Vad är en utställningskatt?
Vad är en utställningskatt?En som alltid eller nästan alltid blir BIS? Eller en katt som blir Champion? Vad anser ni?
Eller är det en katt som älskar att visa upp sig men som i övrigt inte håller måttet?
Stolt ägare till tre La permer

Jag tycker det är en katt som ofta eller alltid tar titlar,även med bra konkurrens.Men jag tycker oxå att det ska märkas på katten att den gillar att visa upp sig och trivs på utställningar.

Ja jag vet då inte alls men detmåste väl vara en katt som ser bra ut i domarens ögon samt gillar att visa upp sig eller?!

#1 Håller med dig i det du skriver men med ett litet tillägg. Tycker inte katten om att vara på utställning så bör man kanske fundera en eller ett par gånger innan man tar ut den igen oavsett hur fin den än är.
/Ingela
Jag för min del tycker nog att det är en katt som har det som räknas som standard. Stämmer alla proprtionerna och ev.färgfördelning, lynne, skalle osv. osv. så tycker jag att det är en utställningskatt. Därmed inte sagt att det är en "topshow"katt, sån't tror jag inte att man kan gå ut och lova hur som helst, för i slutänden är det ju i alla fall den enskilde domaren som tycker om eller inte tycker om katten som har avgörandet i sin hand.

Hejsan!
Håller med det som skrivs här! Alltså en katt som trivs och gillar att visa upp sig. Att den har det som räknas som standard, som Sussi F skrev. Även det som hon skrev fortsättningsvis stämmer in på min uppfattning. Nämligen att man inte kan sia att det blir en "topshow katt" som nästan alltid blir nominerad etc……
Kram
Lisa L (S*Amors Troll)
Jag kan inte annat än instämma i det som har sagts här.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag tycker ni skriver bra exempel ovan
Men jag kan säga min första kisse köptes t detta
Hon avskydde sen utställningar därav hade hon ögonen stängda hela utställningen
Detta kan man ju inte hjälpa som uppfödare
Man kan inte heller hjälpa den utvecklas fel el att den inte blir mer än Champion

Håller med i det som skrivits.
Det finns också olika mentaliteter på dem som ställer ut sina katter! Detta blir litet sidospår….menmen!!!
Jag åker minst lika mkt på utställningar, för att träffa alla kattmänniskor! Och jag kan lova man stöter på det mesta. En del är ena riktiga "katthaggor", som snäser åt folk och surar om domaren inte gillade något med deras katt…de har ofta mkt synpunkter på hela utställningen också! MEN, de allra flesta är jättetrevliga och roliga att prata med
. Tycker även att utställarfolk mer och mer har börjat glädjas åt varandras framgångar och grattulerar varandra till vinsterna. Detta såg jag mindre av för några år sedan. Hoppas detta är något som sprider sej! Utsällningar är ju inte enbart till för uppfödare, utan för alla. Allt detta gör att om än det inte gått bra en utställning, så har alla en större behållning av den iallafall, just för att det varit en trevlig stämmning där.

Jag skulle så gärna vilja testa att ställa ut någon gång men har varit lite rädd för det du skrev om Bullan,alltså att folk ska vara snäsiga och avundsjuka… jag e ju lite känslig vad gäller sånt och vill ju bara att alla ska vara snälla hmmm,e väl kanske lite naiv och utan skinn på näsan:/

#9 Du behöver inte känna dej rädd för att ställa ut!
Det är som sagt FÅ, som är på det viset, men visst…de finns! Men man behöver ju inte ha med dem att göra…det finns sååå många andra på en utställning, som gärna hjälper och ger bra tips m.m…och som vill det ska gå bra för en!
Och man lär känna många kattmänniskor på utställningar!
Den lilla grupp som beter sej illa…mår nog inte så bra själva och har därför behovet att klanka ner på både det ena och det andra.

#10 du har nog rätt ska testa någon gång, vad krävs före ,vilka vacc m.m ska katten ha innan utställning.? vet ju ej om Arris e utställningsmaterial bara för att jag tycker han e vackrast i världen fniss

#9 Tror nog du kan vara lugn att åka på din första utställning
Jag fick så mkt hjälpa förtsa gången i allt, råd & tips med
Tycker nog mig se detta på varje utställning att folk vill hjälpa de nya, det gör jag så gärna med, både innan vid bad & efter

#11 De ska vara re.vaccinerade minst 14 dagar innan utställningen. Sedan gäller det att de är vaccinerade vartannat år. Viktigt med att det stämmer, en dag för gammalt över 24 mån, så är katten inte tillåten på utställning.
Katter över 10 mån ska vara chipmärkta också.
Sedan ska de vara fullt friska i övrigt. Innan man får gå in i utställningshallen, så veterinärbesiktas de.
Om än ens katt inte är vackrast i världen, så är det alltid kul att få en bedömning på den.

SVERAK har 15 dagars karens.

En av mina uppfödda katter höll på att missa sin utställning debut då kattmatte fick för sig att fara och blodgruppera .Som tur va fick jag tag på henne innan dom hann sticka katten.

#13 Idp har inget krav på id-märkning.

#9 Jag tycker du ska ställa ut, osäkra är vi alla jag ska ställa för första gången i februari är redan närvös.Jag tycker att det spelar ingen roll hur det går för man får ju erfarenhet ju mer man ställer och man ska ju tycka att det är kul att ställa även fast det inte alltid går så bra, och vi som är nya har ju alla erfarena utställare här att fråga och det är ju ett stort plus
Mvh Britt-Marie
Instämmer,jag ska kanske ställa ut i februari och är extremt nervös om min katt kom med…känner samma som #9 att jag hoppas inte ngn säger ngt dumt eller så…
#17..bra att du skrev det för jag började fundera om det var nya regler
IDP har alltså inga chip krav