Perser iFokus

Perser

Etikett: ot-allmänt-prat
Läst 5351 ggr
Kittentotts
0

Lite om oss på perser i Fokus

Tyckte det kan vara kul att vi får veta mer om varandra på Perser i fokus.

Så första frågan:

1)När skaffade du din första Perser/Exotic?

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta?

3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull?

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv?

6) Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med:))

7)Har du ställt ut ?

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet?

9)Har du fler intressen/Hobby?

10) Har du fler husdjur?

11) Familjen består utav?

12) Vart bor du i landet?

De frågor ni inte vill svara på el så, hoppa över bara, lite kul att få veta/lära känna varandra lite mer här bara

Vet det finns en sida på oss med foton, men om man vill så kan det ju vara kul ha med detta också i samband med alla frågor

Dockan
0

SkrattandeDet var en kujl greuj,det ska jag svara på imorgon,LenaFörvånad

Hälsningar LENAGlad

krasivis
0

Bra också att putta upp tråden med fotona!

krasivis
0

Jag köpte min första Exotic i september 2006 och det var Brummelisa´s Tinkerbelle.

Mitt stamnamn är S* Krasivis och det registrerades i november 2006.

Tingeling var dräktig i december förra året men födde på dag 50 och det gick inte bra.

Här finns sex st katter inkl huskatt.

Före detta hade jag en huskatt som blev 14 år. Jag tycker mycket om djur och syssla med djur.

Min hemside adress är: www.krasivis.se

Ja, jag har ställt ut flera gånger.

Vi bor i ett stort hus på landet, min  man vår son och jag.

Vi sysslar med missionsverksamhet gentemot fattiga människor i Baltikum. Vi har en ideell förening på kristen grund, där ingår även en secondhandbutik.

Här finns också två st hundar, Norfolkterrier, en kastrerad hane och en tik.

Jag bor i Kvicksund.

Kittentotts
0

Jag skaffade min första Perser 2001, det va min då 15 åriga dotters högsta önskan, min väninna hade en blå perser som Anna va så kär i.På Annas 15 årsdag kom en Perserkille hem vid namnet Kahlua

Vi fick vårt stamnamn 2002 som är Kittentott´s

En del kullar har vi haft nu, tror vi är uppe i 14 st och i dagarna väntar vi den 15e

Idag har vi 7 Perserkatter & 1 Huskatt

Innan jag hade uppfödningen så arbetade jag med Djurskydd, vi har också gått mkt hundkurser med våra hundar, katter jobbade jag med i djurskyddet men störtsa delen va att kontrolera hem och ta hand om djur som hamnat i fel händer.

Det som fick mig bli uppfödare va att jag fastnade helt enelt för Perser då vi hade inne 3st på Djurskyddet under de åren jag va där, jag sa alltid att en sådand ska jag ha en dag, tyvärr så va de perser vi fick in så illa är vi fick in dem, uttorkade och mkt sjuka. Men jag hade faktiskt inte en tanke på bli uppfödare först, detta växte fram efter en del utställningar jag va på, där jag också hittade min hona

Vår hemsida: www.kittentotts.se

Vi har ställt ut en hel del jag & dottern, men jag ser mig inte som någon erfaren utställare ännu

Vi bor idag i ett Parhus i centrala kungsbacka, hemma finns nu kvar: Jag Carina,Min gubbe Johnny & minstingen Jimmy 10år, Vi har även Camilla 33år, Nanna 26år, Anna 21år, Jonas 19år som inte bor kvar

Min Hobby är att måla, gillar även sjunga & spela på min gitarr, Jag lägger mkt av min tid på pojken som har en lindrigare utvecklingsstörning

Vi har 2 st hundar också: Kalle 8årig Schäfer, Kajsa 1årig Lhasa Apso

Nu tror jag mig svarat på det mesta:))

manbukten
0

Jag har alltid haft djur. Första hunden köptes 1972 Collie, Afghan och Amrikansk Cocker har det blivit. 1983 kom den första Persern in i mitt liv, även då inriktning choklad. Tog ett par kullar och lite utställning. Som stannade upp pga av tarm och magsjukt barn sjukt. Amrikansk cocker åter inköptes 1996. Men Katter fanns i hemmet ändå. 2003 hade jag letat i flera år för att hitta fortsättningen på de de linjer jag hade haft tidigare. Då ansökte jag dessutom om stamnamnet Månbukten' Perser. Min arbetskarriär började med utvecklingsstörda 1969. Som sedan ledde till utbildning till barnskötare och ekonomibiträde. Som både yrkena tillammans med affärsarbete och bensinmackar gjort min kropp utsliten. Har i 25 år jobbat inom hyresgästföreningen och komtaktkommiteer. Andra intressen allt som går att skapa sy, virka, sticka, knyppla och sist keramik. Som bara går i väldigt liten skala idag pga kroppen.

Mitt arbete med barn har till stor del varit skapande och estetiska ämnen som musik och drama men även bild.

