Vad innebär doldafel försäkring
Jag funderar på vad man kan få ersättning för via dolda felförsäkringen? Vad jag förstått så gäller den efter vet.besiktningen innan bebbarna säljs. Gäller den t.ex. om honan inte kan få bebbar, om hanen blir kryptochid (hm stavning), njurfel, hjärtfel. Gäller den vid sjukdomar som anses ärftliga? Är det någon som haft nytta av försäkringen? Någon som fått avslag?
Katarina

Agria Dolda Fel
Agria Dolda Felförsäkring ingår i tilläggsförsäkringen Agria Avel Honkatt, men kan även tecknas separat.
Försäkringen ersätter när du som uppfödare blir ersättningsskyldig för dolda fel. Försäkringen tecknas för kull som är registrerad och inte uppnått 15 veckors ålder.
Levererar du en kattunge som under de tre första åren visar sig ha en sjukdom eller en defekt som bevisligen fanns redan vid leveransen, måste du ersätta köparen. Ett dolt fel kan vara allt från en infektion till allvarliga medfödda fel. Dolda felförsäkringen skyddar dig mot dessa kostnader. Försäkra kullen före 15 veckors ålder!
Varje katt försäkras till sitt försäljningspris. Då har du ett skydd motsvarande kattens försäljningspris både för veterinärvård och för dödsfall.
Observera att det är viktigt att köparen även har en enskild försäkring för kattungen i Agria. I de fall veterinärvårds-kostnaderna vid behandling av ett dolt fel överstiger kattens försäljningsvärde lämnas fortsatt ersättning från den enskilda försäkringen i Agria. Det är en förutsättning att kattungen är veterinärbesiktigad och levererad inom sju dagar från besiktningen.

Jag satte in agrias för få en liten överblick över deras sätt skriva.
Men jag har aldrig behövt nyttja den mer än på en liten kille jag lät vara kvar hemma och som sen visade sig ha ett medfött fel, efter obduktion mm fick jag ut hans livvärde
Detta med försäkringar är ju liksom lite klurigt har nog många förstått, tycker det är svårt veta vad försäkringsbolaget ersätter egentligen, svårt ibland få ut det man tycker man borde ha rätt till.
Men om du vill ha ut som tex om en hona/hane inte kunna gå i avel pga den inte ger smått el annat så ska ju du själv ha en avelsförsäkring som tar denna utredning som ska bekräfta felet
Hjärtfel är ju ett dolt fel
Njurfel ibland, men inte alltid vet jag av ett annat fall, där är lika viktigt ha egen försäkring
Någon av försäkringarna ska ju ta felet, antingen ens egen el dolda felen, men man ska veta att vissa saker tar ingen försäkring, knepiga saker detta
Idag har jag Agria plus på alla mina då den täcker mer än Bas, mer kan man ju inte göra, och naturligtvis har jag Avel, Smittskydd också
/ Carina

Måste man alltså som köpare försäkra i samma bolag som uppfödarens dolda felförsäkring är tecknad i?
katarina

Nej måste man absolut inte
Men.. ifall det skulle bli bråk som jag vet det blev en gång då en kattunge sjuknade in, deras bolag ansåg det va dolda fel som skulle ta det, men uppfödarens dolda fel försäkrings bolag ansåg inte samma, tänk om de hade haft samma den gången, men detta slutade med att ingen ville betala
Hade ju i det läget varit bäst med samma, men inget som man måste ha alls, alla väljer ju själva sitt bolag
lGäller den t.ex. om honan inte kan få bebbar, om hanen blir kryptochid
Här ju din avelsförsäkring som går in å täcker
Denna kan också kanske ses som ett dolt fel..
Om du har köpt en katt till avel och det visar sig att den inte är fertil efter en fertilitets undersökning…så måste ju även uppfödaren ta ett ansvar..och ge dig en ny katt…om inte detta går via din avels försäkring då förstoss..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#5 Ja man tycker dolda felen skulle gå in ifall man köpt den t avel, men tror du verkligen detta marita?
Vet ju en hona jag hade som inte skulle gå i avel mer enligt veterinären o utredningar , de svarade mig att hon duger som sällskap, ja man vet ju aldrig med dessa försäkringsbolagen, jag tycker därför det är viktigt både uppfödare och köpare har riktiga försäkringar, för en av dessa ska ju ta felet, men vad jag hört får du bara ut på en utav dem, hmm jag litar inte på någon länge gällande försäkringar hit o dit, men man ska ha dem, för visst har man fått ut på dem i många fall
Inget försäkringsbolag vill säga vad som ersätts via Dolda felförsäkringen eftersom de i första hand vill att det ersätts via den ordinarie försäkringen. Man behöver inte anmäla kullen till Agria om man har honan avelsförsäkrad. I t ex SveLand så måste man anmäla kullen, vet ej hur de andra bolagen gör.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

#7 Nä jag förstår de inte vill tala om det, dessa försäkringsbolag
Men då jag hade en liten hemma som visade sig vara mkt mer efter sina syskon den gången, jag va inne med honom 2 ggr efter att han va förlamad i sina bakben, han fick vitaminer mmm, men han blev bara sämre. Hemska va att han bli 16 veckor innan de riktiga symptomen slog till, han hade en vattenskalle som de sen upptäckte via obduktion.
Tur är man är uppmärksam på deras sätt fr början, han va liksom med på allt, men då de andra lekte så satt han och tittade på dem, han va sen med äta mm, men annars märktes inget konstigt.
Denna gången försökte Agria slippa betala livförsäkringen på honom, man måste ha sålt dem för få ut via dolda fel sa de, jaha sa jag, men jag har de som hemskt gärna vill ha denna gossen, han va ju mkt speciell med sitt ena öga i blått(oddeyed) en pojke som berörde oss alla, och jag va vansinnig då inte Agria ville ersätta, men de betalde sen ut
Här är vår lilla Kasper som vi fick ta bort tillslut:

