Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4594 ggr
diana_
2007-05-15 15:54
0

hårbollar!

hej!

Jag undrar, pratade med en vän och hon sa att hennes katter brukar spy hårbollar ibland. Men mina har ALDRIG gjort det och det tkte hon var konstigt. Dem äter gräs men dem spyr inte hårbollar. Hur är det med det? ska katter spyhårbollar ibland? är det onormalt om dem inte gör det?

Varma H.

Didi

simzonites
2007-05-15 16:05
0

De flesta katter brukar spy upp hårbollar med jämna mellanrum. Det är jättebra att du låter dem äta gräs. Du är nog duktig på att kamma och borsta så att de inte får i sig så mycket lös päls när de tvättar sig.
Om man vill hjälpa katten att få upp hårbollar så kan man koka upp ett par dl vatten med några matskedar linfrö i, sila av och låt svalna, ge katten utav linfröslemmet med en lite spruta i munnen, en del katter gillar det och kan lapa i sig det direkt från ett fat. Man ger 1-2 ml åt gången 2 gånger per dag i typ 3 dagar.

/Lotta

/Lotta

diana_
2007-05-15 16:08
0

Ahaaa..jaa för Percy är nu över 1 år och han har aldrig spytt en hårboll som vi har upptäckt (vi har städat och inte hittat). Så det är inte bra dem inte gör det… då får jag göra den där mixen så att dem spyr hårboll. Ju brukar borsta dem 2 ggr i veckan, borde det vara mer? dem brukar inte få tovor,sällan…Fundersam

/Didi

simzonites
2007-05-15 16:10
0

#2 Hör du eller ser att de kräks eller hulkar som om de behöver få upp något? Ibland kan de också bli lösa i magen då de har hårbollar då de stör matsmältningen.

Angående linfröavkoket så ska man använda hela linfrön!

/Lotta

diana_
2007-05-15 16:14
0

Nä har aldrig sätt, bara att dem rapar typ och hikar.

Ah! jaaa Percy blir lös imagen då och då, mjukare bajs inte diarré. Nu har han iförsig hårt bajs (som du vet droppar dem det lite här och var då det hänger kvar). Conchi har inte haft så mkt problem med lös mage förutom då hon hade grov diarré två veckor nästan utan anledning..

Linfrö är det typ grönsak?Generad inte insatt i köket och varor *pinsamt*Köper man dem, typ vart ? grönskaksavdelning eller?

Hur många dl vatten?

Så det är viktigt att dem får upp det…

simzonites
2007-05-15 16:25
0

Linfrö står på hälsokosthyllan i livsmedelsaffären, det är små bruna frön.
2dl vatten och 3msk linfrö brukar vara lagom, det är inte så noga.

När dina katter har ätit gräs kräks de då?

/Lotta

diana_
2007-05-15 16:47
0

Ah tack =D. Ska messa killen nu och köpa det.

Conchi gillade inte gräs *suck* hon slår på den och vill slå bort Percy när han njuter av den. Men han spyr inte då han har ätiti det, han äter lite gräs varje dag…

Vad är konsekvenserna av att inte katten spyrhårbollar? förutom lösmage.

diana_
2007-05-15 16:50
0

by the way Lotta , spana in nya kortet där Percy tittar på tv , i hans soffa Skrattande på min album här på sidan

Dockan
2007-05-15 17:39
0

Räcka ut tunganJag har precis haft mycket hårbollar på en av mina perserkatter,jag badar o kammar ofta,men det hjälper inte.Jag gör precis som Lotta med linfrön och det är mycket bra mot hårbollar det är hon som har lärt mig det sen är det ju billigt också har nu gett Hjalmar det i 2 dagar sen när han har vilat för det är ju jobbigt som han har haft det sen blir det i badet.Lena

Hälsningar LENAGlad

diana_
2007-05-15 17:58
0

Åh…hm..alltså vad innehåller hårboll? är det spya med magsyror då? tänkte om det missfärgar soffor och annat?

