Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1451 ggr
[Guardians]
0

Pris på kattungar - apropå avelsförbudsdiskussion

Detta med olika pris för kattungar för vad de ska ha dem till har jag nog aldrig riktigt förstått mej på, jag sätter pris på kattens kvalitet och sen är det upp till köparen vilken katt de vill ha, jag har aldrig satt två olika priser beroende vad de ska ha katten för, en uppfödare betalar lika för samma katt som en "vanlig" svensson gör då jag faktiskt prissatt den för vad jag tycker den har kvalité för.

Aveslförbud ger jag de katter som är direkt olämpligt att avla på, aldrig annars. Hur diskuterar ni andra?

AnnaKarin
0

Jag tar samma pris för alla katter förutom ev navelbråck el knicksvans.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

manbukten
0

Försöker också hålla priset efter kvalitet. har därimot haft kompispris någon gång. Avelsförbud skall bara sättas om defekten är allvarlig för avel. sedan tillkommer en skillnad i pris för färgen choklad och lila då de är mer sällsynta. Så det ligger något högra. Det som blivit fel för oss med prissättning efter användning är att priset inte blir rättvisst om katten skall till sällskap och en felaktig påverkan från köparna. Köper man en i utstllningskvalitet ska köparen betala för det. Dessutom blir det ingen katatrof om de som lämpar sig för avel andvänds. Vi behöver inte känna oss lurade ifall en sällskaps katt med avelkvalitett  får kattungar. Jag tycker det finns fyra nivåer.

Någon defekt och då menar jag inte klasik näsa

Sällskap

Avel

Utställning

Och säljs de för avelpris skall då hålla för avel.

Perserkatter har den mest spridda prissättningen än många andra katter är min uppfattning. Det vor önskvärt med mera fasta priser.

[Guardians]
0

Det är denna reaktion som jag ställer mej undrande över

- kattunge prissatt, ser bra ut, inga övriga fel på den varken mentalt eller exteriört men OM intressenten visar sig ha några funderingar på avel eller ännu värre stamnam så kostar katten helt plötsligt åtskilliga tusenlappar mer, ibland det dubbla. Detta förekommer väldigt ofta vilket jag fick erfara på frågor då jag satt som sekreterare/långhårsrepresentant i kattklubb. Jag hade väldigt svårt för att finna logik i svaren på detta då det faktiskt t.o.m. är mindre ansvar om man säljer katt till annan uppfödare än till privatperson OM katten sen visar sej ha vissa senuppkomna fel, detta skulle ju nästan isåfall ge lägre pris än högre då köplagen bygger på företagare emellan och gäller uppfödare-uppfödare och konsumentköplagen privatperson-uppfödare.

miascharming
0

3#

Det du skriver här förstår jag inte ..förlåt !

När du säljer en katt så tycker inte jag att man skall sätta priserna lägre pga- att en viss lag  ( köpelagen ) gäller OM katten sedan visar sig ha uppkommna fel ?

För mig / oss…har det alltid varit en självklarhet att betala mer för våra avelsdjur

Vad tycker ni andra ?

// Mia.

Summerwinds
0

#3 Jag vet inte om jag uppfattat inlägget rätt….men:

Om en köpare till en sällskapskatt ändrar sig och vill ha katten till avel så är det ju upp till uppfödaren att avgöra om katten som såldes till sällskap håller att användas som avelsdjur (om katten har avelsförbud/restriktioner/speciellt avtal). Köparen har ju skrivit ett kontrakt och betalat för en sällskapskatt och är införstådd från början med kattens syfte. Jag tycker inte att uppfödaren ska backa och ge med sig för att köparen har ångrat sig och helt plötsligt vill ta kattungar på sällskapskatten. Vill inte säljaren ta bort avelsrestriktionerna så får köparen skaffa en katt med avelsrättigheter! Det finns så många snygga, sunda, friska PER/EXO att vi inte behöver avla på sällskapskatterna.

Jag är för att ha olika prisklasser på katterna beroende på vilket syfte de säljs till. Detta pga att min vision/teori eller vad man kallar det är att de mest sunda, friska, rastypiska katterna bör användas i avel. Om alla katter säljs till avel utan några som helst restriktioner eller begränsningar så är det ingen fördel för rasen utan snarare tvärt om. ALLA katter bör inte gå i avel pga defekter, sjukdom, aggressivitet, utseende osv. Om köparen bara vill ha katten till sällskap tycker jag man kan få betala för det och vill man ha till show och avel får man betala mer för detta.

/Eva

englagirl
0

#4 Håller med dig Mia att självklart ska avelskatterna ha ett högre pris än sällskapskatterna. Vi som har avelsdjur har väl alla fått betala ett högt pris för att få tillgång till att använda dom i avel.

Jag har oxå ett högre pris på kattungarna efter t,ex mina importer.

Jag har ju själv betalat ett ex antal tusenlappar (ganska många) för katterna + alla omkostnader så varför skulle jag inte kunna ta ut det på dom enstaka kattungar jag säljer till avel.