Jag har tre vuxna söner mellan 35 till 19 år och fyra barnbarn. En som bor hemma.

Förrutom katter och hundar har jag haft kanin, fåglar, marsvin samt bodde i stallet under tonårsperioden. Djur är en självklarhet för mig, de tillhör livet.

Min hemsida

http://hem.passagen.se/cockerbox

Ha en bra dag

diana_
0

1)När skaffade du din första Perser/Exotic? september 2006 från Rosenboms,bästa uppfödaren av alla tre jag haft,två bra en dålig.

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta? Nej, men kanske önskar bli det om 10-15 år.

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns. Har två stycken perser,har haft en till som inte lever.

http://percyandosito.bilddagboken.se/

7)Har du ställt ut ? Nej men jag ska kanske delta i februari då Ositos uppfödare anmälde honom.

9)Har du fler intressen/Hobby? Ja,läsa skönlitteratur,cykla,motionera,träffa vänner.

10) Har du fler husdjur? nej men jag önskar i framtiden köpa en shih-tzu hund

11) Familjen består utav? mig,killen, percy och osito

12) Vart bor du i landet? Stockholm

Bart
0

Den första persern skaffade jag 2001.Jag hade dock en "halvperser"(mamman bondkatt,pappan perser)som barn och har alltid velat ha en "äkta"sedan dess,men olika anledningar bla allergi i familjen gjorde att det inte blev förrän 2001.Mitt stamnamn är Marcasite's det har jag haft sen 2004.Vi har haft några kullar,den första 2003.Vi har för närvarande 5 perser och en skogis.Jag har alltid varit intresserad av avel på ett eller annat sätt,det började nog när jag var liten och bodde granne med en bondgård några år.Där fick man vara med om allt från "tillverkningen" till födslar av både kor och grisar,samt hade vi katter som fick ungar.När jag så flyttade hemifrån hade jag egen katt och köpte min första hund en röd Chow Chow,hon fick en kull,men pga trassel vid förlossningen men snitt som följd, blev det bara en gång.Efter henne hade vi en svart Chow Chow,avlade dock inte på henne.Vi hade under de här åren ett par huskattskullar(tog hand om dräktig hemlös katt) och lite uppfödning av undulater oxå.När barnen blev lite större kom det där med avel på tal igen.Vi köpte några Papilloner,ställde ut och det gick rätt bra faktiskt.Vi fick några kullar efter dem.Sista hunden vi hade var en schäfer som hette Nadja,inga kullar på henne heller.Hon trivdes aldrig efter vi flyttat hit,blev lite opålitlig t.om.mot pojken så då valde vi att ta bort henne.Sedan blev det fler katter……Jag har inte ställt ut katterna,däremot är några av dem utställda tidigare av uppfödarna,bla Smulan.Vi bor i radhus centralt i Uppsala.Jag har många intressen bla.handarbete av alla slag,data.Jag har tidigare arbetat med barnsjukvård och vård av nyfödda och för tidigt födda.Har sex egna barn varav den yngste (fyllde 17 på julafton)bor kvar hemma.Fyra av dem  har begåvat mig med 8 barnbarn (det finns både tvillingar och trillingar)den minsta Isabelle är snart 6 månader,född på morfars födelsedag dessutom.

englagirl
0

…min första perser var Attention´s Jonny Bravo som jag köpte av världens bästa uppfödare och som idag är en av mina bästa vänner.Jonny kom till oss i januari 2004,då var han 6 mån.

….Jaa jag är uppfödare med stamnamnet Categoris som blev registrerat i Sverak 2003.

…..Jaa, det har blivit några kullar och min första kull kom 2004

Jag har i dagsläget 11 st både perser,exotic och ragdoll som bor med oss och 13 st ute på foder hos bl,a min dotter och min mamma och VÄRLDENS bästa Helen som jag samäger Super Mario med.Har ingen huskatt, han flyttade till en kompis ute på landet då vi flyttade från huset in till stan

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv?

Katter har varit mitt stora intresse sedan barnben men tyvärr så gillade inte pappan till Amadeus katter så under dom 14 år vi levde ihop fick jag inte ha katt vilket jag tog igen direkt då han flyttade :-)

Min hemsideadress är www.categoris.com

7)Har du ställt ut ?

JAJAMENSAN,jag gillar att ställa ut och att få bedömning på katterna som ska gå i avel. Det är dessutom ett bra tillfälle att profilera sig på och det är så roligt att träffa andra uppfödare och titta på alla vackra katter.

? Hus/Lägenhet?

Lägenhet på 120 kvadrat, 5 rum o kök, så det ska finnas gott om utrymme till alla missarna, och det är väl snarast så att det är jag och Amadeus som bor inhysta hos katterna :-)))

Hinner inte med så mycket annat än katterna då de är min stora hobby,jag har ju också en egen trafikskola med 4 snart 5 anställda och det är väl också en hobby iofs att få jobba med det roligaste som finns.

