Ge Medicin, knep?
Tänkte jag skulle få lite tips från er andra
Jag är inte så van ge mina tabletter och annat
Någongång har jag fått göra det efter en operation el annat
Men mina katter som fått gjort ingrepp el så har varit så ursnälla, så detta har inte varit några problems alls
Har nu Lilla Vanilla som ska ha en avmaskning till, hon beter sig som hon hade rabies i att skumma ut allt.
Likaså har jag en som skulle behöva den här Linfrö koket mot hårboll, men jisses vilken Tiger det blir utav henne, skulle behöva mer händer än mina& johnnys ihop
Jag kan säga det är ett bekymmer som nu gnager i mitt huvud

Man tänker vad är jag för en? Herregud detta har jag ju gjort så mkt med avmaskning , p-piller mm, men hoppas ni har mer tips, fungerar inte med godbit, Vanilla tittar på mig med en blick som säger: Hörru du matte, tror du jag är så jäkla dum eller?
/ carina
Hm… vad svårt ! percy får medin nu och han hatar det, använder klor och annat. Vi lägger tabletten så lång ner i tungan det går. Testa en gång lägga den i tunga och ta lite vatten och skölja ner…
Man kan mosa den ..blanda med lite vatten i en liten mililiters spruta och spruta försiktigt in.. blanda i god mat brukar inte riktigt gå hem på alla.. men jag har en som älskar Hill`s A/D mat och då går allt ner 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag brukar göra såhär när jag ger mina katter p-piller (el annan medicin), då sätter jag mig på golvet med katten mellan knäna, sen öppnar jag munnen med vänster handen samtidigt som jag "slänger" in tabletten så snabbt och långt ner som möjligt, stänger igen munnen och håller försiktigt om huvudet med vänster handen och kittlar katten på halsen och hakan med höger handen. Kittlandet får dem att svälja. Efter att de har svalt får de godis, både för att muta dem och för att garantera att de verkligen svalt och inte luras
.

hehe ja mina gullungar förvandlas till riktiga rabiater så fort jag ska ge dom avmaskningsmedel eller annat…jättesvårt e det men har då min man till hjälp,han får hålla i dom o så kastar jag in tabletten eller sprutar i medicinet…

Linfrökoket har jag gett mina nu med spruta, funkar jättebra.
Antibiotika mosar jag och blandar med en klick räkost som dom älskar.

Hmm allt detta är alltså prövat
Lillan beter sig alltås som rabiessmittad, tar jag tablett blandat med vatten gör hon likadant, på vägen så kan jag tala om det bits otroligt med, och slåss gör hon med:))))))
Gällande detta för få upp hårbollar har jag snart gjort allt i min väg för få i detta på min ena tjej, med sked, med spruta jag klippt så stort hål i att få i det med, men men
Jag är helt orädd gällande klös,bett, mmm aldrig haft problem med detta, men..det ska ju ändå i dem:))
Ska fortsätta jobba imorgon med dem båda, hur jag ska göra vet jag ännu inte. Tänkte måste få tips, mer mer mer liksom
#1 Ja detta brukar fungera på normala katter
#2 så har jag ju gjort, men inte haft A/D mat, men jag har haft fläsfile,nötfärs mmm
#3 Eva du ger mig det typiska tipset, det jag alltid i vanliga fall har, brukar ju fungera liksom
#4 Ja detta kan ju gå, och vi har som sgat även provat detta, fast jag avskyr ta till hjälp, detta brukar förvärra saken då man är 2
/ Carina

P-piller-mosar jag och blandar med Makrill på tub från Abba!
Andra tabletter-stoppar de längst bak i munnen och har en spruta med vatten och trycker i det för att de ska svälja utan att spotta ut tabletten!
Mina bästa "stalltips" i detta ämne!

Tror att det handlar om att hon är i trottsåldern och behöver få klart för sig vem som bestämmer. Vissa är starkare där en andra. Så jag tror inte det handlar så mycket om teknik. Detta är för många också en vanesak. Jag personligen kan ha en liten övergång till p-piller när det haft en kull. Då vanan försvunnit något som varit borta i ca fyra månader. Lycka till och se till att du vinner. Linda mukt och försiktigt in henne i en handuk, så hon inte rivs. Det är lättare att skicka bestämdhet då. Vara två är ingen fara när vi ska tala om för dem hur det ska se ut. Vissa individer tycker olika om preparaten också ett tips är att ha flera hemma. Jag har varit med om att ge lakritspencellin till barn som hatar lakrits och som gått alldeles utmärkt med jordgubbssmak.
Jag fick ett tips av en veterinär hur man kan göra om tabletten smakar pest. Smörj in den med smör, lägg den sedan i frysen. När du sedan stoppar den i kattens mun så glider den mycket lätt ner. Här fungerar detta sätt utmärkt!

