en dum fråga fniss
hur vet man om en katt e bruntabby eller chokladtabby tycker dessa ser exakt lika ut ju?! Säkert värsta dumma frågan men men måste fråga för att något få veta;)
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar =0) heter det ju.
Troligtvis får man titta i stamtavlan……
Jag har haft ungefär samma fundering ibland :-)

Okey ja det borde jag ju tänkt på hehe,ja de ser ju typ lika ut om man säger som så,har mycket att lära om allt detta… Försöker att läsa så mycket jag kan om allt det här med olika dilutioner hit o dit men det e ju en djungel hehe
Håller fullkomligt med !! Fast jag snart har hållit på i 10 år !

Det är en väldig skillnad om man har dem brevid sig. Choklad tabby är mycket mjukare färg (vanligtvis) nu har jag inga tabby så jag kan inte visa dig något kort. Och du ser också skillnad på trampdynor som vi tidigare har haft en tråd på. Hoppas på kort av miacharming så småningom hon har två. Har en bild på min hemsida kittens där jag visar en blå och lila. Men ibland kan det vara mindre differans. Men kort är missvisande de bör ses live.

Dessvärre kommer det efter gårdagens diskution nog inte att finnas några fetila choklader till salu. Tror inte någon av oss efter stor utlägg och mycket möda samt många år, som fått fram dessa färger är, beredda av vara med och dumpa priser. Det är baksidan av att göra som man vill.

Hej Tindra -choklad.
Är det 2 st chokladtabby 1 st Bruntabby ..& en blå ?
// Mia.
// Mia

Ja nu såg jag klar skillnad mycket mjukare i färgen#6:)
#5 jag har stor förståelse för att ni som har svårare färger att ta fram tar ett högre pris än vissa andra. har ju redan sagt att jag tycker man skall kunna göra som man själv känner för men tror ej att någon kommer att sälja sina katter för lägre än 4000 vilket enligt mej som jag redan sagt i den andra tråden e att själigt pris för en sällis med eller utan avels restrektioner… Men nu var ju ej det frågan så nu komvi än en gång ifrån det inlägget handlade om;)
#6 Jättefin bild ! Där ser man verkligen skillnaden :-)

Hej Mia!
Det är en chokladtabby, chokladvit tabby och en svarttabby och en blå..
Mvh Sanna

Vilken vacker chokladfärg 
Ja- svarttabbyn och chokladtabbysarna såg jag , men va så nyfiken på om den sista va blå.
TACK!!
// Mia.
// Mia
#6 vilka härliga färger!! På den bilden ser man verkligen skillnaden på de olika färgerna!
Jag tycker att ni som föder upp choklad och lila gör ett enormt jobb och jag hoppas verkligen inte att någon funderar på att sluta. Jag kan förstå att ni jobbar i motvind men kämpa på! Vi vill ju se fler spännande färger som tex j och h med el utan tabby, vitfläck och silver och det får vi ju inte om ni tappar stinget!

# 12
Ja motvind är rätta ordet..
Håll tummarna…för med lite tur kan vi få både j & h..Utan tabby.
& vi som inte gillar paddor här hemma så mycket Hahahaha
………..Men det finns det tack och lov många andra som gör hahaha.
Vi kanske ändrar oss..om vi väl får en ? Hihihihi
// Mia
// Mia
#13 åååh jag älskar paddor, så det är bara att skicka hit dem till mig om ni skulle "råka" få en
!!!

# 14
Oki ..så bra…då vet jag vad det skall stå på adress lappen 
Tittade in på din hemsida & WOW……vilka vackra katter du har * MUMS*
Vi kan även få en chokladskölpaddstabby vilken skulle vara häftigt att få se om inte annat.
// Mia.
// Mia
# 15 tackar 
Om ni skulle få en chokladsköldpaddstabby kan ni sätta på adressetiketten direkt med snabbleverans till Karlskrona 
När är det dags för bebisar? Är någon hona dräktig? Spännande..

