Dräktig eller??
Jag har min lilla Doris hemma som är parad, men jag har ingen aning om hon är dräktig. Hon har inte fått röda bröstvårtor, trots att hon är förstagångsföderska. Däremot tycker jag att hon har bklivit mer kelen och matglad, och hon har gått upp över ett hekto i vikt nu när det har gått ca 5 veckor.. Så vad tror ni, skendräktighet, för god mat eller kan det rent vara kattungar?

ja du jag vet faktiskt inte men du e säker på att hon blitt riktigt parad iaf? Isåfall borde ho va dräktig vi får hoppas på det lycka till;)
På både Dessi och nu även Vicki syns det tydligt redan innan det gått 3 veckor, tuttarna har varit riktigt rosa. Vicki ska ha omkring 11/2 om allt går vägen. Dessi får sina nästa helg, eller så…
Tycker nog att Doris borde ha fått röda tuttar, men det kanske kan vara olika för olika töser…..? Men vi håller tummarna för er!

jag har hört att alla förtföderskor får inte röda tuttar…Men har hon gått upp i vikt så är ju det ett tecken iaf,samt att hon äter mer…Lycka till!En fråga jag har är;Om man inte sett någon parning o honan löper hur vet man om dom parat sig? Finns det något som man kan se det på i deras beteende?

Det är så olika på våra tjejer hur de visar el ej, hade en som visade då hon gått över 5 veckor, innan dess syntes det inget alls
Bara vänta o se:))
Att förstföderskor inte visar är helt fel, har ju 2st som fått sina första kullar nu, de lyste om den ena redan efter 3 veckor, och den andra va svakt rosa, alla mina andra har visat även första gången

Förstföderskor brukar få rejält röda tuttar omföderskor däremot brukar det vara svårare att se på.Har hon bara gått upp ett hekto och är i femte veckan så skulle jag nog vara tvkesam till om hon är dräktig eller ej.det är bara att avakta och förhoppningsvis känner du sparkar om en vecka eller så.
Stolt ägare till tre La permer

#5 vad jag menade var om man ser på honkattens/eller/ o hankattens beteende att parning skett även om honan fortfarande löper o visar tydliga tecken på det…blir hanen ointresserad av honan efter att han gjort sitt eller om det finns andra tecken hur man ser?

Det är väldigt olika.Vissa hankatter parar bara under ett par timmar och sen vill dom ut ur rumet.Vissa hankatter är så diskreta att man allvarligt börjar fundera på om det inte finns jungfrufödslar bland katter.
Min Ögonaböj och Crille parade lösa i huset ingen såg löp eller parning plötsligt var hon bara dräktig.Vi väntde på löpet som aldrig kom.
Andra honor skriker så att tapeterna trillar ner och andra säger inte ett knyst.
Stolt ägare till tre La permer

ok bra att veta till sen!tack för svaret!
#0 Hur mycket de ökar i vikt är säkert jätte olika men jag har tagit fram tabellerna för viktökningen för honan i mina senaste två kullar, så man har nåt att gå efter.
1a kullen ökade honan totalt 1,2 kg (6 st ungar med vikt mellan 79-94 g) Honan hade gått upp 400g efter 5v in i dräktigheten.
2a kullen ökade hon totalt 1 kg (3 st, 109-118 g). Ökat 450g efter 5v.
På de honor som jag haft har det syns jätte tydligt på tuttarna att de varit dräktiga eller inte. Om jag blir tveksam (tex om när ber mig kolla på deras hona) brukar jag jämföra med en kastrat/hona som ej fött ungar, så ser man skillnaden. Men som man läser ibland så finns det ju alltid undantag. Vi håller tummarna för din flicka iallafall 
jag tänkte likadant som #5
men om detta händer nån så brukar jag säga
efter 9 veckor så vet man…kommer det inga ungar så hehe