Nu är det ju iofs av eget intresse som jag importerar så många katter och till mina framtida mål men tycker inte heller att andra "ska dra nytta av" att jag betalar dyrt och sen ska sälja "billigt" om ni förstår vad jag menar. därför blir det mest sällskapskatter som jag säljer, för tyvärr alltför många kattungeköpare som hör av sig vill inte betala mer än sällskapspris för katten och då behåller jag dom hellre längre och säljer alla som kastrater istället.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

miascharming
0

# 6

Ja Lena..- det är så jag menar/ Tänker…, håller med dig 100%.

När man köper en katt till avel så hjälper man sin uppfödare med en hel del kostnader som det kostar att ha avelskatter , PKD-DNA tester…dyra extra försäkringar, egen avelshane.osv.

Så när man köper en katt till avel..så är det i mina ögon inte  "bara " katten i sig själv som man betalar för.

Om någon vill köpa en kattunge till avel för att dom  tex…gillar föräldern/föräldrarna som är importer &  eller har spännande stamtavla, färg osv…. …så är det väl inte mer en rätt att köparen skall betala lite extra för detta ?  Även om jag ifrån början gjorde inköpet helt utav & för eget intresse!!

Jag instämmer helt Lena …vi behåller också gärna våra ungar lite längre &  kastrerar våra sällskapskissarr innan dom flyttar .

Vi har fått  MÅNGA mail utav människor som vill köpa en kattunge utav oss  til sällskapspris  men vill ändå ha den till avel ..ÄR DET VERKLIGEN RÄTT ?

God Fortsättning Mia.

blackangel
0

Hmm jag skulle nog ta samma pris oavsett om den skall användas i avel eller som utställningskatt,men däremot mindre ifall katten tex har något fel som gör att den ej kan användas inom avel etc, men det e vad jag skulle göra:)

englagirl
0

#7 näää det är inte rätt emot uppfödaren om köparen bara betalt ett sällskapspris och använder den i avel.Det står ju säkert på kontraktet att den får bara användas till det ändamålet.

Mina kontrakt är ganska hårda då nån köper sällskapskatt och dom som bryter mot det får betala ett dyrt vite. Jag gör klart för ALLA vad som gäller så slipper det bli något tjafs sedan. Och litar jag inte på personen så kastrerar JAG katten hos veterinären innan den flyttar.

Om personen som köpt sällskapskatt utav mig till bara det syftet och hör av sig med en förfrågan om den senare får användas i avel för att den visade sig vara bra och att den är frisk så går det bra om dom betalar mellanskillnaden mot vad jag ville ha från början om den skulle gått till avel.Inga problem,MEN dom måste fråga först!!!!!!

Och precis som du skriver Mia så är det VÄLDIGT kostsamt att ha en egen avelshane med allt vad det innebär och har den dessutom en massa meriter så har ju det oxå kostat en hel del.

Jag tycker vi är alldeles för blyga att ta betalt för våra vackra friska avelsdjur. I dag ligger dom bara på 10000-12000:- här i Sverige medans man i utlandet får betala närmare  20000-30000:- för katten + allt runt omkring med flygbiljett och hotell och allt.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Millan71
0

Har ju inte sålt några kattungar ännu men tror inte att jag kommer att sälja till annat än sällskap men givetvis får ju köparen sedan avla på henne/honom om det inte är nåt fel dvs typ knicksvans navelbråck mm.trodde att de flesta sålde till sällskap men sedan att det är upp till nya ägaren om den ville avla eller ej men kan ha fel då då….

manbukten
0

#3 Jag förstår inte heller.

Men om jag förstår rätt så kommer vi ifrån denna diskution om vi alltid säljer kattungar efter kvalitet. Även om de bara ska vara sällskapspris på en avelskatt, så kommer förlusterna bli ännu större än vad de är idag. Precis som  englagirl och miacharming skriver. Tror jag också ska börja kastrera avelskatter till sällskapspris. Och ska priserna ligga på den nivån som denna hösten, går det inte att sälja alls. Det blir fler och fler utgifter för uppfödning och lägre och lägre priser och det går inte ihopp.

En sak till ska vi sälja sällskapskatter i avelskvalitet, hur ska vi då kunna köpa in nytt. Ska vi enbart ta det ur egen ficka och sedan fortsätta sälja billigt.

Englagirl

Det finns katter till avel för 6-8000  kronor idag. Och jag tror snarare att det är dessa summor som diskuteras.

Men mina sällskapskatter har blivit det också, i alla fall de flesta. Och en sak till, ingen som köpt en sällskapskatt och använt den i avel kan yrka på avelfel, kan inte få något tillbaka oavsett defekt. För att få ersättning skall katten vara betald som avelsdjur och konstaterad ärftligt fel. Men jag vet inte vad du syftar på så det är svårt att svara. Men det är också en anledning till ett högre pris om ersättning skulle krävas för dålda fel, ska det finnas teckning för detta.

Sen finns det en synpunkt till, ska alla köpa till sällskapspris även till avel. Kan ingen göra ett seriöst arbete med tester osv. För att hålla ett friskt avelsmaterial. Så hela denna diskution kväver sig själv.