#12 Motigt var som sagt ordet på dessa färger. En j har jag här hemma. Stannar här naturligtvis. Älskar också paddor. Dags för dig Mia och fixa lite bebbar i år jag ska nog ligga lågt tror jag. Någon kull bara. men du fick ju en chokladtabby är allt bra med alla småttingar

Hur kommer det sig att det är så svårt att få fram choklad och lila på PER/EXO?
Jag har själv bara haft fyra kullar men har hunnit med både choklad chokladpaddstabbysilver och ett par lila och lilapaddor.
Stolt ägare till tre La permer

#18 Inte perser väl? I de färgerna!

Nej inte PER/EXO men hur kommer det sig att det tydligen är så svårt att få fram dom färgerna på PER/EXO.Ni har ju betydligt större avelsbas inom era raser.

Ja avelsbasen är större inom Perser men väldigt få med choklad och lila anlag. Skulle bli en hel roman om jag skulle skriva och berätta. Men färgen är eftertraktad och baktalad. Typen blir ofta lite sämre och få vill hjälpa till att bidra med förbättring till detta. Vill inte ha in sina linjer hellt tänkellt. Det blir många sällskapkatter. Det finns inget samarbete mellan chokladuppfödare. Och många lycksökare ger sig på färgen som kanske inte är genetisk kunniga. Vilket bidrar till att det får ännu sämre ryckte obefogat. När jag började söka nya katter tog det fyra år att hitta anlagsbärare i vårt land. Med vettiga linjer. Att de dessutom måste vara dubbelgenetiskt gör inte saken bättre. Ofta får du jobba ensam för att bredda avelsbasen och förbättra vilket blir en kostsam historia. Och då försvinner avelssmaterial i landet därför att det inte inbringade de pengar som önskats. Eller att det blir för dyrt. Du måste ha flera djur ensam eftersom du jobbar ensam också en kostsam sak. Och blir det något fel på en linje slår det väldigt hårt. Man sitter i en känslig sitts och är mycket beroende på omgivningens snack.
EN ÄLSKAD OCH HATAD FÄRG. Vill ha men inte betala.
Vi människor är inte snälla, ej heller baserar sig allt snack på fakta.
Eftersom man måste samarbeta och det inte finns blir det väldigt motigt.
Räknade ut att mina första tre är kostade mig 5 gånger så mycket mot vad jag fick in. Hur köper man då nytt. Pga av dåligt rykte fst de var friska. Att sedan priserna dumpts ytterliggare gör inte saken bättre.
En grund är också att Perseruppfödare är många gånger mycket förgörande av varandra för att det finns så många. Och snacket har bara vid ett fåtal tillfällen en faktisk bas.
Ex. får du friska avkommor måste omgivningen hitta fel pga avundsjuka. har inte jag lykats ska inte du heller. Får du en avkomma med någon defekt av 25 st sprids detta som ringar på vattnet. Att sedan resten är friska är ovesäntligt. Och ju midre bas desto större skada.
Ja stannar här för detta skulle kunna skrivar om hur länge som hellst. Men det gäller att ta saker i rätt ordning.
1. Friska individer 2. Fertilt fungerande 3 Bra ex i färg 4 rastypiska osv. Och då gäller det att omgivningen är med på det. Och det är alldeles för mycket fokus på näsa i arbetet med mångfalld istället för att samarbeta till en bred och bra bas.

Ja det är synd att det inte finns ett fungerande sammarbete inom rasen.Det bästa är ju om man går ihop ett gäng och gemensamt avlar på lämpliga katter.

#22 Hellt rätt men egot är större än intresset för rasen. Under seriösa och ärliga förhållanden. Och ingen katt är bättre än den andra i alla fall väldigt sällan.
Den perfekta katten är inte född, alla har något att önska.

Det är väl tur att den perfekta katten ännu inte finns .Vad ska vi göra då?

