Vad har ni för krav?
Ni uppfödare, vad har ni för krav på era köpare?
MVH Isnornin

Måste ju erkänna att jag är hemskt nogsamt: de får redogöra för hur de bor, familjeförhållanden, arbets/studieförhållanden, vilken erfarenhet av katter de har, hur de tänker sig tex pälsvård, hör mig för vilken kunskap de har om rasen ets - det är då bara första delen av bedömningen!
När de sedan kommer, får åtminstone jag en personlig känsla av människan: är det här en person som jag kan lita på som ger ett kärleksfullt och livslångt hem till min baby, beter sig personen adekvat(psykiatriska sjukdomar/missbruk m.m.) brukar ju visa sig - eller man får en känsla i magen.
Jag hör mig även för om personen känner ngn med perser/har handlat perser/exotic tidigare och om det skett så kan jag ta kontakt med den uppfödaren och höra mig för.
Det här är vad jag snabbt kommer på att jag kollar.

Men om man inte har haft katt och inte känner någon perser ägare får man inte köpa av dig?
MVH Isnornin

Jag har ju inte fött upp perser, men väl en liten oväntad huskull, och när kattungarna, mina BÄBISAR, skulle säljas, så frågade jag också ut ev. köpare, bad om deras fullständiga namn och adress samt telefonnummer (alla numren), sedan kollade jag upp dem på hitta.se, och redan där föll en bort!!
Därefter träffar man ju ev. köpare och gör en andra bedömning, frågar ut dem ännu mer, kollar in hur de är med kattungarna och hur de handskas med dem, lyssnar på deras resonemang, etc.
Man kan verkligen inte vara nog för försiktig!!

Jag brukar be dem berätta om sig själva så jag får en bild. Man frågar om det man sen funderar över
Sen så kommer ju alltid frågan om de haft en perser, el om de känner någon med en. Men jag är ju fullt medveten att någongång är 1a gången för alla. Brukar hjälpa de som inte kan bad o annat så länge de vill själva. Ger med info till de som behöver om allt, men sen tycker jag det är viktigt de ser el är med på ett bad, vill med andra ord att intresse finns för detta fr personen som köper
Som #1 om det finns en perser innan så frågar jag om det går bra jag kontaktar dem
Ett besök av köparen är viktigt för att bilda sig en uppfattning

Självfallet så får man handla katt av mig - även om det är första katten man skaffar. För mig är det urviktigt att få rätt känsla för den blivande köparen SAMT att köparen känner sig trygg med mig som uppfödare. Han/hon ska kunna höra av sig när som helst med alla möjliga frågor/funderingar och då måste han/hon känner trygghet i det.
Därför brukar jag bjuda hem tilltänkta köpare, de får träffa mig & missarna och sedan fara hem och fundera - samtidigt så funderar jag.
För mig har det lyckats att finna bra hem till mina barn, vilket jag är otroligt glad över. Vissa köpare har jag kontakt med som nära kära vänner idag. Vilken gåva det är att få bra hem till mina barn samtidigt som hag har fått nära kära vänner!

det är ju bra för en som köpare att kunna ringa ifall man undrar över något!
Det tycker jag men min Izabella, jag ringer ibland, hennes uppfödare blir så glad att höra hur det är med Izabella.
MVH Isnornin

har ju nu än så länge bara sålt till min syster vilket ju var enkelt då vi känner varann o träffas ofta;). Men jag skulle nog vilja veta lite om tidigare erfarenheter, boendeförhållanden samt lita lite påmin magkänsla,)