10) Har du fler husdjur?

Nej.

Hemmavarande sonen Amadeus 15 år,sen har jag två döttrar som bor i närheten Maja 29 år Pernilla 26 år.Har även berikats med 2 barnbarn,Engla 3 år och Edwin 2 år

Jag bor i Sandviken,och det ligger ca 2,5 mil från Gävle

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

AnnaKarin
0

Min första Exotic flyttade in hit från engla_girl i september i år. Min dotter, Eudora här på iFokus, har två katter från samma uppfödare sen tidigare.

Jag har haft stamnamnet S*Curlicue's sedan -95.

Första Devonkullen kom -93, första Burmillakullen -06 och i katteriet finns nu första Per/Exokullen hemma hos dottern.

4 + dotterns 2

Min första kull tog jag mest för uppfödarens skull och sen har det fortsatt.

www.curlicues.nu

7)Har du ställt ut ?

Jag tycker att det är kul att ställa ut och gör det i mån av tid och ekonomi.

Vi bor i hus på landet.

Jag har och har alltid haft hundar. Tidigare ställde jag ut hundarna och tävlade och tränade viltspår och lite jakt.

10) Har du fler husdjur?

2 hundar, en blandras Am Cocker/M Pudel och en korthårig Chihuahua

Förutom katter och hundar så är det numer jag och min man. Vi har två utflugna döttrar på 22 resp 20 år.

Vi bor i Segersta i Hälsingland.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Bullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första Perser skaffade vi då jag bodde hemma, en svart hona, det var 1983. Nästa köpte jag då jag var 19 år och bodde i engen lägenhet. En shell Golden- grönögde kastrat. Honom ställde jag ut i IDP och var medlem i Hallandskatten, då jag bodde i Halmstad.

Ja, S*Nordic Silver's, registrerat i Sverak 2003.

Första kullen 2005!

2 perserhonor och en huskatt. =3 + en samägd hona, som inte bor hos mej.

Tycker det är intressant med genetik och avel. Har jobbar som djurvårdare, djurskjukvårdare hos veterinär, utbildat ledarhundar åt synskadade, jobbat med travhästar på travbana.

www.nordicsilver.net

7)Har du ställt ut ?

Ja, massor!

Vi bor i hus i en liten by som heter Rosvik, mellan Luleå och Piteå.

Förutom djurintresse, så ritar, målar, pysslar jag gärna. Fotograferar och redigerar är nog det jag gör mest.

10) Har du fler husdjur?

1 Cairterrier och akvarium.

Jag, Micke min sambo och våra barn Robin 7år och Emma 1.8år.

Vi bor i Rosvik - Norrbotten.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

KungBores
0

**1)När skaffade du din första Perser/Exotic?
**Min första perser köpte jag 1989, S*Vite Knuts Kung Bore. 1990 flyttade min första exotic till mig EP CH Pindos BC Dreamy

**2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta?
**S*Kung Bore's registrerades i Sverak 1990.

**3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull?
**Första kullen föddes 1992 och det brukar bli mellan 1 och 2 kullar per år. Kommande år blir däremot ett undantag då jag planerar hela 4 kullar

**4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns
**En avelshane och just nu 4 avelshonor och så några gamlingar.

**5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv?
**Det var så länge sedan att jag glömt varför jag började föda upp. Men nu så är målet att föda upp så rastypiska katter som möjligt utan att ge avkall på deras hälsa och psyke.

**6) Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med:))
**www.kungbores.se en sida som är helt på engelska.

**7)Har du ställt ut ?
**Massor av gånger. Första utställningen var 1990 med min exotic Pindos BC Dreamy. Numera brukar jag nästan alltid ha med mig Kurre (Eddore Firedance) och ibland någon till. Jag går ofta assistent och ibland hittar man mig i sekretariatet också. Utställningarna är ett kvitto för mig att jag är på rätt väg mot att föda upp så rastypiska katter som möjligt. Sedan är det alltid kul att träffa vänner och få nya vänner. Har ställt på många ställen i Sverige och Norge. Från nästa år så blir det resor även till Danmark och Tyskland är det tänkt.

**8) Hur bor du? Hus/Lägenhet?
**Lägenhet

**9)Har du fler intressen/Hobby?
**Gillar att träna när jag väl kommit igång. Har lovat mig själv att jag ska göra det nu när julen är slut.

**10) Har du fler husdjur?
**Nej

**11) Familjen består utav?
**Ensamstående utan barn om man inte räknar katterna då :)

**12) Vart bor du i landet?
**Göteborg sedan 20 år men är från Kalmar ursprungligen.

Ingela

BumbleBee
0

Var och hämtade Humlan på min 45 års dag i dec. 06. Hon var en födelsedagspresent till mig själv Skrattande

Jag fick mitt stamnamn Generosa´s registrerat i IDP våren -07

Har min första kull på väg om ca. 3 v. Ska bli så spännande.