Loppan51
0

Hej! Intressant diskution, Har kollat på olika raskatter och det är faktiskt nätan bara perser katter som har så många olika priser, Vad är skillnaden? De andra raskatternas uppfödare diskuterar olika,de har ju faktiskt samma kostnader som perser folket . Eller?? Sen är det ju så här, att även om det står i köpeavtalet att man köper en katt till sällskap så har du rätt att avla på den,  Har du köpt en "vara", som ju katter o hundar faktiskt räknas som, så bestämmer du själv vad du gör med den.. Kontrakt är bara ett papper.. Det som kan hända är att man inte får stamtavla till katterna, Men det kanske inte spelar så stor roll om man bara ska ha till sällskap, Inte konstigt kanske att perserkatterna är svårsålda ibland,med såna blandade priser och restrektioner, Har du sålt katten så har du, Enlikt köplagen

manbukten
0

#12 Tror att Persern är den som har mest dumpade priser. Vet en ras som kostar 7000:- oavsett och det betalar köparna. Finns de som liggar pemanent på 10-15000:- också. Sällskappriset på en Perser ligger på 3-4000:- Vi har inte mindre utlägg.

Därav diskutionen om kastrering för sällskapskatter.Men kan hålla med om att det vore önskvärt med en fastare prissättning och sammanhållning.

Anledningen till dessa diskutioner som inte finns i samma utsträckning bland andra raser. Är för att det finns så många uppfödare och Persern är dessutom populär att blanda ut med och sälja billigt. De stackars människorna tror då de får en Perser till billigt pris. Men det kan aldrig bli detsamma i en blandning och absolut inte friskare.

Här stannar jag tycker inte denna diskution är intressant.

miascharming
0

# 12

JA- dom andra uppfödarrna till andra raser har samma kostnader …. skillnaden är att dom får också in betydligt mer på sina katter över lag.

NÄ- Kontraktet är INTE bara ett papper. Det är en överenskommelse som man skall följa. Ett förtoende mellan köpare & säljare.

Om inte restriktionerna som uppfödaren har passar..KÖP EN ANNAN KATT !

Har man skrivit under ett avtal så följer man det till 100 %  oavsett vad lagen säger. Att få köpa en katt är ett förtroende..& skriver man under på vissa villkor..så måste man självklart följa dem.

Det är vad jag vet bara persern som har ett så lågt sällskapspris som ca 3000.

Kanske kan det bero på att skillnaderna hos persen på en show katt jämförelsevis med en sällskapskisse med lång näsa …kan vara sååå stora. Jag vet inte alls vad det kan bero på ??

En Norsk skogkatt kostar ca 4500 -5500kr till sällskap.

En ragdoll kostar ca  5000-7000 till sällskap.

En birma kostar ca 5000 -6000 till sällskap.

En bengal kostar ca  7000- 10 000 till sällskap osv…

Vill du sedan ha dessa katter till avel ..så får du  oftast betala betydligt mer.

Så det är väl självklart ..att med ett lägre sällskapspris än hos många andra vanliga raser.. så MÅSTE priserna på avelskatterna ligga högre ?

Jag säger INTE att jag har rätt eller vet …MEN:

Detta är hur mina tankar går iaf.

// Mia.

Kittentotts
0

Bara läst era disskutioner, man blir ju lite fundersam på mkt

Jag fick ju en reaktion på Loppan51, hoppas ingen säljer en katt till dig säger jag bara

Inte kan du väl bryta ett kontrakt om du köper en raskatt, står det att du köper en sällskap så är den enbart till sällskap, du som andra får väl hosta upp pengar om du vill ha en katt att avla på, känns du är en sådand som fullständigt skiter i överenskommelser, en sådand köpare man aldrig vill råka ut för

Jag har sällskapspris 4000:-

Avelspriser/Utställningspriser är något man ser efter vad kattens visar sig utvecklas till, men priser 5000-7000 anser jag vara ett vanligt pris, men för en man ser mkt speciell kan man gott höja priset

miascharming
0

# 15 BRA SKRIVET!!

// Mia.

SussiF
0

"Man får det man betalar för" heter det ju….

Summerwinds
0

Precis som #14 skriver så varierar priserna på vissa andra raser betydligt mer än på PER/EXO. Vissa raser som säljs endast till sällskap kostar lika mycket som våra PER/EXO som säljs till avel/show!

Sen tycker jag liksom #15 att 4 000:- för en PER/EXO som säljs endast till sällskap (enligt mig med avelsförbud/utan avelsrättigheter) är ett minimi pris som alla borde följa! Man förstör för alla andra genom att sitta och rea ut sina kattungar…

blackangel
0

hmm ja typ 4000 för en sällskap e nog vad jag tänkt men då kommer jag ta samma oavsett avel eller vad den ska vara till. Har den dock något fel som gör att den ej kan användas i avel då kan jag nog tänka mig gå ner i pris om jag vet att katten kommer till rätt hem:)

Summerwinds
0

# 19. Jag vill gärna höra vad du grundar din åsikt på att det är ok att ta samma (väldigt låga) pris 4 000:- (och ännu lägre) för alla PER/EXO katter rak av?

