Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1335 ggr
McLaren
0

Hur många gånger schamponerar jag?...

Tänkte bada McLaren å Niki i morgon. Hur många gånger ska jag schamponera? Jag har bara gjort en schamponering de gånger McLaren badat….

McLaren upplever jag som mycket ulligare och tätare i sin päls än Niki. Även är hans päls svårjobbad nu… Kanske behövs någon form av avfettning?

Niki är myckeeeeet mer lättjobbad i sin päls. Men lite fet han också..

Sedan har jag köpt barnpuder å glömt vad tina sa…Generad

Har jag det efter fönen när allt liksom är klart? Var det så nära roten av håret som möjligt?

Tack för att ni finns där uteKyss

Tycker McLaren å Niki också!

BumbleBee
0

Vi ska ju på kurs imorgonkväll, då får vi lära oss både vardagsbad och showbad Skrattande     // Lillevi

Elisabet-E
0

Det är väldigt olika hur många gånger jag schamponerar en katt. Beror mycket på hur skitna de är helt enkelt.

Jag har med åren byggt upp känslan i händerna och känner helt enkelt när det är färdigschamponerat. När du sköljer pälsen ser du hur den "spelar" under duschstrålen och när den börjar kännas som att den är på väg att tova ihop och liksom "knarrar" då har du schamponerat och sköljt tillräckligt väl.

Jag använder aldrig puder men det kan vara läge att göra det om det t ex är väldigt varmt ute på kritiska ställen som under armbågarna och kanske lite bak under bakbenen. Ta kammen och dra benor i pälsen och lägg en liten sträng puder precis i benan och arbeta så i sektioner. Som alltid ska pudret ner i botten.

Bart
0

Dum fråga,men vad gör pudret för "nytta" i en nybadad ren päls?Jag brukar bara använda det mot fettsvans,eller ännu hellre potaismjöl,men då är ju nyttan att det "suger" till sig fettet.

Elisabet-E
0

#3 Vid mycket varmt väder blir katterna gärna fuktiga just under armbågarna och mellan bakbenen och lägger man då i strängar av puder så slipper man en massa krull. Detta gäller alltså på en färdigfönad katt.

Millan71
0

Det fick jag oxå lära mig om barnpuder efter födningen…jag schamponerar en gång,det brukar räcka då mina inte är några utställningskatter och endast inne nu i vinter…Gillar mc laren o Niki att bada? Det gör inte mina;(  Benji går an men dom andra gillar det inte,ännu mindre föningenHemlis…skulle verkligen vilja köpa sån där petdryer men dom e ju sååå dyra…någon som har en billig till salu? Cool

Kittentotts
0

Jag har aldrig puder på mina. Vet de finns dom som har detta men jag har aldrig fattat det

Badar man noga så håller sig katten fräsch också

Men som Elisabet säger på sommaren el så kan de som tycker katten inte ska krulla sig av värme el annat behöva det kanske?

Jag kan ta det i rumpen om någon skitit illa el så vid rengöringen

Tycker annars Elisabet beskriver badet bra ovan

McLaren
0

#1 Lillevi!!! Glömde ju detGenerad syns i kväll. Det är jag som har en röd ros i håretFlört

#2 Tack. Du har ett så bra sätt att förklara på! Nu förstår jag bättre hur pälsen ska kännas. Å då väntar jag med pudret…

#5 *ler* nej McLaren gillar verkligen inte att bada. Han är sååå tonårs finnig nu… Morrar och beter sig. Min lugna goa snälla katt har mutterat till oigenkännlighet. Han påminner om min förra rottis hane Morris, han var också finnig ett bra tag.

Niki däremot har jag aldrig badat. Tänkte att han skulle få ta det lugnt ett tag.. Men nu är det dax för honom också.

Niki är mycket mer medgörlig. Han gillar kammningen men inte ögonrengörningen. Niki spinner när jag kammar..

McLaren spinner när jag gör ren ögonen och morrar och gnäller när jag kammar. Han bet mig igår, också. Djävla katt djävel sa jag dåHemlis

Föningen…. Ja, det är ju ett kapitel för sig. Första gången jag fönade en katt var en upplevelse.

Nu har jag köpt en ny hårfön från björn axen. den har coool iflera steg och andra finesser. Inte så högljud m.m så McLaren nu kommer jag!Flört

Hur gamal är benji nu? Går det bra för vilda?

#6 tack för svar!

SofiaJ
0

Om du upplever att de har fet päls är det bra med avfetning, jag tycker att pälsen dessutom håller sig fin längre så att de blir längre mellan baden. Billigaste avfettningen är utspädd yes, men även goopers groom är väldigt bra, jag brukar använda båda. Är Doris väldigt skitig eller ska ställas då schamponerar jag två gånger, är det bara vardags utan att hon är speciellt skitig kan jag vara lat och bara ta en gång. Balsam brukar jag använda ibland, men är rädd att det ska tynga pälsen, så det kanske du kan skippa om de har en naturligt fet päls.