Jag har 6 perser, 2 grabbar och 4 avelshonor, samt en sällskapsmisse.

Jag har aldrig ägt en katt i hela mitt liv, så det här intresset har kommit nu på senare tid.

Har en hemsida på gång och den läggs ut nu i januari.

7)Har du ställt ut ?

Nej inte än, men jag åker gärna på utställningar och kikar.

Bor i en parhuslägenhet i 2 plan på 118 kvadrat.

Har två grabbar på 10 och 6 år och så katterna så mer hinns inte med just nu.

10) Har du fler husdjur?

Nej

Familjen består av mig och tre hemmavarande barn. Jessica 17, Pontus 10 och så minstingen Linus 6 år. Sen har jag tre utflugna barn och naturligtvis barnbarnet Victor snart 5 mån. Och missarna förståss.

Jag bor i Grums ett litet samhälle i Värmland.

// Lillevi 

Boromir
0

1)När skaffade du din första Perser/Exotic? jag skaffade min första perser 1997 i januari.

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta? S*Mörkmårdens "fick" jag i nov. 2006.

3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull? Väntar vår första nästa vecka, omkring 3/1…..

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns? 4 husisar och 4 perser.

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv? Jag har alltid varit intresserad av djur och avel, som barn födde jag upp undulater och några arter av akvariefiskar. Vi har även fött upp dvärgvädurskaniner, i liten skala.

www.morkmardens.owns.it        (dessvärre mycket dåligt uppdaterad)

7)Har du ställt ut ? ja, sedan jag köpte mina brunmaskade prinsessor har jag ställt ut en del, även huskatt har fått vara med

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet? Hus

9)Har du fler intressen/Hobby? Hästar, textilslöjd och att läsa och lösa korsord…..

10) Har du fler husdjur? Mm, 4 kaniner och 2 hästar

11) Familjen består utav? oj, här bor en 6 åring och en 16-åring, jag och min sambo, sedan har jag en 18 årig dotter till som bor hos sin pappa, min sambo har tre döttrar sen tidigare, 18, 20 och 22 år. Just nu är vi en liten  nätt familj på 4. Men som ni förstår har det inte alltid varit så…

12) Vart bor du i landet? I Umeå.

Elisabet-E
0

1)**När skaffade du din första Perser/Exotic? / 1994 köpte vi två katter, en svart huskatt och en perser (pewter) utan stamtavla. På en utställning hittade vi en svart perserhona som vi köpte och började ställa ut lite.
**

**2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta? / Är idag inte aktiv som uppfödare, hade våra sista kullar 2004. Mitt stamnamn var först Silver Claws vilket reggades i IDP 1996. År 2001 flyttade jag över till Sverak och ändrade då stamnamn till Pepasas. Pepasas är helt enkelt de två första bokstäverna i våra första katters namn. PEpsi, PAscha och SAssa och sista s står för silver, vilket är min absoluta favoritfärg jämte helt svarta katter.
**

**3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull? / I januari 1996 föddes vår första kull. Har faktiskt ingen större span på hur många kullar vi haft men däremot har jag järnspan på varenda kattunge jag sålt.
**

**4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns / Vi har 16 katter, 12 perser, 3 exoticar och så huskatten Nellie som är grunden till Nellie-fonden på SKS.
**

**5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv? / Har tidigare haft hund och ställt ut en del så det var ganska naturligt att börja ställa ut katt och på det följde att det skulle vara roligt att få lite kattungar….
**

**6) Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med:)) / Har ingen hemsida om Pepasas ute för tillfället men hemsidan om trimmet ligger på www.trimmet.se
**

**7)Har du ställt ut ? / Ja massor, har orkat tävla en katt till Europachampion men numera lär de aldrig bli annat än Premier för jag orkar inte åka till Norge. Har en himla gäng här hemma som skulle behöva dit. Får se framåt våren om man tar sig i brasan…
**

**8) Hur bor du? Hus/Lägenhet? / Vi har hus och katterna har två rejäla rastgårdar på vardera 50 kvm som de har fri tillgång till dygnet runt, året om.
**

**9)Har du fler intressen/Hobby? / Fotografering
**

**10) Har du fler husdjur? / Nej
**

**11) Familjen består utav? / Det är jag och min gubbe, dottern har flyttat hemifrån och jag sticker inte under stol med att det var himla skönt :-)))
**

**12) Vart bor du i landet? / Vi bor i Åsa som ligger ungefär 5 mil söder om Göteborg. Är alltså numera hallänning.
**

blackangel
0

Skaffade min första exot för ca 2 år sen

har inget stamnamn och har ej bestämt mig för om jag vill föda upp fler eller bara ha de jag har:)

Har nu 2 exoter mamma och son samt en huskatt och 2 stycken blandishundar.

Har ej ställt ut men skulle tycka det kunde va kul att prova nångång.

mina andra intressen är familj vänner samt matlagning.

