Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 758 ggr
Trini
0

Att sälja kattungar

är inte det lättaste!!! Sååå många mail och sååå många telefonsamtal. Några vill bara bubbla och är inte så intresserade, andra vill så gärna ha, men jag är osäker på om jag ens vill ha hit dem. Några är jätteseriösa som man hoppas på, men som aldrig dyker upp.

Nu senast var det en som ringde som hade två fertila katter, en hona och en hane och ville ha en hona av mig. Jag frågade om hon hade planer på avel, och det hade hon. Jag tog förstås för givet att hon då hade perserkatter. Senare efter en pratstund visar det sig att hennes katter är blandraskatter. Jag blev lite paff och försökte förklara att de flesta raskattuppfödare inte anser att det är rätt att bedriva blandrasavel, då det finns så mycket hemlösa katter som behöver hem i första hand mm mm. Hon kontrade med att det faktiskt finns de som inte vill ha en renrasig katt. Jag visste att det inte var värt att diskutera och lägga en massa tid på detta telefonsamtal. Jag sa att jag inte säljer en katt om hon ska ha ungar med den. Hon sa att hon kanske återkommer, verkade inte ha förstått att jag inte säljer till henne. Nu oroar jag mig ju för att hon "anlitar" någon som ska köpa katten, och hur skulle jag i så fall kunna ta reda på det?? Detta ger mig magont!!

Som tur är har ett par jättemysiga tjejer /tanter ringt som jag nu hoppas på, men vi får väl se. Det är ju ett tag kvar till flytt också.

Jag antar att man blir mer smidig efter några kullar.. på att genomskåda människor tidigt och ha bra vita lögner att ta till i värsta fall…

Hejja hejja alla uppfödare som orkar med detta projekt att sälja kattungar (inklusive mig själv :) )

billyboy
0

Ja du, det är aldrig lätt detta! Hoppas det löser sig! Vänta på magkänslan…

blackangel
0

ja försök gå efter magkänslan tror man vet då man hittat rättFlört. Ska jag säga då den ena ungen bor hos syster o den andra vart kvar hemmaHemlis

miascharming
0

Hallå Trini !

Nu slåg du huvudet på spikenHemlis

Ja ..inte är det det lättaste det här med kattkungeköpare Skrattande

& det känns så ledsamt att man till slut börjar nya kontakter med misstankar om …att vad är det för fel? skall dom ha till avel ändå..trots att dom säger sällskap ?

Lite misstänksam blir man PGA- allt som du skriver om.

Är inte alls avundsjuk på dig som har några fler katter än mig att sälja SAMTIDIGT!!

Själv så har jag sålt en , den andra är " on hold " ett litet tag.

Önskar dig lycka till…& mycket tålamod..DET BEHÖVS Fot i munnnen

Håller tummarna för att du hittar bra hem till dina bebisar.

Natt natt // Mia

Pion
0

Trini, vill ge dig en liten varning där! Det finns en person som är vida berömd som även diskuteras på en annan sajt som har just blandraskatter och söker raskatter, är väldigt trevlig och anlitar även andra att köpa katt till henne.

Hon har just nu MCO + blandras Perser-Birma och skogis. Finns i Jönköpingstrakten.

Var detta inlägg fel så får den som sköter forumet ta bort det,vill bara varna lite här.

manbukten
0

Ja detta är baksidan av det hela. Sälja skulle vara roligt men så är det inte alla gånger. Men det varierar mycket från kull till kull. Ibland är det massor av seriösa köpare och ibland undrar man varför det svarar överhuvudtaget.

Lovebuffen
0

Trini!

Det du kan göra för att ev. stoppa henne att anlita någon annan att köpa din kattunge är ju att kolla upp vart de som ringer dig och vill köpa en kattunge bor och vad de heter (ber om fullständigt namn och adress) och om det t.ex. ligger väldigt nära där hon med blandraskatterna bor, detta via hitta.se eller eniro. Faktiskt ett bra sätt!

Be om någon referens.