För mig finns det ingen logik i att katter med olika kvalité, olika sundhet, eventuella sjukdomar och defekter, stamtavlor, temperament osv ska kosta lika mycket! Jag anser att det är helt fel att tro att den stora massan av uppfödare inte påverkas av att vissa sitter och dumpar priserna. Hade alla kämpat åt samma håll och varit eniga gentemot köparna hade det inte funnits några alternativ. En PER el EXO är ingen budgetkatt…inte för mig i alla fall och de bör ha priser därefter!

blackangel
0

jag anser då ej att 4000 är något lågt pris i sig, köparna måste ju kunna ha råd att köpa dessa katter oxå:) Och givetvis skall man ej ta lika mycket för en katt med defekter och vill man vara säker på att någon ej avlar med en sådan katt kan man ju antingen sätta avelsförbud eller kastrera.

Kittentotts
0

De som dumpar priser på Persern anser jag förstör för andra uppfödare

Varför sälja en katt med avelskvalite för 4000:-?? för någon ska ha rådOskyldigNär jag va liten fick jag lära mig att spara tills jag kunde köpa min önskade sak, det va nyttigt och en enorm glädje den dagen kom och pengarna räckte

Vem som helst ska inte inte köpa en katt heller, inte de som har så lite pengar att de inte kan ta hand om den sen med mat, sand, vård mm

Om man skriver avtal om att katten är en sällskap så gäller detta. Jag köpte min första perser som va en omplacering,efteråt ringde jag uppfödaren som inte hade en aning om att katten sålts vidare, hon hade ju inte fått katten betald ens

Önskade de som ska bli uppfödare förstår att de vore bra med ett visst samarbete med andra uppfödare, att ta till sig andras erfarenheter och lära sig mer om rasen, att man inte kan gå sin egen väg, tyvärr verkar vissa tro de är uppfödare så fort de fått ett Stamnamn, så är det inte!  Det behövs så mkt innan man kan kalla sig detta(enligt mitt tycke) Själv har jag hållt på 6år, jag är nybörjare fortfarande, och jag är så tacksam att ha mina uppfödare att luta mig mot för frågor och hjälp

Niffi
0

Om man inte har råd med en katts pris så får man låta bli och kanske ta hand om en hemlösing istället. Argumentet att alla skall ha råd att köpa raskatt är nog det argument jag blir mest sne på av alla. Spara till den katt du vill ha eller låt bli och hämta en på ett katthem istället.
Har man inte råd att betala mer för en katt som är lämpad till avel, ja då har man inte råd att bedriva uppfödning heller.

Nej fram för kastrering innan leverans på alla sällskapskatter och sedan ett högre pris på dem med avelskvalitet.

manbukten
0

Kunde inte låta bli att göra ett inlägg till

#14 Hellt rätt specifikation 

#22 Bra inlägg och många andra också. Att äga en Perser är väl en dröm i sig. Som går alldeles utmärkt med en sällskapkisse. Men att hålla på med avel är inte att ha råd med utan ha läggning för. Så det hjälper inte att dumpa priserna för att åstakomma bra uppfödare.

Persern är en dröm att ha runt om kring sig.

Skulle också önska att vi kunde hålla 4000:- till sällskap

blackangel
0

Ja hur som helst får man väl göra som man vill,eller?! Om någon vill ta 6000 och får denna såld ja visst gör det då. Men om någon nu vill ta 4000 så måste väl det va upp till den personen. bara för att jag tycker att 4000 e ett bra pris betyder det ej att jag inte e noga med vem som köper eller vilken mat och alla tester som skall göras?!

sen om man köper en avelskatt för låt säga 7000 och det visar sig sen att denna ej duger inom avel har då köparen rättigheten att få tillbaks pengarna för det för det skall väl fungera lika åt bägge hållen eller?!

blackangel
0

just därför anser jag iallfall att det är bättre att sälja en katt till sällskap med eventuell avelsrätt om den ej har några defekter så att säga, och även vi nya älskar denna ras lika myclet som ni som hållt på längre skulle jag tro!!!  och bara för att man ej vill ta tex 6-9000 och sen lova att denna katt e en bra avels eller utställningskatt och den sen visar sig inte alls vara det och kanske detta gör att man blir osams eller oense om saker och ting runt betalning med mera. hellre då att jag säljer den för sällskapspris och sen tillåter avel om detta är lämpligt för katten,annars lägger jag avelsförbud eller kastrering.

Så nu tycker jag att vi låter alla göra som de anser bäst och bara stöttar varann och ger bra matnyttiga råd istället för att tjafsa angående priser och om man e bra som uppfödare eller ej.

Marita-L
0

#25 När du säljer en katt för avel så lämnar du samtidigt någon form av garanti att den skall lämpa sig för just avel…visar det sig sedan att katten inte är fertil eller håller det måttet som du ev. har lovat så har ju köparen rätt att vända sig till säljaren för att få en ny katt vid uppvisande av ev. veterinär intyg sedan även kastreringsintyg osv. Detta är ju vad jag själv tycker.