Bor i ett hus i smedjebacken dalarna.

nettan123
0

När jag flyttade hemifrån, det var det första jag skaffade mig en blåmaskad colourpoint samt en svartskölpadd och vit perser

1986

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta? Stamnamn Kibows 1988

3) Har du haft kull ännu? Ja, det har blivit några kullar 15 st tror jag under åren

I så fall när fick du din första kull? 1987

Vi har två avelshanar och 3 avelshonor samt två äldre honor som inte ska ha mer bebisar utan får gå hemma och mysa

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare?    Ett stort intresse

Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv?

http://www.kibows.se

7)Har du ställt ut ? Massor

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet? Gård , ute på landet

9)Har du fler intressen/Hobby? Djur ,trav,vistas i naturen,

10) Har du fler husdjur? Hund och häst

11) Familjen består utav? Lars och barnen jocke 19, Jessica 16 och Linda 14

12) Vart bor du i landet? Sunnansjö, 2 mil utanför Ludvika i Dalarna

cobbyluck
0

1986 köpte vi första brun maskade colourpoint hane.

Ja, jag är uppfödare och vi sökte och fick vårt stamnamn 1992 S*Cobby Luck

19/1-1997 fick vi vår första kull och sammanlagt har vi haft 12 kullar

9 sammanlagt 7 colourpoint och 2 bruntabby

Vet inte riktig varför det blev katt. Det blev katt eftersom vi inte kan få barn. Men vi har planer på att ble med hund istället….. Tiden får utvisa Vi var väl inte inne med att börja med kattavel utan det skulle bara vara utsrtällningar men men som allt annat så blir man man biten av de små..

http://www.cobbyluck.se

7)Har du ställt ut ?

Ja, vi börja sommaren 1993. Det var Sviss som hade utställning i Osby ishall

Eget hus

Ja mina orkideer och nu är det amaryllis. Så håller vi på med om vad vi ska ha i växthuster till våren.

10) Har du fler husdjur?

Nä, men kanske en liten hund skulle kanske sitta fint nu efter all julmat. Man kommer ut på ett annat sett. Jag behöver röra mig för inte lederna ska bli svaga. Det är inte kul med reumatism.

9 katter och en man.

Lerdala- 2 mil till Skövde,Skara  och Mariestad 14mil till Örebro

15 mil till Göteborg 15 mil till Karlstad cirka.

Yvonné Norrman

Niffi
0

Min sambo hade perser på 80-talet. Efter flera olika raskatter så kommer vi nu att få hem en exotickille i vecka 5.

Jag har stamnamnet Mantrats som jag fick -91. Min sambo har stamnamnet Maidens.

Haft många kullar. Den första -89 och sedan flera efter det. Först siameser och nu finns den 4:de kullen Norsk Skohkatt här hemma.

4 vuxna just nu + en kastrat utplacerad på foder.

Har levt med katter (och andra djur) i hela mitt liv. När jag fick första siameshanen så ville jag föda upp dessa vackra katter.

http://mantrats.se

7)Har du ställt ut ?

Jag ställer nog ut katter en 5-6 helger per år.

Lägenhet precis i utkanten av staden. Bottenvåning med innätatd uteplats.

Hundarna som också bor här. Akvarier och datorer.

10) Har du fler husdjur?

6 hundar. 1 Borzoi och 2 dvärgtaxar. Dessutom 2 akvarier.

Förutom djuren bor min sambo också här.

Uddevalla i Bohuslän.

amarula
0

Jag skaffade mina första perser 1984 en svartsköldpadda och en creme hane, sen köpte jag mina nuvarande perser 2006 & 2007

Mitt stamnamn är Amarula´s det vart registrerat 2007 08 31

Jag hade en kull på mina första perser 85 men dom vart aldrig reggade tyvärr

Här finns 3 perser 3 huskatter

Jag har alltid haft djur runt mej Mormor & Morfar hade bondgård så där var jag så ofta jag kunde egna djur hemma hundar katter min egen köpta hund köpte jag när jag var 14 en golden,sen på äldre dar så kom jag i kontakt med en perser uppfödare som flyttade in i vårt område skjutsade henne till veterinären för vaccination och besiktning på en kull och vart helt såld på lilla Dino en röd cp som jag köpte, han är min ögonsten så det var tack vare hans uppfödare som intresset startade på riktigt så jag vill tacka dej Månbukten för att jag fick köpa Dino och sedan Mysen av dej 2 helt  underbara katter

Har ingen än men jag jobbar på det

7)Har du ställt ut ?

Nej men jag ska troligen ställa Mumma i Nyköping 23/2

Lägenhet

Hundar , reptiler

10) Har du fler husdjur?

