Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3605 ggr
Marita-L
2008-01-20 21:37
0

nosar

Hejsan alla här ute !
Jag sitter å funderar på det här med nosarna…hur svårt det kan vara att se på en liten kattunge hur näsan kommer att utveckla sig som stor…

Jag menar du kan ju se på en liten att det har stora öppna näsborrar men sedan vid 5-6 månader så händer det något och under hela uppväxen så växer allt och det ändå kan sluta med trång näsor…

Det verkar så att man måste även titta hur linjerna är på just hur näsorna brukar utveckla sig..

Jag har precis pratat med en vän som inte riktigt vågar..nos speglen är liten men näsborrarna är stora..hur kommer den utveckla sig tro..hm…jätte svårt..

Själv har jag haft en avkomma som hade stora öppna näsborrar stora som riktiga hål…men ändå vid vuxen ålder så är den lite för trång..köparna har inte behövt operera men själv gillar jag inte det jag ser..

Hur tittar man ? Liten nos spegel = trång nos? Fast näsborrarna är som stora hål?

Stor nos spegel…ändå trång nos!?!

Hm…lite funderingar från mig…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2008-01-20 22:23
0

Ja du det där är ett mysterium tror jag… Vi har (lr ja han har flyttat till ett sällskpas hem nu som kastrat) en hane som när han var liten hade stor rejäl nosspegel med stora fina näsborrar.När han var ca 1 år hade hans nosgångar blivit så trånga att vi var tvugna att operera honom. Vi led så med honom för han kunde inte andas ordentligt, låg med ansiktet uppåt o sov, lät om honom jämt, han kund einte leka med de andra katterna mer än max 5 min sen var han så andfådd o inte kunde andas att han fick lägga sig ner o flåsa med munnen.Riktigt synd var det om honom.Operationen kostade oss ca 6000 men det var värt varenda krona för gud vad glad han var efteråt.Blev som en kattunge på nytt! Tex så började han sova under täcket igen som han älskade och gjorde när han var kattunge..
Hans kullbröder har aldrig haft några problem och inte hans mamma o pappa heller. Och vad hans uppfödare sa så hade inga katter i de närmsta leden bakom trånga nosar heller.(om det nu var sant förstås…)

Vad jag har märkt så beror inte det trånga så ofta på just noshålorna utan på att nosgångarna bakom är för trånga.Det sa veterinären som opererade vår katt oxå. Jag har sett(hört) perser med lång nos som är väldigt trånga i nosgångarna och som låter som de ska kvävas ungefär så de kan inte bara bero på noslängden heller…

Så som sagt detta är inte lätt att förstå sig på tycker jag…Men jag skulle aldrig avla på en katt som är trång ändå eftersom man inte helt hundra kan veta om det ärvs ner lr inte…

Det var mina funderingar på detta, kunde blivit ännu längre för jag klurar ofta på detta…. Cool

Mvh
Pethra

Kittentotts
2008-01-20 23:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja detta är mkt svårt

Man kan ibland se när de är små, ana kan man om man vet hur det kan se ut.

Själv fick jag ju en kille med detta:

Som man ser på bilden så har han ju faktiskt hål, men han betedde sig annorlunda mot sina syskon, hade svårt äta, ville man skulle torka nosen innan han åt mmm, letade liksom luft med huvdet bakåt ofta

Han genomgick en näsvidgning, kostade 1500:-, de spolade hans näsgångar, dessa va inga stopp i el annat som satt i vägen

Men om jag idag ser att en näsa är smal, långt in, små näshål mm då vet jag problemet kan komma.

Jag skulle aldrig para den kombinationen igen, hade provat först med annan hane på mamman till denna unge

Visar det sig sen det kommer mer med detta, då tar jag helt enkelt ut honan ur aveln

Om hanen visar sig ge detta med fler honor, då tar jag honom ur aveln

Men det är svårt veta om en unge som ser bra ut blir trång längre fram, mkt svårt

/ Carina

manbukten
2008-01-21 07:58
0

Jag personligen tror att det är två fenomen.

Trång näsgång eller tilltryckt näsgång. Och även tårkanlernas funktion. Och trånga näshål. Det är många detaljer på en plog.

