Vilket armband
Måste få visa bara, blev helt sjuk av alla saker på denna sidan, men detta armbandet
Så jättefint arband o annat fint,det kan du väl få av mig när du fyller 50.Hej Hopp Lena
Hälsningar LENA

Hahahaha Lena då! Jag blir aldrig 50, jag har slutat fylla år förstår du!
Men man kan bli sjuk av alla saker, se på denna dockan, heregud säger jag bara:

Kan man göra den levande tro?

Nämen snälla någon - ganska bisarrt enl min åsikt, man kan ju köpa alla möjliga storlekar på barn med lika bisarra benämningar. Man undrar ju vilka typer som köper…?

# 2 e du sugen på smått månne

Varför visade du mig detta armband? Ha-begäret slog till stort och efter den här dagen med veterinärkostnader och betalning till bilreparatören är inte bankkontot så fett. Har dessutom förälskat mig i en biltelefon som jag bara måste ha…..

#3 Ja har funderat på samla på dem, för mig är de otroliga
#4 Ja jag kommer aldrig i mitt huvud vara klar gällande barn, kunde haft fler, och massor, men jag har valt mitt liv med min make som är några år äldre än mig så säga, han är inte så ung längre, ja inte jag heller.:)men men..
#5 HaHa Elisabet, såg du alla andra fina kattsmycken? Jag vet vad du pratar om gällande plånbok och kostnader, vi är ganska så begränsade just för tillfället också pga detta då vår Kalle voffsing åker in o ut

#6 Om du vill göra ett verkligt barn så vackert och välmående, ge pengarna till Röda Korset eller SOS Barnbyar eller någon annan organisation. Jag skulle garanterat må bättre i själen om jag fick välja mellan de två alternativen (dvs en el flera 'Läskig docka' för tusentals kr (om man samlar) eller ge ett riktigt barn ett hopp om framtid).
Men armbandet var väl ok (antagligen ett överpris dock om man ser till materielkostnaden)!

#6 Jodå jag såg dem också så jag insåg att det skulle kunna bli jättedyrt. Det var ju inte bara kattsmyckena som var helt otroliga, där fanns andra som också fick mig att börja dregla svårt :-)
Älskar ju allt som ha med katter att göra
Armbandet är superläckert!
/Lotta

#7 Jag gör min gärning gällande barn med behov o annat
skulle vi diskutera så att man inte kan köpa någon man tycker om skulle du sluta se på tv med, sluta fira jul el unna dig någon lyx. Anser detta vara upp till var o en att bestämma, eller? Jösses annars skulle man ju ha dåligt samvete för allt man köper. Du menar att du inte köper något du gillar ibland?

Du gör ju som du vill. Jag tycker de var Läskiga!
Men så är jag inte överdrivet imponerad av prydnads-prylar som någon gör enbart för att tjäna pengar!

#11 Ja jag gör ju som jag vill, och jag ser desssvärre inte priset för högt på ett sånt imponerande konstverk. Men det är inget jag hade köpt hur som helst heller, det är en önskan för mig, och jag tror eftersom jag samlar dockor den ösnkan kan slå in imellanåt av min make, alla har vi ju rätten få vara glada och glädjas av någon man tycker om imellanåt.

Vad gäller att hoppa på någon för att denne tycker om en sak och känner sig köplysten så tycker jag det är direkt löjligt!
Vi kan nog alla rannsaka oss och inse att vi lever i en del av världen som ger oss mycket vardagslyx som är helt otänkbart för stora delar av världens befolkning. Vi skulle kunna snåla in på mycket av vår lyxkonsumtion och skänka till bättre behövande.
Enligt resonemang ovan är alla som väljer att samla på något eller lägga pengarna på smycken, bilar, viner eller vad som helst i all oändlighet "skurkar" för att de i stället inte skänker pengarna till bättre behövande.
Jag är stor motståndare till många av dessa organisationer som visar sig betala ut mycket feta löner (nu senast var ju Bengt Westerbergs mycket feta årslön på tapeten) i stället för att pengarna går till dem som behöver hjälpen. Jag undrar i mitt stilla sinne hur mycket de skänker av denna feta lön till hjälpbehövande?

#13 Ja tyvärr så är det så, lönerna till röda korset tex är ju otroliga mot vad de som behöver dem får
Har haft fadderbarn genom missionen förr om året, men då hade vi missionärer(vänner)som jobbade på barnhemmen, vi gav även presenter mm, kändes bra veta detta gick direkt t de behövande, såg kort på mina tjejer och de klänningar jag gett med dit ner t indien
Idag när man letar efter fadderbarn går det genom större organisationer, en bråkdel av de pengar man betalar går t barnet, känns konstigt, och sen så blir inte kontakaten bra heller med fadderbarnet
Men håller med dig Elisabet i det du skriver

Jag har inte hoppat på någon! Är det bara ja-svar och medhåll som gäller för att man ska få svara?

