Kastrera eller inte kastrera ?
Min minsting Liam börjar nu att bli könsmogen, och jag står i valet och kvalet om jag ska kastrera honom.
Vi har en katt sedan tidigare, Helmer, som är kastrerad och det fungerar bra mellan båda missarna (så här långt), och Helmer är fortfarande chefen härhemma. :)
Liam är till skillnad från storebror mycket energisk, livlig, springer och busar, vilket vi tycker är jättekul och även bra, då han lider av HD och bör "träna" lederna. Så därför är jag orolig att han efter kastreringen blir lite mer soffpotatis som brorsan vilket kan påverka hans hälsa iochmed höftledsdysplasin..:(
Han ska inte användas till avel…
Vad tror och tycker ni, kastrering eller inte ?

Kastrering om han inte ska gå i avel.
Min Jonny Bravo blev kastrat för drygt ett år sedan och han beter sig som om han var ett år ibland,han busar och leker precis som dom andra,ingen soffpotatis där inte :-)
Vad säger veterinären?
Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#1 Håller med. Leken kan du säker få fram än då, om han skulle bli sofftare,men det brukar inte göra så stor skillnad. Och ibland tvärtom. Katten mår mycket bättre av kastrering om den inte ska gå i avel. Så rörelse är ingen motivation att låta bli ,det är min åsikt. Vippor av olika slag brukar vara populärt, men det finns massor med leksaker för rörelse.
Lycka till från mig med

Om han inte ska gå i avel så tycker jag allt du ska kastrera, så gör vi med de som inte ska gå i avel
De mår bättre av vara kastrater
/ Carina

Putt
Håller med 3.Lena
Hälsningar LENA

Lite från mig!
Eftersom han har HD, höftleds dysplasi, fel på lederna, bör han ju inte gå i avel utan bli KASTRAT. Dessutom mår både katten och du bättre av att han är kastrat. Att hålla inomhus-hankatterna fertila är för de allra flesta kattägare mycket jobbigare.
Tänk på att inte övergöda honom så att han blir för tung och belastar lederna ännu mer!
Lisa L (S*Amors Troll)

Min Dino var soffpotatis från det han va liten tills vi kastrerade honom nu är han ett vilddjur asg, så han mår mycket bättre som kastrat eftersom han inte ska användas i avel.så jag tycker du ska kastrera honom.
Mvh Britt-Marie

Tack för tipsen !
Ska boka kastrering nu direkt !
Kram på er :-D