Plus att det är kanske så mycket mer med just avelsbiten som får en katt till att kunna användas i just avel. Och Linjerna som ligger bakom har en väldig stor betydelse.

Där av också ett högre pris..

Detta är ju lite olika från uppfödare till uppfödare hur man gör.

Men ett ex är tex om du säljer en katt som är PKD fri till avel och det visar sig att den iallafall har PKD så tycker jag att man ger en ersättningskatt eller kommer fram till någon form av överrenskommelse.

Ett annat ex är ju att om du har sålt en katt till sällskap så kan ju inte köpern komma å vilja ha någon ersättning för att den katten inte duger i avel..eller hur?

Viktigt är att tänka på att det aldrig finns några garantier med något levande men det är upp till dig som uppfödare hur du bemöter dina köpare när något händer som du själv lämnar någon form av garanti på.

Sedan hoppas man ju på att alla försäkrar sina katter själva också.

Jag har olika priser och 3500:- /4000:- tycker jag är ett sällskaps pris.

Det finns ju dom som säger:
Ja jag tar 2500.- / 4000.- rakt av och jag lämnar inga som hellst garanter så kom inte till mig å gnäll…

Jag ser inte dom som några seriösa uppfödare heller…..

Man har ju vissa skyldigheter även om katten säljs till sällskap också tycker jag.

Den som inte har råd att köpa en katt har inte heller råd att äga den sedan..tyvärr…

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

# 26 Om man är osäker och nybörjare då är det ju i så fall bättre att man är extra restriktiv med sina kattungar och bara säljer de kattungar till avel och utställning som man är säker på (så säker man kan bli) att de håller till detta och säljer resten till sällskap.

Man kan ju även ta hjälp av erfarna uppfödare i sin omgivning och fråga om de kan komma hem och objektivt bedöma kattungarna och höra vad de anser om kattungarnas utseende och eventuella priser. Helst då så opartiska personer som möjligt så man får så ärliga svar som möjligt. Någonstans måste man ju börja men det är synd att göra misstag i början om det finns hjälp att få.

MonicaLagerquist
0

Ni som säljer katt för utställning hur bedömer ni det.Ska katten bli BIS ett visst antal gånger eller ska den bli IC. Sen beror det ju på så mycket om katten blir BIS eller ej I vissa färgen är det ju svårare att ta cert än i andra ska då färger som är vanligare vara billigare än färger som är ovanligare.

Stolt ägare till tre La permer

Loppan51
0

Hej igen, Jag menade inte att provocera, Men det finns människor till allt o det jag menade är att det är svårt få rätt om man sålt en kisse eller hund,, Har själv både hund o katt och har följr mina åtagande, kastrerat kissen och  steriliserat honan och inte använt min han hund i avel, Jag är stor djurälskare vilket Kittentott  torligen inte tror, Jag frågar om era olika priser hit o dit, Kolla på Blocket , där är verkligen variationer på pris. Och det är även seriösa uppfödare som säljer där..Naturligtvis bryter man inte eller överträder kontrakt man skrivit, OM man är SERIÖS,…Det handlade inte om det, Alla är inte seriösa, så är det och det kommer man inte ifrån varken på katt eller hundsidan. Utan det är för att kontrakten INTE till hundra procent enligt köplagen  är giltiga, djur är  en vara, säger lagen och en vara kan du göra som du vill med en kvart efter du köpt den,  Du kan till o med sälja djuret utan att fråga någon om du får, bara det är betalt..Därför finns det så många blandraskatter samt renrasiga utan stamtavla. Trodde inte mitt inlägg skulle få någon att tro att jag inte gillar katter så ingen skulle sälja till mig om det vore aktuellt, Kan bara säga att mina djur har det otroligt bra o är älskade mest av allt här hos mig…De äter kavlitetsmat o är mycket välskötta..ordenligt försäkrade o allt därtill

blackangel
0

jag trodde ej för en minut något annat;)

miascharming
0

# 30

Jag tvekar inte en sekund på att dina djur har det bra

Älskade …JA- men det va inte heller frågan ..inte heller om dom är försäkrade eller ej.

NÄR har någon öht sagt något om det , har läst alla inlägg i denna tråden & hittar ingen som tror att dina djur inte har det bra.?

Min reaktion  på dina inlägg blir ändå..hoppas att ingen säljer en kattunge till dig.

Det är ditt tankesätt som är skränmmande tycker  jag ditt sätt att se på avtal och överenskommelser..jag  & jag hoppas att ingen behöver " råka " ut för att få en  fertil katt  av misstag hos dig.

Jag står för  det jag skriver ..Jag kanske har missupfattat något..men hela ditt inlägg #12 är helt respektlöst gentemot uppfödaren.

// Mia

Niffi
0

#32 Jo men faktum kvarstår fortfarande. Om någon kattungeköpare väljer att bryta mot köpeavtalet har säljaren ingenting att sätta emot. Juridiskt sett kan man inte avtala bort en lag. Därför är det bättre att kastrera de katter som säljs till sällskap före leverans.
Rent moraliskt/etiskt skall ju alla följa ingågna avtal, men alla vet väl att alla inte gör detta.