Vad tycker ni är bra boendeförhållanden?
MVH Isnornin
Jag har en motfråga , vad kan vi köpare ställa för krav,? Även om ni uppfödare är så kallade seriösa, så är en del av det seriösa att lämna till fundering. Jag köpte en perser av en uppfödare, efter konstens alla regler, Mitt "hem "blev godkänt och min hund klarade eldprovet också ,Det visade sig att den hade pkd, båda föräldrarna var testade och pkd fria.???? Inte nog med det, en vän till mig har också en perserkatt, det visade sig att den hade fip och var en far -dotter parning, Det kom hon på själv efter stamtavle studerande. Vi var förste gångs köpare då av perser båda två. Är man kattälskare o verkligen av perser eller annan raskatt så förlitar man sig verkligen på sin uppfödare och är bara glad att man får uppbackning, Men jag vet inte om jag skulle lita på att katterna är testade som en del säger, var på en utställning för¨nåt år sen, där pratade jag med en Norska som hade en otroligt fin han kattunge, Den var till slau, Men hans mormor hade PKD, men hon sa att hon skulle försöka få den såld i Sverige för här var det inte förbjudet avla med okd katter, Då är det ju inte lätt få bort PKD om man inte seriöst bryr sig…

Du har helt rätt & du skall INTE lita på PKD-scannade katter om du vill ha en PKD-Fri kattunge!
Detta PGA- att djuret behöver inte vara sjukt & visa upp blåsor på scanningen.. ..utan kan bär på PKD gen1 iaf.
Så vill köpa en PKD fri katt ..så måste båda föräldrarna vara PKD-DNA FRI TESTADE!!
Däremot kan man inte testa med DNA mot andra njursjukdomar idag..så 100% -ig garanti på att njurarna är friska kan du inte få.
// Mia.
// Mia
"9 Jag tänkte likadant,om jag någog gång köper en till katt så kommer jag att vara väldigt noga med att kolla upp allt.När jag köpte 2 av mina perser så blev jag god vän med uppfödaren,jag var och hälsade på mina små ofta tills jag fick ta med dom hem,det var heltunderbart.Särskilt nu när det varit mycket disskution ang. uppfödare så blir man ju mer vaksam.LENA
Hälsningar LENA

#9 Fruktanvärt tråkigt hur var det pkd fria. Angående fip bryter det bara ut hos katter med dåligt immunförsvar och är ofte en åkomma efter coronavirus. Dubblar man på dåligt immunförsvar för att få fram vackra katter enbart och det har viruset. Då blir det så inte hela kullar med enskilda individer.
Tycker du ska kräva att få e papper på tsterna fär PKD
Vad kan man göra jo du kan ställa krav på alla möjliga tester, men vara beredd på att vara med och betala dem. Men detta går väldigt dåligt ihop med det billiga sällskppriserna vi diskuterat tidigre. Ju fler garantier ju dyrare katt. De är en avägning vi för göra tillsammans

#8 bra boendeförhållanden är tillräckligt med plats att röra på:) samt att den blir väl omhändetagen så klart!!!!!!
Hur går en pkd-test till ( jag kan o vet inget om det) Tar man provet själv o skickar eller åker man till vetrinär o tar prov, Om man tar själv o skickar någon stans kan man lita på att det är rätt katt som är testad . Vad har uppfödaren för krav på sig om de säljer en pkd katt. Är ju fruktansvärt svårt för inte vill man bli av med kissen man köpt och fäst sig vid, o ska man som jag ha sällskapskatt så är det ju trots allt kattens välmående som är viktigast, Men om man skulle haft en kisse till avel hade det ju blivit problem, Är det krav från nåt håll att man måste sluta avla på pkd katter, för som jag förstår så kan ju en pkd katt få friska barn, Om det avlas på de barnen, kan pkd slå tillbaka i det ledet? Uppfödar-köpar kemi är ju jätteviktig om problem skulle uppstå eller om man behöver råd o stötttning, för som "bara " ägare så har o kan man ju aldrig få den erfarenhet som alla uppfödare har o delar med sig o så är det ju roligt visa hur fin kisse man har och att allt går bra

