ang ögontvätt...
har funderat lite på det här med att köpa dyra ögontvättslappar och sånt, borde man ej kunna använda samma som man använder på sig själv för att tvätta ögona med?? Jag menar om man som människa kan använda de borde väl katterna tåla de med eller?!
Jag, o många med mig använder till katterna Bausch & Lomb Sensitive Eyes Saline. Det är saltlösning på flaska. Den finns att köpa på apoteket. För att torka använder jag Lambi toapapper som är mjukt.
Jag tycker det bästa är vanliga bomullsrondeller.
Menar du sådana som är "behandlade" med någon form av vätska så att de tar bort smink på människor? Det skulle jag inte rekommendera att amvända på katt.
/Lotta

jag använder bara vanliga bomullsrondeller som jag bloter med lite vatten..
MVH Isnornin
Tina (harlibries) har lärt mig att använda vanliga bommulsrondeller å koksalt.
Det kokar jag själv 1dl vatten 1krm salt. Står sig ett dygn i kylskåp… Gôr bra å billigt.
Jag använder det två mornar, sedan kokar jag nytt. Brukar också värma lite i mickron så att det inte blir så kallt för Niki å McLaren.

Visste inte att det fanns annat än vanliga bomullsrondeller som man köper på apoteket eller kosmetikavdelningar. Till det vanlig koksaltlösning. Har prövat med alla möjliga ögontvättar under första året med katt men inget funkar bättre eller sämre. Så då blev det mer plånboksvänliga varianten. Att koka själv kan jag förstå att man gör om man har flera men jag har två, varav en inte tvättas så ofta.

Har nog gått igenom hela sortimentet 
Har en katt vars ögon rinner under löp. Men dom får hår i ögonen varje gång jag fönar dem.
Jag köper färdig steril koksaltlösning i storpack på apoteket. Märke CCS 30 X 15 ml. Är bra till killarnas skrubbsår också 
Jag gillar också Jean peau Eye Care..men flaskan är så himla dum att hälla ur…så jag köper den mindre ofta pga- det.
Använder mig av Kicks bomullsrondeller eftersom dessa INTE luddar av sig.
Har även Eye Envy hemma ..om någon skulle behöva en grovrengöring ..tar några droppar på en rondell & allt är borta.Även köttfärsås 
Kan även rekommendera Pektin jumbo eye wipes..för lata/sjuka dagar .
Jag rekommenderar INTE att använda make upp servetter för människor ( Nivea, Loréal & liknande )!!
// Mia.
// Mia

Bomullsrondeller, ljummet vatten.
Koksaltlösning använder jag om det har varit en irritation någon gång.

Jag köper Coops Soft & Mild Baby Pads som är jättebra. Dom luddar inte och är jättestora, så delar man dom på mitten så har man 80 st för 15:-
Har alltid kokat min egen saltlösning och precis som du McLaren så får den gärna vara lite ljummen så det blir skönare för katten.
#6 Mia….vad är det från Eye Envy som du har som du tvättar med? Jag har en flaska som jag köpt från USA tillsammans med pudret men den får man vara så försiktig med så att ingenting kommer in i ögat utan bara ta försiktigt runt omkring för att ta bort ev missfärgning. Är det samma tro? och var köper man Pektin jumbo eye wipes? Är dom bra?
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

# 8
Stämmer att man måste vara väldigt försiktig med eye envy så det inte kommer in i ögonen.
Men så bra det är till tex..missfärgade tassar m.m
Soft & Gentle Jumbo eye Wipes har jag beställt ifrån USA .
Vet inte om just denna butik skickar till Sverige. ( TROR DET ).men du kan se vilket märke det är .
http://www.petco.com/Shop/SearchResults.aspx?Nav=1&N=0&Ntt=eye+eipes
Tycker att dom är 100% överlägsna..dessutom så stora att du kan dela dem till fler katter …samma tjocka material som Natusan våtservetter ..eller dom som du använder.
Dom är Vetirinär rekommenderade ..och safe for puppies & kittens. Natural & NON toxic.
Jag ÄR bekväm gälland detta ..& tycker att det är skönt att ha hemma..till stressade dagar.
Hoppas att du hittar dem ..för dom är SUPER!!
// Mia.
// Mia
Ja, jag kör som så många andra med koksaltlösning, ljummen förstås och bomullsrondeller. Jag köper dessa som är lite pressade och med något mönster i, jag brukar hitta dem lite här och var. Det är viktigt att de inte luddar. Jag använder också tops för att torka riktigt torrt i "fårorna" som en av mina katter har i ansiktet för att det inte ska vara fuktigt och bli någon svampinfektion.
Ang. eye envy, jag måste nog ta och skaffa det nu när vi kommer ha en brutabby colourpoint hemma, han är så ljus i ansiktet och det kan ju vara bra att få bort missfärgningar av mat inför eventuellt kommande utställningar.
Vart var det man beställde det nu igen? Är det att rekommendera att köpa både vätskan och pudret eller var dte så att det räckte med det ena?