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror säker att dina katter och hundar har det bra Loppan51 Har aldrig trott något annat :-)

Jag har också båda hundar och katter alla försäkrade och fullvaccinerade samt fullfjädrade familjemedlemmar och lite "lagom" borskämda !!

Ha en fortsatt trevlig afton allihop och tänk på att alla får ha åsikter och funderingar utan att för den sakens skull tycka mer eller mindre om sina (och andras) djur !

miascharming
0

# 33

Ja- det stämmer …..du har helt rätt..varför det är oerhört viktigt att ta reda på vad sin kattungeköpare har för inställning till sitt kattungeköp & köpekontrakt.

& kastrera de katter som man inte vill skall gå vidare i avel.

# 34 Söt bild.

// Mia

englagirl
0

Håller med Mia i inlägg #32 och det är EN av anledningarna till att jag kastrerar i mina ögon fina avelskatter innan jag säljer dom för jag LITAR inte på folk utan många har ingen respekt för uppfödaren. Att sälja en kastrat är oxå mycket enklare och det känns bättre för mig då förhoppningsvis katten slipper bli en vandringspokal som det lätt kan bli då den som äger en fertil katt har tröttnat på den. 

Skulle ALDRIG ens komma på tanken att bryta ett kontrakt med en annan uppfödare,en överenskommelse är en överenskommelse med eller utan kontrakt. 

Har man köpt en katt som är till avel så har man förhoppningvis oxå försäkrat katten därefter. Skulle inte katten hålla för avel, om den till exempel visar sig vara oförmögen att bli dräktig så får du ju ut pengar på din försäkring om du gör en fertilitetsundersökning på katten och den är steril exempelvis.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

KungBores
0

#29 När jag säljer till avel/utställning är det katter som jag själv skulle tänka mig att avla på och ställa ut. Jag kan säga att en katt håller panelkvalité men det betyder inte att den någonsin kommer att vara i panel bara att den håller för att tas dit. För på utställning finns det många väldigt fina katter som också håller samma, högre eller lägre kvalité. 
En katt till sällskap är ofta en katt som i mina ögon inte håller för utställning. Men det kanske den gör hos en annan uppfödare. Vill kattungeköparen testa att ställa ut så är det ok för mig förutsatt att inte katten har någon form av defekt.

/Ingela

MonicaLagerquist
0

Det gäller inte alla bolag.Min katt visade sig ha ett hjärtfel och jag kastrerade henne.Men eftersom att hon inte fått någon kull så fick jag inte ut hennes avelsvärde.Hade jag däremot parat henne med hennes kullbror som då bodde här och slagit ihjäl ungarna hade jag fått ut hennes avelsförsäkring.Nu fanns det ju självklart inget chans i världen att jag skulle göra det men att blint lite på att bolaget ersätter en katt som inte duger till avel är att lita för mycket på bolaget.

MonicaLagerquist
0

Jo men för att du tycker att den håller till panel så innebär det ju inte att den är en panelkatt.Hur vet jag att det då är en panelkatt och får jag en ny katt om den aldrig kommer i panel.

manbukten
0

#39 Men snälla. Köper du en katt med uttällnings kvalitet innebär det bara att den är så bra, så den duger till att ställa ut. Ingen kan säga vad katten ska vinna. Där är det en annan värd som bestämmar nämligen domare och andra deltagare. Det kan inte vi uppfödare stå för. Under tiden du tävlar för att nå panel har den säkert blivit champion och det blir bara en utställningskatt.

krasivis
0

Champion kan nästan vilken raskatt som helst bli! Det är inte så svårt att komma upp till.

MonicaLagerquist
0

Men att ta en katt till CH är väl inte att ha en utställningaskatt.Champion kan väl alla katter bli i princip om den inte har något uppenbart fel.

Loppan51
0

Skulle jag skaffa en kisse till , skulle jag gärna köpa en kastrerad katt, Då är ju det bekymmret redan fixat, ömmar så när jag har hämtat mina djur som varit sövda o är vingliga o eländiga, så det vore nog det bästa som kunde hända för oss som bara har kissarna till sällskap. Jag har eller har aldrig haft några planer på att bryta något avtal eller göra tvärt emot vad jag skriver under, Jag bara tycker att det är så mycket olika priser på fertila katter vilket de nu än är avelskatter eller sällskapskatter, o ställa ut kan man ju göra ändå även om de är kastrater. Angående köpeavtalet så är det ju som Niffi  i inlägg 33 säger, Det är ju fakta och om man ska bli utdömd som kattköpare för man diskuterar fakta är det ju verkligen orättvist.  Måste man bli en sämre katt ägare för att man säger inte bara positiva saker, Kolla på Blocket själva får ni se , det är massor av perser katter o blandisar med perser till hur många olika priser som helst, jag påpekar detta med KÖPLAGEN för jag har tyvärr blivit drabbad själv av att jag sålde en valp som jag av olika omständigheter just då inte kunde behålla och de skrev under ett avtal med mig från svenska kennel klubben om att den inte fick säljas vidare utan att de skulle kontakta mig först och att jag hade rätt köpa tillbaka den först om de inte kunde behålla den, de sålde den tre veckor senare för mycket dyrare pris, Därför VET jag att det finns oseriöst folk, detta är flera år sen o jag glömmer aldrig den valpen o vet fortfarande inte vad som hände den, Så döm ingen människa Miascharming, 32, du känner mig inte o det är alldeles för lätt kasta ur sig saker o trampa på folk.Bättre hålla sig till fakta o vad diskutionen egentligen handalade om