Man kan inte vara NOG för försiktig har jag insett!! Ledsen

simzonites
0

Var noga med att tala om att du kommer att följa upp dina katter i de nya hemmen MYCKET noga! Sälj helst till dem som inte bor allt för långt bort så du kan ha lite mer koll. Kanske det avskräcker någon av dessa oseriösa lurendrejare Ledsen

/Lotta

Kittentotts
0

Ingen lätt uppgift sälja

Men känn ordentligt efter då de kommer på besök, ta en fika och prata i lugn o ro om allt möjligt helst, man brukar få en uppfattning tillslut. Säg åt dem efter besöket att du och den som är intresserad nu ska tänka igenom allt så det känns rätt, så kan ni höras igen, om inte ni har för långt. Är du minsta osäker och du känner dig osäker el inte vill, be dem om att få återkomma, ta ingen handpenning framförallt. Ibland är det lättare ringa sen och tala om att det kändes inte riktigt rätt

/ carina

MonicaLagerquist
0

Jag låter aldrig någon tinga katt medans dom är kvar.Man får komma hit och titta och sen hörs vi efter ett par dagar när både dom och jag fått tänka efter.

Stolt ägare till tre La permer

miascharming
0

# 8 # 7 # 6  Era råd är bra.

Har också lärt mig att man kan inte vara nog försiktig.

Har fungerat här. ( Hittills )

Dom får komma hit på en fika…titta på kattungarna..sedan bestämma sig.

Som regel tar vi inte heller hanpenning.

Ibland vill dock den nya ägare lämmna en handpenning ..för att känna sig säker .. om så är fallet …..så brukar vi göra det på ANDRA besöket om allt känns rätt.

Men det är skrämmande hur MÅNGA oseriösa köpare det finns.

Jag upplever EXAKT samma sak som Trini.. SÅÅÅÅ många mail …SÅÅÅÅ många samtal….så jag gissar på att dom ringer runt ..tills dom  till slut hittar någon som vill sälja en katunge till dem.

Lycka till alla kattungesäljare,

// Mia

Trini
0

Puh, just nu sitter jag och är lite skakad av ett samtal..och en ev kattungeköpare som först verkade så seriös och bra, men som nu verkar mer och mer virrig…

Är tacksam för era tips och råd!!

Idag var en tjej här, jag bad henne att inte ta med handpenning, men hon var jättego och hade två perser redan. Skulle kastrera och ha som sällskapskatt.

Detta är så tidskrävande och jobbigt psykiskt att jag inte tror att det blir mer kullar faktiskt, som jag känner nu i alla fall!

Kittentotts
0

#11 Klart du ska våga igen!

I början visste man inte alls hur man skulle göra, idag har man liksom mer säkerhet i allt, man vågar säga ifrån

Jag hade tex en som skulle köpt en katt utav mig 2006, de betedde sig så illa per mail med idiotiska frågor mmm, märkte att de dessutom skulle avla fast det va en sällskap, de hade varit hemma hos mig och va helt annorlunda då, de hade betalt handpenning, jag sket totalt i detta, betalde tillbaka den, hörde aldrig mer fr dem

Hellre tar jag skit o annat än ger mina kattungar fel hem

Du fixar detta!

Ett gott råd: Kolla email adressen, ibland kan de ha fler namn men vara samma person bakom, de som kan vara envetna

Fråga gärna oss andra om de som säger sig ha en katt innan el du är osäker, maila oss, oftast kan någon veta vem personen är

Om de har perser el en raskatt, be dem få ringa uppfödaren som kan lämna referens på dem

Kram ! / Carina

Annkis54
0

hur kollar man emailadress??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan71
0

ja hur kollar man e-mailadresser?det kan man väl inte göra,eller? Vi säger om mn nu säljer till någon som verkar jätte bra och senare visar det sig att den personen bedriver då blandrasavel på katten,man kan väl inte göra någonting då,eller? Iaf inte enligt lag vad jag förstått..rena drömmen vore ju att kunna sälja alla sina små till människor som man redan känner men ibland måste man ju sälja till okända…givetvis kollar man upp dom så pass mkt som det går men sedan kan man ju iaf inte vara 100% säker…usch vad har man igentligen gett sig in påHemlis