jag har använt facial cleancing wipes fri från alcohol och färgämnen… tänkte bara liksom att kan man nu använda den på sina egna ögon så borde ju även katternas klara det,men även jag torkar mest med torra bomullsrondeller förutom om det e riktigt kladdigt;)
#10 http://www.angelfire.com/stars3/catroyale/indexsv.htm
Här finns Eye Envy Ögontvätt + puder att köpa.
Jag tror att våra persers ögon är känsligare än våra egna och jag skulle inte våga använda något som var anpassad för människor. Kan tänka mig att använda någonting starkare än saltlösning, men då ska det vara något som är speciellt anpassat för katter.
#12 Tack krasavis!
Rekommenderar du att köpa både ögontvätten och pudret?

Jag köper storpack av apoteket,Samma som miascharming, tycker det är bekvämt, och så känns det sterilt och bra för deras ögon, sen har jag bomullsrondeller till detta. Fördelen med denna storpack är ju den står framme och är alltid ljummen efter som det är små flaskor man öppnar nya varje gång.
De från apoteket är bra att ha med sig på utställning tycker jag! Jag har börjat göra ny koksaltlösning för varje gång och då använder jag knappt halva vätskemängden och salt och kokar upp och sedan fyller jag på med kallt vatten. Det brukar bli en lagom temperatur. Den senaste tiden har jag bara gjort denna "blötbehandling" en gång i veckan, ögonen har varit ovanligt torra och fina. En av katterna torr-torkar jag nästan bara, då det inte behövs något annat.
Ang.Eye envy igen, har man användning för pudret? Har ni märkt att ögonen rinner mindre när ni använder det ?
#16 ang eye envy… Ja jag tycker verkligen att jag har användning av det!
I och för sig så har jag katter som är vita runt ögonen, men då jag avslutar med pudret så blir de kritvita. Helt suveränt! Ögonen tycker jag rinner mindre också…
#17 har du både vätskan och pudret? Börjar du med vätskan och för att få det helt vitt så tar du pudret alltså, eller har jag missuppfattat?
#18 först (om niki å mcLaren är riktigt smutsiga) tar jag koksalt och tar bort det värsta med.
Sedan tar jag vätskan på en bommulsrondell och tvättar rent. Då är deras ögon fortfarande lite missfärgade, alltså lite gulton.
Efter det torkar jag riktigt torrt (eller oftast låter självtorka under tiden jag tar pälsen)
Avslutar alltid med pudret. Rikligt med puder. Det är liksom det som är pricken över i et!
Fast viktigt förståss att det inte kommer i ögat.
Då är de sååå vita och fina!

Om någon katt blir rinnig p g a skräp eller hår i ögonen (uppstår ofta vid blåsning av pälsen) använder jag vanliga simpla bomullsrondeller köpta på Willys för en 5:a/förpackning och vanligt kranvatten, lagom varmt.
Är katten lite irriterad i ögonen lägger jag i ishield.com som numera återigen finns att köpa på apoteket. Det är en liten pipett med en vätska som "smörjer" och lindrar irritationer och den är så bra att t o m Blå Stjärnan använder dem på katter med ögonproblem (var f ö där jag första gången hörde talas om dem).
Stod ute på jobbet en gång och rökte när det blåste hårt och en liten bit glöd blåste rakt i ögat på mig. Gjorde djävulskt ont men min ena jobbarkompis hade just sådana droppar och gav mig en pipett. Direkt när jag lagt det i ögat försvann smärtan och jag kände hur det lindrade. Kan bara varmt rekommendera dem.
#20 va bra att veta. Tack! det ska jag köpa och ha hemma. Heter det ishield.com?
#14 jag använder båda.

Jag tillhör de fåniga som innan något får närma sig mina katters ögon blir utsatta för både det ena och andra av mig - testar det på mig själv bla. Allt som svider i mina missars ögon svider ju faktiskt på mig själv, funderade jag ut för ett antal år sedan. Det var rätt så kul, för plötsligt försvann flera olika märken från den zoobutik som jag nyttjade på den tiden. Jean Paul Eye Care är ngt som jag har nyttjat länge, apotekets varor är heller inte dumma.
Tack Krasivis för länken!