2 hundar

Jag & min sambo och förnärvarande hans dotter som bor under samma tak, och mina grabbar men dom bor hos sin pappa

Stjärnhov i Södermanland /ca 8 mil fr Stockholm

Britt-Marie

billyboy
0

Slutet av Augusti 2007

Nej inte än… kanske sen…

Nej

Har bara Kotten hemma, Billyboy bor hos bonusdottern

5) -

http://yippieekiyay.com

http://junia.yippieekiyay.com/blog/

7)Har du ställt ut ?

Inte än, men det skall nog bli under 2008 hoppas jag.

Lägenhet

Har ju mina hundar också då

10) Har du fler husdjur?

Hundar

2 vuxna, 2 heltidsboende barn Engla och Matthias 6 och 5 år. 4 umgängesbarn varav 3 kommer hit över loven. 2 vuxna (nyligen blivna) bonusbarn som flyttat hemifrån.

Gävleborg, Sandviken

Trini
0

I januari 2007

S*TriniCat´s  registrerades 25 september 2007

I november 2007 fick vi vår första kull.

Vi har tre katter och kattungar där vi kanske kommer spara en.

Jag har haft hundar tidigar och tävlat lydnad och vallning med dem. Det var dock svårt att kombinera hundintresser och mina studier så de fick omplaceras till aktiva hem så de fick jobba, som de var vana vid. Min katt S*Trubbnosen´s Midnight Star  köpte jag av en uppfödare som är kanon och har inspirerat mig!

Yepp, och nya bilder på kattungarna kommer inom kort!

www.trinicats.com

7)Har du ställt ut ?

Jepp och jag längtar så till nästa gång, men nu har ju bebisar hemma så det får vänta.

Radhus

Är intresserad av de flesta djur!

10) Har du fler husdjur?

En av sönerna har grodor i ett akvarium hi hi. Räknas det till husdjur?

Jag, min man, två söner och så katterna :)

Stockholm, Haninge

Millan71
0

1. 200703  skaffade jag mig min första perser,daisy.

2.Ja jag är uppfödare och mitt stamnamn är:Millan`s Loving som jag fick registrerat i Idp 200710.

3.Har inte haft någon kull ännu men planerar nu till år 2008.

4.Vi har 4 perser.

5.Har alltid älskat denna ras men mitt intresse för uppfödning fick jag av Tina då jag köpte Benji och blev vän med Tina(Harlibries)

6. www.millansloving.se

7.Nej inte ännu men funderar på det!

8.Vi bor i hus med stor trädgård där jag skall bygga en kattgård till sommaren.

9.Jag spår i tarotkort sedan 10 år tillbaka.Hundar är även mitt intresse…

10.har haft hund och en huskatt men inte nu längre tyvärr!Är uppväxt med djur…

11.Mig, min sambo;lars,min son Oliver 10år,min dotter;Emilia 3 år,Benji,Ronja,arwen och malwa(Katterna)

12.Dalarna,Ludvika.

Annkis54
0

1)När skaffade du din första Perser/Exotic? 1993 köpte jag mina första..det var ett vuxet avelspar. svart hona o blå hane. Hanen ställdes ut med goda resultat.

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? AnnKriellas reggades 1994. Kan nog inte sluta med denna underbara hobby.

3) Har du haft kull ännu? Jepp I så fall när fick du din första kull?Har hittills döpt mina ungar efter alfabetet..o har passerat Y..så ganska många kullar har det blivit på dessa 14 år. Men sen jag skaffade mig chokladvita per/exo så har jag "börjat om" så jag har haft min första Chocko-kull på A.

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns 6 st just nu..2 på väg in o ingen huskatt

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Måste nog säg att jag halkade in på ett bananskal   Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv? inte jobbat med djur på något annat vis..har dock haft katt i hela mitt 53-åriga liv, först huskatt, sedan blandis o sen perser/exo

6) **Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med:)) **www.annkriellas.se som är både på engelska o svenska

7)Har du ställt ut ? ända sedan 1994 o ÄLSKAR det
medlem i Kustkatten IDP

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet?  fristående hus (hyresrätt), med STOR inhägnad gård där både vi o katterna är när vädret tillåter

9)Har du fler intressen/Hobby? Tja..lite "hokus-pokus". Tycker inte att man hinner så mycket mer om man har ett gäng långhårskatter som ska tas hand om o ställas ut. Tiden tar liksom slut hehe

10) Har du fler husdjur? nä

11) Familjen består utav? Gubben Lars, sonen David o så jag.
4 utflugna döttrar o 5 barnbarn…kan vara några till på G:)

12) Vart bor du i landet? Trollhättan

13) Yrke? Först restaurangbranschen, sen egen företagare under 6-7 år (solarium) sen utbildning inom vården o jobbat på olika ställen där. Sedan 1992 (eller nåt:)) förtidspension för fibro

KUL TRÅD

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Millan71
0

Jag missade om yrket! Är personlig assistent samt friskvårdsinsperiatör men för tillfället sjukskriven…Jätte kul tråd detta;)

Soffan79
0

1)När skaffade du din första Perser/Exotic? 2001 skaffade jag Gizmo 8år och Tussie 7 år.