Kittentotts
0

Roligt läsa era inlägg då det blev en rejäl disskution, jag står för det jag tycker, trodde nu får jag pang av flera, men jag ser att det inte va så illa

#42 Jag köper också avelskatter, jag ställer ut dem också, ska jag ha en sorts garanti tycker du för att katten blir Best in Show för jag köpt den till att kunna ställa ut?hmmm?

Fick höra en gammal uppfödare en gång på en utställning, kan inte glömma detta, hennes sålda uppfödda katt vann inte över en annanGladDå sa hon: äh den domaren är dum i huvudet bara

Ja våra domare har olika tycke och smak, tur är väl det också, för visst gick det bra för katten sen, den behövde utvecklas

Sen..att det går bra för en katt krävs så mkt mer än en domare, den kräver en bra baderska och en som vårdar denna enorma päls 365 dagar om året. Så..det är mkt man ska tänka på.

Tror nog det svåraste är att ha en mkt väl badat katt att presentera, om inte detta är skött så går inte katten speciellt långt heller

MonicaLagerquist
0

Jag säljer inte utställningskatter eftersom att jag inte anser mig kunna se på en lill liten kattunge om den kommer att kunna hålla för utställning det är därför jag undrar hur dom som säljer utställningskatter kan göra det.Enda gången jag skulle kunna tänka mig att det skulle fungera är väl om man köper en EC och kastrerar och sen ställer till EP.

Sen är ju det som du säger en stor del som ligger på den som badar katten.En väl preparerad katt är ju en helt annan katt än samma katt skitig med rinniga ögon.

blackangel
0

Ja inte lätt det härmed priser och #27 givetvis har man ett ansvar gemtemot alla köpare oavsett om det är till sällskap eller annat,man vill ju finnas där om köparen har frågor eller funderingar m.m.<men säljer du en katt till avel eller utställning känns det som att man som säljare mer eller mindre lovat en katt med dessa kvaliteer och då kan det bli problem det e vad jag anser. därför har jag ej tänkt sälja till annat än sällskapspriser och om katten har avelsförmåga så givetvis får köparen ta kull på den eller använda i avel,men att man har ansvar som både köpare samt säljare är ju en självklarhet.

och att man som köpare tar ansvar och kastrerar eller sätter avelsförbud om man ej vill att denne skall avlas vidare på.

Men jag tror ej att denna tråd kommer vidare då alla måste få ha egna tankar och funderingar utan att för den skull anses som dålig uppfödare eller djurvän.:)

Loppan51
0

Måste säga att ni uppfödare gör ett fantastiskt jobb med era kissar, Roligt kolla på era fina hemsidor o era vackra katter, Jag tycker ni är värld all beundran o väl värd pengarna ni säljer era katter för, Det är inte bara" bara " med en perser att hålla fin o tovfri, Jag badar mina två o håller dem i topp trim, Men skulle aldrig orka med ert jobb o slit inför utställningar, Jag har betalt 4500 för den ene o 6000 för den andre o kastrerat båda o båda är köpta till sällskap.  De är faktiskt perser katter båda två. Jag gav mig in i diskutionen för jag tycker det är intressant att höra olika åsikter om varför ni inte försöker hålla ungefärliga lika priser er uppfödare emellan av samma ras, för vad katten ska användas till, klart ni har olika utgifter o det måste naturligtvis räknas in, kan ju vara kejsarsnitt o komplikationer o då drar det ju naturligtvis iväg med pengarna o då kan det ju också behövas högre pris på kattungarna, men i genomsnittet så vore det nog enklare för oss sällskaps kattköpare om priserna låge jämnlika  hos er alla.. För friska katter

blackangel
0

inte bara jag som e vaken om nätterna#47,ja jag tror de flesta ligger ganska lika i sina priser vad gäller friska sällskap,för sjuka skall väl inte ens säljas;).men jag antar att dumenade sällskapskatter utan defekter,eller?!

KungBores
0

#39 Jag skrev ju det i mitt inlägg. En katt kan vara av panelkvalite men ändå inte nå ända fram. Jag lovar inget till mina kattungeköpare.
/Ingela

blackangel
0

Nej man ska nog passa sig för att lova mer än vad man möjligtvis kan:)… Måste bara höra en gång till alltså om någon säljer en avelskatt alltså till avel och dessutom tar ett högre pris,kan då köparen vara 100% säker på att om detta ej uppfylls alltså katten tex ej ger ungar eller något annat att man får tillbaks pengarna för katten eller att man får en ny katt?!!!