#8 Vilken sötnos! Oddeyed är så fint. Man måste verkligen stå på sig gentemot försäkringsbolagen.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Carina..nhää jag har svårt att tro det men AVEL s försäkringen skall ju då gå in å täcka tycker jag…om det visar sig efter en fertilitets undersökning att katten steril..

#10 Håller fullständigt med dig i detta, så du får inte tro jag menar du har fel el så, bara att dessa försäkringar är omöjliga att beräkna i vad de täcker el ej förrän det händer något. Man ska också komma ihåg att många avslag som överklagas får sen sin rätt, så får man nej t ersättning ska man överklaga"ALLTID"
#8 Ja han va så söt vår Kasper, ingen förstog trots 3st veterinärer, bara obduktionen kunde ge oss svaret

Nu läste jag tokigt Marita, ja visst ska en avelsföräkring täcka om en utredning gjorts. Men man får inte tro en dolda fel tar det, antar försäringsbolaget anser om man köpt katten t avel ska det finnas en avelsförsäkring på katten. Om inte det finns så vet jag inte, men man borde ju ha denna försäkring på alla avelskatter med tanke på annat med som kan hända vid avel
Ja går det inte på dolda fel försäkringen eller inte heller avels försäkringen så får man ju hoppas att Uppfödaren kan hjälpa till där…

#13 Ja det tycker man ju, känns ju som att har man sålt en katt t avel så ska den ju kunna andvändas t detta också
Det är väldigt olika vad Avelsförsäkringen täcker.När jag tog Stella ur avel pga hennes hjärtfel fick jag inget på hennes avelsförsäkring PGA att hon inte bevisligen var fertil då hon inte haft kattungar.Hede jag parat henne med den hankatten jag hade henna slagit ihjäl kattungarna så hade jag fått ut på avelsförsäkringen.Jag har IF till mina katter.
Jag tror att Dolda Fel försäkringen är en mycket överreklamerad försäkring som inte på långa vägar täcker upp vad man tror.
Stolt ägare till tre La permer

#15 Ibland kan man ju undra hur de tänker. Har varit med i ett fall också där det varit liknande, ej hjärfel men annat som gjorde honan togs ur aveln, men de ansåg inte hon fätt tillräckligt många ungar med fel på, detta trots veterinären gjort utredning att så va fallet

Jag undrar, min hane har varit sjuk i stort sätt sen vi fick honom, men han hade UA på allt på vet undersökningen som gjordes två dagar innan vi köpte honom.
Han har som en förkylning, svårt att andas för han har gulgrönt snor/var i näsan.
Vi har varit många gånger hos vetrinären. De har sagt att det kan vara kroniskt.
Om det visar sig att det är kroniskt, är det ett dolt fel? Vad innebär det för mig då?
kissmekate.blogg.se
#17 Hur gammal är din katt? Tyvärr har jag själv dåliga erfarenheter av vaccinationer sóm kan leda till besvärliga förkylningar, hur länge har ni haft honom och hur länge sedan är det han vaccinerades?
/Lotta
#17 just detta vet jag att Agria inte betalar ut något på dolt fel eller avelstillägg..tar du sedan bort honom/henne pga av detta så får du inte heller ut någon livförsäkring.
Grönt snor = bakterier… kräv att få en RIKTIG antibiotika som tar från djupet…när han har återkommande förkylningar.

#18 Han fyller 1 år i dag. Så jag har inte vaccinerat honom, utan han är bara vaccinerad de två gg från uppfödaren.
#19 Jag har haft Synolox(2 kurer), Ampi vet, Baytril sammtidigt som jag fick Prednisolon Pfizer. Sen har de röngat lungorna, sövt ner honom och spolat näshållorna och kickat in för att se om det hittade något.
Men ska nästa vecka till Strömsholm på magnet röngen.
kissmekate.blogg.se
#20 Ok, då är han ju inte kattunge precis. Jobbigt att han har så mycket besvär.
Han har gått på mycket antibiotika förstår jag…och även kortison. Som djuromeopat kan jag inte låta bli att säga att ibland blir resultatet att sjukdomen trycks längre och längre in i kroppen. Missförstå mig inte jag ger antibiotika till mina egna katter också när det behövs. Men inom homeopatin jobbar man för att stärka individens livskraft så att kroppen kan jobba för att läka sig själv. Det bästa vore om veterinärmedicin och homeopati kunde samartbeta som de gör i många andra länder, här ligger dock Sverige långt efter.
Blir intressant att se vad magnetröntgen visar på.
Nu kom vi ifrån trådens ämne lite…
/Lotta

#21 Finns det medicin inom Homeopatin som ta en rejäl förskylning? Skulle vara intressant då så många nu är förskylda efter vaccinationer att veta, men även de som är utan att ha vaccinerats(små)
#20 ja då förstår jag att han har provat en del…hans imunförsvar är nog inte på topp..usch vad tråkigt.