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta?     Nej

3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull?   nej

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns.   3 st Tussie, Bonaly och Basse.

6) Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med. Nej

7)Har du ställt ut ?  Nej

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet? Lägenhet med liten trädgård.

9)Har du fler intressen/Hobby? Fotografera och hästar.

10) Har du fler husdjur? Akvarium, hund och häst.

11) Familjen består utav? Jag och min pojkvänn Marcus.

12) Vart bor du i landet? Halmstad

SofiaJ
0

I juni 2005 kom min Doris hem.

Ja jag och min syster Ida har stamnamnet Barsskogens som vi skaffade i början av förra året tror jag.

Jag har inte haft kull ännu, men katteriet har haft en kull, efter Idas Vivvianne, men förhoppningsvis dyker det upp några ungar efter Doris i slutet av januari även om jag är lite tveksam till detta.

Jag har en egen katt Doris samt att jag och Ida äger Sune tillsammans. Sen så äger Ida vivianne också, så i katteriet har vi tre  än så länge.

Vi har alltid haft katt, och har tagit hand och tämjt många vildkattungar från mormor.. Ett liv utan katt är otänkbart och kattungar är det bästa som finns, så det känndes som ett bra stt att få hålla på med det bästa i livet.

Min hemsideadress är www.barrskogens.se

7)Har du ställt ut ?

Ja, vi har ställt ut det som går, finns inte så många utställningar i Norrland, men det är ett ypperligt tillfälle att få lära sig saker, om sina egna katter samt att få jämföra med andras. Dels för att få expertbedömningar , men också för att se och titta och bestmma vad man själv gillar och vill sträva efter. Vilken look man vill jobba mot. Sen är det ju jäkla roligt också.

? Hus/Lägenhet?

Lägenhet

Många ungdomsintressen som att hänga med kompisar, gå på krogen, kläder, musik osv.. samt att leka med barnen, mysa, måla, gillar att fota och en mmassa annat som jag aldrig hinner med..

10) Har du fler husdjur?

Nej.

Min sambo och två bonusgrabbar på 6 år som vi har på halvtid.

i Piteå

Summerwinds
0

Jag skaffade min första perser 1993. Han hette S*Wictor's Arabian Nights och var en PER n 22.

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn & när fick du detta?

Mitt stamnamn är Summerwind's och det registrerades i IDP 1999.

Den första perserkullen föddes 1998. Kullen var en foderkull i uppfödarens namn. Jag fick välja vilken kattunge jag ville i kullen och valde Halkatlas Pearl of Passion. Min första kull i mitt namn föddes 2000.

Mitt största intresse inom kattsporten är att ställa katterna och jag tar bara någon enstaka kull när tiden räcker till och honan längtar efter bebisar. 5 perserkullar har det blivit sen 1998.

Vi har fyra perserkatter. Två bor hos mig och två bor hos mina föräldrar.

Jag har alltid älskat katter så länge jag kan minnas.

Jag är en föreningsmänniska och är aktiv inom Föreningen Smålandskatten där jag är vice ordförande och stambokförare. Jag var tidigare medlem i BKK (93-99) där jag var tidningsredaktör och utställningssekreterare.  

http://www.summerwinds.se/

7)Har du ställt ut ?

Jag har ställt mycket och tycker det är jätte kul!  Ställde ut för första ggn 1994.

Jag bor i en tvåa på 64 kvm. Mina föräldrar bor i ett stort hus på landet där katterna har tillgång till kattgård.

Jag gillar att träna och går på gym 2-4 ggr/veckan och så försöker jag ut och jogga ibland också. Jag gillar även att rida. Mina kompisar är också jätte viktiga och jag umgås med dem så ofta jag kan.

10) Har du fler husdjur?

Nej

Mamma och pappa, som också har blivit väldigt kattintresserade de senaste åren och åker med på utställningar ibland. Min syster Inger och hennes familj. Inger är sekreterare i SMK och föder upp Helig Birma under namnet Stinger's. Min bror Magnus och hans sambo har också ett stort katt- och djurintresse och har en egen djuraffär och webshop: http://www.kvarnforsa.se/

Karlskrona

Min första perserkatt Wicke, född -88.

UlricaAndersson
0

Är uppväxt med persperkatter, men skaffade min egna Helmer 2005.

Nu har jag två perserprinsar, Helmer & Liam. En exotichona finns dock i tankarna =) Sen har vi även en dagishund som heter Iza, (stövare/leonberger) !

Är stödfamilj via KKS, och tar hem hemlösa kattungar med jämna mellanrum =)

Ställer inte ut, då kissarna inte är utställningsmaterial, båda är nämligen klassiskt typade.

Bor i en liten 4:a, men letar större.. Familjen består av prinsarna, jag och min sambo !

