Så här kan det se ut " samarbetet"
En uppfödare har en konflikt med en annan och då får de inte använda varandras linjer. De kan vara så enkelt som att du pratar med fel person. Om du berömmar en fiendes katt så är du automatiskt fiende till någon annan. Och detta fenomen har inget med katterna att göra. Det finns situationer då detta som är befogat pga av oseriöst arbete, men det är sällan anledningan. Konkurrentna som inte samtycker till allt skall förgöras. Inte heller detta har något med katterna att göra eller uppfödningen. Och köper vi katt någonstans följer detta med. Ända gången detta är befogat är om en person inte kan handskas med linjer utan förstöra allt eller är sjuk och inte ska hålla på med avel överhuvudtaget.(därför att det inte kan handskas med djur eller människor) Men så är inte fallet. "Fundering" Samhället är hårt idag och vi har så lite makt att påverka våra liv ovh det skapar delvis detta klimat, men sen när vackra söta varelser kommer in i bilden med fokus utställning. både friska sunda och Då blir det ännu värre. Har sett detta både hos Perser och Am.cocker. Men aldrig hos Collie eller Afghan.
En sak till älska djur och behöva en hobby är inte samma sak som att brinna för en ras och ett avelsarbete. Och ju populärare desta fler och desto fler då behövs gallring. Men letar hysteriskt fel. Och hittar man inga kan man skapa några
Har fått detta bekräftat av en Afhgan uppfödare som också pysslat med Amrisar
Bra skrivet för så är det har jag sett.

Jo jag har allt hört allt de fåtal år jag varit med på utställningar mm,
Så tråkigt med allt skitsnack, sen så finns det annan skit med som gör man blir ledsen,Och.. sen tror ju folk på pratet, de lyssnar på skiten och tar inte reda på sanningen bakom, jag vet, så mkt falskheter, en del kan låta som änglar, överdrivet trevliga så alla tror på dem, men i bakgrunden är de så fula, så kan den som är oskyldig i det hela drabbas och vara den som är den serösa, man ska ta tänka sig för innan man tror på allt därute, va rädda om era vänner, va inte tysta om det ni hör, prata med personen det pratas om, Tacka vet jag de sanna vännerna

Detta är en av orsakerna till att jag inte ställer ut.Har fått så mycket "insidesinformation"om att den och den ska du undvika på utställning,och den och den ska du inte sälja till och inte para med katter från den och den osv…..Orkar inte hålla på med sånt tjafs.Känner t.ex till uppfödare som absar?sina katter om "fel" katt kommer till samma utställning.Hur orkar folk?Är det inte med katterna som med människor,alla har något men ingen har allt?

#1 Tack! Kända att detta måste lyftas fram
#2 Du har så rätt kittenttotts
#3 visst är det sorgligt

# 3
JO..du har rätt.
Alla har något..& ingen har allt.
// Mia.
// Mia

heltoförståeligtmed sådana människor tycker jag,man skall ej stjälpa utan hjälpa varann:)
Har också hört denna disskusion på utställningar (tyvärr när det gäller perser) både av nära bekanta som helt obekanta… Jag anser att om jag ha köpt en katt för utställning och avel är det väl ändå min ensak att använda den på vilka linjer jag vill (så länge det inte handlar om sjukdomar och inavel) och vill jag umgås med folk så gör jag det med den jag vill, för de som vill ha skitsnack så kan de gå till nån annan. Jag får ibland t o m kommentarer hur jag kan prata med folk som har andra raser än jag själv har…. men alltså att folk bara orkar anser jag!
Jag är jätteglad över att få träffa kattmänniskor och se andra katter och kunna umgås med raser jag tycker om eftersom jag vet att min allergiske make inte tål dessa raser, och inte tror jag nån blivit sur för det??? Nog tycker jag att både jag, Bullan och Dezzan hade trevligt i Luleå fast jag aldrig träffar dem innan…
Nä jag tror på att de som skapar skitsnack, och de som har så mycket "restrektioner" om linjer och gud bevars människor… Drabbas i slutändan mest av det själv.

Tråkigt det ska vara så här, vissa drar sig för ställa ut pga det, fast på en utställning så finns så många fler vänner än de som snackar el är fula
Det man retar sig på mest är de som pratar timmar i telefoner och sprider falska anklagelser el skit, gud va man fått försvara imellanåt, hemskt tråkigt
Om någon skulle säga t mig att du får köpa katt utav mig, men beblanda dig inte med den o den, då hade jag aldrig köpt katten, jag står inte bakom skitprat, detta är det värsta jag vet
Tro inte på något du inte sett med egna ögon

#8 jag har 2 katter med avelsrestrikrioner,satta av deras pappas uppfödare!?Då tycker jag det gått långt.Alltså uppfödaren till mina katter har fått lova att kattungar efter denna hane inte ska gå i avel eller i mycket sparsam sådan.Allt för att inte bli osams med den uppfödaren.Visserligen är hanen snygg och är efter importlinjer, och ger snygga barn men ändå.Nu har vi ju inte lyckats få kull efter den ena och den andra vill jag inte ha kull efter ,så inga problem av det alltså.Nu vet jag bättre,jag skulle inte heller köpa en sådan katt idag.Vet inte hur mycket det beror på linjer och så,men i mina andra katters stamtavlor finns alla de mer kända stamnamnen (runt Sthlm)+ några till,representerade och där finns inga restriktioner.

Om någon jobbar åt fel håll eller förstör linje efter linje, då kan det vara befogat med restriktioner. Eller att man inte vill att det ska finnas överrallt.
Vissa skrivna restriktioner kan vara befogade, men många inte. Ex inte vill någon att ens katter skall finnas hos någon som inte tar hand om dem, eller blåser varandra. Om någon har sjuka linjer osv. Där har vi återigen balansgången att få tillgång till en bra katt respektera uppfödaren deras arbete och få något bra ut av det själv. Men även kunna lita på att den du säljer katt till är mogen att avgöra själv.
Det finns en bra anledning att vara försiktig för händer det något med linjerna de paras med är det lätt att fel katt får skulden.
Detta är ett stort ämne i sig. Och inte det jag syftade på utan baktalerier för att man inte gillar personen ifråga. Och inte det jag menade med mitt inlägg. Men detta kommer som en förlängning på det hela.
Men framför allt veta vad man talar om.
Vet ej om jag personligen är baktalad, men jag vet att det ser ut så här. Än gång fick jag mina linjer ifrågaatta och i näste andetag visste personen inte vad jag hade för linjer.
Man lyssnar, iaktar och förvånas. Och framför allt ser försämringen hos personer.
#8 Jättekul att prata i telefon i timmar, men då om mina och den jag pratar med, om våra katter, kattungar osv. Men vet att det ser ut som du säger också. Kanske något att tänka på. "Gör rent i eget hus innan du städer hos främlingar" Och framför allt sett saker med egna ögon.