#24 Ja så är det men kommer aldrig att födas heller. Mycket av uppfödnings problem är fåfänga. En sak till som jag undrat mycket över under åren. Varför ses importer som bättre katter än inhemska. Jag troddei min enfalld att import var till för att bredda basen med nytt blod. Det har också brister.
Efter de senaste dagarnas diskutioner om priser och avbetalning öker dessvärre behovet av att skydda sina linjer från lycksökare. Vilket skapar ännu större instängdhet. Det som missats i denna debatt är att det är lättast att köpa i början. När du har några individer att försörja minkar svängrummet och får du inte sälja kan du inte köpa. Det är mycket det som är vitsen med försäljningen att kunna gå vidare i ditt arbete framåt. Men vi ses som företagare med stort kapital som ska idka välgörenhet.
Gläds med andra för deras vackra inköp och hoppas det gagnar rasen
Tack för ordet ha en bra dag

17 # HIhi
Jadu..jag tror inte hon är en chokladtabby utan en LILATABBY !!
MUMS
…….& Då stannar hon 
Tack ..alla mår bra & stora är dom.
# 18 har sett att i vissa raser finns det MYCKET mer katter i färg…så om man då vill föda upp choklad & lila ..kan man välja och vraka…
Hos persern är det ont om dem..& det är svårt att få en bred avelsbas.
// Mia
// Mia

#26 Vad häftigt lilatabby mums Klart hon ska stanna fattas bara.
Jätta bra att de mår bra, du får skicka kort sedan så vi får kika.
En lilacreme och en lilatabby mycket bra slut på -07
#6..vilket härligt kort
grattis till dem wow

Men genom ett vettigt sammarbete en grupp uppfödare emellan kan man ju få en bredare bas att arbeta med.Ska alla ta sitt eget race blir det så mycket svårare.

# 29
Ja du har helt rätt..men det kan vara mycket svårare än du kanske tänker på.
Tex…så jag som föder upp CP..kan tex..inte ha vitfläck & tvärtom.
Det finns nästan ingen som föder upp vitfläck som vill ha CP i stamtavlan.
Självklart finns det undantg..men dom är mycket få.
Dessutom så om man håller på med CP- så kan jag inte helle ha silver.
Så det gör att samrbetet kan bli oerhört svårt och komplicerat.
Hos en del andra raser så är dom flesta färger och kombinationer tillåtna..& då får man inte detta problem.
// Mia.
// Mia

Jo det är inte helt enkelt att samarbeta men jag har svårt att tro att det är bara du som avlar på maskat.(har svårt för att kalla det CP .Har en dotter men en CP-skada)
Jag avlar ju själv på maskat till största delen och absolut inte vitfläck.

# 31
Förstår att duinte vill förkorta Colourpint till CP- i din sits.
Nä- det är inte bara jag som avlar på maskat..vad jag vet finns det 1 till i sverige.
Så om det finns flera som avlar på maskat i färg…så hojta gärna till.
// Mia.
// Mia

#31 Har också svårt för det utrycket trots att jag inte har något barn med det. Men hela ordet är jobbigt att använda, bra det finns en förkortning. Men den kunde vara bättre.
#32 Ja och vi har två damer ur samma kull.
Sedan har vi en sida till uppfödarna vi köper ifrån har kanske en konflikt någon stans. Såg ni rapporten om Perseruppfödarnas attityder mot varandra. Vi är sämst av alla på att samarbeta. Och bäst på att förgöra varandra obefogat. Tillsammans mmed en hundras. Det bådar inte gott för rasen.

Nu kommer det här att se lite lustigt ut med tanke på ditt nummer.
Men jag använder gärna ordet maskat eller 33-or

Jätte bra idee ibland är det enkla som är svårt. Inte dumt

# 33
Nu menade jag inte dig..utan jag vet en uppfödare som MEDVETET riktar sin uppfödning på Maskat .
Så om det finns några som föder upp colourpointar i färgerna choklad & lila..hojta gärna till.
// Mia.
// Mia