LarsiForshaga
2007-05-15 18:16
0

#9…..mina får upp hårbollar…eller vad jag tycker så är det hårkorvar. Det missfärgar mattorna här, självklart ska man ha ljusa mattor så det syns också.Generad

diana_
2007-05-16 09:58
0

Hm oj..jaa får sätta filtar på sofforna.

Det låter då skumt att han då inte har spytt när han endå äter gräs, kanske märket ? måste det vara just kattgräs?

Kollade det är en tysk katt gräs köppt på djurmagasinet som heter : "Katzengras Nachfûllbeutel"

Dockan
2007-05-16 10:56
0

GladMina katter äter inte kattgräs i någon form,däremot äter dom på ampellilja och en typ av palm,jättegott.Len

Hälsningar LENAGlad

Bart
2007-05-16 10:56
0

#6 Hårbollar kan ställa till så det blir stopp i tarmarna,då måste katten opereras.Inte alla spyr hårbollar(hårkorvar) för det liknar det ju mer än bollar)men det är bra att hjälpa det på vägen,så det kommer antingen upp eller ut "bakvägen" så att säga.

diana_
2007-05-16 11:02
0

Aaah jaa sån har vi fast uppe på bokhyllan, ampelilja, Percy dödade den nästan när den va i hans närhet så därför. Visste inte dem fick äta det…

Jaa då förstår jag,ska koka idag Lottas recept. Som sagt Percy som är 1 år gammal har aldrig spytt och han älskar att tvätta sig och Conchi. Sen så äter han tussar från golvet ocksåSkrikandes

Så han kanske har mkt hår…. Ledsen läste i kattbok det va bra med gräs som sagt för att förhindra hårbollar, men det stog inte dem skulle spy eller annat så därför har jag inte oroat mig först en vän sa det… =(

Hmm undra vad som avgör att vissa katter spyr ut dem eller inte…är det foder? Dem dricker mkt flitigt, dem får nu royal canin´kitten persian men ingen blötfoder då dem äter inte upp den.

Annkis54
2007-05-20 16:45
0

men…är det inte nåt i maten som ska förhindra hårbollar…eller ta hand om det i magen så att det inte kommer upp…??
jag har ju 8 vuxna katter nu…o långt ifrån alla spyr hårkorvar
ja..som du säger Diana…undrar varför vissa spyr o andra inte
men jag bryr mig inte om att vissa inte spyr…för som sagt var så tror jag att fodret innehåller nåt som ska förebygga
men….när de äter gräs…så tror jag att de alltid spyr…fast hos vissa så blir det bara gräsfröet o lite "skum"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
2007-05-30 15:57
0

Så nu har jag gett dem linfrö…tors-fre-lör….men dem har inte spytt eller bajsat ut hårbollar…hur långt tid tar det?Fundersam

Kittentotts
2007-05-30 16:06
0

Då har de väl inget som behöver komma ut DiiiSkrattandeHär äter mina gräs ute, sen spyr de, men då är det inte så mkt hår i. En del har inte hårbollar och andra har.

Annkis54
2007-05-30 21:17
0

#16..har du gjort detta nu o det inte kommer nåt så tillhör nog dina katter de som inte spyr
o det är ju flera av oss som har skrivit att våra katter inte gör det…
så du kan nog låta dem vara nu
de kommer inte att spy vad du än görFot i munnnen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
2007-05-31 14:03
0

Hej

Det flesta kvalitetesfoder tar hand om det hela så det går via afföringen och ut.

Tycker inte alls det låter konstigt att det inte spyr

Mona

diana_
2007-06-02 16:47
0

Ah tack alla för eran svar!

ju kanske Royal canin som är bra då =)

Dockan
2008-01-08 09:04
0

LedsenIgår kväll hulkade min Titus och hade det jobbigt,han fick bara upp lite slem,jag gjorde då linfröavkok (recept Simzonites),Nu på morgonen hittade jag 2 sora hårbollar som bajskorvar ungefär.Det är väldigt effektivt och det är ju kanon för deras små magar.LENAGlad

Hälsningar LENAGlad