McLaren
0

Tack SofiaJ!!

SofiaJ
0

#9 Så lite, men glömde att tillägga att det bara är att testa sig fram. Det kan ju var så att eftersom de har lite olika pälskvalitet så kanske de passar bättre med olika schampoon, men det r en djungerl att hitta rätt. Det är nämligen inte bara färgen som avgör vilket schampoo som passar bäst. Jag och mins syster har 3 katter ihop och det är olika schampoon på de allihop. Syrrans silverkatt med väldigt lite underull behöver ett schampoo som inte tynger alls annars blir hon flikig, Doris har lite torr päls och är cp behöver ett annat schampoo som återfuktar lite och vår tredje katt är också cp, men har inte blivit lika fin som Doris med hennes schampoo, nu byter han ju till vuxenpäls så vi får se om kvaliten blir annorlunda, men annars måste vi hitta ett 3:e schampoo åt honom.. Så det är mkt prova, och dyrt att alltid köpa flaskan då de kostar typ 200 kronor styck oftas. men en bra djuraffär borde man kunna få en liten provflaska av innan man köper, vet att på vissa utställningar har man kunnat få sådana. Hade från början köpt ett billigt schampoo till Doris som jag tänkte använda till vardags, det lnade sig inte, provade pcl , men blev tvungen att duscha om henne efter en vecka, men när jag väl hittade ett bra schampoo så börjar hon tova först efter nästan en månad.. Så schampot gör också stor skillnad..

Kittentotts
0

Niki är badad här 1 gång veckan, enda han gjort är försöka smita, men en mer go katt får man ju leta efter gällande all skötsel, hoppas det gick bra jag sa detta nu bara

McLaren
0

#11 Carina, varför skulle inte det gå bra?? Vi vet ju båda hans historia och han har ju bott hos dig…

Niki är verkligen go. Tyvärr lite räddare och otryggare i sig själv, än McLaren. Det är ju inte så konstigt. Eftersom det har varit "körigt" för honom ett tag.

Jag tror att han kommer att bli lika trygg som McLaren om ett tag, för han har växt mycket under dessa veckor och verkligen piggat på sig. Å han är ju så gossig jämt. Det är inte McLaren, bara när han själv har lust..

Kittentotts
0

Jag ville bara säga hur han va här, kändes bra!

Är han osäker? Här va han ju den som va mest framåt, alltid med, satt i allas famn. Kanske har det varit för mkt dåLedsen

Tack iallafall för jag fick skriva dessa orden utan det blev fel, vi har tänkt på honom och pratat mkt, för en goare katt får man helt enkelt leta efter.

McLaren
0

#13 ja, tyvärr har det varit förmycket för honom. Men det blir ju konsekvenserna.

Tar lite tid, sen landar han nog och återgår till sitt vanliga jag. Förstår verkligen att ni saknar honom men ni ska veta att han är verkligen är ÄLSKAD och har det så bra med sin bror och oss. Skönt för McLaren att fått 4fota sällskap, också.

Chiarettos
0

Jag gör så här, vardagsbad,  1 gång Yes  + 2 ggr Shampo

Utställning 2 ggr Yes 3ggr shampo, vet att det låter MYCKET men jag började med detta för 12-13 år sedan och efter att att testa olika bad under åren har jag kommit fram till att detta blir bäst för min del. Snygga blir dom i alla fall.

Sen är sista sköljningen jätteviktig att allt shampo kommer bort.

Kittentotts
0

#14 Tack !

#15 Så som jag badar, och har alltid fått bra beröm av domare för de är så fina

nettan123
0

Jag har yes 3ggr och avslutar med ett schampo när vi ska på utställning.

Tips till er som har feta svansar, använd Goop.

Ett bra avfettngsmedel.

McLaren
0

#15 Tack, så gjorde jag rätt idag! Alltså vardagsbad. Om jag ska på utställning någon gång ska jag testa som du sa… för skillnaden var stor då jag använde yes innan… å schamponerade 2 ggr. Verkligen skillnad.

#16,17 Tack!

Millan71
0

#7  benji är 2 år i mars…Han e sååå sugen på en hona nu så jag har t.om efterlyst en hona att para medHemlishan e helt hopplös o skriker o vrålar….Det går jättebra med lilla Vilda! Hon är u så go och tuff! Arwen som alltid fått sova i min säng säger hon ifrån åt för hon vill sova vid mitt ansikte! "lilla" Arwen lägger sig på golvet brevid min säng då….Jag sa åt Vilda att arwen var först men hon vill ej lyssna på det öratFörvånadÄr helt enkelt en godbit!!!!Aldrig varit med om en socialare katt i hela mitt livCool

McLaren
0

#19 stackars benji….. Passar inga av dina honor då? Måste nog vara värre än när en kille är "riktigt förkyld"Flört

Skööönt att det går så bra med vilda. Jag tycker om det namnet, fint. Kavat dam.