Jag har en hona som var skendräktig första gången…ökade 1.5 kg i vikt och tuttarna blev bra liiiitet mera synliga, men intet mera.
Nästa gång då hon blev dräktig, så gick hon upp lika mkt, men efter litet drygt 3v så var tuttarna mkt större och hallonröda/rosa.

hmmm… ja jag vet inte, men det är ju som ni säger man borde knna några sparkar snart om det skulle vara några bäbisar dr inne. har inte kännt några n iaf.. men tar det längre tid att känna det om det skulle vara bara en unge eller… hon borde var i 7:e veckan nu så det borde börja sparka när som helst.
När det gäller tuttarna så tycker jag att de har verkat vara lite mer rosa ibland, men inget som jag kan säga säkert. Däremot så är de klart mycket större än vår katsrerade hankatt, men det är inget att jämföra med eller hur. Misstänker att hankatter alltid har mycket små tuttar..
Ska försöka att väga henne igen under de närmsta dagarna, för om hon är med barn borde hon ha gått upp ännu mer nu. Men visst brukar de gå upp ca 250 g per kattunge?
Åh vad mysigt Boromir du kommer att ha gott om luddbollar hemma.. Blir det bara coloupoints eller?
#12 Jo, det blir enbart colourpiont, bruna och blå, sköldpaddor och tabby, och jag går runt och väntar som en riktig hönsmamma
. Jag tänkte på Doris, jag kände inget på Dessi förrän runt julafton, typ, och hon är ordentligt tjock. Hon ser ut som en lurvig fotboll med fyra ben. Nu känns det hela tiden, som ett helt fotbollslag…..Har Doris mage vuxit nått?

Hmm jo det tycker både jag och mamma att hon har blivit.. men ingen hängmage är det., Så jag törs inte säga om det bara är vi som inbillar oss..
Vilken rolig färgpalett, alla möjliga varianter.. hoppas nu verkligen att jag har kattungar med på g.. Det vore så roligt…

Skulle hon vara i 7.e veckan så borde det synnas på magen o känna sparkar…men vad vet jag>;)

En del katter ligger kattungarna väl gömda i magen på, och det finns de som kan gå utan att vi ser något alls
Sparkar, njaaa jag ska säga att min Eliza som på annandag jul fick en lite bebis kändes inte en endaste spark på:) Vi trodde det fanns minst 2 därinne då hon iallafall hade blivit lite tjocker, men inte mkt, röda tuttar hade hon ju, så därför visste vi därinne i magen bodde något, men ingen som kom t oss såg hon va dräktig

Så det är inte försent att ge upp hoppet ändå, med andra ord.. Spännande…

ja hon verkar ju inte ha löpt om:))) så hoppet kan du leva på tills hon gått över och inget händer:)
Finns säkert en liten mysig lurvig parvel därinne o luras, nu ser jag med spänning på vad som händer:)

#18 jag hoppas verkligen det… vore himla mysigt. Och eftersom det är hennes första kull så hoppas jag nästan att det inte är så många ifall det nu är några.. Vill att hon ska få en ganska lugn första gång..
Det är bara att vänta å se..hon bör annars börja löpa runt 38- 42 dygnet om hon är skendräkig.
Håller tummarna för dig.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ja, vi håller tummarna, är det er rödmaskade som är pappa?

Nej vi har lånat en väldigt vacker bruntabby från skellefteå.. så vi hoppas på en vldigt vacker bruntabby hona som vi kan behålla.. Vår rödmaskade herre har ju precis blivit könsmogen och planen är ju att försöka få behålla någon hona så han får lite fler flickvänner.. =)
#22 Jag tänkte väl det! Men en del killar är ju tidiga.
Det kan ju vara listigt men lite spridda gener och det blir ju bärare så då ni parar med er kille får ni ju både ock. Kul!

Nehej.. inte var det några bebbar inte.. hon löper för fullt, började igår.. så imorgon ska hon få fara på date igen.. hoppas hon inte är lika svårflirtad nu…

Hoppas vi på det går bättre denna gången, då va nog det ljusrosa tuttarna tecken på löpet