Inga katter ska tas ur avel för en individ som inte visat vara genetiskt. Att bli till som individ (foster) är tusentals procceser som ska fungera och mycket kan bli fel på vägen. En känd forskar sa "att det är ett under i sig att så många blir bra, med tanke på oddsen" Ända gången vi kan med säkerhet kan säga att det finns genetiskt, är om många individer drabbas av samma sak. Det handlar ju också om hur många av ett visst antal. Och alltid ha med fler riskfaktorer och fördelar. Tror att det kan skada rasen med snabba och allmänna bedömningar om vad det än må vara.

Dessutom är det svårt att göra denna diskution på ett forum. Då detta med näsor har så otroligt olika innebörd av personlig läggning.

Min personliga åsikt är att alla katter lämnar någon individ som inte är perfrekt. Och ett avels arbete består i att titta på många faktorer och väga för och imot. Men en sak vi kan göra är att inte använda just dessa individer i avel. Och har också förstått att många länder eller kontinenter har denna spolning och opertion som standard. Så den största riskfaktorn som är jätte viktig för linjerna (nya linjer) är faktorn att vi kan få in nya åkommor som vi inte känner till.  Har sett detta fenomen i många sorters avel. För att bredda avelsbasen måste vi ta risker att få in något nytt eller förstärka. Viktigt är också ärligheten i detta, men detta är en så svår fråga eftesom vissa sitter och passar på varandra i rent förgörande syfte. Snabb-bedömningar och klipper till och baktalar utan att personen ifråga får möjlighet att förklara eller försvara. "Lämna fakta" Och den faktorn är allra farligast för vår ras. Alla raser. Jag har kommit underfund med att dessa diskutionerna vi har här är mer skadliga än bra. Ur ett felvinklat perspektiv.

Allt handllar om gentikkunskaper och ett sunt förnufft att aväga för och imot. Gällar alla åkommor.

Marita-L
2008-01-21 10:02
0

#3 Förstår precis vad du menar och det man skiver kan läsas och uppfattas på tusen olika sätt..tyvärr så kan det bli helt fel.

Jag håller med dig i mycket i det du skriver.

Ni får gärna skriva..jag tycker det är jätte intressant at höra hur andra tycker och upplever detta med nosar… hur ni tittar osv..

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Boromir
2008-01-21 10:29
0

Det är nog viktigt som ni säger, att inte enbart se till utsidan. En riktig stickkontakt behöver inte innebära att det är öppet och fint hela vägen. Men, det är ju svårt att veta hur kattungen ska utvecklas. Jag hade bokat en exotic i Norge och han såg hur fin ut som helst då han var liten, som tur var så väntade vi på att de permanenta tänderna skulle komma och så skulle han ställas innan leverans. Det visade sig att han fick rätt ihoptryckta näshål, trots att ingen av föräldrarna hade det. Så nu sitter jag här utan exotic….Gråter.

På de senaste utställningarna jag varit har domarna varit mycket petiga med hur nosen ser ut, katter med trånga näshål har inte gått vidare.

Bart
2008-01-21 12:24
0

Jag har en persertjej med liten nosspegel, inga stora näsöppningar.MEN hon är inte trång,snörvlar aldrig eller låter öht,inga rinniga ögon heller.Så det beror säkert mer på hur de ser ut på insidan än på utsidan.Smulan,min blåsköldpadda,var lite snörvlig och hade lite rinniga ögon som kattunge,men aldrig sen.Hon har inte heller så mycket näsa men andas bra ändå.Dessa 2 är ju 5 åringar så de föddes innan de större öppnare nosarna blev vanligt.Halvsystern till den första,däremot har rinniga ögon och är snörvlig av och till.Hon har samma typ av nos som de  båda andra,så jag gissar att hon ser annorlunda ut på insidan helt enkelt.(Hon har inte avlats på)

Kittentotts
2008-01-21 13:22
0

Visst finns de som har små nosar utan problem

Fast idag skulle jag aldrig sälja en med liten nos t avel

Och visst kan de med öppna noshål få problems, men de är mer sällsynt

Jag är för öppna breda näsor i avel

/ Carina