Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 892 ggr
manbukten
0

Vad vill vi inte ha!

PKD tråden blir lång och där finna många inlägg som kommit bort. Bullans inlägg från experter och Tidlösas inlägg om lista.

Här kommer min

Vill inte ha någon dödlig sjukdom. Inte i ordning men börjar med.

Inga njursjukdomar

Inga leversjukdomar

Inga hjärtsjukdomar

Inga kroniskt rinnande ögon

Inte för trånga näsor

Inga bettfel eller tandopertioner

Inga fertilitets problem

Inga temperamentsfel

Hellst inga operationer alls

Som ett exempel  vad tycker ni fortsätt på listan och så kan man göra en åt andra hållet. Vad kan vi acceptera.

Och en fråga till ska vi dömma ut all som har något av dessa och försöker göra något åt problemet.

Jag har fått en med trång näsa och en med ögonoperation. ( Båda uppkomna fel efter ett år)  Av 28 avkommor på sex år. Ska  jag ta bort mina ur avel då som fått dessa barn? Dum fråga tycker många, men en relavant fråga en intressant fråga!

Kittentotts
0

Okej:)) Vad mkt på en gång, men man kan ju inte testa sig igenom allt detta??

Njursjukdomar vill man ju slippa, man testar mot det som går som pkd, men finns ju andra njursjukdomar också.

Leversjukdomar vore ju inget kul få

Hjärtsjukdomar kan man ju testa mot, men kan man testa alla, vi har pratat om det här hemma nu, får se

Rinnande ögon, man bör ju kolla upp detta med otroligt rinnande ögon, vi har inte de stora problemen, men då de fäller så rinns ju lite, och om det är en katt som rinner mkt el har fel bör den inte gå i en avel anser jag

Trånga näsor ja! Detta är ju det jag fasar för få, haft en och den behöll vi tills operation va klar. Jag vill ha breda näsor,stora hål,de ska må bra då de andas.Man avlar helt enkelt inte på trånga näsor. Visar sig en katt ge kattungar med trånga näsor tar man den ur aveln, sen kan ju en kombination vara fel, men upprepas felet så tar man bort föräldrern som orskar detta ur aveln

Bettefel kan rätta sig, behöver inte ärvas, men man ska vara medveten då man tar en sådand katt att ifall så bör den inte fortsätta aveln, Tandsjukdomar har jag ingen erfarenhet utav, men skulle inte avla vidare om en avkomma gav detta

fertilitets problem har jag ingen som haft, vet inte så mkt om detta är ärftligt? men det kan det nog vara då många avkommor(flickor)är som sin mamma vid dräktighet/födsel

Om en katt har problem med temperament bör den absolut inte gå i avel, ej psykiska problem heller

Jag har nu svarat på mina tankar, sen tycker jag det är upp t varje uppfödare avgöra vad deras gränser går

Men det är inte lätt ta problemen som kommer med kattungar man sålt om man avlar på problem.

Vad gör ni som uppfödare om en avkomma utvecklar ett sånt här problem som: njur, hjärt, trång nos, mmm? det är ju också intressant, om en katt går bort efter en tid? el det visar sig den får problem som upptäcks kort efter den flyttat

/ carina

manbukten
0

Du vill inte heller ha de åkommor jag undviker. Och har inte haft dem heller peppar peppar. Min lila trångnäsa är kvar här hemma och inte så allvarligt att hon måste operareras. Hon är min bästa nanny. Deltar gärna i barnkammar bestyren.Hon ska personligen inte gå i avel. Och ögon barnet är inte bevisat ärfltligt kan lika väl uppkommit av annan orsak. En del andra har hårda sömntutor och många inte ens det. Bara undrade. Fertilitetsproblem kan vara både ärftligt eller personligt precis som allt annat.

Det dök upp ett sitat: Allting har en ände, korven den har två, pannkakan har ingen men det går bra ändå

Annkis54
0

jag vill inte ha det du skriver ovan heller.
jag vill heller inte ha strilande hane

Hade jag katt med konstaterad PKD eller HCM..så kastreras de.
har haft en trångnäsa genom åren som vi opererade..blev fint.
fertilitestsproblem har vi inte haft hitills. aå vet inget om det.
tänder..jag har en hona som inte är korrekt i munnen som ger kanonfina ungar. så man får testa sig fram

sen vad andra gör lägger jag mig inte i…Om de avlar på ovanstående "fel"
det jag kan göra åt saken isf är ju att inte köpa "såna ungar"
när jag letade efter min chokladvita hane…så blev jag erbjuden PKD positiva..billigt
ALDRIG
Sen blev ju de kattungar sålda till utländska uppfödare.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Hmm ja trånga näsborrar alltså så trånga så de ej kan andas…

Njursjukdomar(vill jag absolut ej att mina katter ska behöva lida av vet från egen person hur det är hmmm). Därför kommer jag testa mina katter och e de positiva så blir de ej att användas i avel…. Temperament, ja en galning skulle jag ej avla påFlört

En strilande hane skulle jag aldrig ens stå ut med så där föll den bort omedelbart från aveln…

Svårt det här,men allt som nu går att kolla som PKD som ej e dyrt skall man ju kolla upp nu när det ändå går, fast jag har ju då väntat på ett svar ganska länge nu Skrikandes… sen sånt som klassisk look o sånt det bryr jag mej inte om så länge katten e en frisk o sund kissemissSkrattande

manbukten
0

#3 Det är sant strilande hanar bort bort

#4 Vad menar du så trånga att det inte kan andas? Då dör de ju! Ingen kan överleva utan att andas ordentligt.

Millan71
0

#5  ja trånga näsborrar helt enkelt…att dom har svårt att andas menar nog syster;)Strilande hannar står väl ingen ut medHemlisMen det kan man ju inte veta när hanen e liten…att han blir strilig som fertil menar jag…ingen vill ju ha en sjuk katt så jag testar mina iaf mot det mesta som går…

blackangel
0

Ja trånga näsborrar så den lider av det givetvis, fina öppna ska det va tycker jag:)

Strilande hanar kan man ju ej veta om då de e små men skulle de bli så så vart det omedelbart kastrering av denne;)

manbukten
0

Ser mitt förra inlägg försvann. Min har inte svårt att andas av sig  själv. Så det finns flera värderingar på vad som är trångt.