På PER/EXO kan man testa själv Sen har jag för mig att Brittringen har i sitt hälsoprogram att det måste vara en vet som tar provet just för att säkerställa att rätt katt testas och då ska ID.nummret skrivas in.
Ni vet väl att det finns ett hälsoprogramn utarbetat mot PKD som Brittringen har gjort iordning.Ni som är intresserade av att få i gång ett för PER/EXO kan ju kolla igenom deras program.
Stolt ägare till tre La permer

#14 Man kan gå via veterinär för ta Dna testerna, men de flesta tar dem hemma, så visst finns det chans t fusk i detta.
Men jag som köpare och uppfödare(för jag köper ju med) måste ju kunna lita på detta testet är gjort på katten jag köpt. Jag menar annars så anser jag detta vara mkt farligt för den som garanterar provet är taget på den katt pappret är på
Om någon vill så testar jag gärna en individ innan den lämnar mitt hem. Man kan ju vara med på detta provet om man vill också, skicka in det själv osv.
Detta med få en bra uppfödare är mkt viktigt, jag har min som är supergo och alltid ställer upp. Som uppfödare ska du prata med dina köpare då de behöver dig, du ska finnas där alltid. Vid problem el om din katt blir sjuk så ska du finnas. Det är inte alltid lätt för en uppfödare heller då en såld kattunge blir sjuk, man blir ledsen själv, men man måste försöka vara stark.

Säljer inte längre några katter då jag lagt ner uppfödningen men mitt köpekontrakt och mina 15 kritiska frågor är hett eftertraktade och jag delar gärna med mig till den som vill ha.
Vid första telefonsamtalet hade jag som sagt mina 15 kritiska frågor som bl a skulle svara på om köpet var noga genomtänkt, finns allergier i familjen eller hos nära kompisar och/eller barnens kompisar, medveten om kostnaderna för att ha katt vad gäller mat, kattsand, vaccinationer, försäkring och inte minst veterinärkostnader som kan uppstå mycket akut, var de beredda på att enbart ha katten som innekatt, tidigare vana av katt, beredd på pälsvården och det jobbet det medför på en perser och ja många fler frågor.
På detta sätt sållade jag direkt bort spekulanter som jag tyckte var olämpliga. Jag uppmanade naturligtvis även spekulanterna att läsa mina råd vid kattköp som jag hade på min hemsida och jag ska när jag får tillgång till mitt nya webhotell lägga ut dem igen för det frågas ofta efter just den sidan också. Där beskrev jag bl a vilka rättigheter en köpare har och vad en köpare ska se upp med hos en uppfödare. Tyvärr finns det en hel del oseriösa uppfödare också och en köpare kan lätt råka väldigt illa ut!
Om allt stämde och jag kände 100% förtroende för att sälja en kattunge till spekulanten slängde jag fram mitt hemska köpekontrakt och det var inga som helst problem, köparen skrev under för det bygger mycket på mina 15 kritiska frågor bl a. Och jag begärde alltid att få se legitimationen och tog en kopia på det. Via personnummer kan man alltid leta upp folk om de skulle "försvinna". Inte heller detta har en seriös kattungespekulant något emot.

Jag tror att den personliga kontakten är viktig, För att kunna fortsätta ha kontakt. Jag vill ha livslång kontakt eller support Det innebär att jag vill ha rapport så fort något händer och kunna hjälpa till. Och det finns väl inget roligare än att få ett kort då då. Dom värmer.Jag vill inte att det ska vara ensamma hela dagarna Persern är så social. Och jobbar man ska de vara två. Jag vill att affären skall vara väl genomtänkt inga inpulser. Katten och köparen skall samtycka till köpet. Har säkert glömt något.
Och sällskapskatten viktigaste detaljer är ett gott temperament och sunda. De skapar de mista problemen
#5 Har tre barn hos en vän, det är härligt. Men också att få ett hem till någon jag redan känner väl.
Jag lämnade iväg en liet kille för en vecka sedan till en som köpte katt av mig på 80 talet som jag känt nu i 33 år. Sånt är tryggt