#15 Nej det är inte bara ja-svar och medhåll som gäller här och det kan du utläsa ur många diskussioner här.
Jag tycker (och det är min personliga åsikt) att det du skrev är ett påhopp!

Ang.hjälporganisationer…pratade med en som ringer till folk och ber dem skänga pengar till en viss känd organisation…den som ringer, får en stor del av kakan, som lön för mödan! Och sedan får själva organisationen en ännu större del, för sina kostnader och löner…och i bästa fall, får en behövande en litet procent av den skänkta summan!

Visa mig var jag gör det påhoppet, för jag kan för min själ inte se det? Var snäll och läs inte mellan raderna eller leta tonfall som inte finns!
#17 Det beror nog på hur seriös organisation det är. De med "90-nummer" kontrolleras ju iaf av staten så att reglerna som satts upp för det följs. Så dessa rukar ju anses som seriösa, för annars blir de ju av med rätten till 90-nummret.

Får väl jag svara på vad för påhopp du gjort eftersom du verkar vara helt omedveten hur du låter, så här skriver du t mig:
Om du vill göra ett verkligt barn så vackert och välmående, ge pengarna till Röda Korset eller SOS Barnbyar eller någon annan organisation. Jag skulle garanterat må bättre i själen om jag fick välja mellan de två alternativen
I detta säger du till mig att/ifall om jag köper denna dockan så är jag en dålig mäninska som inte skänker de pengarna t Röda korset el sos barnbyar tex, att jag borde må dåligt i själen om jag kan med köpa den, så ungefär tolkar jag ditt inlägg
Men jag tänkte bara vad är detta för någon nu då som kommit in här och börjat tjafsa, bryr mig inte speciellt mkt om sådanda som dig
Hoppas du har annat och göra än att skriva saker för reta upp folk, annars tycker jag du ska hitta på något som glädjer dig och gör dig glad. För jag tycker om dessa dockor, och jag tillåter andra ha annan smak, men inte att de ska tala om för mig vad jag ska lägga mina pengar på,för de är mina!

#18 Du kan läsa #19 svar för det är precis varför jag också anser att det är ett påhopp.
Röda Korset har väl 90-nummer och ändå sitter de och betalar ut feta löner till ledningen och då väljer jag att inte stödja dessa organisationer, sedan må de vara hur kontrollerade som helst av staten.

Åh armbandet vill jag ha..Var verkligen snyggt.

#19 Om vi inte är nöjda har vi inget att ge. Alla konsumerar något. Att omge sig av vackra saker kan ge harmoni i långa tider. Eller får en avkopplande stund med njutning. Om vi inte mår bra orkar vi inte produsera och då inget att skicka. Allt är ett kretslopp och infödingar "Tredje välden" har i alla tider sminkat och smyckat sig. Fint armband.
Vi är inte orsak till tredje världen folkökning och sjukdomsbild. Mer än någon enskild person kanske(som varit där och stökat till), och ska inte behöva ha dåligt samvete för det. En sak som jag saknar i dessa debatter är att det finns människor även i detta land som lider nöd. Och har aldrig hört talas om några insatser från Rädda barnen eller de andra, mer än stödsamtal. AlLA MOBBADE OCH MISSSHANDLADE BARN HÄR I DETTA LAND. Och deras situation blir inte bättre av att vi låter bli att handla ett armband!
Och dessutom om vi ska diskutera överkonsumtion skall väl den minskas av miljösjäl. Men de behöver inte handla om det, bara för en sakbeskrivning
Så med detta vill jag ha sakt att det var ett rent påhopp och jätte tråkigt att läsa. Och i ditt läge just nu kanske armbandet skulle kunna vara lite tröst. Kittenttotts
Åsiktsfrihet råder men utan påhopp. Så den tråden kunde ha sett ut så här.
"Jag tycker vi konsumerara för mycket, så jag skulle hellre skänka dit eller dit. Men det är min personliga åsikt"
Tack för ordet

Fint skrivet Manbukten, Tack! Fick tårar naturligtvis som allt så fort någon nämner ett ord, hoppas det går över snart och bubblan inuti spricker.

#22 Gud så himla bra skrivet, exakt på pricken vad jag egentligen ville säga men inte fick till

#23 och #24 Tack! Vart så ledsen av detta så jag måste skriva något. "24 Nej det gäller att hitta formulering ibland och den sitta långt inne. Eftersom vi bara talar i skrift här är det viktigt med rätt formulering
Ha en bra dag