det hårdplastet du menar har vi också sett, tänkt göra dörrar med detta på halva innan, så det blir nog samma som vi sett innan om detta ska byggas

Vi har mkt planer just nu, våren ska ju tillbringas en del ute, vi ska bygga in vår altan med denna typ för det ska bli mysigt att se ut med:

Ovan ska det bli tak

Katterna ska ju kunna vara med oss ute

/ Carina

blackangel
2008-01-22 16:26
0

Vad duktiga ni är :) Själv försöker jag komma på nåt sätt att göra en bra utegård för hundarna till sommarenFundersam

englagirl
2008-01-22 16:44
0

#3 jaaaa alla kan gå och komma som dom vill så fort kattungarna fått sin första vaccination. Jag har inte kattungarna ihop med någon annan än mamman fram tills dess att dom är vacc med första sprutan.

Sen när det är dags att acklimatisera kattungarna med resten av gänget så vill jag ändå inte att kattungarna springer runt på den stora yta som det blir på än gång så då öppnar jag upp till kattmamman och dom andra och det har funkat jättebra. Sen finns det mammor som Majken som ALDRIG skulle släppa in nån annan då tar jag ut den mamman med kattungarna i köket och stänger så dom får vara med mig och mamman sen blir hon så van att nån katt smiter in lite då o då och sen gör det ingenting :-)

Jag har oxå plexiglas som jag hakar dit på dörren då jag har dom i "hemkarantän" te,x då jag köpt in en ny katt eller då den används som barnkammare. Funkar skitbra. Killen som gjort mina dörrar har tänkt på ALLT. Det går att trixa och byta ut på både in o utsidan så dom passar för många ändamål.

#4 dina vikdörrar såg ju oxå kanonbra ut. ska be "min" snickare att göra såna oxå, kan vara bra att ha :-)

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Kittentotts
2008-01-22 21:05
0

#7 Kan du skicka honom hit sen:))

Nä jag ska allt greja här hemma nu i vår

Nu har jag klätt min soffa, nu är kuddarna kvar bara"pust"

Pojkens kommentar va: Varför inte köpa en soffa istället? Är ju lättare:)) Ja de har alltid rätt, men jag va nyfiken på testa

/ Carina

Millan71
2008-01-23 00:18
0

Finns det sånna dörrar att köpa? Undrar eftersom jag själv har tummen mitt i handenHemlis

Kittentotts
2008-01-23 21:27
0

#9 Nä finns inga att köpa:))

Du får mäta och ordna detta precis som jag ska göra:))

Jag älskar snickra måla och hålla på, hade jag haft en förmögenhet så skulle här nog finnas snickar rum och hur mkt grejer som helst jag velat göra,

Ha fantasin så går allt, lovar du klarar detta, du behöver ju bara göra en ram, en regel i mitten, och så nät på:))

Jag tycker det är kul få ideer o tips innan jag börjar, därav denna tråden:))

/ Carina

blackangel
2008-01-25 13:35
0

"10 du får gääärna komma hit o snickra ihop en hundgårdFlört

Kittentotts
2008-01-25 17:52
0

#11 Lite långt bort bara:)) Men jag hade hjälpt dig om vi bott närmare

Hundgård har jag gjort flera ggr innan:)

Men du gör lättast i leta färdiga galler t detta på blocket, blir billigare, passar om man bor lantligt, men inte som jag bor i område

Klart du fixar det!

/ Carina