Vi bor i Fagersta och stormtrivs :-D

simzonites
0

)När skaffade du din första Perser/Exotic? Hösten år 2001, från Yvonne Drougge, Fina Stinas uppfödning

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta? Jag är uppfödare och mitt stamnamn är Simzonites - detta är efter min första avelshane Fina Stinas Suveräna Simzon.

3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull? Fick första kullen i augusti 2003, har haft sammanlagt 9 kullar med kattungar.

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns? Eftersom Johan också hade kattuppfödning när vi träffades så blev det en hel del katter i huset när vi flyttade ihop, idag är de 14. Glad

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv? Jag hade inga planer på att bli uppfödare men när jag lärde känna Yvonne och var hemma hos henne i princip varje dag då jag gick långtidssjukskriven växte tanken fram. Har alltid älskat djur och har vuxit upp med både katter, hund, hästar, grisar, höns och getter.

**6) Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med:))
**http://hem.passagen.se/simzonites

7)Har du ställt ut ? Japp, men inte jättemycket, Johan har betydligt mer utställningar bakom sig än mig Glad

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet? Sedan i augusti bor vi i eget hus.

9)Har du fler intressen/Hobby? oj, ganska många intressen faktsikt även om katterna tar det mesta av tiden. Jag gillar att måla och skapa, just nu är scrapbooking högaktuellt. Handarbetar en del också.

10) Har du fler husdjur? Nej det räcker gott och väl med kissarna men en hund har stått på önskelistan sedan jag var liten.

11) Familjen består utav? Mig och min sambo Johan samt bebben i magen som beräknas komma till världen i början av mars. Flört

12) Vart bor du i landet? I Smedby utanför Kalmar som ni hittar i Småland.

/Lotta

yadhayezibas
0

1)**När skaffade du din första Perser/Exotic?
**Jag skaffade min första perser 1993, en röd hona ifrån Imperator's.

2) Är du uppfödare & Har stamnamn idag? Vilket är ditt namn& när fick du detta? Ja jag och min sambo har stamnamnet YadhayeZiba's, sverakanslutna.Har haft det sen 2006.Vi har haft underbara människor runt oss som hjälpt oss mkt med att köpa in våra avelskatter och det är vi innerligt tacksamma för!Utan er hade vi inte haft de katter vi har idag!

**3) Har du haft kull ännu? I så fall när fick du din första kull?
**Vi fick vår första kull 7/12-07 och vår andra kull 2/1-08.

4) Hur många kissar har du inkl huskatten om det finns Vi har 3 vuxna perser, 1 perserhona som är 5 mån, 3 små perserpojkar som är 5 veckor och 1 liten perserpojke som är 1½ vecka

5) Vad fick dig vilja bli uppfödare? Har du sysslat med annat innan?, tex arbetat med hemlösa katter osv? Jag har alltid varit intresserad av djur.Bott på landet på gård hela min uppväxt.Började med att "föda upp" bonnkatter när jag var 12 :)  Jag har oxå haft uppfödning av Tibetansk spaniel och arabiska fullblod.

6) Har du en hemsida? Adress dit vore kul få med:)) www.yadhayezibas.net    Hjärtligt välkomna in & kolla in våra kissemissar!

7)Har du ställt ut ? Japp flera gånger och tycker det är jätteskoj!

8) Hur bor du? Hus/Lägenhet? Vi bor i radhus med stor trädgård.

9)Har du fler intressen/Hobby? Jag håller homepartyn där jag säljer underkläder :) Jag bygger hemsidor åt den som vill oxå.Otroligt roligt!

10) Har du fler husdjur? Nej inte just nu, men barnen önskar sig Ökenmöss

11) Familjen består utav? jag, min sambo och 2 barn - 10-12 år gamla

12) Vart bor du i landet? Vi bor i Linköping

Lill-Kisse
0

1)När skaffade du din första Perser/Exotic? 1996 kom en liten blandrasflicka född av persermamma. Hon såg ut som en mix av perser och norsk skogkatt.

2) Är du uppfödare? Nej

3) Har du haft kull ännu? Nej

4) Hur många kissar har du? En.

5) Nej, uppfödning kan jag inte hålla på med. Arbetar med annat på heltid.

6) Har du en hemsida? Ja, jag har hemsida, men den handlar inte om katter.

7)Har du ställt ut? Nej, hu vilken bransch! Vill inte delta i sånt.

8) Hur bor du? Bostadsrätt + lantställe

9)Har du fler intressen/hobby? Ja, bl a historia, natur, trädgård, PC, sport, musik, internationell folkdans m m.

10) Har du fler husdjur? Nej

11) Familjen består utav? Lillan och jag.

12) Vart bor du i landet? Göteborg

Zinglan
0

Hej alla! Vad trevlig att läsa om er alla och vilka otroligt fina kissar ni har, Är jätteroligt gå in på era hemsidor , är verkligen ett nöje. Har ingen kissesjälv men det är min dröm att skaffa en alldeles egen perser,