Jag använder vanliga bomullsrondeller o kokar vatten o häller i lite salt,torkar rent med det när vattnet svalnat…trodde du syrran gjorde det med???Men Benji som är vit i ansiktet använder jag eye envy vätska o puder varannan dag o han är aldrig rinnig…när jag hade slut på eye envy gjorde jag som på dom andra katterna o benji såg bedrövlig ut!Tycker inte att man behöver använda eye envyn till katterna som inte är vita i ansiktet men kan va bra då dom är verkligt rinniga!
Före utställning t ex så brukar jag köra en "kur" med Eye Envy Tear Stain Remover och Eye Envy Powder, några dagar före och på utställningen. Då blir katterna riktigt rena o fina runt ögonen. Jag har ju inga vita katter men det är bra också till andra färger.

#25 ok provade på mina andra men såg ingen förändring…fast det är klart på Benji som är vit synns det ju bäst;)Innan eye envy så var jag nästan grinfärdig med benjis ögon då han hade så mkt missfärgningar under ögonen(såg ut som han supit i 3 veckor)plus att det rann men efter e-e så är han som en annan katt(i ögonen alltså)

Hmm jag brukar bara använda torra syster yster men har använt dessa jag skrev om o de e speciellt för känsliga ögon och om man läser innehållsförtecning på tex vissa speciellt framtagna för perser så finns där betydligt mer konstiga ämnen, men men det funkar för mig iaf:)
jag använder inte eye envy vätskan för jag tycker att det luktar så illa
däremot använder jag eye envy puder varje dag…eller varannan
det är som nån skrev…pricken över i:t
o jag har aldrig haft så vita vitfläckar…tack gode gud för eye envy
jag kokar ny koksaltlösning varje dag
sen tar jag bomullsrondeller som jag klipper i 4 delar..inte för att jag är snål utan för att de helt enkelt är lättare att hantera då
så lägger jag de i den ljumma koksaltet
men…jag tycker inte att ögonen rinner mindre för att jag använder eye envy..det är samma som förut tycker jag
men nu är de kritvita…o det var de aldrig förut

# 28
Eye Envy vätskan luktar inte all någonting längre.
Den är nu luktfri..och går att förvara i rumstemperatur..& kan INTE bli möglig som den gamla sorten ..som luktade typ starkt utav penecillin..eller liknande.
Om du skickar din adress…så kan jag droppa några droppar i en påse åt dig…så kan du lukta själv 
Jag klarade inte alls av den gamla doften ..
// Mia.
// Mia

jag har oxå eye envy vätskan och den luktar inte ett dugg, helt luktfri faktiskt.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

jag tror de luktar lite olika har ja erfarit beroende på var man löper

Köper du orginalet Eye Envy…så luktar det likadant…oavsett vart du köper det.
Personligen har jag köpt STOR flaska från USA…& mindre i sverige..SAMMA doft…dvs..INGEN ALLS!!
OM dom inte säljer RIKTIGT gamla flaskor…men då skall du byta!
!
// Mia.
// Mia

Jag tycker inte heller att e-e vätskan luktar nåt…inte pudret heller o jag har oxå dom stora från Usa…
Det enda som hjälper är att man håller efter ögonen alltid och jag gör som Anki lägger på lite puder,men inte varje dag så det är lite jobb men va gör väl det.Nu har jag ju bara 3 så det är ju inte så lätt när man har många.Lena
Hälsningar LENA

köper menade jag ej löper

#33 du sa ju själv förut att det var skillnad ilukt minns du ej det my dear sister

Jag använder bara pudret på Doris under vissa oerioder nr hennes ögon rinner. Nu blir det ganska så sällen, för hennes ögon har nästan slutat rinna helt när hon har växt till sig lite, men när hon var tonåring kunde hon rinna mkt i perioder. Har för mig att pudret får ögonen att rinna mindre. Men vätskan har jagaldig anänt eftersom hon är brunmaskad, trodde att den bara tog bort missfrgningar, har jag fel, eller har den någon annan effekt. En viktig sak att göra om ens katts ögon ofta rinner är att frisera ögonrynen på katten för när de r mycket långåriga där så rinner ögonen mer har jag märkt.
#29..den flaskan jag köpte för några år sen luktade mycket starkt av nåt…så jag hällde ut den direkt
sen så har jag ju i olika trådar här sett att många av er säger att den är helt luktfri
Crystalpearls köpte nyligen en flaska från www.eyeenvy.com o den luktade handsprit??? hmmm konstigt va??
undrar om hon hade sån otur så att hon fick en gammal sort..
jag tar gärna några droppar i en påse ..vi kanske har haft otur helt enkelt ..jag om Crystalpearls
jag pm dig min adress #29

#36 ja det var skillnad på lukt från luktande till icke luktande det som jag köpte från Usa…men jag tyckte faktiskt inte att dom små burkarna jag beställde från nån hemsida luktade sååå mkt men känner ju klart skillnad mot icke luktande då då;)