Finns det regler om detta eller är det samma sak där att man får lita till uppfödaren som denne får göra om han eller hon säljer en sällis okastrerad men ej vill att den skall användas till annat än till sällskap?!

blackangel
0

Jag skulle själv inte köpa en sällskapskatt och använda i avel om inte uppfödaren ville det bara så ni förstår att jag inte är en sådan som bryter mot några varken muntliga eller skrivna kontrakt. tycker det är bra att ha ett bra förkållande till sin uppfödare och köpare uppskattar(kan jaglova) att de säljare som man köpt katten av oxå ställer upp med råd osv. Nu har jag turen att jag har skaffat min underbara tjej Kibows Blackangel även kallad Bea av en jätte go förstående uppfödare:)

Millan71
0

Tror inte att nån trodde du skulle bryta mot kontrakt! Du har så mkt att säga bara;) Vi har ju olika åsikter om priserna men jag förstår vad du menar i slutändan…att alla borde få ta så mkt betalt dom vill för en kattunge..Jag tar nog ca 5000kr för en sällis men lägger inget avelsförbud på den om det inte finns defekter förståss…(Räknar dock INTE långnosade katter som defekter)men kommer nog aldrig att sälja till avel då man aldrig kan garantra att hanen ens blir fertil som stor när dom är 3 äpplen höga;)God natt nu allihop!!!

miascharming
0

# 43

JAG DÖMMER INTE DIG!!

Däremot har jag en åsikt angående ditt inlägg.

Detta är ett forum…så jag får ha en åsikt..gällande inläggen.

Jag reagerar alltså emot ditt/ Dina inlägg ..INTE DIG SOM PERSON !!

Som du skriver .. så  känner jag dig inte alls…så det enda jag har att gå på är det du skriver & vi reagerar alla olika på folks inlägg.

P.S om du läser ditt första inlägg..så ser du att du själv redan  då avvek ifrån  huvudfrågan ..med lite andra saker. Det är lätt hänt. & om man gör det får man väl också ta att få " kritik" eller olika rektioner…då vi alla tänker olika. D.S.

Hoppas att du förstår!

// Mia.

SofiaJ
0

Jag förstår verkligen er som tycker att man ska ta ut olika pris för katter av olika kvalitet. Det tycker jag med, däremot så måste man ha en viss kunskap och erfarenhet för att kunna göra detta. Det anser inte jag att jag har, så därför har jag och min syster beslutat att de första kullarna vi säljer så skall alla säljas för samma pris oavsett kvalitet. Sen så hoppas vi på att kunna följa dessa kullar för att se hur de utvecklas så att vi kan lära oss. Naturligtvis hoppas vi även på att kunna få träffa erfarna och kunniga som kan hjälpa oss med hur man ser kvaliteten på kattungar under vgen. Och det vore otroligt roligt att ha möjlighet att stlla en kull för att på så sätt ¨då nnu mer åsikter och kunskap från domare och övriga. För att så småningom kunna ta sådana beslut om kvaliten på framtida, men det känns viktigt att kunna vara säker på att man tar rätt beslut innan man tar ett högre pris. men jag anser att det finns andra faktorer som påverkar vilket pris man skall ta på en kattungekull också, bland annat så tycker jag att väl meriterade föräldrar höjer värdet på en kull, en välmeriterad hane har ju en högre språngavgift som man måste få tillbaka. Samma gäller med ovanlga färger.

blackangel
0

#54 förstår jag ju helt klart att har man en färg som är svår att få(mer sällsynt) att man då tar ett högre pris, samt om man nu kanske köpt en jätte dyr känd hane med jätte ovanliga linjer eller något,men men jag gör som ni så länge jag ej vet så mycket om kvaliteer m.m att jag tar samma pris och bara säljer till sällskap fast med eventuell avelsrätt:)

SofiaJ
0

Precis, för jag är rädd för att sabba mer genom att göra det. Dels genom att förstöra ryktet för sig själv genom att sälja katter till högt pris som sedan inte blir vad man lovat, eller genom att förstöra ryktet för alla uppfödare genom att sälja en massa katter till utställningskvalitet som inte är det och så råkar många köpare utför det så de inte törs köpa en perser för utställning eftersom det är så många som blir lurade. Alltså jag säger inte att det är så här men jag är rädd för att det kan bli så. Jag tycker att det är helt rätt att de som har kunskapen och erfarenheten gör så, men om vi som inte har så stor erfarenhet gör det så kanske vi sabbar för er!

Naturligtvis är mitt mål att kunna göra den skillnaden, men jag anser att jag måste ha en eller ett par kullars utveckling att lära mig på innan jag törs göra det valet. För hittills har jag ju bara sett utvecklingen på fyra katter våra egna och kattungen vi sålt, behövs nog några fler även om jag noggrannt inspekterar de kattungar som ställs ut och brukar fråga uppfdare och andra om vilka som ser mest lovande ut osv… men det är svårt att avgöra, sen så har jag ju hört och sett katter som både har växt i och ur sin typ, och det r ju inte bara näsan som är viktigt bredden på huvudet hur öronen skall vara placerade för att falla ner rätt med åren osv..  svårt men vansinnigt intressant..

blackangel
0

Ja visst e det intressant,mycket att lära och se framemot;)