Det finns ju MYCKET enkla knep att avmaska!!!!
Varför köper du inte SpotOn på apoteket mot avmaskning då droppar du ju bara det i nacken så är det klart :-)
Lycka till
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Tack för alla tips!
Jag tyckte faktiskt #9 va det bästa jag hört på länge, detta måste jag bara testa
#10 Spot On är väl det man lägger på huden vad jag förstått, detta har jag gett hundarna
Men det finns kanske t katter med ja, hmm så rädd de slickar i sig detta, ja inte den som får utan de andra runt, men ja det va ju alternativ
Tack Tack!!!
/ Carina
#11 Gabbe fick äta Flagyl ett tag när hans mage blev förstörd av den starka medicinen. Enligt veterinären så smakar Flagyl i tablettform avskyvärt. Hon tipsade om detta. Jag liksom trycker på lite smör runtom den kvarts tablett som han ska ha. Sedan får tabletten ligga i frysen. Då går det lätt att peta ner den i halsen. Innan så spottade han ut flera ggr och fradgan bara stod om munnen på honom.
Jag ger alltid linfröavkoket med 2ml spruta i munnen på mina katter, fast vissa dricker t o m själva från en tallrik ibland. Man behöver inte låta det bli för tjockt och segt, då tycker de ofta att det är alldeles för äckligt att få i munnen. Ta lite på fingrara och känna att det känns lite "glidigt" eller hur jag nu ska förklara det…Ju längre det står efteråt dessto segare blir det.
Vad det gäller tabletter så har jag nu gått över väldigt mycket till att använda en tablettgivare. Då kan man ta det lite lugnare än att "snabbt slänga in" tabletten. Man lägger den helt enkelt så långt bak på tungan som möjligt. Den här modellen har vi, den finns på apoteket. 
Det finns också en sorts "hjälptablett" som du kan dela och stoppa den andra tabletten i, den ökar salivproduktionen och är lite klibbig så att de inte kan spotta ut den så lätt utan sväljer istället. Kommer inte ihåg vad den heter nu, men förpackningen är som en vit liten papperspåse.
Ibland doppar jag tabletten i olja, typ vanlig matolja eller vetergroddsolja, det gör också att den glider net lättare.
/Lotta
/Lotta

Ingen risk att nån annan hinner före att slicka bort nånting för det går direkt ner i huden där du droppar det.
Har använt detta i många år utan biverkningar och jag anser att detta är det bästa på marknaden :-) enkelt smidigt och utan stress för katten.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Nu har jag kommit på vad "hjälptabletterna" heter…Easytab, tror jag, är väl bäst att tillägga 
/Lotta

Hade en katt förr som var jättebra på detta att ta sin medicin och andras också om jag inte var vaksam. Men det räckte att jag lade tabletten på bänken och pekade på den. Så gick hon och åt upp den. Lite tokigt för kattgodiset var hon inte pigg på. Men jäst tabletter var ok också.
Jag blir väldigt nyfiken på det här med Spot on! Gäller det alltså avmaskning? Jag har så svårt att föreställa mig att det skulle funka mot mask i magen!? Men otroligt att det finns. Jag har aldrig noterat det på apoteket. Mina katter har aldrig haft mask vad jag vet, men avmaskar gör man ju ibland i alla fall..nu senast kattungarna.

Numera finns det ett receptbelagt avmaskningsmedel för katt (Profender) som spot-on. Medlet droppas på huden i kattens nacke. Ett alternativ för de katter som är svåra att få i t ex tabletter. Pipetterna finns i tre olika storlekar; för små katter (mindre än 2,5 kg), för medelstora katter (upp till 5 kg) och till stora katter. (Ska ej ges till kattungar yngre än 8 v. eller till de som väger mindre än 0,5 kg.)
Jag har börjat använda den på kattungar innan dom flyttar hemifrån,enkelt och inget stress för kattungarna.
Veterinären rekomenderar det framför annan avmaskning.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#0 Köp en tablettgivare fån apoteket som simzonites tippsade om, den fungerar jättebra!
Jag hade problem med Calle att få ner anibiotika, men med den gick det bra. Hade då brövat att krossa tabletten och blanda med mat - fungerar ej, Lägga tabletten i smör och stoppa den i frysen - fungerer ej.
kissmekate.blogg.se
spot on tror jag att jag ska testa nästa gång det blir dags
gud så lätt
men då är det väl svindyrt förstås. hehe
trixet med smör o frys..kan man ju testa på andra tabletter
låter faktiskt käckt

#Det är smidigt,men dyrt,kostar 114kr/2doser för minsta storlek på katt.
#21..hehe..tänkte väl det
nån 1000 lapp för en kull hehe..eller behövs det bara en dos hmmmm??

#21 det va lite dyrt:))